Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Vernosť cez mobil

.matej Gašparovič ..ako je to (s)právne .biznis príbeh

Matúš Nováček chodil po svete s otvorenými očami. V úlohe informatika objavoval možnosti, ako firmám zjednodušiť život konštruovaním nových aplikácií.

tento mladý Košičan založil svoju IT firmu Forbis, keď vo firmách svojho otca a svojich známych uvidel možnosti, kde sa dajú využiť technologické systémy pre efektívnejšie organizovanie procesov. Sám pochádza z podnikateľského prostredia a priznáva, že aj vďaka tomu bol trúfalejší. „Odmalička som brigádoval u otca v jeho stavebno-obchodnej firme. Najprv som robil všetky stavebné práce, neskôr som bol čoraz bližšie pri ňom ako hlave firmy,“ opisuje. „Nelákal ma konštantný svet stabilného zamestnania, slušného platu, stereotypu a istoty. 

Chcel som skúsiť čosi vlastné, síce bez istoty, ale s tým, že mám všetko vo vlastných rukách. Riadiť procesy, manažovať ľudí, hľadať kreatívne riešenia, slobodne sa rozhodovať s vlastnou zodpovednosťou a aj ten pocit, keď vytvoríte niečo nové, čo funguje a prináša osoh – v tom som sa videl.“ 

nové systémy

Hoci Matúš Nováček na košickej „technike“ vyštudoval banskú mechanizáciu, sféra IT patrila medzi jeho koníčky. Spoločnosť Forbis založil pred piatimi rokmi a začínal s počítačovým servisom. Chcel však viac – tvoriť vlastné konštrukcie nových aplikácií. 

Dnes má firma päť vlastných produktov od plánovačov po rezervačné systémy. Úspešné nápady objavil vďaka tomu, že mu „ajťácka“ intuícia pomáhala odhaľovať perspektívne územia. Napríklad pri návšteve servisu v Košiciach ho prekvapilo, že objednávky evidovali na papieri. Ktokoľvek iný by sa len uškrnul, no podnikateľ Nováček zbadal príležitosť. „Nakreslil a nakódoval som jednoduchú aplikáciu na servisné objednávky cez web a bez akejkoľvek predchádzajúcej dohody som im to ponúkol.“ Takto získal dôležitého klienta. Po troch rokoch už štyri spoločnosti zo siete Motor-car (servisy Mercedesu, Kie či Hyundaiu) používajú ich plánovací systém, prostredníctvom ktorého analyzujú informácie od počtu hodín, ktoré zamestnanci strávili na jednotlivých opravách, až po sledovanie celého pohybu auta v servise. „Od nasadenia nášho systému v košickom servise pracujú o 23 percent efektívnejšie,“ teší sa Nováček. 

Keď sa aplikácia ukázala ako životaschopná, vytvorili univerzálny produkt, ktorý pomáha plánovať a objednávať služby nielen v autoservisoch. Samostatné verzie systému vytvorili aj pre fitness centrá, bowlingové kluby, zdravotnícke centrá či kaderníctva. Z väčších klientov aplikáciu nasadili napríklad pre východoslovenskú stavebno-obchodnú firmu Montrúr, ktorej tak pomáhajú efektívne organizovať veľký vozový park. Podobne Nováček vytvoril aj rezervačný systém pre golfové ihriská a indoorové centrá. Nápad mu v hlave zasvietil aj pri osobnej skúsenosti. „Keď som si chcel ísť na naše košické ihrisko zahrať, musel som volať na recepciu, kde mi aj tak často nik nedvíhal.“ Golfista si dnes môže cez jednu mobilnú aplikáciu alebo webový systém Forbisu urobiť rezerváciu na viacerých slovenských ihriskách, ako sú napríklad Welten – Báč pri Bratislave alebo Alpinka pri Košiciach.

Ďalší nápad z praxe mu prišiel na um, keď chcel jeho otec využiť IT systémy vo svojej spoločnosti. „Keďže som dobre poznal procesy v jeho firme, vymyslel som mobilný monitorovací systém na sledovanie stavby, ktorý slúži developerom a stavebníkom. Prinesieme zariadenie, náš technik otvorí kufrík a za pár minút zapojí kamery, napojí ich na internet a stavebník môže cez zaheslovaný portál v mobile sledovať stavbu v reálnom čase.“ Developer tak nemusí prísť osobne kontrolovať, či robotníci pracujú, alebo či včas prišiel dohodnutý materiál. „Dôležité je, aby všetky systémy boli čo najjednoduchšie, aby ich dokázal ovládať úplne každý.“Podobne pomohol aj kamarátovej bezpečnostnej firme, ktorá mala zbytočne vysoké náklady na sledovanie obchôdzok strážnikov. Nováčkov Forbis opäť aplikoval sledovanie v reálnom čase. Pomocou bežných smartfónov, ktoré majú GPS lokalizátor, vytvorili obchôdzkový systém. „V operačnom stredisku na mape sledujú, či strážnici chodia v správny čas po kontaktných bodoch stráženého objektu.“  

namiesto peňaženky

Forbis sa však zároveň pustil aj na úplne inú pôdu – tvorbu platformy, ktorá má ambíciu nahradiť vernostné karty v obchodoch. Tento nápad dostal Nováček po tom, ako si ho najal istý prevádzkovateľ siete autoumývačiek, v ktorých sa platilo bezdotykovou formou cez kartu, hardvérový kľúč, na ktorom mali zákazníci predplatený kredit. Podobných vernostných kariet majú však ľudia plné peňaženky (alebo ich ponuku úplne ignorujú). Vo Forbise preto vymysleli platformu s virtuálnym účtom pre všetky podobné systémy. Forbis chce nahradiť vernostné karty a na základe aplikácie v mobile ich integrovať na jednom mieste. Ako to funguje? 

V kaviarňach či v obchodoch, ktoré často využívate, za každú platbu získate vernostný bonus. Menšie prevádzky tak ušetria náklady na vydávanie vernostných kariet, šetria čas s registráciou a zároveň dokážu budovať vzťah s pravidelným klientom. Jedna aplikácia tak nahradí peňaženku plnú vernostných kariet. Forbis myšlienku rozvíja v novom startupe QR Point, ktorý zatiaľ financuje zo svojich ziskov. V tejto firme cítiť aj zmysel pre marketing. Pre produkt natočili vtipnú marketingovú upútavku s kreslenými obrázkami, ktoré svojím špecifickým prízvukom komentuje a vysvetľuje herec Marián Čekovský.  Dnes majú 23 zákazníkov a takmer 800 registrovaných užívateľov. V Bratislave tento systém používa napríklad kaviareň Mondieu na Panskej ulici, kde nám ho Nováček predviedol v praxi pri platení kávy.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite