KNIHA Leena Landerová: Rozkaz (Argo, 2013)
Rok 1918, fínsko-ruská vojna. Na jednej strane práve vznikajúce samostatné Fínsko, na druhej komunistickým pučom ochromené Rusko. Zima sa pomaly končí, ľady sa topia, prichádza jar. Elitný fínsky vojak Aaro Harjula privádza do bývalého psychiatrického sanatória, v ktorom aktuálne sídli poľný súd mĺkvu zajatkyňu, dôvodne podozrivú z komunistického teroru. Súdu velí známy spisovateľ Emil Hallenberg. Leena Landerová píše sofistikovane, no zároveň strhujúco. Skoky do minulosti, úvahy o živote vlkov, vnútorné monológy, presné popisy utlmenej vášne a blížiacej sa (osobnej) tragédie. Pri tom všetkom ide o mimoriadne napínavé čítanie, odhaľujúce menej známe aspekty fínskej histórie. Leeni Landerová nepodceňuje čitateľa. Vie, že stačí naznačiť, jemne naviesť a on – čiateľ – porozumie. A nakoniec bude ešte aj prekvapený.

FILM Pozícia dieťaťa
(Rumunsko 2013, Réžia: Calin Peter Netzer)
Rumunská nová filmová vlna je rok čo rok nasycovaná novými skvelými snímkami, valí sa vpred, vzdúva sa obsahovou hĺbkou, schopnosťou vypovedať o krajine svojho vzniku a jej ľuďoch, už to nie je pojem, známy len zopár klubovým kinofilom.  V slovenskej distribúcii sa objavil ďalší rumunský novovlnný kúsok – Pozícia dieťaťa režiséra Calina Petera Netzera –, práve ten, čo nie tak dávno získal šesťdesiateho tretieho berlínskeho Zlatého medveďa. Nie je to ľahký film, ani nie je veselý. Je pomalý, ponurý, realistický, až má človek pocit, že sa sám ocitol uprostred deja, že sedí kdesi v kúte tých obývačiek, kuchýň, policajných staníc, na zadnom sedadle tých áut a z rohu všetko pozoruje ako priamy účastník. Pozoruje tie upotené, nervózne, všeličo skrývajúce a mnohé odkrývajúce rozhovory medzi rodinnými príslušníkmi. Pár postáv a dráma o hroziacom morálnom i celoživotnom rozklade. Zazobaná starnúca matka, rozmaznaný dospelý syn s frajerkou, podpapučový otec, rázna švagriná a prekročená rýchlosť na vidieckej ceste neďaleko Bukurešti...

HUDBA Club Des Belugas & Thomas Siffling: The ChinChin Sessions
(Chinchin Records)
Nemecká skupina Club Des Belugas s medzinárodným obsadením patrí k najlepším v rozmedzí štýlov nu jazz, downtempo, swing, funky, soul, lounge. Bohužiaľ, u nás je málo propagovaná, a preto málo známa. Jej umeleckého šéfa Maxima Illiona momentálne doplnil ako hlavný spolutvorca starší externý člen kapely – Thomas Siffling (+ De Phazz) – uznávaný trubkár zavádzajúci rozličné technické novinky nahrávania zvuku svojho hudobného nástroja. Album ChinChin Sessions nie je v diskografii Club Des Belugas najvydarenejší, no i tak vytŕča nad hladinu dnešného hudobného kvalitatívneho priemeru. Väčšinou obsahuje inštrumentálne skladby. Najkrajšie sú však dve zo štyroch vokálno-inštrumentálnych – tajomne znejúca, rozjímavá, pomalá, barová This Little Life Of Mine s prvkami indonézskeho gamelanu a tangová One Hand Clapping. Obidve so spevom Maďarky Veroniky Harcsa.

HUDBA Nine Inch Nails: Hesitation Marks
(Universal)
Aj keď Hesitation Marks symbolizuje come-back po šiestich rokoch, album nasleduje trajektóriu zjemňovania, zjavnú z filmovej tvorby a vedľajších projektov Trenta Reznora. Čerstvý materiál je najpresvedčivejší vo svojich sebareflexívnych momentoch (Copy of A), keď nechá priestor melódii, nečakaným harmonickým progresom a dômyselnej zvukovej textúre. Zvukové majstrovstvo a sofistikovaná produkcia sú opäť prvotriedne. Viaceré typicky agresívne industriálne piesne NIN pôsobia ako variácie na oveľa autentickejšie single z 90. rokov, kým atmosférické ponory do temnoty znejú unavene a bezcieľne. Neistota, naznačená v názve, sa pretavila do zbytočnej zdĺhavosti a patetickej nostalgie za doloristickou minulosťou. Hesitation Marks načínajú cestu atraktívne nahnevaného, provokatívneho elektropopu – na cieľ si však musíme počkať.

HUDBA Placebo: Loud Like Love
(Ume)
Fanúšikovia Placebo sa konečne dočkali novinky. Predchádzajúci album bol pre mňa sklamaním, a tak som nevedel, či sa tešiť, alebo Loud like love ignorovať. Pravda je taká, že Placebo si prvými  platňami nastavili latku veľmi vysoko. Ich vrcholom bol veľkolepý štvrtý album Sleeping with Ghosts, nasledovala stále kvalitná LP Meds. Po odchode bubeníka Steve Hewitta a jeho nahradení Steve Forrestom vydali priemerný album Battle for the Sun. Loud like Love určite nesiaha do vrcholov kapely z minulosti, ale je namieste oceniť ho kladne. Obsahuje vkusné popové melódie, typické pre Placebo, alternatívny rock v kombinácii s elektronickými samplami, kvalitný zvuk a texty plné sexu, politiky, provokácie a čierneho humoru. Molko a jeho chlapci to na novom albume dokázali a určite stojí za vypočutie.