KNIHA Marek Vadas: Čierne na čiernom (KK Bagala, 2013)
Na Pohode mala krst najnovšia zbierka poviedok Mareka Vadasa a my sme ju uprostred horúceho leta neprávom prehliadli. Krátke príbehy sa odohrávajú kdesi v Afrike (zrejme v Kamerune, kam Marek pravidelne a často chodieva), no nie sú „o Afrike”. Sú o ľuďoch v celkom obyčajných, ale aj v celkom zvláštnych životných situáciách, o ľuďoch, ktorí sa – podobne ako my – vyrovnávajú so svojimi snami, radosťami, stratami, smútkami. Dejú sa v nich veci, ktoré by sme my  Európania  označili ako neskutočné, magické: mŕtvy starý otec prichádza na večeru, človek len tak kráča po ulici a zrazu si všimne, že nemá ruku, modlitby sú také prirodzené ako rozprávanie. Marek Vadas píše svoje príbehy citlivo, nesnaží sa šokovať, nepotrebuje ukazovať svoju spisovateľkú zručnosť. Ilustrácie Mária Domčeka zážitok z čítania (a prezerania) tejto čiernej knižky ešte zvyšujú.

KNIHA Peter Gonda: Eurozóna a alternatívy
(TRIM, 2013)
Hoci sa zdá, že dlhová kríza v eurozóne sa upokojila, v architektúre spoločnej meny zostáva príliš veľa protirečivých prvkov, ktoré by kedykoľvek mohli opäť rozkývať náš európsky dom. Peter Gonda, riaditeľ Konzervatívneho inštitútu M. R. Štefánika, v 125-stranovej knihe Eurozóna a alternatívy európskej ekonomickej integrácie zhrňuje systémové príčiny problémov menovej únie a pripomína aj niektoré nenaplnené očakávania, ktoré sa s eurom spájali pred jeho zavedením na Slovensku. Dnes sa nastolená cesta k čoraz tesnejšie zošnurovanej únii zdá nezvratná, no Gonda varuje pred možnosťou živelného rozpadu takto predčasne zjednoteného útvaru. Snaží sa pomenovať alternatívy, ktoré sa dnes javia ako politicky nepriechodné, ale zaslúžia si aspoň diskusiu. Ich výsledkom by bola možno menej ambiciózna, zato oveľa stabilnejšia a udržateľnejšia spolupráca medzi európskymi národmi.
.lk

FILM Mafiánovci
(Réžia: Luc Besson USA, Francúzsko 2013)
Film Luca Bessona, ktorý sa u nás z tajomného dôvodu premieta pod názvom Mafiánovci (v pôvodnom znení dostal meno Malavita, čo v taliančine znamená podsvetie, navyše sa Malavita volá jedna z postáv tohto filmu – hoci iba štvornohá), je čierna komédia. Ani príliš dobrá, ani celkom zlá. Asi určená väčším deťom zvyknutým na všakovaké strieľačky a  bitky. Lebo tých je  na plátne pomerne dosť. V hre je totiž život bývalého mafiánskeho šéfa a jeho rodiny. Pred niekoľkými rokmi udal svojich kolegov a dostal sa do efbíáj ochrany svedkov. Lenže byť nenápadnými susedovcami niekde v Provensálsku či Normandii je pre tohto tatu, túto mamu a ich dietky väčšmi než zložité. V podstate neuskutočniteľné. A pomstitelia zrady sú bdelí dňom i nocou.  Mafiánovci  stoja na hviezdnom hereckom obsadení (Robert De Niro, Michelle Pfeiffer, Tommy Lee Jones) napriek komediálnemu žánru civilne skrotenom. A to Bessonovmu filmu svedčí, lebo za každú cenu vtipné herectvo by ho celkom položilo na lopatky.

HUDBA Walter Schnitzelsson: Fever
(Slnko Records, 2013)
Debutový album Walter Schnitzelsson? Priznám sa, že po pár piesňach, ktoré už  mala táto kapela vonku, som nečakal takú pestrú platňu. V prvom rade ma teší zvuková farebnosť, ktorá nevyužíva iba gitarové registre, ale siaha po rôznych nástrojoch (tuba, klávesy, husle, piano, xylofon). V piesni Blind Love si ako hosť zaspievala mladá talentovaná speváčka Ema Garajová a je to asi najkrajší song na LP. Vo Fever sa spája skvelá rytmika, príjemné melódie, nápaditý zvuk a viacero nálad. Walter Schnitzelsson nedávno hrali pred Petrom Dohertym, ktorého kapela Babyshambles nedávno vydala comebackový album a ja musím povedať, že Fever sa mi páči omnoho viac. Toto treba počuť!

HUDBA Slackwax: Night Out
(Modernsoul Records, 2013)
V nemeckom hudobnom riečisku sa tiež občas zaligocú zlaté zrnká. Napríklad Night Out, prvý album dua Slackwax (Peter Hoppe, Bernd Batke). Samotný fakt, že títo dvaja skladatelia sú už roky žiadanými autormi hudby pre celovečerné filmy a televízne reklamy (BMW, Mercedes Benz), svedčí o ich schopnostiach. Prvé štyri skladby z ich  albumu neoslňujú, no po nich nasleduje lahôdka Happy Soul s hosťujúcou speváčkou Trinah – nádherná skladba pre elegantný spoločenský tanec s mohutnou dychovou sekciou a surfovou gitarou. V niektorých ďalších skladbách počuť odvážne fúzie štýlov soul, blues, gospel, funky, džez, ambient, neraz so šmrncom, pripomínajúcim skladby slávneho elektronického dua Yello.  Album obsahuje aj blues–rockovo-psychedelický evergreen On The Road Again (Canned Heat 1968) v originálnom loungeovom háve.