Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Fenomén Spievankovo

.peter Bálik .časopis .hudba

Nie je koncert ako koncert. V pondelok večer hrali na štadióne vo Viedni Rolling Stones, na druhý deň ráno sa v Hájskom, dedine medzi Trnavou a Nitrou, konal úplne iný koncert. Hviezdou večera boli Spievanka a Zahrajko. Úspech bol podobný.

Nie je to obyčajná skupina, ktorá robí pesničky pre deti. Spievankovo je jednotkou vo svojom žánri na Slovensku a láme všetky rekordy v predajnosti. Ich DVD s názvom Spievankovo 3 sa podľa štatistík Slovenského ochranného zväzu autorského (SOZA) stal najpredávanejším nosičom v slovenskej hudbe za rok 2013. „Koľko sa toho dévedéčka predalo?“ pýtame sa pred koncertom manažéra skupiny Miroslava Čačíka. „Dvadsaťpäťtisíc,“ odpovedá  s úsmevom na tvári.  Rytmus a Desmod musia blednúť závisťou. V čase, keď sa hlboko prepadá predaj hudobných nosičov, je to neuveriteľné číslo. A týmto „detským“ hudobníkom sa to navyše podarilo takmer bez podpory médií a bokom od všetkých módnych vĺn.

.spievanka a Zahrajko
Prečo majú malé deti rady Spievankovo, vidno aj priamo na koncerte, ktorý sa odohráva na zelenom priestranstve za školou. Na klasických lavičkách z telocvične v úplnej tichosti sedí asi sedemdesiat detí, väčšina z nich je z miestnej materskej škôlky a so zatajeným dychom čaká na Máriu Podhradskú a Richarda Čanakyho. Ona je Spievankou, on Zahrajkom. Sú to najväčšie hudobné idoly detí predškolského veku.  Obaja sú oblečení do jednoduchých šašovských kostýmov a od prvého momentu ich detské publikum úplne žerie. Mária má čarovný kufor, Richarda akože pobolieva zub, pretože má rád sladkosti a neumýva si zuby. Deti poznajú všetky slová ich  pesničiek, Spievanka a Zahrajko si ich volajú medzi seba, dávajú im rôzne nástroje, čím sa z divákov zrazu stávajú spoluúčinkujúci.
Cieľom dua je deti pobaviť, ale popri tom do vystúpenia prepašujú aj niečo z hudobnej výchovy alebo deťom pripomenú, ako sa správne čistia zuby. Samotné pesničky sú, samozrejme, detské, ale v žiadnom prípade nie sú infantilné. „Toto je naše publikum,“ ukazuje na deti z materskej škôlky z Hájskeho manažér Spievankova Miroslav Čačík. „Je síce nelojálne, lebo naša hudba funguje pre deti do šesť rokov. Ale keď tieto deti odrastú, prichádzajú k nám ďalšie. Verím, že tie, ktoré odídu, sa raz vrátia so svojimi deťmi,“ dodáva manažér, ktorý je zároveň manželom speváčky Márie Podhradskej.
Obaja hudobníci vyšli v 90. rokoch z domácej gospelovej scény. Mária bola speváčkou populárnej kresťanskej skupiny Atlanta, Richard Čanaky pôsobil v kapele Kompromis.  Nápad vydať album s detskými pesničkami dostali na spoločnej dovolenke. Mária Podhradská bola v deviatom mesiaci tehotenstva a Richard Čanaky mal už jednoročnú dcéru. Rozhodli sa, že nahrajú tradičné slovenské pesničky pre deti a napália ich pre kamarátov.
„Richard si uvedomil, že okrem detských piesní Petra Nagya nemá svojej dcérke čo púšťať, pretože tu neexistovala žiadna hudba pre deti. Ak nerátame folklór, ktorý je pre dnešné deti ťažko počúvateľný,“ spomína Miroslav Čačík. Nahrávok sa chytilo kresťanské vydavateľstvo Lux Communication, ktoré ich v roku 2002 vydalo na oficiálnom nosiči.
Po prvom náklade CD Mária Podhradská a Richard Čanaky deťom, ktoré zarezonovalo najmä v kresťanskej komunite, sa zľahla zem. Tvorcom zrazu začali písať rodičia, že ich už nebaví dokola púšťať tých tridsaťšesť pesničiek a žiadali ich, aby nahrali ďalšie cédečká. Tak sa produkcia rozširovala, a neskôr pribudli aj albumy s anglickými a kresťanskými pesničkami. V roku 2005 založili vydavateľstvo Tonada, a v rámci neho vydali albumy s ľudovými rozprávkami, koledami, uspávankami, a dokonca začali skladať aj vlastné piesne.
„V podstate sme ani nemuseli veľa vymýšľať. Rodičia nám sami povedali, čo chcú – a my sme to len zrealizovali. Trochu sme tvorili aj pre vlastné deti. Ony boli našou prvou testovacou skupinou. Napríklad uspávanky vznikli vtedy, keď naše deti boli ešte malé,  aj keď na tom nikdy nefičali, pretože nerady spali.  Z reakcii ľudí sme ale vedeli, že to celkom fungovalo,“ smeje sa manažér.

.detský fenomén
Koncom minulého desaťročia už mali v diári toľko koncertov, že odišli z práce a začali sa venovať iba tomuto projektu. Posledný zlom v ich kariére nastal, keď vydali svoje prvé DVD. Vtedy prišli na pomenovanie Spievankovo a vznikli aj postavy Spievanky a Zahrajka. DVD bolo nápadom Márie Podhradskej, ktorá sa na strednej pedagogickej škole naučila, že detské pesničky najlepšie fungujú vtedy, keď sú sprevádzané pohybom a gestami. Preto nakrútili súbor videoklipov k jednotlivým pesničkám. „Úspech DVD nás doslova prevalcoval. Už sme nemohli fyzicky uspokojiť dopyt, ktorý po nás bol,“ dodáva Miroslav Čačík.  
Spievankovo je dnes na roztrhanie. Ich hudba už dávno presiahla kresťanskú komunitu, Spievankovo funguje bez ohľadu na vieru. Z tisíc ponúk na koncerty zvládne zrealizovať len sto vystúpení. Podhradská a Čanaky vystupujú ako duo, no pri väčších koncertoch pre 500 až 2-tisíc ľudí ich sprevádza celá kapela, ktorej základ tvoria členovia známej worldmusicovej partie Pacora Trio s huslistom Stanom Palúchom. Táto skupina sa podieľa aj na nahrávaní a aranžovaní pesničiek pre Spievankovo (pre tento projekt sa skrývajú pod menom Zajko Band). Doteraz najväčší koncert absolvovali v roku 2003 v Nitre, kde ich videlo až päťtisíc divákov.  V rámci Spievankova vyšlo celkovo 18 titulov vrátane najnovšieho CD, zostaveného z pesničiek z dvoch posledných DVD Spievankovo 3 a Spievankovo 4. Na ich domovskej stránke sa dajú zakúpiť aj tričká, zubné kefky, boxy na desiatu, spievankovské montérky, bábiky, knižky alebo posteľná bielizeň.  Normálny marketing populárnej kapely.
Keďže dvojica je súčasťou kresťanskej komunity, občas vystupuje aj s kresťanskými piesňami, pri ktorých sa spev dopĺňa pohybmi rúk, preto sa im hovorí kresťanské ukazovačky.  „Na naše koncerty chodia veriaci aj neveriaci, tak ich nedávame vždy, len aby sme ukázali, že sme veriaci. Máme rôzne programy, ukazovačky robíme hlavne pre kresťanskú komunitu,“ vysvetľuje manažér.  
Čanakymu s Podhradskou sa podarilo zaplniť prázdne miesto na trhu a stali sa na Slovensku fenoménom, ktorý je súčasťou mnohých slovenských domácností s malými deťmi. V čom spočíva ich úspech? Vedia si to sami vysvetliť? Miroslav Čačík pokrčí plecami: „To nevieme, ale je to asi súhra rôznych okolností. Mária má strednú pedagogickú školu, bola učiteľkou v materskej škôlke a má vzťah k deťom. Obaja sú zároveň skutoční hudobníci. Nie sú to spievajúci herci. Tým, že dokážu tú hudbu zahrať, tak je to určite výnimočné. A pekne im ladia hlasy. Je to ako s hitmi. Nikto nevie, ako sa robí hit, treba len čakať, či sa pieseň stane hitom, alebo nestane. Podobne to bolo aj so Spievankovom. Sme v tom skutočne nevinne a nečakane.“
 
.ako sa skladá hit?
Po koncerte sa rozprávame so speváčkou Máriou Podhradskou o skladaní detských pesničiek. Tie na prvé počutie znejú jednoducho, zopár základných akordov a jednoduchý text, no vôbec to nie je také ľahké, ako sa zdá. „Pri dospelých to funguje tak, že to, čo máme v sebe, dávame von a ostatných nejakým spôsobom obohacujeme. Pre deti sa skôr skladajú pesničky s istým cieľom. Chceme ich niečo naučiť. Keď sme potrebovali zložiť pesničku o upratovaní, vedeli sme, že to musí byť radostné a rytmické, pretože sa tam bude šúchať metlou, ktorou sa utiera prach. A keďže to má byť radostné, musí to byť aj durové,“ vysvetľuje speváčka.  
Podľa nej sa za jednoduchými rýmovačkami skrýva niekoľko obmedzení, bez ktorých by pesničky pre deti predškolského veku nemohli fungovať. Spievané rýmovačky majú obmedzený tónový rozsah a jednoduché intervaly, inak ich nebudú deti vedieť zaspievať. Skladba musí byť hravá a zapamätateľná. Nemôže mať veľa slov a pri textovaní sa treba vyvarovať komplikovaných výrazov, ktorým deti nerozumejú a ani ich nevyslovia. „Dobrá detská pesnička by mala byť takým malým detským hitom,“ vysvetľuje speváčka, podľa ktorej majú deti svoje hity rovnako ako dospelí. „Aj vy sa cítite dobre, keď váš obľúbený spevák spieva známy hit a môžete si ho spievať s ním, a takisto to funguje aj pri deťoch. Mali sme viac koncertov po sebe v tom istom meste, kde boli tie isté detské tváre. Nevadilo im, že nás už videli, ale na druhý deň prišli zas a tešili sa úplne rovnako. V tomto sú deti strašne vďačné,“ vysvetľuje Mária Podhradská.
Podľa nej aj deti majú svoj vkus a zaslúžia si kvalitu, nie hudbu pre deti, ktorá sa obyčajne hrá na samohrajkových syntetizátoroch. Tvorcovia Spievankova dbajú na to, aby ich pesničky boli dobre nahrané a mali kvalitné aranžmány. Mária Podhradská si myslí, že to je aj dôvod, prečo spievankovské CD a DVD nelezú dospelým na nervy, hoci si deti púšťajú Spievankovo od rána do večera. Naopak, úspech pesničiek vyplýva z toho, že majú často blahodarný vplyv na celkovú atmosféru v rodine: Moje dieťa sa napapá, iba keď je pustené vaše DVD...  Vďaka vám si moja dcéra umýva ruky aj desaťkrát za deň... Naše deti sú pokojné v aute, len keď hrá Spievankovo... – to sú reakcie dospelých, ktoré sa dostávajú aj k tvorcom.
Mária Podhradská zároveň poukazuje na to, že Slováci hovoria o sebe, že sú spevavým národom, no so svojimi deťmi si spievajú málo. „Bola by som rada, keby sme im v tom pomohli, aby si s nimi viac spievali. Na pesničky z detstva už zabudli a my sme tu aj na to, aby sme im pamäť trochu občerstvili, “ dodáva speváčka. Tým najväčším bonusom Spievankova je, že v deťoch rozvíja už v tomto veku  spevácke vlohy. Už tu niekedy sa začína celoživotná láska k hudbe. Dnes je takmer isté, že medzi ich fanúšikmi sa nachádza budúca rocková hviezda alebo skvelý klasický hudobník. Len ho nie je ešte vidno. Zatiaľ ho baví len búchať rukami do kolien, bezhlavo fúkať na píšťalku a spievať si s pesničky so Zahrajkom a Spievankou.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite