KNIHA Håkan Östlundh: Potápač (Baronet, 2013)
Håkan Östlundh (1962) patrí medzi desiať najčítanejších švédskych detektívnych autorov. Je pôvodným vzdelaním politológ, ktorý si splnil sen a stal sa spisovateľom, vďaka čomu v lete žije na ostrove Gotland a v zime v Štokholme. V príbehu Potápač autor rozvíja dve udalosti. Jedna sa udiala pred mnohými rokmi a existuje len v hlboko uložených mučivých spomienkach a v nočných morách mladej Jenny. Indície vedú kdesi na francúzsku diaľnicu.  Druhá vec sa udiala na severe ostrova Gotland. Vo vápencovom zatopenom lome sa nájde telo potápača. Súvisia alebo nesúvisia tieto príbehy? Nájdu sa aj ďalšie obete? Samozrejme, že súvisia a samozrejme, že nezostane pri jednej obeti. Vzrušujúca detektívka so sympatickým detektívnym tímom, v ktorom sa každá postava vyrovnáva so svojimi vlastnými traumami. Prítomnosť a minulosť, pravda a klamstvo, svedomie, vina a trest. V tomto prípade sa o to postarajú vinníci sami.
.natália Pišútová

KNIHA Jolana Takáčová: Mordári
(Agentúra K, 2013)
Nebýva pravidlom, aby knižky ilustrovali deti. V knihe Jolany Takáčovej Mordári, s podtitulom Ako sa Danko a Kubko polepšili, sa tak stalo: knihu pre svojich rovesníkov ilustroval 10-ročný Marián Lázár, dokonca ju autorka napísala podľa Mariánovho rozprávania. Podobný postup zvolila pri svojej ďalšej knihe pre deti, Kostlivec a Ľudochmat (Multiprint, 2013), keď jej ilustrátorom je 8-ročný Oliver Lázár. Autorke sa v knihách podarilo úspešne vytvoriť záporné detské postavy, ktoré sa v prvej knihe zbavujú zla i pod vplyvom nadprirodzených bytostí, v druhej aj vďaka strachu z následkov ich činnosti. V obidvoch knihách je silný motív prírody, vzťahu k všetkému živému a nenásilné nabádanie k ochrane prostredia. Texty sú postavené na správnom dejovom napätí, obsahujú poučenie, ale pritom nie sú didaktické, boj dobra a zla je v nich primeraný a vierohodný. To všetko je stvárnené živým jazykom a sémantikou primeranou detskému čitateľovi.

HUDBA Vandali – Synovia hromu
(Limerick)
Pišta Vandal (popri inom aj stĺpčekár .týždňa), Valér Tornád a Basia Noiseovna sa v poslednom čase preslávili ako členovia skupiny Čad, no ich najnovší album Synovia hromu ukazuje, že s nimi treba rátať, aj keď hrajú v tom istom zložení, ale pod iným meno ako Vandali. Vandali vznikli pôvodne ako punkový projekt, ktorým mohli ukázať aj svoju lásku k jednoduchým punkovým pesničkám. No postupom času Vandali čoraz viac prechádzajú k metalu, pričom majú bližšie k Tublatanke alebo Motorheadu, ako napríklad k Zóne A. Pre nemetalistov to môže byť smutná správa, ale táto premena Pištovým pesničkám neuškodila. Na albume Synovia hromu  dokazujú, že vedia napísať jednoduchú a silnú pesničku (Distortion, Starí psi, Zlé časy) a dokážu pobaviť (Pirátska, Rasťo Smrtič). Len škoda, že si tento trend neudržia vo všetkých desiatich pesničkách. Na konci Pišta syčí, akoby mu došiel dych.

HUDBA Moderat – II
(Monkeytown Records)
Nemecká DJ-ska dvojica Modeselektor a producent abstraktnej elektroniky Apparat nahrali pred štyrmi rokmi spoločný album, kombinujúci tanečnú elektroniku a aktuálne štýlový dubstep. Paradoxne, debut fungoval na základe odlišných prístupov k tvoreniu, kreatívnom konflikte a intenzívnom vzdore. Koncertovanie a prispôsobenie sa spolupráci sa odrazili na štúdiovke II, ktorá buduje na kompromise a hľadaní synergií. Menej dobrodružstiev a viac konvencií spôsobili, že nasledovník obsahuje dva chytľavé hity, zapamätateľné vďaka melodickým syntetizátorom (Bad Kingdom a Therapy), dva temné dubstepové ponory do duše, fungujúce vďaka Apparatovmu citlivému spevu (Damage Done, Let In The Light), a jediný, napínavo gradujúci epos (Milk). Zvyšok albumu je, bohužiaľ, elektronická, splývajúca kvázitanečná vata. Bez želanej hĺbky a odlišnosti je II zábavný materiál do plného klubu, rozohriateho ich staršími hitmi.

HUDBA Tunng – Turbines (Full Time Hobby)
Folktronica? Podivný termín, hovoria niektorí. Folk a elektronika spolu? Anglická skupina Tunng ( Pohoda 2009) teraz toto spojenie na svojom piatom albume predvádza v ukážkovej podobe. (Možno náhodne, nedobrovoľne). Alternatívnej, experimentálnej. Vraj. No prístupnej. Vlastne ani príliš experimentálne nevyznieva. Melódie sú „beautiful“. Zvuky lahodné. Kostra piesní klasická. Nič nedráždi nervy ani neuráža normálny mozog. Napriek použitej elektronike sound Tunng znie vľúdne, ľudsky, milo, takmer ekologicky čisto. Možno vďaka rovnováhe medzi elektronickými a akustickými nástrojmi. Najlepšia skladba? Azda Follow Follow. I keď ... na začiatku náladou vyvolá spomienku na Scarborough Fair Simona And Garfunkela. Evokácie  minulosti obsahujú aj ďalšie skladby. Vadí? Nostalgia za pekným by prekážať nemala. A Turbines je pekný anglický album. Miestami však znie aj islandsky.