KNIHA Amos Oz: Scény z venkovského života (Paseka, 2013)
Tých osem textov v knihe jedného z najznámejších izraelských spisovateľov formálne tvorí zbierku poviedok, v skutočnosti však ide o román so siedmimi kapitolami a dystopickým epilógom. Kolektívnym hrdinom sú obyvatelia dediny Tel Ilan: Arje Celnik, ktorý žije v starom dome so svojou matkou, lekárka Gili Steinerová, starý mizantrop Pesach Kedem, jeho dcéra Ráchel a arabský študent Adel, ktorý s nimi býva, starosta Beni Avni, ktorého opustila žena, nešťastný mladík Kobi Ezra, zamilovaný do staršej poštárky a knihovníčky Ady Dvašnovej – a zopár ďalších. Ich príbehy sa stretajú, dotýkajú a preplietajú. V podstate sa majú radi. Kdesi medzi slovami a príbehmi však cítiť chvenie tragédie. Amos Oz v tejto knihe prípomína Čechova: o smutných hrdinoch, ich nenaplnených snoch a bolestivých vzťahoch píše s láskavosťou a empatiou. Aj hrmí presne vtedy, keď má. Aj čechovovská puška vystrelí. V Tel Ilane sa jej zvuk snažia prekryť spevom národných piesní.

KNIHA David Foenkinos: Naše rozchody
(Slovart, 2013)
„...môj život často porovnávam so životom Antoina Doinela, mám pocit, že som došiel na koniec Ukradnutých bozkov. Že môj život sa mení na Rodinný kozub... Všetci žijeme rovnaké životy.“ Hlavný hrdina a rozprávač Fritz ešte v poznámke pod čiarou dodáva: „To je môj problém s Truffautom, nafilmoval môj život skôr, ako som sa narodil.“ Netreba sa báť, táto kniha nie je vykrádačkou Truffautových filmov, i keď zopár detailov sa v nej objaví. Skôr tým autor naznačuje, že nech sú naše životy v detalioch akokoľvek odlišné, všetci v istých životných etapách riešime to isté. Foenkinos na ploche útlej knižky opisuje príbeh jedného celoživotného vzťahu, robí to citlivo a pritom vtipne, aforistickými skratkami postihuje dobu, charaktery aj ich pohnútky. Fritz pracuje ako redaktor výkladového slovníka, aj jeho rozprávanie sa teda deje občas formou hesla v slovníku, alebo poznámky pod čiarou. Obal, podobne ako pri predošlej knihe Nežnosť, zaraďuje knihu do sekcie ženských románov, ale to by bola veľká škoda, keby tam zapadol.
.ea

FILM Zmiznutie
(Réžia: Denis Villeneuve, USA, 2013)
Americké mestečko, Deň vďakyvzdania. Doverovci sa vyberú na oslavu k Birchovcom. Dospelí sa veselo zabávajú, pubertiaci čumia na telku,  približne sedemročné dcérky Joy a Anna sa trochu nudia. Preto sa vyberú  pohľadať červenú záchranársku píšťalku. Aby to bolo napínavejšie, neposlúchnu pani Doverovú a nevezmú so sebou svojich starších súrodencov. A potom sa to stane – dievčatká bez stopy zmiznú. Začína sa hľadanie. Nepátra len polícia, pátrajú aj otcovia, najmä jeden z nich. Dni bežia a šance na prežitie sa rapídne znižujú. Americký triler Zmiznutie kvalitou pomerne vysoko prevyšuje bežné americké trilery, ktorých sú plné kiná. Má výborne napísané hlavné postavy, umne skonštruované zápletky, je dramatický, neraz až hororový, svojský detektív Loki miestami naozaj pátra, premýšľa, vyčkáva, chybuje. Ale, žiaľ, ako to už býva, aj tu sa objavuje až priveľa náhod, detektívna línia pokrivkáva za tou strašidelnou. A tak je temer dvaapolhodinová metráž čoraz otravnejšia.

HUDBA Emilíana Torrini: Tookah
(Rough Trade/Wegart)
Ak by EmilíanaTorrini rýchlo naskočila na vlnu úspechu po vydaní kľúčového singla Jungle Drum, Tookah by bol ľahučký, žartovne popový klenot. Speváčka si dala päťročnú pauzu, po ktorej sa vracia s temnejším a elektronickejším zvukom. Piesne na Tookah sú dlhšie, emocionálne komplexnejšie a ťažšie zapamätateľné. Ústredný motív rovnováhy je zručne prenesený do chytľavého singla Speed Of Dark, ktorý pôsobí priam tanečným dojmom. Deväť piesní osciluje medzi elektroakustickou baladou, elektropopovým experimentom a pohodovým pesničkárstvom. Väčšina piesní je inšpiratívna a uvoľnená, no v niekoľkých momentoch skĺzava k pohodlnej nude (Caterpillar), alebo naťahovaniu vypointovania (When Fever Breaks). Tookah je príjemný, miestami zábavný album, ktorý však bojuje s naplnením svojho cieľa rovnováhy a harmónie.

HUDBA Onda Vaga: Magma Elemental
(Onda Vaga)
Temperamentné piesne s potenciálom hitov, hrané na akustických hudobných nástrojoch, nie sú samozrejmosťou. Argentínska „independiente“ skupina Onda Vaga nám takéto piesne ponúka aj na treťom albume Magma Elemental. Svoj štýl založila na množstve hudobných vplyvov. Je v ňom Manu Chao, Devendra Banhart, latinský aj anglosaský folk, rock, rumba, cumbia, pachanga, reggae, tango, vokály à la The Beach Boys. Člen kapely Tomas Gaggero vyhlásil: Zachovávame naše korene, no sme rockeri, a preto používame aj anglosaské hudobné prvky. Trinásť piesní albumu Magma Elemental oplýva nákazlivou melodikou. Kapele fandí David Byrne, na Facebooku má 150 000 priaznivcov, v Japonsku je druhá v predaji Tower Records. A na Slovensku? Málo porozumenia pre krásu z neznámych končín. Naša škoda – vzhľadom na pôžitok i poučenie.