KNIHA Mirka Ábelová: Na! (Ikar, 2014)
„Je šukačka správne slovo pre hľadanie seba?” Tak je alebo nie je? A čo tým vlastne chcela autorka povedať? Na čo sa to pýta? A prečo? “...ťukanie do stroja, cinkanie fliaš, smiech dievčat, zívanie / mužov, čakanie / na teba je ako čakať na krámy po nechránenom sexe.” Nuž, nie je to veľmi romantické ani ducha povznášajúce. Mirka Ábelová nám vo svojej druhej básnickej zbierke predhadzuje (Na!) niekoľko drsných situácií, jej poézia nehladí, ale jatrí. Nešepká, ale kričí. Neláska sa, ale drví. Sype sa tak, ako sa na beatničku patrí. Je pravdivá, skutočná. Je to terapia nárazom do steny. Hoci občas až príliš rezignuje na metafory, a len tak (prozaicky?) rozpráva, hoci je drsnosť sem-tam trošku prehnaná, básne Mirky Ábelovej (najmä tie dlhšie) sú slobodné, a preto pôsobivé. Kolážovitý dizajn Rada Bieleného ich účinok ešte zosilňuje. Tak!

KNIHA István Kollai (ed.): Rozštiepená minulosť
(Nadácia Terra Recognita, 2013)
„Človek preto, že je Maďar, nie je ešte cnostným človekom a ten, kto nosí rúcho vlastenectva, ešte zďaleka nie je vlastencom,“  vyhlásil v roku 1842 maďarský štátnik István Széchenyi. Bol jedným z tých Maďarov, ktorí sa stavali zdržanlivo k snahe asimilovať nemaďarské národy Uhorska. Nielen o takýchto osobnostiach sa možno dočítať v knihe partie mladých maďarských historikov, píšucich o spoločných kapitolách z dejín našich dvoch národov. Napísali ju s empatiou voči slovenským historickým citlivým miestam, no autori presvedčivo nastoľujú aj otázky spoločných dejín, ktoré sú problematické pre Maďarov. Zároveň poukazujú na udalosti a osobnosti, na ktorých spoločnom pozitívnom vnímaní by oba národy mohli stavať do budúcnosti. Napríklad učenec Matej Bel by Slovákov a Maďarov mohol spájať podobne, ako Mikuláš Zrínsky spája Chorvátov a Maďarov. Čo sa týka skúmaného časového rozmedzia textov, začínajú stredovekom a končia posledným sčítaním ľudu, ktoré zaznamenalo citeľný úbytok slovenských Maďarov.
.lukáš Krivošík

HUDBA Elbow: The Take Off and Landing of Everything
(Fiction)
Guy Garvey má talent vyjadriť všedné veci krásne jednoduchými , zvukomalebnými veršami bez zbytočného pátosu. Chrapľavým, zemitým barytónom znie, akoby sa len bavil s priateľmi pri pinte čierneho piva. Vďaka jazyku más je priam nemožné nestotožniť sa s  jeho príbehmi o cestovaní, láske, prvých prírastkoch do rodiny a túžbe usadiť sa. Aj napriek rozchodu Garvey nachádza pokoj a zmierenie: „Vráť sa na miesto, kde si stratil rovnováhu a zmier sa s tými, ktorí ťa milujú.“ Šiesta štúdiovka jeho kvintetu Elbow znie, akoby Peter Gabriel nahral desať melancholických gitarovo-orchestrálnych hymien za asistencie Radiohead – čo vôbec neznižuje originalitu Elbow. Práve naopak, The Take Off je zrelým, vyváženým a veľmi príjemným spoločníkom v akúkoľvek hodinu na zemi aj vo vzduchu.

HUDBA Morrissey: Your Arsenal
(Rhino)
Britský spevák Morrissey pred časom odštartoval reedičnú kampaň, v rámci ktorej vychádzajú opäť jeho staré nahrávky. Pri niektorých zmenil obal a dokonca pozmenil aj výber piesní (napr. Maladjusted), no jeho najlepšie albumy, ku ktorým patrí aj Your Arsenal (1992) zostali nedotknuté. Právom. Veď načo vylepšovať niečo, čo je aj po rokoch stále dobré. Táto platňa je dôležitým bodom v Morrisseyho sólovej kariére. Spevák v tom čase potreboval nahrať silný album, aby ho jeho fanúšikovia prestali spájať s jeho predchádzajúcou kapelou The Smiths, kde vytvoril silný tandem s Johnnym Marrom. Na Your Arsenal ho zastúpil mladučký Alain Whyte, v ktorom Morrissey konečne našiel silného skladateľského partnera. Z Your Arsenal nakoniec vypadlo až päť singlov vrátane You’re th One for Me, Fatty, We Hate it When Our Friends Become Successful či Tomorrow, ktoré sú v jeho prípade dôkazom, že existuje aj život po živote v neprekonateľných a geniálnych The Smiths.

HUDBA Dead Combo: A Bunch Of Meninos (Rastilho Records)
Sú dvaja. Ale niekedy znejú, ako keby ich bolo dvesto. Dead Combo, čiže dvaja portugalskí gitaristi Tó Trips a Pedro V. Gonçalves, udivujúci svet už mnoho rokov možnosťami širokej škály hudobného vyjadrenia elektrických gitár. Aj tu, na ich novom albume A Bunch Of Meninos ukazujú, že elektrická gitara nepovedala posledné slovo. Napumpovali do svojich inštrumentálnych skladieb hádam všetko poslucháčsky príťažlivé, čo existuje – pekné melódie, famóznu hru bez zbytočného predvádzania a najmä  zauzlené klbká množstva rozličných štýlových variácií. Pri ich rozmotávaní odkryjeme fado, blues, jazz, rock, folk, Quentina Tarantina, Ennia Morriconeho, country and western, tango, valčík, flamenco, voodoo, klezmer, hudobné odkazy na ich priateľov, ktorí s nimi kedysi nahrávali – Howe Gelb, Marc Ribot. Skrátka, pochúťka. A pochúťky škoda neochutnať.
.miroslav Potoček