Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Cestovateľ podnikateľ

.matej Gašparovič .časopis .biznis príbeh

Ľudovít Jambrich sa po štúdiách vydal na potulky po svete a na základe svojich skúseností rozbehol viacero progresívnych cestovateľských portálov.

.o Ľudovítovi Jambrichovi sa dočítate aj v cestovateľskej príručke Lonely Planet. Najznámejší svetový bedeker pre „batôžkarov“ v reportáži opísal jeho svadobnú cestu, ktorú s manželkou strávili cestovaním po Európe – stopom. Keď rozpráva o podnikaní, nezačína ekonomickými výsledkami svojich firiem, ale príbehom. Ešte predtým, než s vedomosťami a skúsenosťami cestovateľa začal podnikať, sa osobne prelúskal cez ďaleké krajiny, o ktorých sa pred dvadsiatimi rokmi nedali zohnať skoro žiadne informácie.

.podnikateľ ciest
„Podnikať som začal tak, že som podnikal cesty,“ vraví Jambrich. Keď pred vyše dvadsiatimi rokmi absolvoval Žilinskú univerzitu, začal pracovať ako „cestovateľ v slobodnom povolaní“. Vybral sa do exotických končín a precestoval všetky kontinenty. Putoval napríklad aj transsibírskou magistrálou do Číny či do kambodžského mesta kmérskych kráľov Angkor Wat. O svojich cestách napísal niekoľko cestopisov. „Vo svete som stretol veľa mladých ľudí, aj Čechov, ale aj turistov z okolitých krajín. Ale len málo Slovákov,“ hovorí. „Ľudia u nás si vtedy nevedeli predstaviť, že by mohli ísť na takéto ďaleké cesty. Snažil som sa zbúrať informačnú bariéru a písať o tom, že to ide a ako to ide.“ Ako jeden z prvých Slovákov, ktorí sa ocitli na týchto územiach, pre nás neprebádaných, zhromažďoval odporúčania pre ľudí, ktorí by sa pre podobnú púť rozhodli tiež. Knihy obsahovali aj rady, ako cestovať bez veľkých finančných nákladov. „Napríklad dvojmesačná cesta transsibírskou magistrálou cez Čínu ma s kamarátom s batohmi na chrbte a verejnou dopravou vyšla na 800 dolárov. Keď som to doma rozprával, ľudia otvárali ústa.“ V knihe pri opise cestovania najdlhšou nepretržitou železničnou traťou sveta spomenul aj niekoľko zábavných príhod a skúseností, napríklad o tom, ako si po večeroch jednotlivé kupé v lôžkovom vlaku robili večierky a ako pri Bajkalskom jazere skoro nestihli vlak, keď si odbehli ovlažiť nohy.
Keďže jeho cestopisy o zážitkoch z ciest mali veľmi dobrý ohlas, pokračoval v ich vydávaní. Cestovaním a písaním kníh sa živil asi päť rokov, až do konca 90. rokov. Posledná z jeho troch poradenských kníh bola zameraná aj na to, ako pri cestovaní využívať internet, kde bol autorom internetovej časti zakladateľ Piano Media (a stĺpčekár .týždňa) Tomáš Bella. Vydávanie svojich kníh si sám manažoval a časom – ešte v prehistorických dobách internetu – začal vytvárať portály s informáciami pre cestovateľov, ktoré boli prepojené s jeho knihami.
Ako cestovateľ si uvedomil nový potenciál internetu. Na internete zháňal informácie o exotických destináciách a postrehol, že tento druh služby je ešte v plienkach. V 90. rokoch založil portál, ktorý akumuloval cestovateľské informácie. Portál ekonomicky fungoval zo svojho obsahového materiálu, no Jambrich sa pustil objavovať nové „cesty“, ktoré ponúkali vtedy ešte neprebádané možnosti na internete. Na obsahových portáloch plánoval predávať produkty cestovného ruchu, čím reagoval na moderné trendy, ktoré sa od začiatku milénia začali etablovať aj u nás: možnosť vybaviť si dovolenku od počítača, bez návštevy cestovnej kancelárie či lúskania hrubých katalógov, kombinované s možnosťou získať všetky aktuálne informácie doplnené o reflexiu dovolenkárov.
V roku 2001 s kamarátom-študentom založil firmu AdAstra Net, ktorá vytvorila rezervačný systém pre cestovné kancelárie. Agregátor ponúk cestoviek však zakrátko skončil. „Trh na to začiatkom milénia ešte nebol pripravený,“ spomína Jambrich. „Podľa našich prieskumov o podobné služby bol záujem u zákazníkov, no cestovky vtedy ešte neboli pripravené obslúžiť takúto spoluprácu formou on-line rezervácií, kde by im externá firma dodávala klientov.“
Podnikatelia sa však nevzdali. „Zvolili sme stratégiu budovania portálov, zameraných na cestovný ruch,“ opisuje Jambrich. Založili portál Skrz.sk, kde si cestovatelia vymieňali svoje skúsenosti a postrehy z ciest a Jambrich časom pridal aj portál Ski.sk so snehovými správami a informáciami zo stredísk. V roku 2006 portál fúzoval s lyžiarskym portálom Yeti.sk, ktorý býva označovaný ako prvý komplexný lyžiarsky server v strednej Európe. Odkúpil ho od jeho pôvodných majiteľov, zakladateľov Profesie Dalibora Jakuša a Martina Krupu.
Portál poskytoval desiatkam tisícov užívateľov aktuálne informácie zo stoviek lyžiarskych stredísk. Lyžiar tak na jednom mieste získal cenné údaje od snehových správ, počasia, cien, spojazdnených vlekov, ponuky horského ubytovania až po kalendár podujatí, predaj lyžiarskeho výstroja a katalóg lyžiarskych škôl. Na portáli sa budovala živá komunita lyžiarov a slúžil aj zahraničným turistom, keďže mal sedem jazykových mutácií.

.ďalšie projekty
Po fúzii a zveľadení portálu ho Jambrich predal medzinárodnej sieti Skiinfo.com (dnes Onthesnow.com), ktorá združuje európske lyžiarske portály, a získal tak kapitál na rozvoj ďalších nápadov. Rozbehol portál Relaxos.sk zameraný na segment kúpeľných stredísk. „V tomto odbore sa javil finančný potenciál,“ hovorí Jambrich. Okrem tvorby obsahu o trhu vybudoval rezervačný systém a on-line katalóg, kde zhromažďuje ponuky kúpeľných, liečebných a wellness pobytov zo Slovenska, susedných krajín a Slovinska. „Chceli by sme viac expandovať aj teritoriálne, ale nemáme na to dostatok zdrojov. Trh zatiaľ nerastie tak rýchlo, aby sme boli zaujímaví pre investorov,“ vraví. Jambrich zároveň so svojimi ľuďmi prevádzkuje aj firmu Netmarketer, ktorá sa venuje on-line marketingu najmä pre cestovateľské portály a kancelárie. Hoci firmy stále dokážu uživiť deväť zamestnancov, Jambrich si povzdychne: „Kríza nás však citeľne zasiahla, odvtedy bojujeme.“

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite