KNIHA Antonio di Benedetto: Zama (Rubato, 2013)
„Musel jsem pouze jít vpřed, stále dál. Měl jsem však strach, že nedojdu ke konci, neboť žádný konec tam zřejmě nebyl,” myslí si kráľovský úradník Diego de Zama, hlavná postava románu Antonioa di Benedetta (1922 – 1986), argentínskeho spisovateľa, ktorý je vo svojej domovine považovaný za klasika magického realizmu. Zama sa nešťastnou zhodou okolností ocitol kdesi ďaleko od civilizácie a od svojej manželky Marty, kdesi pri veľkej rieke uprostred veľkej prázdnoty. Zama čaká na to, že jedného dňa príde loď a privezie mu kráľovo rozhodnutie o jeho premiestnení do Buenos Aires. Lenže to rozhodnutie neprichádza a Zamu sa zmocňujú existenciálne úzkosti, stáva sa karikatúrou seba samého a celkovo upadá. Román napísaný s citom pre magické stránky reality. So Zamom cítime, no zároveň sa ho aj bojíme. To keď nám začne pripomínať naše vlastné prázdnoty.

KNIHA Patrick Lencioni: Päť príčin nefunkčnosti tímu
(Porta libri, 2013)
Skúsená manažérka Kathryn prijíma pozíciu šéfky kalifornskej IT-firmy DecisionTech. Spoločnosť so 150 zamestnancami sa kedysi sľubne rozvíjala, no teraz ju brzdia nefunkčné a napäté vzťahy medzi členmi jej vedenia. Patrick Lencioni, známy autor kníh s manažérskou tematikou, tu na príklade firmy DecisionTech ponúka návod, ako zladiť protichodné individuality vo vami vedenom tíme, aby všetci využívali svoje talenty pre dobro celku. Nech už ide o akúkoľvek organizáciu, neochota ľudí riskovať vlastnú zraniteľnosť vedie často k chýbajúcej dôvere. Strach z konštruktívneho konfliktu vytvára prostredie pre nedostatok záväzku voči firme. Vyhýbanie sa zodpovednosti a napokon nezáujem o výsledky ohrozujú zdravie mnohých pracovných kolektívov. Lencioni ponúka praktické návody a podnetné myšlienky, ako sa z tejto slepej uličky vrátiť k ideálu tímovej práce.
.lk

FILM Špinavý trik
(USA, 2013, Rréžia: David O. Russel)
Russelov Špinavý trik nedávno dostal tri Zlaté glóbusy a má viacero oscarových nominácií. A je to skutočne udivujúce. Ide totiž o nevýrazný, nudný, zbytočne dlhý, staré mustry recyklujúci film. Sem-tam vtip (napríklad tá krátka sebaironizujúca retrospektíva s Robertom De Nirom), herci nie sú na zahodenie, hlavný hrdina je celkom zaujímavý, ale keď na konci predstavenia zazvoní zvonček, človek opúšťa kinosálu a cíti, ako sa mu hneď a zaraz začína zmazávať pamäťová stopa o tomto filme. O retro príbehu zo sedemdesiatych rokov minulého storočia, o podvodníkovi Irvingovi Rosenfeldovi, ktorý sa nechtiac zamotá do pavučín, čo utkali efbíáj, politici a mafia. Ťažkopádne sa v deji predierame jednotlivými zápletkami vedúcimi k predvídateľnému koncu. Ak sa medzi horúcimi kandidátmi na Oscary ocitajú filmy ako Špinavý trik či 12 rokov otrokom, opäť sa len potvrdzuje, že toto ocenenie veru nie je prestížne, je len populárne.

HUDBA The Wilderness: The Wilderness
(Vlastný náklad)
Kresťanský punk? Dosť chabá a zavádzajúca škatuľka pre trnavskú kapelu, ktorej texty sú síce aj o viere v Boha, ale ponúkajú ju iným spôsobom. Spôsobom, ktorý spochybňuje inštitúcie a svetské autority. Nervy drásajúca a katarzná výpoveď o hľadaní šťastia, pravdy, lásky a Boha v temnom a absurdnom svete. Punková nakladačka bez klišé a infantilných rečí. Ak si k tomu prirátate skvelý surový zvuk, nekompromisný rokenrolový feeling, originálne aranže a zmyselnú filozofujúcu rebéliu, vyjde vám z toho nepopierateľná kvalita. Album vychádza na CD ako sústava viacerých piesní, avšak v jednom jedinom tracku, ku ktorému sa kapela chystá natočiť netradičný polhodinový videoklip. Štvorica vyhlásila, že to bude prvý punkový slovenský The Wall. Na štúdiovke počuť aj autentické nahrávky demonštrácií počas novembra ’89. Utvorte koridor pre The Wilderness.

HUDBA Adrian Raso And Fanfare Ciocărlia: Devil’s Tale
 (Asphalt Tango)
Vlna cigánskych dychových kapiel existuje už 20 rokov. Dĺžkou trvania teda prekonala mnohé iné vlny hudobných štýlov. Navyše, jej inovácie nemajú konca, najmä zásluhou odvážnych fúzií. Tá najnovšia v podaní kanadského gitaristu Adriana Rasa a rumunskej dychovky Fanfare Ciocărlia je príkladná. Raso prispel hrou v štýle gypsy swing manouche v tradícii legendárneho Django Reinhardta a Fanfare Ciocarlia oheň chrliacimi dychovými nástrojmi v ľudovom štýle dedinky Zece Prajini.  Inštrumentálne skladby albumu Devil´s Tale  oplývajú priam obrazotvornou fantáziou. Hneď v prvej skladbe sa prelína svet Kurta Weilla so zvláštnym noir blues, surfom a westernovou atmosférou. A tak pestro to pokračuje aj ďalej, mihajú sa odtiene flamenca, rockabilly, mariachi, napätia, humoru, neodolateľného temperamentu a melódií, a dokonca i hororovej strašidelnosti. Interesantný album.