.časopis .umenie

KNIHA Per Petterson: Odmietam (Slovart, 2014)
Tommy a Jim boli najlepší priatelia. Vyrastali v malom meste nie veľmi ďaleko od Osla. Jim vyrastal iba s matkou, Tommy iba s otcom. Tommy mal okrem toho tri mladšie sestry. A násilníckeho otca, ktorý svoje deti pravidelne surovo bíjaval. A potom aj on zmizol. Strih. Tommy a Jim sú päťdesiatnici, no už nie sú najlepší priatelia. Tommy je bohatý manažér, Jim nezamestnaný lúzer. Náhodne sa stretnú. Strih. Jim je v psychiatrickej nemocnici. Strih. Jim a Tommy sú tínedžeri a korčuľujú sa na zamrznutom jazere. Strih... Peter Petterson, jeden z najúspešnejších nórskych spisovateľov,  napísal metódou ostrých strihov a následných skokov v čase (obidvoma smermi) napínavý, hĺbín ľudského vnútra sa dotýkajúci román o tom, ako detstvo poznačí človeka na celý život, ktorý preložila Petra Mikulášová. Zvláštnosť knihy: hoci je v nej veľa otázok, ani jedna sa nekončí otáznikom. Prečo?

KNIHA Henning Mankell: Nepokojný muž
(Marenčin PT, 2014)
Henning  Mankell, jeden z najúspešnejších autorov „severskej krimi” a literárny otec chronicky deprimovaného komisára Kurta Wallandera, sa v Nepokojnom mužovi pohráva s hranicami fikcie a reality. Čitateľa vedie cez udalosti, ktoré si sám pamätá, prípadne ich zažil, a preplieta to situáciami, ktoré by sa mohli stať. Takže pôžitok z čítania budú mať len „príbehožrúti“, ktorí plne akceptujú spisovateľa ako tvorcu, meniteľa, hýbateľa deja. To, či vo švédskych vodách boli ruské a americké ponorky, či špióni počas studenej vojny v Európe pracovali pre obe strany, kto zabil Olofa Palmeho, ako KGB, Stasi a CIA likvidovala špiónov sú síce zaujímavé otázky, no v knihe sú len dymovou clonou, cez ktorú prejdete a idete ďalej. Dôležitý je Kurt Wallander. Mentálne aj prakticky sa pripravuje na zvyšnú časť života policajta na dôchodku. V tomto prípade rieši zmiznutie otca  a neskôr aj matky svojho budúceho zaťa. Podozrenia sa menia ako Čierny Peter v rukách kartárov. Wallanderova intuícia je však ešte stále silnejšia ako jeho kolísajúca hladina cukru či stupňujúce sa výpadky pamäti. Je on ten nepokojný muž?
.natália Pišútová

REVUE Revue Labyrint 33-34
(Labyrint, 2013)
„Každá doba má své kulturní hrdiny, kteří o dané epoše a jejích hodnotách vypovídají výmluvněji než cokoliv jiného. Počátek 21. století zaznamenal pozoruhodný nástup hrdiny nového typu – vedle tradičních herců, zpěváků a sportovců jím je kuchař-celebrita,” píše editor Labyrint Revue Ondřej Kavalír. Je to tak. Tohtoročná Revue Labyrint (nedajte sa zmiasť vročením – ide skutočne o vydanie pre rok 2014) je venovaná jedlu, vareniu a jedeniu. A ako to v prípade tohto objemného almanachu býva, je téma nahliadnutá (či skôr nahryznutá) zo všetkých možných strán. Gastro móda, filozofia varenia, manifest futuristickej kuchyne, Jonathan Safran Foer o jedení zvierat, Mate Dolenc o pizzi, gastro-erotický Nabokov, Michel Onfray o šampanskom, Lev Losev o poetike kuchyne, úvaha o kanibalizme, komiks Petra Měrku a Dávida Marcina s názvom Jídlo. Ešte aj Peter Krištúfek píše Trikrát o jedle a Víťo Staviarsky o Zabíjačke. Dobrú chuť!

HUDBA Zapaska: Kontur
(Slnko Records)
Janina Špačynská a Pavlo Nečytajlo vytvorili Zapasku v roku 2009. V ďalších rokoch nahrali dve EP-éčky, veľa koncertovali v mnohých krajinách a začiatkom tohto roku vydali svoj prvý veľký album v slovenskom vydavateľstve Slnko Records. Kontur je ako to súhvezdie/mapa na jeho obale: každá z devätnástich piesní je hviezdou samou osebe, no zároveň sa vzťahuje ku všetkým ostatným a keď sa lepšie prizrieme, keď pozorne počúvame, zisťujeme, že vlastne všetky vyrastajú z jednej konkrétnej krajiny, z jej atmosféry, z jej melodiky. Akustické nástroje sa preplietajú so samplami a bítmi (v porovnaní s predchádzajúcimi nahrávkami Zapaska výrazne pritvrdila), často to chrčí ako z ošúchanej platne. Lo-fi, nu-folk, nazvite to, ako chcete. Z ukrajinčiny, poľštiny a angličtiny tak akurát cítime, o čo ide, no celé to je magické, neustále sa meniace, skutočné. Hudba sveta odrazená v piesňach dvoch krásnych a šikovných ľudí z Ukrajiny.

HUDBA Beth Hart & Joe Bonamassa: Live In Amsterdam
(Provoque Records)
Čo sa stane, keď jednému z najlepších bluesových gitaristov súčasnosti (Joe Bonamassa) zachutí spolupráca s výbornou bluesovou speváčkou (Beth Hart)? Natočia za dva roky dva nadpriemerné albumy plné cover verzií, ako hold hrdinom zo svojej mladosti, akými boli napríklad Ray Charles, Tom Waits, alebo Aretha Franklin. Od albumov bola k spoločnému turné len krátka cesta a odtiaľ ešte kratšia k zvečneniu jednej zo zastávok v Amsterdame. Dvojalbum obsahuje celkovo 22 skladieb. Hudba, vzhľadom na jej pôvod a podanie, osciluje medzi bluesovými štandardmi, soulovými kúskami, občas s jemným náznakom džezovej nespútanosti. Sentimentálnejšie a emotívnejšie poňaté plochy sa striedajú s takmer surovým rokenrolom, za všetkým cítiť neuveriteľnú energiu a spontánnosť. Takto podľa mňa vyzerá hudba hraná zo srdca, bez kalkulov a technologických „kudrliniek“ (neskôr v štúdiu vraj nebola zmenená ani nota). Len čisté majstrovstvo nástrojov a hlasov. Bluesová udalosť roka, spojenie silného hlasu a gitarového majstrovstva, podporené skvelo šliapucou kapelou. Čo viac si priať.
.svetozár Styk