Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Vo svetovej extratriede

.eva Čobejová .časopis .médiá

Časopis .týždeň už sedem rokov pravidelne boduje v svetových súťažiach zameraných na obrazové editovanie či dizajn. Nám v redakcii sa to už zdá ako čosi normálne, ale samozrejme, je to stále viac výnimočné ako prirodzené.

Často na to my redaktori a autori v redakcii šomreme, aj sa hneváme, aj sa rozčuľujeme, ale napokon to musíme rešpektovať a prispôsobiť sa. Lebo je to tak, a nie inak – vizuálne stvárnenie nášho časopisu je špecifickou hodnotou, overenou značkou, ktorej často treba podriadiť aj obsah či štýl písania. V slovenských pomeroch je to jednoznačne výnimočná situácia. Vlastne to nie je výnimočné iba pre slovenské pomery. Nedávno sa nám skvelý český fotograf Tomki Němec priznal, že keď prednáša o práci s fotografiou, vždy hovorí o .týždni. Rešpekt k obrazu, aký u nás vládne, je preňho zvláštny úkaz, ktorý obdivuje a dáva všade za vzor.
Je pravda, že keď sme pred takmer desiatimi rokmi spúšťali .týždeň, my píšuci redaktori sme vôbec nerozumeli prístupu k obrazovému editovaniu či tvorbe dizajnu, ktorý doniesol do redakcie kreatívny riaditeľ Róbert Csere. Tí, čo sme už mali nejaké žurnalistické skúsenosti z iných printov, sme logicky predpokladali, že grafické oddelenie bude také ako v iných redakciách. Teda miestnosť, kde budú sedieť zalamovači a kde budeme my redaktori rozdávať príkazy, ako sa má čo zalomiť a ktorá fotografia bude pri našom článku.
Róbert Csere nás však rýchlo vyviedol z omylu. A všetko bolo inak – všetci sme sa museli podriadiť nielen vizuálnej predstave kreatívneho riaditeľa a jeho tímu, ale v istom zmysle slova – diktátu obrazu. Bolo to aj ťažké. Mali sme pochybnosti, či toto je správna cesta, či naozaj treba fotografie na celú stranu a či je naozaj potrebné venovať výberu fotografií také enormné úsilie. Navyše sme mali pochybnosti, či si slovenský časopis môže vôbec dovoliť takto veľkoryso pristupovať k obrazu, či to dokážeme kvalitne robiť a či to prijmú čitatelia. Ale pochybnosti sa pomaly vytrácali, keď Róbert Csere s obrazovou redaktorkou Vladimírou Pčolovou a svojím tímom začali nosiť prestížne ceny zo svetových súťaží Best of Photojournalism a Pictures of the Year International. Neveriacky sme pozerali na výsledky, kde náš .týždeň nielenže sebavedomo súťažil s najprestížnejšími svetovými časopismi, ale dokonca za sebou pokojne nechával silné svetové značky, ku ktorým sme my píšuci redaktori vzhliadali ako k nedostižnej méte. Je to možné, aby maličký časopis, ktorý v chudobných slovenských podmienkach tvorí malý tím ľudí, mohol pokojne konkurovať svetovým gigantom? Zdá sa, že to ide, ale je za tým neskutočne veľa práce a talentu, ktoré musia vyvážiť „nesvetové“ pomery slovenských médií.
Takže pripomeňme, že aj tento rok .týždeň uspel v obidvoch svetových súťažiach, ktoré hodnotia fotožurnalistickú podobu printových médií. A že to vôbec nie je samozrejmé.
V súťaži Best of Photojournalism, teda v najkomplexnejšej svetovej súťaži pre obrazových žurnalistov, ktorú organizuje NPPA – najväčšia organizácia vizuálnych žurnalistov na svete, sme súťažili už po siedmy raz, a to tradične v sekcii Obrazové editovanie. V jej ôsmich kategóriách pre časopisy sme získali až päť prvých miest a získali sme aj najcennejšie prvenstvo – v hlavnej kategórii Obrazový editor roka. Róbert Csere dostal tento titul už štvrtý raz v konkurencii špičkových ľudí tejto brandže z celého sveta. Také isté ocenenie v prémiovej kategórii pre noviny získal tohto roku editor z New York Times. V takejto lige hráme.
Navyše, zo 40 celkovo udelených cien za editovanie časopisov sme si vzali rovno polovicu, teda dvadsať ocenení. „Bol to doteraz náš najlepší ročník a stali sme sa za obrazové editovanie najúspešnejším časopisom pred moskovským týždenníkom Russkij Reporter, ktorý získal deväť cien, a pred Pacific Northwest z americkeho mesta Seattle,“ konštatuje vecne náš kreatívny riaditeľ a dodáva: „Z Európy bol ešte ocenený taliansky časopis l’Espresso, ktorý dostal jednu prvú cenu.“
Uspeli sme opäť aj v najstaršej svetovej fotožurnalistickej súťaži Pictures of the Year International, ktorú organizuje Missouri School of Journalism. Tu sa udelilo v troch kategóriách pre editovanie časopisov 14 cien. Rozdelili sme si ich s National Geographic (8 cien), Time (2 ceny) a týždenníkom Russkij reporter (1 cena). Nám ostali tri ceny, konkrétne dve druhé miesta a jedna cena za kvalitu.
Prvýkrát sme súťažili tohto roku aj v najväčšej svetovej súťaži novinového a časopiseckého dizajnu Best of News Design a hneď sme získali šesť cien – jedno striebro a päť cien za excelentnú kvalitu. V tejto súťaži získal najviac cien medzi časopismi National Geographic a my sme sa ocitli spolu s hollywoodskym filmovým týždenníkom Variety na ďalšom mieste v poradí. Premiérovo sme sa tohto roku zúčastnili aj špeciálneho projektu tejto súťaže úzko špecializovaného na dizajn športových sekcií novín a časopisov Best of Sports Design. A v jednej z kategórií sme sa ocitli medzi víťazmi.
A ešte krátka štatistika na záver: Za sedem rokov, čo sa zúčastňujeme prestížnych svetových fotožurnalistických a dizajnových súťaží, sme v ostrej konkurencii dovedna získali na týchto troch súťažiach 109 cien. Rešpekt a obdiv za tieto úspechy si zaslúžia najmä naši kolegovia – kreatívny riaditeľ Róbert Csere a obrazová redaktorka Vladimíra Pčolová. Na konečnom výsledku však majú podiel aj grafici Bruno Glasa, Martin Hodál a Peter Homola či naši fotografi Andrej Bán, Boris Németh a Matúš Zajac.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite