KNIHA Henry James: Italské hodiny (Leda /Rozmluvy, 2013)
„Itálie, kterou si romanticky malujeme, se vskutku s vervou upírala k merkantilním zájmům, ačkoli se domnívám, že nemilovala své účetní knihy zdaleka tak jako své fresky a oltářní obrazy,” píše v roku 1877 anglo-americký spisovateľ Henry James v cestopisnej eseji Návrat do Itálie, ktorá je súčasťou zbierky Italské hodiny, ktorá nedávno vyšla v českom preklade. Je to kniha pôvabná. Pravda, len pre toho, kto má rád Taliansko a kto má trpezlivosť čítať majstrovsky napísané texty zo starého sveta. Henry James opakovane cestoval do Toskánska, Benátok, Ríma, Turína či Ravenny v čase, keď tam začali chodiť prví „turisti” (sám sa tak označuje), zostáva dlho na jednom mieste, pozorne sa díva, rozumie, a potom s citom starých majstrov píše. Ideálna kniha na dovolenku do Talianska. Budete túto krásnu krajinu zrazu vnímať ešte v ostrejších, jasnejších farbách.

KNIHA Fred Vargas: Záhada mrtvých nohou
(Garamond, 2013)
Oceňovaná, vyštudovaná historička a archeologička, píšuca detektívky pod pseudonymon Fred Vargas, zmixovala a prepojila svoj ďalší kriminálny príbeh  Záhada mrtvých nohou geograficky. Najprv sa pred bránami známeho londýnskeho cintorína Highgate nájde zástup odseknutých nôh v topánkach, smerujúcich do vchodu, potom nás v srbskej dedinke Kisiljevo ovanú upírske reálie, všetko sa to prepojí v Paríži s bizarnými postavičkami parížskej kriminálky, ktorej šéfuje detektív Adamsberg. Vargas je k svojmu Adamsbergovi  krutý, nielenže sa brodí v krvi mnohých rozmetaných tiel, ešte je aj konfrontovaný inteligentným vrahom so svojou minulosťou. Napínavé, miestami vtipné, ako v dobrom filme skvelo vykreslené malé postavičky a šikovne rozvinuté bočné dejové línie. Rozporuplné, nelogické udalosti sa nakoniec poskladajú a všetko bude – trochu cimrmanovsky absurdne – vysvetlené.
.natália Pišútová

KNIHA Miroslav Cipár, Martina Grochálová: Počmáraný život
(Karmelitánske nakladateľstvo, 2013)
Výtvarník Miroslav Cipár je pozoruhodný zjav. Je to umelec, ktorý sa vyjadruje najmä obrazom, či skôr písaným obrazom, ale keďže jeho tvorba je premyslená, myslenie posilňované čítaním, dokáže o svete, umení, spoločnosti aj náboženstve pútavo rozprávať. Martina Grochálová s ním viedla rozhovor, zameraný najmä na jeho súkromný svet: pôvod, rodinu, tvorbu či cesty. Celým rozhovorom sa tiahnu dve Cipárove vášne, tou prvou je jeho spätosť s rodným krajom a krajinou, čím sa nemyslia len rázovité Kysuce, ale najmä dlhoročné rodinné a priateľské väzby. Tou druhou je jeho manželka Vilma, ktorá sa s akousi samozrejmosťou objavuje na mnohých stranách rozhovoru. Najzaujímavejšie časti rozhovoru sa týkajú umenia, náboženstva a vnútorného Cipárovho sveta, osobitne jeho samostatnej cesty, ale nie samotárstva. A naopak, ak rozhovoru niečo chýba, je to trochu viac konfrontácie s dobovou spoločenskou a intelektuálnou klímou, najmä v 60. a 70. rokoch.
.jd

HUDBA Austra: Olympia
(Paper Bag Records)
Od debutovania na elektropopovej scéne sa za posledné dva roky kanadská trojica Austra rozšírila o troch nových členov a rovnako zväčšila a spestrila svoj typický krištáľovo intenzívny zvuk. Ich druhá štúdiovka sa vo svojich najrýchlejších miestach uberá k tanečnému housu, súčasne však svoju energickú stránku vyvažuje sebareflexívnymi skladbami, sprevádzanými citlivým klavírom. Poznávacím znamením skupiny je výrazný, operne vibrátový hlas speváčky a skladateľky Katie Stelmanis. Dôležitým odlišovacím faktorom na preplnenej popovej scéne je jej emotívny prejav a úprimné texty, zachytávajúce nespokojnosti, frustrácie a strachy, vyplývajúce z milostných vzťahov. Aj keď album neprekračuje kreatívne hranice elektra a neposúva skupinu do nadžánrového horizontu, jeho kompozíciu a produkciu možno len pochváliť. Olympia je autentický pohľad do duše, ktorému možno len uveriť a stotožniť sa.

HUDBA Koby Israelite: Blues From Elsewhere
(Asphalt Tango Records)
Blues, ktoré sa po bluesrocku z konca obdobia sixties javilo vyčerpané, dostáva v posledných rokoch oživujúcu injekciu z neočakávaných miest. Teraz napríklad od multiinštrumentalistu a skladateľa menom Koby Israelite, narodeného v Izraeli a pôsobiaceho v Anglicku i Nemecku. Hral džez, metal, drum'n'bass. Napokon sa stal žiakom akordeonistu rumunskej skupiny Taraf de Haidouks (Pohoda 2005). Spolupracoval s Madonnou aj alternatívnym Zornovým vydavateľstvom Tzadik Records.  Jeho najnovší album Blues odinakiaľ zodpovedá názvu. Inšpiračne prechádza hádam celým svetom okrem Austrálie. Skladby viac-menej bluesové znejú raz balkánsky, inokedy židovsky alebo i swingovo, alebo kovbojsky. Žánrovú pestrosť podopiera množstvo hudobných nástrojov, od elektrických i akustických gitár, bendža cez akordeón až po duduk, plus hosťujúce speváčky Annique a Mor Karbasi. Strelené. Pritom umelecky zaujímavé.