Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Za koľko predáte svoje súkromie?

.alexander Mravčák .časopis .lifestyle

Keď 26. marca vybuchol v suši bare na Manhattane plyn, video sa ako prvé nedostalo ani do televízie, ani na web, ale do mobilov. Nadšenci prenášajú pomocou smartfónov video z dôležitých udalostí aj zo svojich spální.

Tayser Abuhamdeh pracuje ako pokladník v zastrčenom obchodíku v newyorskom Brooklyne. Jeho denná rutina si nevyžaduje veľké mentálne napätie, a preto sa ju minulý rok rozhodol pozmeniť. Na pokladňu nainštaloval telefón nasmerovaný na seba a začal svoj život vysielať neznámym ľuďom – na videu a naživo. Tayser si založil účet na stránke YouNow, ktorý umožňuje každému s telefónom alebo počítačom prenášať naživo všetko, čo sa deje okolo.
Zo zábavky, ktorá pôvodne neslúžila na nič iné ako zabitie dlhej chvíle v nudnej práci, sa veľmi rýchlo stal zvyk. „Napokon som sa začal otvárať, rozprával som náhodné veci, hovoril vtipy a smial sa na nich,“ hovorí Abuhamdeh, ktorý vysiela pod prezývkou pán Pokladník (Mr. Cashier), pre portál The Verge. „Začal som sa správať, akoby ma ľudia naozaj sledovali a to bol moment, keď skutočne začali.“
Čoskoro sa z neho stal kompletný režisér a herec s neviditeľným publikom. Z mobilu vysielal štyri hodiny denne a jeho priemerná sledovanosť činila stovky ľudí. So svojimi divákmi sa zblížil – začali si spolu vymieňať esemesky alebo telefonovať. Prostredie obchodu po čase omrzí, a tak zobral Abuhamdeh mobil do ruky aj pri iných príležitostiach. Vysielal napríklad zo svadby svojich príbuzných, z auta alebo keď bol u holiča. Niekoľkokrát dokonca telefón nainštaloval do spálne a vysielal, ako spí. Poprosili ho o to vraj diváci.

.videotelefonovať nechce nikto
Prvé mobilné telefóny s foťákom namiereným na tvár majiteľa prišli na slovenský trh asi pred desiatimi rokmi. Videotelefonovanie bolo vtedy v jednej chvíli témou. Nadšenci sa domnievali, že zmení spôsob, akým ľudia komunikujú. Iní sa obávali straty súkromia. Napokon nemali pravdu ani jedni, ani druhí – videotelefonovanie bol prepadák a nikomu sa do toho nechcelo.
Medzitým sa veľa zmenilo. Prišiel YouTube, ktorý ľudí naučil sledovať online video najprv na počítačoch, potom aj na mobiloch. (Ešte v roku 2009 podľa prieskumu comScore pozerali video na mobile len traja zo sto Američanov. Dnes je to dvanásťkrát toľko.) K tomu sa zväčšili obrazovky, zrýchlili siete a ľudia sa naučili robiť selfí. Približne o päť rokov neskôr sa firmy pokúsili o nevydarenú renesanciu. Výrobcovia od Apple po HTC sa rozhodli, že predná kamera patrí do telefónov a túto možnosť ambiciózne prezentovali. Reakcia bola veľmi podobná ako prvýkrát a masy pre ňu nenašli veľké uplatnenie.
Adi Sideman, sériový podnikateľ, dostal možno aj vďaka neúspechu Applu nápad: Ak video na mobile nefunguje pri komunikácií jeden na jedného, možno by mohlo fungovať ako skupinový nástroj. Tak vznikla v roku 2011 firma YouNow. Za nápadom nemusel chodiť ďaleko. Na rovnakom princípe fungujú aj úspešné sociálne siete. Jeden človek obsah vytvorí (napríklad napíše blog alebo odfotí fotografiu) a pozrieť si ho môže nespočetne veľa ľudí.
Rozdiel medzi YouNow a známou službou YouTube mal byť ten, že na YouNow prebieha všetko naživo. Služba sa onedlho rozbehla a začala zbierať divákov a účinkujúcich, ako Sideman nazýva ľudí, čo nahrávajú a vysielajú video. Napriek tomu sa stále nedá povedať, že služba by bola v povedomí širokej populácie.
Keď si človek prekliká jednotlivé kanály na YouNow, zistí, že máloktorý účinkujúci má viac než 20 rokov (podobné sa dá povedať i o divákoch). Väčšina prenosov je pomerne banálnych, podobne ako pán Pokladník, ľudia do mobilu najčastejšie rozprávajú o svojich radostiach a strastiach. Je to akási sólová reality šou a ľudí to nesmierne baví. Možno aj vďaka tomu, ako sú zapojení – píšu si s účinkujúcimi aj navzájom a celé číslo je mimoriadne interaktívne. YouNow dnes dosahuje úroveň asi sto miliónov návštev mesačne. Zaujímavé sú aj krajiny, ktoré služba najviac oslovuje – popri USA, Británii a Nemecku sa izraelská služba teší veľkej popularite aj v Saudskej Arábii.
Portál The Verge však tento úspech nepripisuje iba Sidemanovmu vizionárstvu. Zdá sa, že YouNow je súčasťou širšieho trendu a faktu, že prenos videa z mobilu sa konečne dočkal svojho dňa. Ale prečo by to účinkujúci robili? Dávka exhibicionizmu a túžba po sebarealizácií sú určite hlavným predpokladom. Mnohí si však dokážu vďaka prenosu pekne privyrobiť. Diváci im cez službu môžu posielať reálne peniaze a od svojej „hviezdy“ si na oplátku vyslúžiť pozdrav alebo pusu do kamery (porno je na YouNow zakázané, ale mnohé prenosy majú sexuálny kontext, už len vďaka svojej intimite).
Pán Pokladník, ktorý chcel pôvodne len zabiť nudu, sa začal na vysielanie ako potenciálny príjem pozerať, keď zistil, že účty za internet sú pri streamingu mnohonásobne vyššie.„Na začiatku som dostal približne toľko, aby som mohol zaplatiť svoj účet za telefón. Teraz zarobím každý mesiac na YouNow viac ako v obchode, kde pracujem,“ hovorí Abuhamdeh pre The Verge.

.nielen pre exhibicionistov
Texaský festival SXSW Interactive je čosi ako Pohoda pre ítečkárov. Rok čo rok sa tam stretávajú startupisti, tvorcovia softvéru a ďalší počítačoví nadšenci aby diskutovali o spoločných témach. Koncentrácia podobných ľudí pôsobí ako živná pôda pre bláznivé nápady, ktoré sa neskôr ukážu celkom užitočné. V roku 2007 bol hviezdou konferencie Twitter, sociálna sieť, ktorá má dnes hodnotu 32 miliárd dolárov. V roku 2009 sa na SXSW rozbehla ďalšia úspešná sieť Foursquare. A tento marec patril festival aplikácii Meerkat.
Meerkat, ktorý vznikol len ako experiment, robí na prvý pohľad niečo veľmi podobné ako YouNow. Jej tvorcom sa však podarilo ľudí presvedčiť, že ak ju chcú využívať, nemusia byť zabávači na plný úväzok, ale pri natáčaní by sa mali sústrediť skôr na okolitý svet. V priamom prenose ste si tak mohli pozrieť nedávny manhattanský požiar. Okoloidúci so smartfónmi zareagovali, prirodzene, rýchlejšie ako televízia. „Toto všetko mení,“ napísal ktosi v diskusii pod videom. Aj keď aplikácia má len pár týždňov, využíva ju viac než pol milióna ľudí. Na vlnu naskočili aj známe osoby a osobnosti. Cez službu môžete nakuknúť na svet očami herca Ashtona Kutchera, speváčky Madonny či amerického prezidentského kandidáta Randa Paula.
Aplikáciu nasledoval za krátky čas veľmi podobný program Periscope, ktorý je s Twitterom nielen prepojený, ale sociálna sieť ho priamo zastrešuje. Teraz sa hovorí, že Meerkat by mohla prebrať iná sociálna sieť. Ak by sa aj prenos videa ukázal nezaujímavý pre ľudí, zaujímavý je minimálne pre veľké internetové firmy, čo o niečom svedčí.
Na technológiu sa však nepozerá každý pozitívne. Mnohí ju kritizujú za to, že ešte viac kriví prirodzenú ľudskú komunikáciu a správne upozorňujú, že pozerať sa na realitu cez malý periskop v ruke nie je rovnaké, ako ju skutočne prežívať. Tri aplikácie však už teraz dosiahli omnoho väčší prielom v mobilnom videu ako Google, Apple a Samsung spolu.
Popri exhibicionistických vysielaniach by služby mohli dosiahnuť niečo naozaj užitočné. Napríklad prenos dôležitých udalostí v neslobodných regiónoch arabského sveta. Alebo rýchlu občiansku žurnalistiku kdekoľvek na svete. Zaujímavé môžu byť aj prenosy zo športových podujatí alebo konferencií. Ako to celé dopadne, to momentálne závisí najmä od toho, akú majú ľudia predstavivosť a ako dlho ich bude baviť nazerať do životov druhých. Ak sú však televízne reality šou smerodajné, operátori sa môžu tešiť na pekné zisky.
.autor je spolupracovník .týždňa.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite