KNIHA Sue Townsendová: Žena, která si šla lehnout a rok nevstala (Mladá fronta, 2013)
Podľa vtipného názvu aj podľa mena autorky to vyzerá, že je v tejto knihe naštartované na veľkú zábavu a nejedna životom a starostlivosťou o rodinou unavená manželka a matka by si to s hlavnou hrdinkou Evou Bobrovou okamžite vymenila. Iste, autorka nezostáva svojej povesti satirickej a múdrej glosátorky života a spoločnosti nič dlžná, román zaľudňuje postavami aj postavičkami, z ktorých by vyžila nejedna čierna komédia. Keď sa s rôznymi absurdnými peripetiami potýkal v prvej knihe jej adolescent Andrian Mole, smiali sme sa s ľahkosťou a pochopením, že z toho ešte môže vyrásť. Ale keď sledujeme päťdesiatničku Evu Bobrovú, ako po odchode detí, dvojičiek s vysokým IQ a žiadnym EQ na internát zaľahne do postele a nechá všetko na starosti nepraktickému manželovi astronómovi a jeho milenke, matke a svokre, tušíme, že z tohoto sa už nedá ani vyrásť, ani vyležať.

KNIHA Edmund Conway: Ekonómia 50 myšlienok, ktoré by ste mali poznať
(Slovart, 2013)
Popularizačných kníh o rôznych vedných odboroch nie je nikdy dosť. V tejto predstavuje Edmund Conway, ekonomický redaktor britského denníka Daily Telegraph, päťdesiat základných ekonomických koncepcií, s ktorými príde človek do styku pri sledovaní médií a vo svojom občianskom živote. Každá téma je stručne rozpísaná na štyroch stranách. Od deľby práce cez hraničnú užitočnosť až po fungovanie peňažných trhov. Sú tu v základných črtách opísané aj staršie či novšie ekonomické teórie (vrátane behaviorálnej ekonómie a teórie hier). Témy v kapitole Financie a trhy sú vyskladané tak, že čitateľ pochopí aj postupnosť jednotlivých prvkov, ktoré viedli k finančnej kríze. Jedinou výčitkou proti Conwayovej knihe môže byť, že niektoré myšlienky podáva tak zjednodušene, až ich podstatu zahmlieva. V dôsledku jednoduchosti tak trpí presnosť. Ako odrazový mostík k ďalšej ekonomickej literatúre je to však slušný začiatok.
.lk

HUDBA Bloom: Let the good days come
(Bloom)
Debut bratislavskej skupiny Bloom je ako dieťa bez detských chorôb: pesničky
majú hlavu a pätu, hudobníci (gitarista Lukáš Kyška, basgitarista Jozef Graus, perkusionista, klavirista a vokalista Igor Ajdži Sabo) hrajú veľmi dobre, speváčka Barbora Drahovská (zvláštne, že na rozdiel od inštrumentalistov na obale CD jej fotku nenájdete) má zvučný a zaujímavý hlas, nahrávka má výborný zvuk (vznikla v štúdiu LVGNC s Marekom Rakovickým za mixom). Škoda, že Barbora nespieva po slovensky. Jej piesne by boli osobnejšie, komunikatívnejšie, zaujímavejšie. Takto sa nemožno ubrániť porovnávaniu s podobnými zahraničnými kapelami, ktoré znejú predsa len akosi prirodzenejšie. Zatiaľ nám nie je celkom jasné, čo táto talentovaná kapela, ktorá svoju hudbu zjavne berie veľmi vážne, chce povedať. Dieťa vyrastie. Dobré dni určite prídu.

HUDBA Damien Jurado: Brothers and Sisters of The Eternal Son
(Secretly Canadian)
Americký pesničkár Damien Jurado to má ťažké. Vraj nerád koncertuje a nebaví ho ani nahrávanie. Pritom sú to dve veci, ktoré má takmer každý hudobník rád, ale Damien Jurado je iný. Je to veľmi špecifický pesničkár, extrémne hanblivý, uzavretý pred svetom, s ktorým komunikuje cez svoje pesničky. Zaujímavosťou je fakt, že je silne veriacim človekom, ale našťastie by sa jeho pesničky vôbec nehodili do relácie Poltón. Teraz v januári mu vyšiel nový album, tretí, na ktorom spolupracoval s hudobníkom a producentom Richardom Swiftom. Brothers and Sisters Of Eternal Son je ich najexperimentálnejším dielom, ktoré vychádza z Juradových folkových koreňov a je silne obohatené Swiftovou atmosférickou a psychedelickou produkciou. Škoda. Damienovo krehká melodika a silné texty tým trochu ustupujú do úzadia. Predošlé dva albumy Saint Barlett a Maraqopa majú v sebe mágiu aj bez zbytočných efektov.

HUDBA Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra: Fuck Off Get Free We Pour Light on Everything
(Constellation)
Intenzívne nahnevaný názov siedmej nahrávky kanadskej skupiny správne navráva, že sa s nimi stretávame v punkovo revolučnom móde. Vyše desaťminútové eposy sa odohrávajú uprostred krízy odvahy, hodnôt a emócií západnej civilizácie. Kvintet z Montrealu predpovedá revolúcie, zdevastovanú prírodu a smrť. Tieto katastrofy sú úžase vykreslené skrze kombináciu dvoch huslí, neoblomných vo svojom smutnom náreku, zlovestne hravej basy a dravej gitary speváka Efrima Menucka, ktorá priam trhá ušný bubienok. Troška blues, štipka country a americkej baladickosti, ale primárne pôsobivá dávka neochvejného rocku a punku vytvárajú z Fuck Off pohlcujúci zážitok, ktorý zanechá smutný nedostatok nádeje v dnešok. Kapela však hľadí hlavne do budúcnosti. „Pane, dopraj môjmu synovi dlhý život, nech zažije strhnutie tohto Olympu.“