KNIHA Jana Shemesh: Dobrá krajina (Ikar, 2013)
Román novinárky Jany Shemesh, žijúcej v Izraeli, umne premosťuje tridsiate roky vo Varšave s takmer súčasnosťou v Tel Avive. Kľúčovou postavou je Miriam – vtedy vo Varšave krásna mladá žena, dnes v Tel Avive stále krásna stará pani, ktorá sa však čudne správa. Nevychádza, napríklad, zo svojho bytu. Do jej života vstúpi novinárka Inbal, ktorá s ňou chce spraviť profilový rozhovor a malý sudánsky chlapec Yeled, ktorý sa jedného dňa objaví na lavičke pred Miriaminým domom. Jana nezaprie novinárku, vďaka čomu sa kniha číta ako napínavá, výborne napísaná reportáž. Neplytvá slovami, napriek širokému záberu má román vyhovujúci rytmus, čitateľa zbytočne nespomaľujú ponory do psychiky hlavných postáv (hoci sa autorka díva na svet ich očami a hovorí ich hlasmi). Ak Dobrej krajine niečo chýba, tak je to prekvapenie. Dej sa síce všelijako ohýba a zatáča, no pomerne rýchlo ho dokážete predpovedať.

FILM Čosi je vo vzduchu
(Réžia: Olivier Assayas, Francúzsko)
Vo filme Oliviera Assayasa vystupujú pekní mladí ľudia, sú v pekných interiéroch a exteriéroch pekne nasnímaní kamerou. Vrátime sa do čias autorovej mladosti, do rokov sedemdesiatych, keď ešte doznieva nálada parížskej jari 1968. (Asi len čert vie, prečo sa u nás film premieta po názvom Čosi je vo vzduchu, keď vo francúzštine sa volá Après mai, teda oveľa príznačnejšie, priliehavejšie a ľahko preložiteľne – po máji.) Pozeráme sa na  celkom čerstvo dospelých ľudí, ktorí si kľukato hľadajú cestu k miestu, kde raz budú musieť prevziať opraty zodpovednosti nielen za vlastné životy, ale za celú spoločnosť. Očarenie rebelovaním, plácanie sa vo filozofii, dozvuky hippies, opovrhovanie generáciou rodičov, sex, láska... Spočiatku ten film vyzeral nádejne, ale ešte pred polovicou sa utopil vo vlastnej nudnosti. Navyše, nám „odchovancom“ komunizmu (ale bohužiaľ nie všetkým)  sa západniarske včerajšie i dnešné ľavicové poblúznenie javí slepé, celkom choré. A aj to našincovi bráni prejaviť empatiu k Assayasovým postavám. Obrazovo pekný, ale inak premárnený film.

HUDBA Pearl Jam: Lighting Bolt (Monkeywrench Records/Universal)
Počúvať albumy americkej rockovej skupiny Pearl Jam je ako vyjedať hrozienka z misky spolu s orieškami. Hrozienok nie je veľa, oveľa viac je orieškov, no keď ruka zablúdi k oriešku, vtedy si uvedomíme, že ani ten oriešok nie je taký zlý. Ich nový radový album taký je, obsahuje niekoľko pozoruhodných pesničiek, vďaka ktorým si Lighting Bolt budeme pamätať a ktoré budú znieť naživo ešte lepšie ako na nahrávke, ale aj nájde sa zopár priemerných vecí. Tou najvýpravnejšou je asi balada Sirens, ktorá znie, akoby ju napísala klasická hardrocková skupina zo 70. rokov. Pomalá a umne vystavaná Sirens má atmosféru, ktorá vás vcucne a do konca nepustí. K tým vydareným patrí aj svižná titulná Lighting Bolt, nadupaný singel Mind Your Manners alebo folková Future Days, iste z pera Eddieho Veddera, ktorý pred časom na objavila čaro akustických piesní na Into The Wild. Celkovo mi tento album znie ako voľné pokračovanie predchádzajúceho Backspacer. Pearl Jam nám starnú s úsmevom na tvári a po rokoch bojov si užívajú plody tohto sveta.

HUDBA Lenny Kravitz: Are You Gonna Go My Way
(Universal)
Spomínate si na úvodný gitarový rif pesničky Are You Gonna Go My Way, ktorý v roku 1993 ovládol svetové hitparády? Znelo to akoby po rokoch znovu ožili legendárni Led Zeppelin. Za touto peckou stál mladý americký spevák Lenny Kravitz. Po dvadsiatich rokoch vychádza tento album znova, v rozšírenej verzii, kde sa okrem základného albumu nachádza aj druhý disk bonusov, b-strán a rôznych rarít. Touto nahrávkou Lenny len potvrdil, čo sme vďaka jeho predchádzajúcemu majsterštiku Mama Said, už vedeli. Že je šikovným revivalistom, študentom klasického rocku, schopným ponoriť sa do akéhokoľvek žánru (soul, funk, folk, blues, rock) a priniesť výraznú pieseň. Nikdy nebol skvelý textár, jeho pesničky sa dodnes točia okolo plus a mínusov lásky, ale vždy mal skvelý hudobný inštinkt, ktorý práve naplno zažiaril na Are You Gonna Go My Way. Priznajme si, aj keď neskôr nahral zopár veľmi pekných vecí, latku s týmto albumom už nikdy nepreliezol.

KNIHA GORILA.SK Tomáš Baťa: Úvahy a projevy
(Omega, 2013)
Názov knihy Úvahy a projevy nie je z najšťastnejších, ide v skutočnosti o knihu intímnych spomienok, príhovorov k zamestnancom či cestopisných čŕt zakladateľa obuvníckeho impéria Tomáša Baťu. Píše o prekvapujúcich detailoch  detstva, prvých podnikateľských neúspechoch a bez sebazbožňovania o časoch, keď mu išla karta. Tvorca zlínskeho zázraku je stále inšpirujúci pre všetkých, čo nefňukajú, akí sú dobrí a ostatní zlí. Tomáš Baťa vysvetľuje, ako dosiahol úspech (vysoké platy, nízke ceny, spokojní zákazníci a dynamický rast). Za krédo „Každý dělník kapitalistou“ bol vtedy, a bol by najmä dnes, tŕňom v oku odborových hnutí a priemyselníckych zväzov. Tomáš Baťa prekvapuje dnešok, keď vysvetľuje, prečo „núti” zamestnancov stravovať sa v podnikových jedálňach a nakupovať v jeho obchodoch a prečo jedine službou zákazníkovi sa dá vybudovať blahobyt. Dnešná utopia, vtedajšia realita. Preto sú Projevy a úvahy knihou na dnes.
.milan Nemec