KNIHA Jussi Adler Olsen: Vzkaz v láhvi (Host, 2013)
Vzkaz v láhvi od Jussi Adlera Olsena získal cenu Severský kľúč, čím sa dostal do exkluzívnej spoločnosti medzi majstrov severskej detektívky, ako sú Jo Nesbø či Stieg Larsson. Kodanské oddelenie Q sa venuje „odloženým prípadom zvláštnej dôležitosti“. Tvorí ho detektív Carl Mørck, jeho bizarní asistent Asad, asistentka Rose, pár ďalších postavičiek a vždy prítomná minulosť ich životov. Minulosť životov obetí, prítomnosť budúcich obetí, krutosť a túžba zmiešaná odvrhnutím. Vrah zasahuje do cudzích životov v nádeji, že vyrieši ten svoj, alebo ide už len o adrenalínový spôsob ako zarobiť peniaze? Je majster zametania stôp, zmeny identít, preoblečení, manipulácie. Vodidlom je nájdená fľaša s dosť nečitateľným odkazom. Rýchly príbeh  s viacerými dejovými líniami, veľa obetí, ale i nádej a túžba po spravodlivosti. Ak jej odpustíme trochu zjednodušenia  v opise rodičovských vzťahov v cirkevných komunitách, tak je to výborná kniha do jednej ruky. Vďaka ohybnej väzbe si druhou rukou môžete podopierať hlavu na plážovej osuške.
.natália Pišútová

KNIHA Sebastian Junger: Válka – Jeden rok války v Afghánistánu
(Omnibooks, 2012)
Pred deväťdesiatimi rokmi nemecký spisovateľ Ernst Jünger na vysokej estetickej úrovni literárne spracoval svoje zážitky z prvej svetovej vojny. Jüngerov takmer menovec, americký reportér Sebastian Junger, síce reflektuje úplne iný konflikt (ten súčasný, v Afganistane), no obaja majú jednu vec spoločnú. Predstavujú vojnu ako existenciálnu skúsenosť vo všetkých jej odtieňoch – teda nielen tých otrasných, ale aj tých (nech to znie akokoľvek zvláštne) podmanivo opojných. Junger sprevádza americkú jednotku počas drsných bojov o údolie Korengal, ktoré je akýmsi „Afganistanom Afganistanu“. A popri tom sa dostáva pod kožu dvadsaťročným chlapcom, pre ktorých politický rozmer konfliktu neznamená nič, kým spolupatričnosť s druhmi všetko. Junger ukazuje z prvej ruky rozmer vojny v 21. storočí, na ktorý vo večernom spravodajstve neostal čas.
.lk

HUDBA Wings: Wings Over America
(Universal)
Keď sa v roku 1970 rozpadli The Beatles, Paul McCartney sa po dvoch domácky znejúcich sólovkách McCartney a Ram rozhodol, že sa vráti úplne na začiatok a založí úplne novú skupinu. Tá dostala názov Wings. Samozrejme, McCartney aj v tejto kapele bol lídrom (hrala tam aj jeho vtedajšia Linda), no nechal v nej vyniknúť aj ostatných hudobníkovi. V polovici 70. rokov sa Paul a spol. cítili dostatočne silní, že vyrazili na veľké americké turné, ktoré do veľkej miery pripomenulo beatlemániu zo 60. rokov. Z týchto vystúpení nakoniec vznikol koncertný album Wings Over America. Živá nahrávka je vyváženým mixom jeho sólových vecí (Band On The Run, My Love, Listen to What The Man Said) a známych beatlesoviek (Yesterday, Lady Madonna, Blackbird), ktoré dovtedy odmietal hrávať, pretože sa chcel odtrhnúť od svojej minulosti. Po turné sa Wings začali rozpadávať, niektorí členovia sa cítili nedocenení, až nakoniec Paul kapelu rozpustil a začal vydávať albumy pod vlastným menom.

HUDBA Primal Scream: More Light
(Ignition Records)
Rok 2013 je akýsi bohatý na hudobné novinky od veľkých mien. Potvrdzuje to aj dvojalbum psychedelických acid labužníkov Primal Scream. More Light vychádza po piatich rokoch od predchádzajúceho počinu Beautiful Future, ktorého názov by mohol byť vydarenou predikciou, ak sa týka novinky. More Light je naozaj „beautiful". Je takou malou prehliadkou kariéry Primal Scream, vedenou spevákom a skladateľom Bobbym Gilliespiem. Gitarová hudba s tanečnými ambíciami, rythm´n´blues, psychedelický rock, elektronika a hlavne nové výborné piesne s dobrými aranžmánmi a nadupaným moderným zvukom. Napriek tomu, že ide o dvojalbum, nenachádza sa tu vata a v More Light sa môžete potápať veľmi dlhý čas. Pri takom zvukovo pestrom albume máte totiž stále čo objavovať.

HUDBA La Yegros: Viene De Mi
(ZZK Records)
Tradičný tanečný hudobný štýl cumbia má v Latinskej Amerike modernú odnož – digitálnu cumbiu. Z nej čerpá debutový projekt argentínskej speváčky Mariany Yegros alias La Yegros – Viene De Mi.  Kombinuje cumbiu, hip-hop, dancehall, juhoamerický folklór s elektronickým zvukom labelu ZZK. Ozdobou piesní La Yegros je presvedčivý spev s rapovou naliehavosťou.  To, čo som počas posledných 4 rokov videla okolo seba, som obrátila na hudbu a tanec – hovorí speváčka. Táto inšpirácia tradíciou a modernou súčasnosťou sa prelína aj v jej inštrumentálnom sprievode v spojení akordeónu Alejandra Franova s elektronikou Gaby Kerpela (alias King Coyu). Úvodná skladba albumu Viene de mi  so surfovými gitarami peruánskej cumbie, nazývanej chicha, sa stala hitom. Album vstúpil do rebríčka World Music Charts Europe.