KNIHA Henrieta Moravčíková a kol.: Moderné a/alebo totalitné v architektúre 20. storočia (Slovart 2013)
Architektúra vznikajúca v nedemokratických zriadeniach na Slovensku bola v medzinárodnom porovnaní málo verná režimom, ktoré ju sprevádzali. Nosnú časť publikácie tvoria texty skúmajúce monumentalitu, jedinečný historický význam diel  a kontrast moderného s tradičným. Štúdie jednotlivých architektonických prvkov sú vybrané tak, aby čo najvernejšie reprezentovali
to-ktoré obdobie. Ako sa dostalo Ufo nad Bratislavu, prečo máme otočenú pyramídu v centre, čo sa stalo v malej dedinke Engerau, keď sa začalo stavať jedno z prvých panelových sídlisk, ako sa vyvíjalo socialistické mestečko Nová Dubnica v rukách Jiřího Krohu? Knihe dominujú krásne fotky Oljy Triašky Stefanovič, ktorá našla nečakané perspektívy. Autorke sa zázračne podarilo zachytiť miesta bežne preplnené ľuďmi. Zrazu vidíte mesto, ako si žije vlastným samostatným životom. Nepotrebuje nás.
.mária Chudíková

KNIHA Ján ZAMBOR: Niečo ako láska, niečo ako soľ
(LIC 2013)
Kniha s podnadpisom Miroslav Válek v interpretáciách je monografiou o poézii jedného z najvýznamnejších moderných slovenských básnikov. Pozostáva z viacerých informatívnych častí a z podrobnej analýzy niekoľkých Válkových textov. „Môj záujem o Válka nie je politický a politologický, ale literárny a literárnovedný,“ píše autor. Väčšinu básnickej tvorby Miroslava Válka pokladá za vysokohodnotnú súčasť modernej literatúry. „Pritom sa nič neusilujem zakrývať a obhajovať neobhájiteľné. Časť autorovej poézie i veršov neprijímam.“ Ján Zambor ponúka aj celkový pohľad na Válkovu tvorbu, ktorá je náročná najmä tvarovaním básní. Číta a interpretuje jeho poéziu z rôznych stránok, vykresľuje jej poetiku či semiopoetiku. Zambor svojimi textami utvára priestor na ďalšie možné výklady a úvahy Válkovej tvorby, hovorí o „vecnom, slobodnom literárnovednom rozhovore o poézii“. Kniha má, na rozdiel od vonkajšej, zaujímavú vnútornú grafickú úpravu.

FILM Zlodejka kníh
(USA / Nemecko, 2013, Réžia: Brian Percival)
Zlodejka kníh vznikla podľa rovnomenného románu Markusa Zusaka. Odohráva sa v Nemecku a rozpráva silný príbeh z čias 2. svetovej vojny. Liesel má dvanásť rokov, keď turbulentné politické pomery spôsobia, že musí začať žiť v cudzej náhradnej rodine v cudzom meste. Nový otec Hans je správny chlap, nová mama Rosa sa javí ako pravá macošská harpya, ktorú k pestúnstvu priviedla vidina hoci malých, ale predsa len peňazí. V susedstve, našťastie, býva rovesník Rudy – vďaka nemu je zoznamovanie sa s neznámym prostredím a zvládanie čoraz ťažších prichádzajúcich udalostí pre Liesel o niečo schodnejšie. Príbeh napovedá, že hrdinstvo je ohromná, ohromujúca záležitosť. Film je to obrazovo pekný, nedá sa mu uprieť snaha pravdivo hovoriť o malej ľudskej histórii, ktorú bezhlavo valcuje veľká neľudská história. Len keby sa doň nevkrádalo toľko sladkosti a keby nebol v niektorých chvíľach natoľko úmorne explicitný, dopovedajúci aj to, čo by dopovedať nebolo treba.

HUDBA Vladimír Merta: Domilováno
(Galén)
Českému folkerovi Vladimírovi Mertovi zachutilo hranie s kapelou. Najprv nahral nádherný album Ponorná řeka (2011) s členmi Mišíkovej kapely ETC, neskôr vyšli predtým nevydané nahrávky jeho kapely z konca 80. rokov Dobrá úroda a na konci minulého roka ešte stihol vydať nový album Domilováno, na ktorom ho sprevádzajú rôznorodí hudobníci. Oproti Ponornej řece, ktorá vznikla vrstvením nástrojov, je Domilováno po zvukovej stránke jeho najviac „dylanovským“ albumom. O Mertovi sa vždy hovorilo, že je to folkový solitér, s ktorým sa hrá veľmi ťažko, ale táto nahrávka hovorí o opaku. Taký pestrý album Merta ešte nikdy predtým nenahral. Jeho zjednocujúcou témou sú piesne o láske a vojne, ale nájdete tam oveľa viac. Starnúci pesničkár svojou najnovšou tvorbou stále dokazuje, že sa neprispôsobil stredoeurópskemu „blues“, ktoré tu zas a znova prežívame.

HUDBA Warpaint: Warpaint
(Rough Trade)
Štvorica dievčat z Kalifornie sa slovenskému obecenstvu predstavila pred dvoma rokmi na Pohode. Vtedy mali za sebou len albumový debut s názvom Fool. Dnes sú tu s druhou, eponymnou štúdiovkou. Stále je to alternatívna hudba využívajúca dve gitary, basu, bicie a viachlas (niekedy aj všetkých štyroch členiek kapely). Aktuálna novinka nie je natoľko hitová ako spomínaný debut. Po viacerých posluchoch  však zistíte, že tento album je veľmi, ale naozaj veľmi príjemný a k uchu jemný ako zamat. Zamilujete si ho pre jeho melancholickú (nie však skľúčenú a určite nie skľučujúcu) atmosféru, pre upokojujúci charakter a istú dávku artu a vkusu. Ak máte radi ambientne spracované gitary, hutnú (miestami až dubovú) basu, trip-hopový rytmus a étericky pôsobiaci ženský spev, bude sa vám Warpaint isto páčiť.