Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Čo máme spoločné so Švajčiarskom?

.peter Michalka .časopis .týždeň v ekonomike

Slovensko je krajinou, ktorá by mohla byť pre návštevníkov naozaj zaujímavá. Kto však sleduje úroveň našej propagácie v zahraničí, pochopí jeden z veľkých dôvodov, pre ktoré je cestovný ruch u nás stále tam, kde je.

Slovensko je krajinou, ktorá by mohla byť pre návštevníkov naozaj zaujímavá. Kto však sleduje úroveň našej propagácie v zahraničí, pochopí jeden z veľkých dôvodov, pre ktoré je cestovný ruch u nás stále tam, kde je.


V čom je problém? Okrem iného v tom, že aktivity Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (SACR), ktorá je plne zodpovedná za propagáciu krajiny, sú z roka na rok mizernejšie a potvrdzujú len neschopnosť a nedostatok kreativity.

.ignorovaná Viedeň
Reprezentácia našej vlasti v zahraničí je úbohá, niekedy dokonca žiadna. Potvrdzuje to aj príklad zatiaľ posledného veľtrhu cestovného ruchu Ferien Messe, ktorý sa konal od 17. do 20. januára 2008 vo Viedni. Pre našu krajinu účasť na tejto výstave v Rakúsku má byť jednou z priorít, pretože odtiaľ by popri Poliakoch a Rusoch malo prichádzať najviac turistov.
Vzhľadom na geografickú blízkosť je až nepochopiteľné, že ľudia, ktorí sú za oficiálnu propagáciu Slovenska zodpovední, túto šancu do veľkej miery ignorujú a účasť na tomto veľtrhu pokladajú za nepotrebnú. Zo všetkých krajín, susediacich s Rakúskom, si to dovolili len Švajčiarsko a Slovensko. Ironicky by sa teda dalo povedať, že konečne máme s touto alpskou krajinou niečo spoločné. Švajčiarsko si však vzhľadom na svoje postavenie vo svete a vysoký podiel príjmov z turistického ruchu na tvorbe hrubého domáceho produktu neúčasť na veľtrhu vo Viedni môže dovoliť.


.trdelník u Maďarov
Pôvodne sa účasť Slovenska na tomto veľtrhu plánovala – dokonca bola objednaná výstavná plocha pre stánok, hoci takmer úplne v rohu výstavnej haly. Minulý rok sme mali stánok aspoň oproti stánku Českej republiky, aj keď vzájomná konfrontácia prezentácií oboch krajín sa skončila značne v náš neprospech. Slovenské prezentácie sú už známe chronickým nedostatkom propagačného materiálu, nudným riešením vizualizácie stánku a malou účasťou subjektov, pôsobiacich v cestovnom ruchu. Vidiac našu prezentáciu v zahraničí, mnohokrát som si kládol otázku, či sa kompetentní ľudia prídu niekedy pozrieť na to, čo vlastne vytvorili a ako prezentujú krajinu, ktorej obyvatelia ich platia zo svojich daní. Lebo súdnemu človeku musí napadnúť, že keby prišli, hádam by sa prinajmenšom poučili z toho, ako to robia druhí.
Česká republika v porovnaní s minulým rokom rozšírila plochu svojho výstavného stánku približne o jednu tretinu a tento rok prezentovala pozoruhodnosti svojej vlasti na ploche 240 štvorcových metrov, zamerajúc sa nielen na tradičné lokality, ale aj na dosiaľ málo známe miesta. Český národný stánok bol štvrtým najväčším na veľtrhu.
Veľké prekvapenie priniesol stánok Maďarskej republiky, ku ktorému lákala návštevníkov príjemná vôňa. Na výsledok práce maďarského cukrára čakali ľudia v rade. Čo ich prilákalo? Do zoznamu našich typických lokálnych produktov zapísaný skalický trdelník. My sa hrdíme, že konečne máme európskymi inštitúciami schválený typický slovenský výrobok. Ale ponúkať ho v zahraničí musia Maďari. Ich stánok mal už tradične veľmi dobrú úroveň.

.čo robí SACR?
V rovnakom termíne ako viedenský veľtrh Ferien Messe sa konal aj veľtrh cestovného ruchu Slovakiatour v Bratislave. Aj keď viacerí lokálni vystavovatelia robia v prezentácii svojich lokalít, miest, hradov, zámkov, kúpeľov či ubytovacích zariadení čoraz väčšie pokroky a vydávajú materiály aj v cudzích jazykoch, majú smolu, pretože na slovenskom veľtrhu sa o ich aktivitách a turistických zaujímavostiach dozvie skutočne len zopár cudzincov. Ak niekde môže táto ponuka zaujať, tak v zahraničí. Tam sa však Slovensko prezentuje zúfalo zle alebo vôbec.
Zmapovať a propagovať to, čo je hodné ponuky zahraničným návštevníkom, je úlohou SACR. Táto inštitúcia je však už taká sprofanovaná, že ju u nás nikto, kto pracuje v cestovnom ruchu, neberie vážne. V priebehu roka sa tam vymenia aj traja riaditelia a každý nasledujúci je väčší odborník na cestovný ruch ako ten predchádzajúci. Na postoch riaditeľa sa striedajú politickí nominanti mnohých profesií. A na ministerstve hospodárstva, na sekcii cestovného ruchu, už dlhé roky nájdete tých istých ľudí. Napriek všetkému sú však ľudia, ktorí majú na starosti štátnu reprezentáciu Slovenska v zahraničí, so sebou zrejme spokojní – súdiac podľa toho, ako sa vždy na veľtrhu Slovakiatour na úvodnej recepcii so širokými úsmevmi pri plných pohároch a tanieroch potľapkávajú po pleciach a presviedčajú sami seba o dobre vykonanej práci.
Nápadov, ako propagáciu krajiny dramaticky zlepšiť, je nepreberné množstvo – lepšie ako my to robia všade naokolo. Pred nami sú veľtrhy Holiday World v Prahe a ITB v Berlíne. Nie som veľký optimista, aby som očakával nejakú prudkú pozitívnu zmenu v prezentácii našej krajiny, držme si len palce, aby to nebola opäť príliš veľká hanba.

Autor pôsobí v oblasti cestovného ruchu.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite