KNIHA Karol Horák: Medzivojnový muž (Modrý Peter, 2013)
Karol Horák – dramatik, prozaik, tvorca alternatívneho študentského divadla, dramaturg, režisér a vysokoškolský pedagóg, predstavuje v tejto knihe štyri prózy, z nich jedna v čase normalizácie nemohla vyjsť. Bola zaradená do niekdajšieho Horákovho debutu, z ktorého vyšla len časť, no aj tá bola zošrotovaná. Horákove prózy teraz vychádzajú s rôznymi úpravami takmer po päťdesiatich rokoch. Mnohé texty sú na pomedzí poézie a prózy, príbeh, ktorý je zdanlivo skromný, sa odvíja zväčša v predstavách rozprávača, vnímavého, senzitívneho človeka, ktorý svoje asociácie a reflexie neprezentuje navonok. V Horákových prózach je dôležitá kategória času, spomienky, predstavy a sny sú orientované do minulosti i budúcnosti a hoci je v nich dosť nostalgie, vyvážená je humorom či iróniou, alebo naopak – komické vie preťať tragickým. Horákove juvenilné prózy sú veľkým experimentom.

FILM Láska, súdruh
(Fínsko, Česko, Nórsko 2013, réžia: Taru Mäkelä)
Romantická komédia Láska, súdruh sa vracia v čase do roku 1962. Zväz sovietskych socialistických republík chce usporiadať svetový festival mládeže bojujúcej, ako inak, za mier a spravodlivé usporiadanie vesmíru, čiže zas raz chce akože nenápadne vyvážať svoju ničivú ideológiu. Metropola Fínska, kapitalistického, ale neutrálneho a navyše susedného štátu, sa organizátorom zdá  vhodným miestom. Aj Československo vysiela delegáciu – troch swingových muzikantov a jedného podlízavého, spoľahlivého udavača. V Helsinkách však neprebieha všetko hladko, miestna polícia je v strehu, fínsky prezident na telefóne, okrem pouličných nepokojov sa rozhojní aj láska, po uliciach sa potuluje H. L. Oswald a možno aj Gagarin priletí. Filmu jednoznačne panuje jediná „vec“: dvorná herečka Akiho Kaurismäkiho, skvelá Kati Outinen. Ak by som tu mala k dispozícii desať bodovacích hviezdičiek, vyfarbila by som ich polovicu. Alebo šesť? Šesť.

HUDBA Fallgrapp: Rieka
(GERGAZ)
Rieka je podnetné hudobné dobrodružstvo. Nenáhlivo a sebaisto odhaľuje svoj hlavný motív, ktorý sa rozvíja a moduluje v priebehu celej nahrávky. Predstavuje odhodlane výpravnú, príjemne nonšalantnú melódiu vedenú sláčikmi, s bítmi v rytme rozhodnej, no uvoľnenej chôdze. Príjemne rýchlejšie tempo a pestrá škála nástrojov ovplyvnených (nielen slovenským) folklórom zabezpečujú veľmi pútavé počúvanie. Texty Juraja Líšku sú bohaté na metafory a symboly, vďaka čomu Rieka príjemne stimuluje poslucháčovu obrazotvornosť a veľmi intenzívne nalieha na jeho plnú pozornosť. Líškova dynamická produkcia je napínavo imaginatívna, no prím majú vokály dvoch kontrastne pôsobiacich speváčok. Kým Agáta Siemaszko posúva dej svojím hravým sopránom, Nora Ibsenová svojím zamatovým altom ladí album melancholickým smerom. Presne ako rub a líc. Rieka je výborne vyprodukovaný debut, ktorého lyrické verše a vnútorná dynamika zanechávajú pozitívne vibrácie.

HUDBA Johnny Cash: Out Among The Stars
(Sony Music)
Pred časom sme avizovali, že v archívoch Sony Music sa našiel nikdy nevydaný album Johnnyho Casha. Objavil ho jeho syn John Carter Cash, ktorý sa dnes stará o jeho hudbu a vydal ho pod názvom Out Among Stars. Album pochádza z osemdesiatych rokoch, keď Cashov vydavateľ  Columbia strácal o svoju hviezdu záujem – dôvodom bol slabý predaj jeho vtedajších albumov. Keď im Cash doručil túto kolekciu pesničiek, dali ju rovno do škatule a zavreli do trezoru, až ju v roku 2012 objavil John Carter Cash. Out Among The Stars nie je žiadnou jeho prelomovou nahrávkou, nedosahuje živelnosť raných nahrávok ani vyzretosť jeho posledných akustických vecí s Rickom Rubinom, ale určite nie je na zahodenie. Cashova mágia pôsobí vtedy, keď zíde zo zabehaných chodníčkov a pustí sa do milovaného gospelu (I Come To Believe), so svojou ženou June Carter vystrihne pôvabnú country (Don't You Think It's Come Our Time) alebo siahne do svojej hĺbky a nahrá temný klenot (She Used to Love Me a Lot), ktorý by mohol ozdobiť ktorýkoľvek z jeho predsmrtných albumov.

HUDBA Melingo: Linyera
(World Village)
Tango. Stále sa modernizuje. Má mnoho podôb. Nepodlieha jednotnému tanečnému rytmu. Niektoré ho nemajú vôbec. Majú len ducha tanga – nostalgiu, divadelný výraz, zväčša sprevádzaný tónmi bandoneónu (ťahacej harmoniky). Jeho piesňová forma sa niekedy približuje k rockovému undergroundu. Napríklad starý tangový argentínsky pardál Melingo pripomína Toma Waitsa, alebo Nicka Cava. Samozrejme v kabaretnom štýle, nonšalantnom, s bohémskym charakterom. Prirovnávajú ho aj k tulákovi Chaplinovi. Jeho najnovší album má názov Linyera (Tulák). Spieva drsným, mužným hlasom, chvíľami ležérne takmer pohmkáva. Hrá na gitaru, klávesy, klarinet. Jeho umelecký rozmach oplýva takou veľkou pestrosťou, že ho v krátkosti nemožno opísať. Nájdete v ňom okrem tanga aj rock, elektroniku, folk, kabaret, gotiku, džez, filmovú hudbu. Skrátka, je to tangový náboj veľkého kalibru.