Hudba Recenzie

LAVAGANCE
ORTHODOX EXPERIENCE
LAVAGANCE

Stačí mať trochu hudobnej originality a počúvať, čo a ako sa hrá vo svete, stačí zdravé sebavedomie, autentický imidž a bezchybný marketing. Výsledkom sú úspešné koncerty, klip na MTV, Aurel za objav roka a povesť „kultovej kapely“. Prvý veľký album skupiny Lavagance je dôkazom toho, že nejde len o prázdnu bublinu. Jedenásť pesničiek, ktoré chlapci nahrali vo vlastnom štúdiu a vydali vo vlastnom vydavateľstve, vyčnieva vysoko nad slovenský priemer. Spája ich snivá atmosféra, zvláštny zastretý hlas speváka a producenta Mareka Rakovického, cit pre jednoduché hudobné nápady a precízna hra so zvukom. Nič šokujúce, všetko s citom, všetkého tak akurát.. Album má vďaka krásnym fotografiám Andyho Hillarda eleganciu kapele vlastnú. Jedinou, do angličtiny cudne ukrytou slabinou sú texty, ktoré len zriedka vybočia z prostoduchej banality.

●●●

ROBERT WYATT
COMICOPERA
DOMINO RECORDING/WEGART

„Nie je to grandiózna opera, pretože nemám technické zručnosti na jej napísanie. A sám nie som grandiózny,“ hovorí magazínu Clash šesťdesiatdvaročný vyslúžilec Robert Wyatt o novej platni. On sám má obdobia, keď sa stiahne do kúta a napríklad maľuje, inokedy sa angažuje politicky. Štyri roky po vydaní poslednej nahrávky pozbieral starých kamošov a nový album si sám nahral aj produkoval. Spomedzi spoluhráčov vymenujme aspoň dvoch zásadných: Brian Eno a Paul Weller. Comicopera sa nesie v meditatívnych tempách, 16 skladieb je usporiadaných do troch samostatných celkov, z ktorých najviac pesničkársky znie ten druhý (The Here And The Now). V Out Of The Blue počujeme zdeformovaný Enov hlas, tzv. enotrón, ktorý ladí s trombónom a saxofónom. Tretia časť platne, s textami v španielčine a taliančine, je znovu pokojná. Album plný dôležitých maličkostí.

●●●

VAN MORRISON
STILL ON TOP – THE GREATEST HITS

Nie každý írsky spevák a hudobník zostal symbolom svojej krajiny. Van Morrison svojou tvorbou nezapiera krajinu pôvodu, ale pre tých, čo podľahli mágii jeho hudby, je skôr symbolom našej Zeme. Hoci pre obživu hrával na množstve rôznych nástrojov, jeho najsilnejšou zbraňou zostal emotívny, niekedy až hypnotický spôsob spevu, ktorý má svoje korene rovnako v keltskom folku, ako aj v americkom čiernom soule a blues. Za jeho ostrým, dynamickým výrazom sa azda nikdy nedal vytušiť úsmev. Bez akéhokoľvek podliezania dokáže navodiť u poslucháča stav bezbrannej zraniteľnosti, ktorý nezneužíva, ale na citlivé miesta vie vždy priložiť nejakú novú liečivú zmes. Van Morrison ako spevák a básnik má moc uzdraviť alebo nasýtiť. Neponúka však hotové rybie špeciality, namiesto toho nás učí stavať člny: No guru, no method, no teacher, just you and I and nature.

●●

VAN MORRISON

THE BEST OF VOLUME 3
EMI (2CD)

Dve výberovky v krátkom čase – to vyzerá ako nemilosrdné žmýkanie peňazí alebo ako vojna vydavateľstiev. V tomto prípade to však má svoju logiku. Still On Top – The Greatest Hits je klasická kompilácia určená pre tých, ktorí chcú mať pokope Morrisonove hity z celej jeho kariéry, od Glorie (ešte s kapelou Them) cez Moondance po Have I Told You Lately. Dvojalbum The Best Of Volume 3 mapuje Morrisonovu tvorbu zhruba za posledných pätnásť rokov. Okrem ukážok z radových albumov však Morrison naň zaradil aj kopu fajnšmekerských nahrávok a duetov. Takže napokon tu je i Gloria, ale s Morrisonom ju spieva John Lee Hooker, je tu i Moondance, ale v koncertnej verzii s Georgiem Famom. S Morrisonom tu ďalej hrajú a spievajú napríklad The Chieftains, Tom Jones, Ray Charles, B. B. King, Candy Dulfer alebo dcéra Shana. Živé, pestré, a pritom nie mišmaš.

●●●

RIVERSIDE

RAPID EYE MOVEMENT
INSIDEOUT/SPV

Medzi najúspešnejších veľvyslancov poľskej hudby vo svete dnes patrí džezová speváčka Anna Maria Jopek, džezový klavirista Leszek Mozdzer, dídžejské duo Skalpel alebo deathmetalové úderky Vader a Behemoth. Žáner progresívneho rocku zastupuje varšavská štvorica Riverside, ktorá vznikla v roku 2001 a odvtedy sa stihla dostať do stajne špecializovaného vydavateľstva InsideOut, robiť predkapelu americkým progrockovým hviezdam Dream Theater a nahrať trilógiu Reality Dream, ktorú uzatvára album Rapid Eye Movement. Na nahrávke však žiadne „rýchle pohyby“ nenájdeme. Na rozdiel od niektorých svojich kolegov Riverside nepredvádzajú šialené šprinty po hmatníkoch a pracujú s pomalšími atmosférickými plochami, spevák Mariusz Duda sa nedriape do závratných výšok. Možno sa to nezdá, ale Riverside majú napokon bližšie k Radiohead než k Dream Theater.

●●

DURAN DURAN

RED CARPET MASSACRE
EPIC/SONY BMG

Duran Duran počas svojej, pomaly už tridsaťročnej kariéry zažili vrcholy aj pády. Po zlatom veku v prvej polovici 80. rokov sa im návrat na výslnie nečakane podaril až v roku 1993 s nahrávkou označovanou ako The Wedding Album. Potom zase prišlo ťažšie obdobie a hladinu rozčeril až návrat klasickej zostavy na albume Astronaut v roku 2004. Dnes je opäť všetko inak: z klasickej zostavy chýba gitarista Andy Talyor, ktorý kapelu opustil uprostred nahrávania. Ani sa niet čomu čudovať – Duran Duran si do štúdia prizvali producenta Timbalanda, jeho pravú ruku Danju a dokonca aj speváka Justina Timberlaka. Timbalandove producentské kvality spochybňuje málokto a Red Carpet Massacre nie je zlý album – ibaže neznie veľmi ako album Duran Duran. Časť starých fanúšikov asi túto podobu Duran Duran nepredýcha. Či sa podarí osloviť nových, ukáže čas.

●●