Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Alibaba v New Yorku

.denisa Gdovinová .časopis .biznis príbeh

Najväčší čínsky internetový predajca expandoval do sveta. Vstup Alibabu na newyorskú burzu bol ekonómami ostro sledovaný a splnil všetky prehnané očakávania. Alibaba prelomil rekordy.

Keď zakladateľ spoločnosti Jack Ma zazvonil na zvon, ktorý otváral burzu na Wall Street, povedal: „Dúfam, že si ľudia budú o 15 rokov hovoriť, že toto je firma typu Microsoft, IBM alebo Walmart. Že to bude firma, ktorá formovala a zmenila svet.“ Čínsky trh dnes Alibaba rozhodne formuje. Prechádza cezeň vyše 80 percent čínskeho elektronického obchodu.

.alibabu pozná každý
Zakladateľ Alibaby Jack Ma je v Číne prezývaný „starý otec internetu“. Ako jeden z prvých začal v deväťdesiatych rokoch rozbiehať internetové stránky pre malé čínske podniky pod hlavičkou China Pages. Predtým ani sám netušil, čo je to internet, ukázal mu to až kamarát v Seattli. Vtedy si vraj zadal do vyhľadávača slová „china“ a „beer“, pričom ho rozhnevalo, že prehliadač nič nenašiel. Keď spúšťal svoju prvú webstránku, urobil doma s priateľmi oslavu. „Spolu sme sledovali, ako sa stránka načítava tri a pol hodiny a bolo ju vidno ešte len spolovice. Pozerali sme televíziu, hrali karty a čakali. Bol som veľmi hrdý. Dokázal som, že internet existuje,“ povedal v rozhovore pre New York Times.
Po skončení štúdia zostal učiť angličtinu na Hangzhou Teacher´s Institute. K angličtine mal vždy blízko. Ešte ako dvanásťročný cestoval 40 minút na bicykli do Šanghaja, kde zadarmo sprevádzal zahraničných turistov, len aby si zdokonalil angličtinu. Začal vďaka tomu rozmýšľať globálne, viac ako ostatní v jeho okolí. Čoraz viac ho lákalo podnikanie. V roku 1994 založil prekladateľskú agentúru Hangzhou Hope Translation Agency. Postupne vystriedal niekoľko firiem, vždy však túžil preraziť v internetovom predaji. V roku 1999 zvolal osemnásť kamarátov do svojho bytu a dve hodiny im nepretržite vysvetľoval svoju víziu. Potom im povedal, nech vyložia všetky svoje peniaze na stôl. Bolo tam 60-tisíc dolárov a Jack Ma tak založil firmu s neobyčajným názvom Alibaba. Sám musí často vysvetľovať, že Alibaba nebol zbojník, ale múdry obchodník, ktorý pomáhal obyvateľom dedinky. Navyše, táto rozprávková postava je známa po celom svete. Či už sa spýtal čašníčky v kaviarni, alebo ľudí na ulici, všetci Alibabu poznali. Jack Ma už od začiatku staval firmu ako globálny podnik. Dnes je to najväčší čínsky portál, ktorý sprostredkuje obchod „business to business“. Teda výmenu tovaru medzi podnikateľmi. Jeho hlavnou myšlienkou je spojiť malé a stredné čínske firmy s odberateľmi z celého sveta. Sám Jack Ma je podľa Bloomberg Billionares Indexu najbohatším človekom v Číne, s majetkom odhadovaným na 21,8 miliardy dolárov.

.dávid vyhnal Goliáša
„eBay je žralok v oceáne. My sme krokodíl v rieke Jang-c’-ťiang. Ak budeme bojovať v oceáne, prehráme. Ale ak budeme bojovať v rieke, vyhráme.“ Tento pamätný výrok povedal Jack Ma v čase, keď bojoval s eBay o prvenstvo v internetovom obchode v Číne. Firma Alibaba, založená v roku 1999, mala kanceláriu v Jackovom byte a starostlivo dbala o každý inkasovaný a zase utratený dolár. Už v ten istý rok však získali prvú investíciu od Goldman Sachsu a o rok neskôr až 20 miliónov dolárov od SoftBanky. Jej majiteľ, Masajoši Son, je dnes aj vďaka podielu vo firme a úspešným vstupom Alibaby na burzu najbohatším mužom v Japonsku. V roku 2005 kúpila vo firme podiel vo výške jednej miliardy dolárov aj spoločnosť Yahoo a Alibaba tak získala definitívny náskok pred eBay. Ten zrušil svoju čínsku webstránku koncom roka 2006. Najdôležitejším krokom k porážke tohto veľkého hráča bolo však založenie webstránky Taobao, ktorá sprostredkovala obchod „consumer to consumer“, teda vo forme akéhosi spotrebiteľského bazáru. Zákazníkom navyše ponúkli prvé tri roky predávania tovaru zadarmo. Ako súčasť platformy Taobao firma vytvorila Alipay, teda formu online platieb podobnú PayPal službe. Tá dosiahla podľa magazínu Forbes za rok 2013 obrat digitálnych platieb vo výške 519 miliárd dolárov (na porovnanie PayPal dosiahol asi 180 miliárd). V roku 2008 spoločnosť Alibaba skompletizovala svoje portfólio a vytvorila Tmall – platformu „business to consumer“, podobnú firme Amazon.
Spoločnosť Alibaba plánovala vstúpiť na burzu už v roku 2002. Roky 1996 až 2001 sú však známe ako obdobie „internetovej bubliny“. Pochybné internetové firmy v tom čase rástli ako huby po daždi. Bublina praskla v roku 2001 a verejnosť sa stala nedôverčivou voči internetovému podnikaniu. Prvýkrát sa pre vstup na burzu firma Alibaba rozhodla v roku 2007 v Hongkongu. V roku 2012 však znova skúpila svoje podiely a stala sa privátnou.
V septembri tohto roku sa Alibaba dostala na burzu v New Yorku, kde celkovo získala až 25 miliárd dolárov, čím prelomila rekord, ktorý doteraz držala Agricultural Bank of China so sumou 22,1 miliardy dolárov. Ich prvotná ponuka akcií (takzvaná IPO) dosiahla cenu 68 dolárov za akciu.
Alibaba sa tak okrem úspechu púšťa aj do založenia súkromnej banky – len nedávno získala povolenie od čínskej vlády, ktorá otvára tento štátom regulovaný sektor aj súkromným obchodníkom. Plánuje expandovať aj do Indie. Podľa novín The Times of India má za sebou rokovania so Snapdeal, najväčším internetovým predajcom v krajine. „Sme vynaliezaví a vďaka svojej šikovnosti dokážeme poraziť aj veľké americké spoločnosti,“ tvrdil Jack Ma ešte v roku 1999. A dnes už o spoločnosti Alibaba hovoria s rešpektom aj za oceánom.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite