Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Luxus je drahý špás

.alexander Mravčák .michael Kasarda .časopis .lifestyle

Ak vám bude niekto vysvetľovať, že na čalúnenie jeho auta sa použilo 450 kúskov kože a 672 metrov nití, a nejaká koža sa ušla aj na jeho titánovo-zafírový telefón, vedzte, že taký človek spravil vo svojom živote niečo veľmi dobre.

Máte problémy s odhadom vzdialenosti? Zídu sa vám do auta parkovacie senzory. Žijete v Dubaji a máte zimomravú manželku? Nič neschladí manželské nezhody tak, ako dvojzónová klimatizácia. Ste taxikár? Telesné výlučky sa ľahšie čistia z kožených poťahov, než z textilných. Pri rozširovaní výbavy do auta prídete v istom bode na úroveň, keď je už ďalšie pridávanie úplne zbytočné. Nikto predsa nepotrebuje v aute humidor na cigary, diamanty v analógových hodinkách na palubnej dos ke ani lak s kryštálikmi skla, ktorý podľa svetla mení odtieň z čierneho cez tmavofialový až po modrý. Aj výrobcom je to jasné. Vedia, že na presúvanie z bodu A do bodu B majú ich zákazníci iné autá.
Inak ako s autami to nie je ani s mobilmi či počítačmi. Mnohým stačí mobil na volanie a esemeskovanie, ale ak od smartfónu očakávate veľa, viete si zdôvodniť aj drahý Samsung alebo iPhone. A potom je tu Vertu, značka, za ktorej najlacnejší model, Constellation, zaplatíte 5-tisíc eur. Zoznam vylepšení je rovnako bizarný ako v prípade superdrahých áut. Z telefónu sa vám nebude telefonovať lepšie ako z iného. Neurobíte ním ani lepšie fotky a nebude rýchlejšie surfovať. Namiesto toho nájdete materiály ako koža či titán. Displej je zo zafíru, ktorý poškrabete, iba ak ho dáte do vrecka, kde držíte svoj diamantový prívesok. A na boku nájdete tlačidlo z rubínu. Ešte aj riaditeľ firmy sa volá Massimiliano Pogliani. Na rozdiel od Rolls-Roycu alebo Bentley, keď držíte pri uchu Vertu, ľudia sa za vami na ulici nebudú otáčať. Čo teda získa človek, ktorý si kúpi telefón v cene lacnejšieho auta? V skratke – pocit výnimočnosti. Je to statusový symbol, ktorý hovorí, že majiteľ patrí do úzkej skupiny ľudí, kam sa hocikto nedostane.

.dva rôzne trhy
Napokon, to je jeden z hlavných dôvodov aj na kúpu superdrahého auta. Aj keď máte vysoké nároky na svoje vozidlo, s najväčšou pravdepodobnosťou vás uspokoja špičkové modely nemeckej trojky Audi, BMW a Mercedes-Benz. Tieto autá majú však jeden háčik – aj keď vyplazíte 150-tisíc eur za najvyššiu výbavu, odídete na aute, ktoré vám môže pripomínať modely za pätinu ceny. To sa vám s Rolls-Roycom alebo Bentleym nestane. Spolu s kľúčikmi od superdrahého auta vstupujete do exkluzívneho klubu. „Rolls-Royceom si ľudia plnia svoje sny. Neobjednávate si ho každý deň. Je to príležitosť, ktorou oslavujete dlhodobé úspechy v podnikaní. Nie sme na trhu s automobilmi; sme na trhu s luxusnými výrobkami. To je úplne odlišný trh,“ dopĺňa Torsten Müller-Ötvös, generálny riaditeľ Rolls-Royce.
V automobilovom segmente sa darí viacerým výrobcom luxusu najvyššieho stupňa. Rolls-Royce a Bentley sú dve konkurujúce značky na trhu superluxusných áut, aj keď majú rôzne cieľové skupiny – Bentley sa profiluje ako mladšia a športovejšia značka. Do minulého roka s nimi súperil aj Maybach, exkluzívna podznačka Mercedesu. Ten však pre nízku predajnosť ukončil výrobu; nahradiť ho má nová predĺžená verzia Mercedesu-Benz triedy S. Okrem nepotrebne luxusných áut sú v ponuke aj nepotrebne rýchle a nepohodlné, napríklad Ferrari, Lamborghini či Aston Martin.
Sam Grobart, novinár Bloomberg Businessweeku, telefón Vertu jeden deň testoval. Svoju recenziu uzavrel slovami: „Môžem po dni so smartfónom za šesťtisíc dolárov povedať, že za to stojí? Samozrejme, že nie. Ale na trhu s luxusnými produktmi je to úplne iná situácia.“ Kto si podobný luxus dopraje? Možno sú to aristokrati, ktorým nezáleží na cene. Možno zbohatlíci, ktorí si chcú kúpiť status, ale je ich dosť. „Buď je na svete veľa šialených ľudí, alebo, to si myslím ja, je na svete veľa rôznych ľudí,“ zhrnul šéf Vertu Pogliani pre Businessweek.

.kto sa rád predvádza?
Rolls-Royce tento rok na autosalóne vo Frankfurte oslavoval desiate výročie svojho vzkriesenia (keď sa začal už pod záštitou BMW vyrábať nový model Phantom). Pri tejto príležitosti vystavený Phantom Celestial je zvonku nalakovaný meňavým lakom s čiastočkami skla, vnútri má kožu farby „atramentovej nočnej oblohy“ a strop s ručne osadenými optickými vláknami tak, aby predstavovali hviezdy na oblohe v konštelácii, aká bola o polnoci toho dňa, keď bol prvý Phantom doručený zákazníkovi. Na prvý pohľad maximálny gýč; na druhý pohľad je to príbeh, ktorý tvorí to najcennejšie na luxusnej značke – autenticitu. Podobne sa dočítate o interiéroch, kvôli ktorým bolo ošúpaných 15 až 18 býkov (kravičky majú strie z tehotenstva) chovaných v chladnom podnebí (koža nebola poprepichovaná komármi či včelami) a s kobercom z jahňacej vlny. Ten je taký hlboký, že ak by vám doň spadla minca, celkom by ste sa natrápili s hľadaním.
Povedzme si pravdu – mnohé z týchto vymožeností slúžia len na predvádzanie sa pred okolím. „Na Slovensku aj v Thajsku je dôležité sa predvádzať. Nemci si radi kupujú menšie autá, ale so silnejšími motormi; na Slovensku je najdôležitejšia veľkosť auta. Podobne je to aj v Thajsku. My, našťastie, ponúkame obidvoje,“ konštatuje Michael Kordys, generálny manažér BMW Slovensko, ktorý predtým šéfoval thajskej pobočke automobilky.
Toto predvádzanie nie je typické pre kultivovanú „old money“ klientelu zo západnej Európy, ktorá má svoje luxusné autá v decentných farbách a poťahoch. Po gýčovitosti prahnú zákazníci z východu, ktorým sa značky musia prispôsobovať. „Vkus je pre mňa vecou kultúry. Takmer polovica našich objednávok pochádza z Číny a Blízkeho východu a zákazníkov musíme počúvať,“ dodáva Müller-Ötvös a má pravdu. Aj keď nablyšťanú limuzínu či mobil môžeme odsúdiť a označiť za zbytočný prepych, firmám, ktoré ich vyrábajú, sa darí.

.všetko je zlaté
A príležitosti sa snažia chopiť aj ďalšie značky. Na svete je 1,2 milióna ľudí, ktorí disponujú investovateľnými statkami v hodnote vyššej než 5 miliónov dolárov. Firmám stačí, keď oslovia malú časť z nich a dokáže si udržať profitujúci obchod. Ako huby po daždi pribúdajú napríklad úpravcovia, ktorí berú bežné mobily a laptopy a robia z nich výnimočné a luxusné kúsky. Takou je napríklad londýnska Gold & Co. Tá dodávala iPady v obaloch z 24-karátového zlata do hotelu Burdž al Arab, ktorý ich požičiava svojim hosťom. Pozlacuje aj iPhony či Black-Berry telefóny, jedno zariadenie stojí podľa rozsiahlosti úprav od 3-tisíc do 50-tisíc libier. Zákazníci sa nájdu aj v kríze. Firma nedávno ohlásila, že bude dodávať 53 zlatých iPhonov pre nigérijskú vládu. Ďalší úpravca, Goldgenie, sa špecializuje na zlaté úpravy telefónov všetkých značiek. Platinový iPhone 5s si tam môžete kúpiť za 2 800 eur. Zlaté HTC máte iba za 2 200.
Firmy ako Brabus či Carisma design vedia pokryť všetky plochy v kabíne auta kožou a LCD obrazovkami tak, že vnútro pripomína súk romné prúdové lietadlo. Alebo ak túžite po ironickom luxuse, nechajte si upraviť maličký Smart. Tuningová firma Brabus tento rok na autosalóne vo Frankfurte prezentovala svoj program Tailor made, cez ktorý môžete modely Smartu prispôsobiť celkom podľa svojich predstáv. Nám ukázali model „marine“ s modrou metalízou, poťahmi v bielej koži a podlahou z tíkového dreva (ktorý ani s prižmúrenými očami nevyzeral ako zlá karikatúra jachty), avšak ponúkali nám aj Smarta v štýle Lamborghini či Hello Kitty, vyšitou na sedadlách.

.luxusný mainstream
Už čoskoro však možno začnú superluxusný segment brať vážne aj mainstreamové značky. Priekopníkom možno bude (opäť) Apple. Firma nedávno najala hlavy dvoch luxusných módnych značiek – riaditeľa francúzskej Yves-Saint Laurent a riaditeľku britského Burberry. A, aby sme nezabudli, firma vyfúkla biznis mnohým úpravcom, keď predstavila v septembri zlaté iPhony (aj keď zatiaľ za rovnakú cenu ako iné farby). Analytici im veštia veľký úspech najmä v ázijských krajinách a podľa všetkého majú pravdu. Steve Jobs jazdil na Mercedese a svoju firmu prirovnával k tejto značke. Ale aj čoraz viac ľudí, ktorí jazdia na značke Bentley, potrebuje telefón.

Autori sú spolupracovníci .týždňa

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite