.hudba .recenzie

Joni Mitchell
Shine
Hear Music/Universal

Nový album znie tak trochu ako konglomerát Mitchellovej platní z obdobia 1985 – 98 vrátane hlasu a výrazu. V jej umeleckom vyzrievaní to nie je žiadny prelom, ale skôr potvrdenie jedinečnosti, neomylného vkusu a dobrej kondície kanadskej pesničkárky a inštrumentalistky. Joni Mitchell si svoje pesničky nielen kompletne zaranžovala a odohrala na akustickom klavíri či gitare, ale pridala aj zaujímavé klávesy, elektrické gitary ako od Michaela Landaua a ďalšie nástroje vrátane milých elektronických bicích. Okrem tradičnej basgitary Larryho Kleina sa na zvuku nahrávky najvýraznejšie podpísal ešte altsaxofón Boba Shepparda, steelgitara Grega Leisza a bicie Briana Bladea. V titulnej skladbe sa mihla aj akustická gitara kolegu Jamesa Taylora. Atmosféra pesničiek je optimistická alebo aspoň prívetivá. Shine je album, ku ktorému sa dá vracať.

●●●●●

Pat Metheny
Secret Story Deluxe Edition
Nonesuch/Warner (2CD)

Secret Story vydal gitarista a skladateľ Pat Metheny prvýkrát roku 1992. Hoci sa tento album zaraďuje do Methenyho sólovej diskografie, vplyv druhej najvýraznejšej osobnosti zoskupenia PMG (Pat Metheny Group), hráča na klávesových nástrojoch Lyla Maysa je zrejmý aj v jeho prevažnej neprítomnosti. Uvoľnená, melodicky nápaditá Methenyho hudba hýri množstvom novátorských farieb a zvukových kombinácií, čo svojím spôsobom ilustruje i kolážový obal. Okrem funkčne využitého Methenyho arzenálu a overených spoluhráčov, ako Charlie Haden či Nana Vasconcelos, dotvorili veľkolepý priestor nahrávky aj hostia ako harmonikár Toots Thieleman, rôzne etnické zbory/hlasy, ale hlavne členovia Londýnskeho symfonického orchestra. Reedícia sa dočkala zaslúženej zvukovej obnovy a pribudol aj druhý disk s piatimi doposiaľ nezverejnenými, rovnako príjemnými skladbami.

●●●●●

Interpol
Our Love To Admire

Skoro nikomu sa od 27. augusta 2001 nepodarilo nahrať tri dobré albumy za sebou. Reč je, pochopiteľne, o vlne gitaroviek, už ani nie takej novej. Dokázali to Strokes, v istom význame Dohertyho talent zastrešujúce projekty Libertines či Babyshambles a aktuálne vďaka Our Love To Admire už aj Interpol. Debut Turn On The Bright Lights je jedným z najlepších momentov tohto tisícročia, Federer medzi gitarovkami. Ihrisko také iste ako u konkurencie, akurát skoro nikto netancuje, saká sú z lepších sekáčov, slová „melancholický“ a „Joy Division revival“ dostávajú celkom nový, inteligentnejší význam. Dvojka Antics bola plnohodnotným nástupcom. Veľa sa nezmenilo. Kokaín, švédska trojka, Paul Banks je stále pôžitkársky, uveriteľný, príťažlivý. Vypichovať skvelý singel Heinrich Maneuver je zbytočné, Our Love To Admire je aj tak najpríťažlivejší ako celok.

●●●●○
.miroslav Ondřejíček

Inger Marie
By Myself
Stunt/Hevhetia

Narastajúci zástup pozoruhodných severských vokalistiek, ktoré objavuje zvyšok sveta, akoby nemal konca. Hoci Inger Marie Gundersen je na rozdiel od väčšiny z nich súčasťou nórskej scény už dve desaťročia, By Myself je len jej druhým sólovým projektom, na ktorom sa prikláňa k džezu nielen vokálnou štylizáciou, ale aj inštrumentačne. Tucet coververzií predstavuje mnohé úskalia, najmä neustále porovnávanie s originálom. V baladickej One síce chýba Bonova prosebná naliehavosť, na druhej strane jemne zastretá farba speváčkinho hlasu odhaľuje nesmiernu škálu emócii pod povrchom. Ani pri dojímavých evergreenoch If You Go Away Jacquesa Brela s pulzujúcim basovým groovom alebo Don´t Explain z repertoáru Billie Holiday neskĺza Gundersen k sacharínovému sentimentu. Esom v rukáve je účasť empatického švédskeho gitaristu Ulfa Wakeniusa.

●●●●○

RÔZNI
SWINGING CHRISTMAS, SMOOTH JAZZ CHRISTMAS
VERVE/UNIVERSAL

Pomaly už od septembra nás v nákupných centrách oslňuje vianočná výzdoba, až z nej oči prechádzajú. Onedlho nám budú prechádzať aj uši, lebo začnú vyhrávať všadeprítomné vianočné pesničky. Veď to poznáme: Tichá noc, Jingle Bells, White Christmas, spravidla v inštrumentálnej úprave so zo zvukom lacnej barovej „samohrajky“. Človek, ktorý doma počúva Milesa Davisa alebo Michaela Breckera, občas v panike odstrčí vozík a beží domov, do chlácholivého zátišia svojho hi-fi. Ale predstavte si, že renomované vydavateľstvo Verve vydalo dva výbery, ktoré dokážu aj v skeptickom džezofilovi vykúzliť naozajstnú vianočnú romantiku. Vybraní hudobníci patria medzi najväčších (katalóg Verve je obrovský), sú tu negýčové a spravidla neprefláknuté skladby, zimnú atmosféru nám väčšinou maľuje len text. Sám sa čudujem, ako to funguje. Len dizajn je hrozný.

●●●●○
.marian Jaslovský/SME

Lynyrd Skynyrd
The Lynyrd Skynyrd Story
Geffen/Universal (2CD)

Keď v nejakom hollywoodskom filme potrebujú hudobne podmazať postavu „vidláka“ z amerického Juhu, vždy zaznie skladba Sweet Home Alabama od skupiny Lynyrd Skynyrd. Darmo, Lynyrd Skynyrd nie sú žiadna intelektuálska záležitosť, ale zemitá hudba, raziaca whisky a benzínom. Imidž tvrdo makajúcich proletárov nie je taký poetický ako u Brucea Springsteena, zato o pracovnej morálke vypovedá fakt, že kapela dokázala prekonať aj veľkú tragédiu, keď v októbri 1977 pri havárii lietadla zahynulo niekoľko členov vrátane speváka a vedúcej osobnosti Ronnieho Van Zanta, ktorého neskôr nahradil jeho mladší brat Johnny. The Lynyrd Skynyrd Story sa vracia do čias pred tragédiou a na ploche dvoch CD prináša výber z piatich albumov pôvodnej zostavy. Lynyrd Skynyrd pôsobia ako drsná cháska, ale svoju zmes rocku, blues a country hrajú s láskou a citom.

●●●●●