Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Ľudivít Ódor: Ekonómia z nadhľadu

.robert Žitňanský .časopis .týždeň v ekonomike

Tridsiate poschodie mrakodrapu NBS nie je práve tradičné miesto krstov nových kníh. Málokto by tiež čakal, že práve na vrchole presklenej „strechy Bratislavy“ stretne Milana Lasicu v

Tridsiate poschodie mrakodrapu NBS nie je práve tradičné miesto krstov nových kníh. Málokto by tiež čakal, že práve na vrchole presklenej „strechy Bratislavy“ stretne Milana Lasicu v úlohe krstného spoluotca.
Jednej knihe sa to však podarilo. Jej väčšinovým autorom je ekonóm, člen Bankovej rady NBS Ľudovít Ódor, ktorý si na pomoc prizval „25 popredných ekonómov Slovenska“.
Dali dohromady 50 krátkych (väčšinou na jednu stranu) zamyslení na rozmanité témy. O výške platov, optimizme ekonómov, o láske, o tom, prečo je lepšie byť bohatý a zdravý, o schizofrénii, o dobiehaní, o rozume, o ekonómoch a modelkách, čo-to o reformách, o šťastí, o tom, prečo by sa na euro mali najviac tešiť čašníci a deti („drobné si nechajte!“), o guvernérovej dileme (píše on sám), o rozpočte, o tom, aké nebezpečenstvá číhajú na ministra financií (píše on sám), o raste cien, o bankovom dohľade, o „legálnej krádeži“ alias o daniach. Každý text so svojou vlastnou ilustráciou od Shootyho. Plus 18 strán poučných ekonomických citátov. Navyše tipy na dobré ekonomické knižky (rozdelené pre začiatočníkov, pokročilých a fajnšmekrov).
A napokon vskutku zábavný ekonomicko-slovenský slovník s vysvetľujúcimi príkladmi („aby aj bača pochopil“).
Kniha Ekonómia z nadhľadu je písaná veľmi čítavo a často naozaj vtipne – napokon, jej cieľom je popularizovať ekonómiu. „Už dávno ma trápi kvalita, ktorá charakterizuje debaty na ekonomické témy. Sú plné dezinformácií, poloprávd a často aj hlúpostí. Preto mojím cieľom bolo dať dokopy popredných ekonómov, ktorí by popularizovali ekonomickú vedu na Slovensku. Aby aspoň mladú generáciu už nebolo možné opiť rožkom,“ vysvetľuje Ľudovít Ódor svoje ciele. Medzi ne patrí aj to, že „jazyk knihy by mal byť taký, aby aj ľudia s maturitou pochopili 60 až 70 percent“. Kniha však bude priťahovať najmä tých, ktorí si percentuálnou úspešnosťou pochopenia môžu byť pomerne istí – už to, že ju otvoria, je dostatočnou indíciou úspechu.
A ako takéto nápady vznikajú? „Cez vlaňajšiu vianočnú dovolenku som rozmýšľal o tom, aké predsavzatie si dať na tento rok – druhé bolo zdolať polmaratón na kolieskových korčuliach,“ hovorí Ódor. Napokon si splnil oboje. Tomu sa hovorí efektívnosť!
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite