KNIHA Zvonko Lakćević: Varešky pre partizánov (Vlastným nákladom, 2013)
„Ak je nejake jedlo partizanske, tak je to gusta fazulova polijevka. Jak je hrnec vetši, tak ona vijde lepšje,” píše Zvonko Lakćević v prvom z 25 receptov svojej kuchárskej knihy. Vedľa textu je Danglárova ilustrácia s warholovskou konzervou fazuľovej polievky s nápisom: „EKSPOZIVNE ALI DOBRO”. Zvonko Lakćević sa narodil a vyrastal v Čiernej Hore, do Bratislavy prišiel študovať film a hoci ho aj nedoštudoval, usadil sa tu a stal sa neodmysliteľnou persónou miestneho umeleckého podhubia. Varešky pre partizánov je kniha, napísaná nádherným černohorsko-slovenským jazykom. Recepty sú vtipné, poetické, originálne, prepletené s výbornými príhodami a spomienkami. Pri každom recepte je ilustrácia špičkového slovenského výtvarníka: od Svätopluka Mikytu po Simonu Bubánovú, od Šilleho po Shootyho. Je po sviatkoch, a tak si pokojne môžeme dať pljeskavicu, hovadski nektar  alebo volačo svinske.

KNIHA Katarína Kucbelová: Vie, čo urobí
(Artforum, 2013)
Určite to nie je len oranžovo-modro-bielou farebnosťou celej knihy (vrátane modrého písma a hnedastého papiera) a smutnokrásnou atmosférou ilustrácií Daniely Olejníkovej. Ale aj tým to bude: básne v tejto knihe majú nenápadnú podmanivú silu. Zamyslené pohľady z okna, do mesta, záhrady, parku, lesa či sídliska. Presné (v konštatovaniach aj v metaforách) pohyblivé portréty otca, matky, suseda, toho osamelého človeka, ktorého životným partnerom je televízor a nepriateľom človek z vedľajšieho bytu, toho neuznaného hrdinu, toho plachého násilníka. To všetko Katarína Kucbelová rozpráva bez pátosu, civilne. Žiadne slovné krasojazdy. Len poézia, ktorá je nekompromisná a pravdivá, hlboká a podmaňujúca. „Zo schodiska sa ozýva krik paviána / vo vedľajšej izbe zhodila liana osvetlenie / vonku splýva suchá krajina so sivohnedým brizolitom / ale len necelú sekundu.”

HUDBA Velvet Underground: White Light/White Heat
(Universal)
Debutový „banánový” album Velvetov ukázal niekoľko ciest, ktorými by sa skupina okolo speváka a skladateľa Lou Reeda mohla v budúcnosti uberať, no nakoniec sa skupina rozhodla na novom albume zachytiť ich experimetálne hranie v efektných predstaveniach vo Warholovej Factory. White Ligh/White Heat (názov odkazuje na vedľajší efekt spôsobený braním povzbudzujúcich drog) je najodvážnejším albumom nielen v ich diskografii, ale celej americkej či britskej popmusic šesťdesiatych rokov. Na tejto šesťpiesňovej kolekcii, ktorá vyšla v reedícii aj s bonusmi, Velveti prekročili všetky možné hranice už len tým, že produkcia albumu je na kraji znesiteľnosti. Napríklad takmer osemnásťminútovú hlučnú skladbu Sister Ray si človek vypočuje iba raz, ale do konca života na ňu nikdy nezabudne. Je to „nářez", z ktorého sa vymyká hádam len tichá Here She Comes Now. Po druhom albume zo skupiny odišiel hlavný experimentátor John Cale a kapela sa vrátila k Reedovmu pesničkárstvu.

HUDBA Glenn Hansard: Drive All Night
(Anti-)
Koncom roka nás írsky pesničkár Glenn Hansard, ktorého poznáme najmä ako člena írsko-českého dua The Swell Season, prekvapil pozoruhodným épečkom. Štvorpesničková kolekcia sa točí hlavne okolo titulnej pesničky Drive All Night z pera Brucea Springsteena (objavila sa na albume The River), ktorá je zároveň duetom Glenna s Eddiem Vedderom. Sila tejto krásnej veci tkvie v jednoduchosti. Tri akordy, jednoduchá vyhrávka a krásny príbeh, posilnený Glennovým a Eddieho vokálom, ku ktorému sa pridáva saxofonista Jake Clemons. Ďalšie tri pesničky už patria Glennovi a pokojne by mohli byť na jeho jedinom sólovom albume Rhythm and Repose (2012). Z nich najviac vystrkuje rožky pesnička Renata s vokálom Markéty Irglovej z The Swell Season, ktorá má blízko k Van Morrisonovi. Vie sa, že Glenn toho na Rhythm and Repose nahral oveľa viac, než v skutočnosti použil, a možno, že tieto skladby pochádzajú práve z tohto obdobia, no celkovo  je toto EP veľmi dobrou správou o tom, že ho múza neopúšťa.

HUDBA Burial: Rival Dealer
(Hyperdub)
Najnovší triptych Willa Bevana otvára šepot oznamujúci „toto je, kým som.” Tento odkaz preznamenáva hlavnú tému preskúmania a poodhalenia ľudskej identity. Album sa začína smršťou závratného drum’n’bassového tempa a masívneho syntetizátorového melodického motívu. V bode, keď je táto explozívna energia neúnosná, sa hudba pretvára na nečakane pomalé, baladické dielo, stavajúce na melanchólii a upokojujúcej elektrifikovanej temnote. V minulosti Bevan používal zmutované samply ľudských hlasov, na novinke sú jeho slová jasné; hľadajú pochopenie, bezpečie a prijatie. Najsilnejší je záver, v ktorom zaznie pomedzi šum dažďa prejav Lany Wachowskej, tvorkyne Matrixu, o poznaní, že aj napriek transsexualite je hodnotným, láskyhodným človekom. Toto odzbrojúce finále v spojení s grandiózne kontrastnou, temne atmosférickou hudbou robí z Rival Dealer jednu z najfascinujúcejších elektronických nahrávok posledných rokov.