Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Kde si zodrať tenisky

.matej Gašparovič .časopis .biznis príbeh

Bratislavská firma Thapir vytvorila mobilnú aplikáciu, s ktorou nájdete všetky zaujímavé udalosti vo vašom okolí, nech ste kdekoľvek na svete.

.konzultanti mladým podnikateľom často radia, aby sa nenechali odradiť prvým neúspechom. V Amerike dokonca investori radi vidia, ak má startup za sebou nevydarený projekt, z ktorého si jeho autori vzali ponaučenie. Väčšinou totiž startup nebýva úspešný na prvý pokus. Naopak, startupisti často objavia perspektívnu myšlienku počas práce na nesúvisiacom projekte. Presne tým si prešli aj Martin Horvát a Roman Klčo.

.geolokačný systém
Firmu Thapir založili pred dvoma rokmi. Pôvodná aplikácia, s ktorou prišli na trh, majiteľovi smartfónu ukazovala, kde môže získať zľavu na tovar či službu. „Naštartovali sme to síce dobre, získali sme veľa používateľov a aj obchodov do systému, no natrafili sme na problém, ktorý sa ukázal ako neriešiteľný, a to bola naša obchodná sila. Bolo to priveľké ,sústo‘ pre malý tím.“ Aby dokázali zabezpečovať stále nový obsah, museli by osobne vybehávať veľké množstvo obchodov, na čo dvaja chalani nestačili. Aplikácia sa tak stala jednotvárnou a nezaujímavou a nedokázala si udržať používateľov.
Projekt financovali z vlastných úspor. Martin predtým pracoval v predajcovi leteniek Pelikan.sk, kde riadil marketingový tím a Roman pracoval vo vydavateľstve Petit Press. Po prvom zaseknutí muselo prísť rozhodnutie, ako ďalej. Vedeli, že ak chcú preraziť, musia so svojou technológiou priniesť hodnotu aj bez obchodníkov. „Mali sme rozbehnutú funkčnú technológiu, ktorá dokáže pomerne zaujímavé veci a mali sme tiež značku, ktorú sme za rok vybudovali. Len sme netrafili produkt,“ spomína Martin. „Povedali sme si, že na základe nášho geolokačného systému urobíme aplikáciu, ktorá bude zobrazovať obsah aj bez nášho väčšieho obchodného úsilia a zároveň bude poskytovať obsah pre kohokoľvek na svete.“
Koncom minulého roka prišli s novým produktom: aplikáciou, ktorá používateľovi zobrazí všetky zaujímavé aktivity, ktoré sa dejú v jeho okolí. Na vytváranie obsahu tentoraz už žiadnych obchodníkov nepotrebujú. Automatický systém zhromažďuje a spracúva otvorené dáta priamo z internetu, a to kdekoľvek na svete. Nech si Thapir otvoríte v Bratislave, Nitre, New Yorku či Amsterdame, aplikácia vám zobrazí pestrý mix koncertov, kultúrnych podujatí, živej hudby, vernisáží, športových aktivít, workshopov či konferencií, ktoré sa konajú vo vzdialenosti od 500-metrov až niekoľko kilometrov od miesta, kde sa používateľ práve nachádza. Algoritmus dokáže sťahovať a filtrovať informácie o akciách aj z Facebooku a iných sociálnych sietí, v súčasnosti majú rozpracovaný systém na vloženie udalostí samotnými organizátormi a majiteľmi podnikov, v čom spočíva ich biznis model: napríklad majiteľ krčmy zaplatí za to, že propaguje svoju akciu práve medzi ľuďmi, ktorí žijú v jej okolí. V prípade múzeí aplikácia zachytí akciu v tom čase, keď sa otvára nová výstava alebo vernisáž.  
Hoci sa Thapir venuje aj manuálnemu dopĺňaniu obsahu, podľa Martina je ich technológia dostatočne dôsledná, aby jej z potenciálnych udalostí skoro nič neuniklo. „Dokonca aj v menších mestách, kde máte pocit, že sa tam nič nedeje, cez Thapir zrazu zistíte, že ponuka v skutočnosti vôbec nie je malá.“ A skutočne: napríklad v Trnave, ktorá je z hľadiska spoločenských a kultúrnych akcií polomŕtvym mestom, dokáže Thapir nájsť v bežný deň viacero príležitostí, kde sa dá večer pookriať: živý koncert v blízkom klube, tanečno-meditačný workshop v štúdiu tanca, prekvapenie na diskotéke... Pritom na druhom konci mesta môžu byť výsledky iné ako v centre.

.castlepool
Aplikácia sa pôvodne mala volať „Tap here“ (ťukni sem), ale pri tvorbe názvu „natrafili“ na juhoamerické zviera tapír, ktoré pripomína diviaka s predĺženým ňufákom a neustále snorí po okolí. Podľa toho nasmerovali aj svoju marketingovú komunikáciu a vymysleli slogany ako „Vysnorte si nadnes program“ alebo „Pozrite sa, kde si môžete zodrať tenisky tento víkend“. Aplikácia je voľne prístupná v AppStore vo verzii pre operačný systém iOS a čerstvo je k dispozícii aj pre Android. Thapir má niekoľko tisíc užívateľov, z toho asi 60 percent aktívnych, ktorí aplikáciu využívajú na pravidelnej báze.
V septembri minulého roka ich oslovil Slovak Telekom a vybral ich do krakovského inkubátora hub:raum, ktorý patrí Deutsche Telekomu. Hub:raum je inkubátor pre mladé inovatívne startupy, tvoriace technológie, ktoré by silný telekom v budúcnosti mohol spojiť so svojimi produktmi. Thapir zároveň dostal finančnú injekciu 30-tisíc eur na rozvoj nápadu (súčasťou stratégie inkubátora je možnosť telekomu za vyššie objemy kapitálu získať minoritný podiel vo firme a takto financovať jej ďalší rast). Aplikácia síce nemá geografické bariéry, no presadiť sa bude musieť na Slovensku. „Pre nemecký telekom to bude signál, že model môže byť úspešný aj globálne. Hub:raum nám pomôže otvoriť ostatné trhy.“
Aplikácia môže byť prínosná aj pre cestovateľa, ktorý si už po ceste do svojej cieľovej destinácie môže vyhľadať, čo zaujímavé sa bude večer diať v okolí jeho hotela. S tým súvisí aj ďalšia aplikácia od tejto autorskej dvojice, ktorá môže mať s Thapirom zaujímavé synergie. Aplikácia sa volá Castlepool podľa známeho motýľkara z mayoviek a chalani si ňou pôvodne chceli uľahčiť svoje cestovateľské hoby. Slúži na presné naplánovanie cesty do neznámej destinácie a zvlášť nápomocná je v prípade exotických dovoleniek na vlastnú päsť. Stačí si v jednoduchom rozhraní vyplniť dve kolónky: domovskú ulicu, z ktorej cestujete, až po cieľovú ulicu alebo hotel, kam sa chcete dostať (hoci aj na druhom konci sveta) a systém s časovým harmonogramom detailne zoradí všetky formy prepravy, ako sa do cieľovej lokality dostať. Biznis model tohto nápadu spočíva v tom, že užívateľ si cez portál bude môcť rezervovať letenky či lístky na vlak.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite