Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Bezpečnosť na prvom mieste

.michael Kasarda .časopis .lifestyle

Chceli by ste radšej havarovať v dvojtonovom SUV s tromi hviezdičkami alebo v päťhviezdičkovom miniaute? Čo znamená, že auto má v bezpečnosti päť hviezdičiek, a aký to má pre vás praktický význam?

V európskych končinách hodnotí bezpečnosť osobných áut nezávislá agentúra EuroNCAP. Vykonáva takzvané crash testy, pri ktorých auto vrhá do plochých prekážok spredu i zboku. Pomocou figurín, vybavených senzormi zrýchlenia, potom vyhodnocuje, ako dobre sú cestujúci – dospelí i deti – v aute chránení pred účinkami prudkého spomalenia. Spolu s testom, aké bezpečné je auto pre chodca pri náraze spredu, potom získavajú nové autá hviezdičkové ohodnotenie. Od roku 2009 k testom pribudol aj náraz do tyče zboku (simulujúci šmyk a následné pristátie v strome či pouličnom osvetlení) a test ochrany chrbtice (pri náraze zozadu je najviac náchylný na poškodenie krk.) Od roku 2011 sa skúša aj elektronický stabilizačný systém v tzv. losom teste. V ňom sa však namiesto losa vyhýba auto kužeľom.
Ale bodovanie zaváňa po európskej byrokracii – ak airbag nezabráni nárazu hlavy o volant, je to pre hodnotiacich komisárov rovnaký problém, ako keď auto nie je vybavené dostatočným počtom výstražných nálepiek o cestovaní s detskou sedačkou na prednom sedadle. Pri výbere auta odporúčame nedať len na počet hviezdičiek, ale radšej si na stránke EuroNCAP prečítať, čo sa za hodnotením skrýva.

.pasívna a aktívna bezpečnosť
Sedliacky rozum hovorí, že čím viac materiálu je medzi pasažierom a prekážkou, tým by malo byť auto bezpečnejšie. Mnoho materiálu však nie je na úžitok, ak sa stretne s kolenami či hlavou pasažierov. Je pravda, že na dosiahnutie dobrých výsledkov v teste i v realite je potrebný správny mix pasívnej a aktívnej bezpečnosti. Pod pasívnou bezpečnosťou rozumieme najmä karosériu s dobre navrhnutými nárazovými zónami a konštrukciu interiéru a sedadiel. Aktívna bezpečnosť zahŕňa bezpečnostné pásy s predpínačmi, airbagy a ďalšie vychytávky, ktoré majú zmierniť zranenia pri náraze – napríklad ak systém Pre-Safe v autách Mercedes-Benz detekuje hrozbu kolízie, napne pásy, nastaví elektrické sedadlá do polohy, ktorá minimalizuje zranenia a zatvorí strešné a bočné okná.
Pred aktívnou a pasívnou bezpečnosťou však postupne rastie stena systémov, ktoré by mali kolíziám predchádzať. Napríklad spomínaný Pre-Safe používa radar za predným sklom na sledovanie vzdialenosti vpredu idúceho vozidla. Ak sa systému zdá, že vodič neodvracia hroziacu zrážku, začne najprv pískať, a potom aj sám brzdiť, aby znížil následky kolízie. Za tieto asistenčné systémy udeľuje agentúra EuroNCAP špeciálne ocenenia. Štatistiky o tom, v koľkých prípadoch tieto systémy skutočne pomohli, sa však nevedú.

.veľké systémy v malých autách
Systém ochrany pred nárazom sme skúšali vo Forde B-Max. Toto kompaktné MPV s vyššou karosériou, ale dĺžkou málo vyše štyroch metrov vie do rýchlosti 30 km/h samo zastaviť pred prekážkou; nad touto rýchlosťou systém brzdením len zníži následky kolízie. Na parkovisku sme si postavili pyramídu z kartónových škatúľ a skúšali ju zraziť. Ak sme škatule postavili tak, že plocha nárazu bola aspoň štvorec so stranou jeden a pol metra, Ford zabránil zrážke. Brzdenie si nechával na poslednú chvíľu, takže bolo veľmi prudké a medzi nárazníkom a autom ostalo len zopár centimetrov. Ford tvrdí, že systém Active City Stop je určený pre tých, ktorí v zápchach esemeskujú či maľujú sa a nedávajú pozor. Podotýkame, že do auta pred vami ľahko vrazíte, aj keď sa pustíte do boja s komplikovaným audiosystémom.
V prípade vážnejšej kolízie, pri ktorej dôjde na vystrelenie airbagov či odpojenie palivového systému, vie B-Max sám zavolať pomoc cez systém Sync. Auto samo vytočí lokálne číslo na záchrannú službu a v miestnom jazyku opíše nehodu a oznámi polohu auta. Ak ste pri vedomí a za nehodu sa hanbíte, môžete tento núdzový hovor zrušiť.
Aj Ford B-Max je päťhviezdičkové auto; jeho najväčším lákadlom sú však dvere – predné sa otvárajú klasicky, zadné sa posúvajú ako na väčších MPV a dodávkach. Medzi dverami však nie je žiadny stĺpik; otvor na nastupovanie je široký jeden a pol metra. Aby dostal B-Max plný počet hviezdičiek, musel stĺpik zabudovať do dverí, takže sú o niečo ťažšie než bežné. Automobilka tvrdí, že takéto riešenie osloví rodiny s deťmi, dôchodcov i imobilných. Musíme povedať, že aj zdravým dospelým sa do auta vďaka veľkému otvoru a vysokým sedadlám nastupuje pohodlnejšie než do luxusnej limuzíny. Pri jazde na bratislavských hrboľoch s občasným kúskom cesty sme však mali pocit, že karoséria nie je taká tuhá ako u konkurentov s konvenčnými dverami a pevným stĺpikom.

.mýliť sa je ľudské
Ani ten najlepší systém však nevie predísť najvážnejším príčinám úmrtí na cestách: podľa štatistík Európskej komisie pred piatimi rokmi zomrelo 12 400 ľudí na následky nedodržania rýchlosti, 10 800 pre alkohol za volantom a 7 300 ľudí vinou nezapnutých pásov. Tieto tri príčiny sa stále podieľajú na úmrtnosti na cestách vyše dvomi tretinami. Kým nevyrobia auto, ktoré sa pohne, až keď šofér nafúka a cestujúci sa pripútajú – a potom bude jazdiť len predpisovými rýchlosťami – ďaleko sa nedostaneme.

.autor je spolupracovník .týždňa

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite