Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Aký bude iCar?

.michael Kasarda .alexander Mravčák .časopis .lifestyle

Podľa denníkov Financial Times a Wall Street Journal začne Apple o päť rokov predávať elektrické auto. Odvolávajú sa na interné informácie a presuny zamestnancov z automobiliek k technologickej firme. Technologický korešpondent a automobilový reportér .týždňa diskutujú o tom, či na to Apple má.

AM
Minule som počul výborný vtip: Tim Cook, šéf Apple, ide ráno do práce a priateľ na neho kričí z okna: kúp mi teslu. Tim Cook príde večer domov a v ruke drží… To je jedno, proste, hovorí sa, že Apple by mohol kúpiť najslávnejšieho výrobcu elektrických áut Teslu Motors a začať vyrábať autá. Čo na to hovoríš ty, ako automobilista?

MK
Apple má na účte príšerne veľa peňazí, ktoré nechce rozdeliť ako zisk medzi akcionárov, lebo by ich musel zdaniť. Má teda kapitál na to, aby kúpil aj tú Teslu, ale neviem, prečo by to robil. Tesla je aktuálne v strate a nedarí sa jej úplne podľa očakávaní.

AM
V tom s tebou súhlasím. Ak by naozaj mali záujem, asi by ju už kúpili. Popravde, skôr si myslím, že Apple začne vyrábať autá osve. Aspoň to teda naznačujú indície, ktoré nedávno priniesli Financial Times a Wall Street Journal. Podľa nich Apple najal niekoľko desiatok zamestnancov z rôznych automobiliek vrátane spomenutej Tesly.

MK
Ja som zase zachytil video na YouTube, na ktorom je Chrysler Grand Voyager a na streche má kamery a LIDAR-ový laserový skener, čiže pôsobí ako auto prerobené tak, aby vedelo ísť bez vodiča. Niekto si neskôr všimol, že podľa EČV je auto zaregistrované na Apple Inc.

AM
Áno, takýchto áut sa vyskytlo asi tucet po celej Amerike.

.realita verzus fikcia
MK

Sú to zaujímavé indície, ale nemyslím si, že sa naozaj dočkáme nejakého lesklého a hliníkového Apple iCar, ktorý sa bude predávať v bielej škatuľke s pribalenými nálepkami v tvare odhryznutého jablka.

AM
Prečo nie?

MK
Hlavný problém vidím v tom, že auto je veľmi špecifický produkt –  automobilovú dopravu upravuje obrovské množstvo legislatívy a technických noriem. Ak sa pozrieš na desať najväčších automobiliek, okrem jednej sa začína história všetkých na konci 19. alebo v prvej polovici 20. storočia. Výnimkou je koncern Hyundai/Kia, ktorý svoje prvé auto vyrobil v roku 1968, a aj tí si získali status konkurencieschopných značiek len v posledných piatich rokoch.

AM
Ako sa na to teda pozeráš?

MK
Keby Apple vyrábal vodný skúter, kolobežku alebo akýkoľvek iný dopravný prostriedok, na ktorý nie sú také vysoké nároky, mal by to oveľa jednoduchšie a mohol by byť oveľa kreatívnejší.

AM
Myslíš si teda, že vymyslia len nejakú platformu a autá budú vyrábať a predávať iní?

MK
Napríklad. Je to podľa mňa príliš veľký skok – od spotrebnej elektroniky k tak prísne regulovanej komodite, ako sú autá. Skôr mi príde možné, že Apple vstúpi do aliancie s veľkou automobilkou, ktorej poskytne know-how, než by začal samostatne vyrábať a predávať autá. Koniec koncov, medzi automobilkami takéto partnerstvá nie sú neobvyklé.

AM
Ja si to nemyslím. Ak Apple naozaj vyvíja auto, a nie je to iba kačica, bude ho aj priamo predávať. Je to firma, ktorá je spokojná len vtedy, ak má všetky veci pod kontrolou a predáva kompletné produkty. Zober si napríklad iPhone – Apple nevyvíja hardvér, na ktorý by dal cudzí softvér, ani naopak. Predáva kompletný produkt v peknej voňavej škatuľke. Najväčšia firma na svete si trúfne aj na taký obrovský skok. Nakoniec, Apple už nie je iba firma spotrebnej elektroniky. Pri Apple Watch ide oveľa viac o módnu a imidžovú záležitosť ako o technológiu vnútri a Apple musí bojovať o zákazníka s úplne inými firmami ako doteraz.

.revolúcia v mobilite
MK

Našiel som aj iný názor, že Apple nechce poskytnúť produkt, ale službu. Slová ako služba či riešenie znejú skvelo, ale nikto netuší, čo za nimi v skutočnosti je.

AM
Mne by dával zmysel systém požičiavania áut ako Drive Now. Pre autá, čo sa samy šoférujú, by to mohlo byť veľmi zaujímavé.

MK
Keď vezmeme do úvahy, že čoskoro na našich cestách začnú jazdiť autonómne autá – viacerí odborníci hovoria, že prelomový bude rok 2020 – môže Apple pracovať aj na nejakej čiastkovej technológii, ktorá zvýši ich efektivitu. Autonómne autá sú síce nezávislé od šoféra, ale mali by vedieť navzájom komunikovať. Jednou z možností je, že Apple pripravuje práve tú komunikačnú platformu, ktorá zosieťuje autonómne autá.

AM
Je to celkom možné, lebo niekto to asi spraviť musí, ale v tomto by som asi skôr veril Googlu či Microsoftu. Aj preto sa mi vidí auto pravdepodobnejšie.

MK
Problém je v tom, že Apple nechce postaviť nový Volkswagen Passat. Apple by najradšej – akokoľvek to znie ako klišé – najradšej spravil revolúciu medzi autami. Problém je v tom, že nedávne skúsenosti nám ukazujú, že „revolučné“ autá nebývajú veľmi úspešné. Tesla Model S je aktuálne najlepší elektromobil na trhu. Stále však nedosahuje kvalitatívnu úroveň konkurencie. Americký automobilový portál Edmunds.com mal teslu na dlhodobý test, a za 17 mesiacov sa na nej vyskytlo 28 porúch mimo pravidelnej údržby. Išiel by do niečoho takéhoto Apple?

AM
S priekopníckymi produktmi to je tak – prinesú veľa nového ale zároveň sú v niečom aj horšie ako veci, na ktoré sú ľudia zvyknutí. Prvý iPhone nepodporoval 3G, vlastné zvonenia, ani žiadne aplikácie, kým pri ostatných telefónoch to bol štandard. Takže zrejme aj prvé Apple auto bude šok a asi bude aj kazové, ale to neznamená, že sa to neoplatí skúsiť. Automobiloví výrobcovia sa točia v kruhu – prinášajú veľmi málo noviniek a ak, tak sa týkajú iba okrajových vecí ako funkcie navigácie alebo rádia. Šoférovať tridsaťročné auto a súčasné je veľmi podobné, ak si odmyslíme vyhrievané sedadlá.

MK
A stále tvrdíš, že z toho vznikne konkrétne auto, ktoré ti vyrobí a predá Apple? Apple samotný sa ku klebetám nevyjadril a neexistujú dôkazy.

AM
Tvrdím iba, že je to najpravdepodobnejšie, nie, že to je isté. Hlavná indícia je presun zamestnancov z automobiliek, Apple napríklad nedávno prijal riaditeľa výskumu a vývoja z amerického Mercedesu. Elon Musk z Tesly povedal, že Apple ponúka jeho zamestnantcom  60-percentné zvýšenie platu a bonus 250-tisíc dolárov za prestup. To by bol dosť drahý špás, ak by to nesúviselo s autami priamo.

MK
A aké by malo byť to auto?

AM
Ak by sme sa mali odraziť od toho, čo Apple vyrába doteraz, tak to bude luxusný voz v cene okolo 60-tisíc eur za základný model. Približne v kategórii Audi, BMW alebo Mercedesu. Ak robia prvé auto, zrejme bude pre nich jednoduchšie urobiť takýto úzkoprofilový produkt a netrápiť sa s tým, ako čo najviac stlačiť cenu. Vychádzala z toho aj Tesla a podarilo sa jej to veľmi pekne.

MK
To by dávalo zmysel. Na druhej strane, autá tejto cenovej kategórie sa často kupujú viac srdcom než rozumom, a preto môže byť pre Apple ťažké preraziť.

AM
Pri predpoklade, že si ľudia vyberajú auto na základe skúseností výrobcu. Ale myslím si, že Applu sa toto pravidlo týkať nebude. Mnohí nadšenci si radi kúpia Apple product, aj keď je to prakticky mačka vo vreci. To môže byť aj dôvod, prečo sa toho Apple nebojí. Urobiť by to vedeli viacerí, ale Apple má toľko nadšencov, že dokáže dosiahnuť bod zlomu a že ho začnú vnímať ako automobilovú značku, aj keď včera predával elektroniku.

.prečo práve autá
MK

Nuž, Apple je silná značka, o tom sa nebudem hádať. Problém je v tom, že od silnej značky k výrobe auta je dlhá cesta. Ako povedal bývalý riaditeľ General Motors Dan Akerson v rozhovore pre Bloomberg: „Berieme oceľ, surovú oceľ, a meníme ju na auto. Apple nemá poňatie, do čoho ide, ak do toho ide.“ Prečo si myslíš, že Toyota, Porsche ani Fiat nevyrábajú smartfóny a tablety?

AM
Tak napríklad Samsung je firma, ktorá vyrába okrem mobilov aj ťažké stroje – lode a podobne. Nokia zase vyrábala káble a gumu. Výrobca ťažkej technicky Catterpillar vyrába tiež mobily.

MK
Mnohé firmy, ktoré sú dnes známe nejakými produktmi, vyrábali predtým niečo iné. Renault vyrábal tanky, Mitsubishi kamikadze lietadlá. Prečo podľa teba chce Apple diverzifikovať, keď sa mu relatívne dobre darí v tom, čo robí?

AM
Veľká kopa pýta viac. Firmy nediverzifikujú len vtedy, keď sú v ohrození, ale aj vtedy, keď sa im jednoducho darí a chcú dobyť ďalšie trhy alebo odvetvia. To je presne prípad Applu.

MK
Skúsme si zhrnúť fakty. Apple má na účte 180 miliárd dolárov a nevie, čo s nimi. No a keď sa počas porady vedenia pozreli z okna na ich firemné parkovisko, povedali si: „Aha! Veď toto dokážeme aj my! Ideme vyrábať autá!“ Dobre tomu rozumiem?

AM
Máš určite pravdu v tom, že celé to vzniká hlavne preto, že to môže vznikať. Ale treba podotknúť, že Apple nie je úplne odtrhnutý od áut – Eddy Cue, viceprezident Apple pre internetový softvér a služby, sedí v dozornej rade Ferrari a šéfdizajnér Jony Ive je veľkým motoristickým fanúšikom. Ide však najmä o to, že v tom firma podľa všetkého vidí príležitosť. Ale poďme sa venovať nielen motivácii, ale aj tomu, čo užitočné by ťaženie Applu mohlo priniesť ľuďom.

.nový pohľad na svet
MK

Mňa zaujal názor serveru Jalopnik, podľa ktorého Apple vychádza z faktu, že auto je 90 percent svojho života zaparkované. A namiesto toho, aby Apple vymýšľal, ako vyrobiť najlepšie auto na tých desať percent jazdenia, sa, skrátka, snažia prísť na to, ako už vymyslené autá čo najefektívnejšie využiť v tých 90 percentách.

AM
V tom sa s tebou stotožňujem. Ak niečo pripravujú, tak to asi nebude len pekné auto, ale niečo viac. Viem, že rôzne elektromobilky premýšľajú aj nad tým, že autá by mimo prevádzky mohli slúžiť ako domáce batérie. Urobil to už niekto?

MK
Počul som o tej myšlienke, ale neviem, či sa do toho niekto aj reálne pustil. Japonská firma Denso pripravovala projekt energetického manažmentu domu, v ktorom aj elektromobil plnil svoju funkciu, ako zásobáreň solárnej elektriny pre neskoršie použitie. Na tom nie je nič zložité – elektromobil musí mať v aute batérie tak či tak a 85-kilowatthodinová batéria v Tesle Model S by priemerný dom zásobovala takmer deväť dní.

AM
To je veľmi zaujímavé, ale najzaujímavejšie mi stále príde zlepšiť to, ako sa auto ovláda. To nás logicky privádza k tým autonómnym vozidlám. Ak by sa im to podarilo urobiť najlepšie zo všetkých, vôbec by ich nemuselo trápiť, že nemajú históriu. V tejto technológii má však Apple veľkú konkurenciu vo forme Googlu, takže je to riskantná oblasť.

MK
Ja som najviac zvedavý, aký nový pohľad by Apple vedel do automobilov priniesť. Vždy sa mi veľmi páči, keď niekto v autách začne s čistým listom papiera a vymyslí niečo úplne nové. Ako si spomínal, v hrubých základoch sa technologické riešenia v aute vlastne nezmenili. Moje auto z roku 1985 má také isté kotúčové brzdy, zavesenie kolesa s pružinou a tlmičom či rozvody motora, ako auto vyrobené dnes.

AM
Priestor na zlepšenia ale je.

MK
Áno. Koenigsegg pred pár dňami na ženevskom autosalóne predstavil svoje najnovšie hyperauto Regera, ktoré má jeden spaľovací motor, tri elektrické, spolu 1 800 koní a z nuly na maximálnu rýchlosť 400 km/h zrýchli približne za 20 sekúnd. Nemá však prevodovku. Namiesto nej je hydraulická spojka. Presné detaily, ako sa sila prenáša na kolesá, ešte neobjasnili, tvrdia len, že vyhodením prevodovky ušetrili asi sto kilogramov.

AM
O päť rokov sa hádam dozvieme aj to, čo dokáže priniesť nekonvenčný pohľad Apple. Skúsme si teda zhrnúť, na čom sme sa zhodli.

MK
Zhodli sme sa na tom, že Apple má niečo za lubom a že to bude ďalší krok v osobnej preprave.

AM
Nech už má pravdu ktokoľvek, v každom prípade to bude niečo zaujímavé. A Apple vymyslí určite niečo absurdné, napríklad, že sa nebudú dať vymieňať stierače.

MK
Načo by sa menili? Predné sklo sa bude od dažďa sušiť prúdom vzduchu, ako si sušíme ruky na záchode.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite