KNIHA Andrej Nikolaidis: Syn, Príchod (Slovart, 2013)
Dve novely sarajevského rodáka s čiernohorsko-gréckymi koreňmi Andreja Nikolaidisa spája miesto a v druhom, podstatnejšom pláne aj téma. To miesto sa volá Ulcinj, čiernohorské letovisko s mnohými vrstvami histórie, z ktorých vyrastá bizarná, rodinnými väzbami a hlboko zakorenenými animozitami vystužená súčasnosť. Tou témou je syn. V novele Syn sa syn (rozprávač) vyrovnáva so smrťou otca, v novele Príchod, otec (rozprávač) s apokalyptickou hrôzou očakáva príchod syna. Andrej Nikolaidis (výborne preložený Karolom Chmelom) píše farbisto a pútavo, jeho hrdinami sú tápajúce postavy, ktoré sa prepadli všetkými poschodiami neradostného skepticizmu až do podzemných pivníc, kde – sami prekvapení – objavujú skryté čriepky múdrosti. Nie je to kniha na letnú dovolenku, skôr na nočné čítanie v prázdnom byte. Ak si k tomu dáte pohár whisky, bude to, ako keby ste boli v Nikoaidisových príbehoch.

HUDBA Vampire Weekend: Modern Vampires of the City
(XL Recordings)
Americký kvartet Vampire Weekend patrí k zaujímavej mladej generácii indie-rockových kapiel, ktoré sa stali úspešnými vďaka blogom a rastúcej popularite internetových magazínov, zameraných na nezávislú scénu. Ich meno je dokonca oveľa známejšie než hudba samotná. Tretí album kapely je pre nezainteresovaných najlepším úvodom do ich veľmi sviežej a podnetnej tvorby, kým pre fanúšikov je to kvalitatívne vyvrcholenie trilógie o periperiách života súčasnej mládeže. Štvorica hudobníkov, vedená hravým a nadľahčeným vokálom skladateľa Ezra Koeninga, opäť čerpá z folklórnych tradícií celého sveta – od afrických rytmov cez írske balady až k latinoamerickej gitarovej klasike. Téma dospievania v multikulturálnej Amerike je autentická, aj keď mnohé piesne sú zábavným zopakovaním počutého. Chytľavý a radostný letný album, pre ktorý bude výzva ostať v pamäti až do jesene.

HUDBA Mavis Staples: One True Vine
(Anti-)
Keď legendárna gospelová speváčka Mavis Staples nahrala s lídrom skupiny Wilco Jeffom Tweedym sólový album You Are Not Alone, vyhlásila, že chce s ním hneď spraviť ďalší. Ich prvá nahrávka, ktorá bola mixom gospelových štandardov, netradičných coverov a Tweedyho pesničiek, špeciálne napísaných pre Mavis, dopadla výborne. Jeff v úlohe producenta predstavil túto gospelovú hrdinku novej generácii a tak sa minulý rok pustili spolu do ďalšieho albumu. Dvojica tentoraz stavila viac na intímnejšiu kartu. Zatiaľ čo Your Are Not Alone znie ako gospelová oslava, One True Vine pripomína viac spoveď. Album znie jemnejšie, úspornejšie a komornejšie nielen preto, že všetky nástroje nahral Jeff, pričom jeho sedemnásťročný syn Spencer zas bicie, ale aj pre samotný výber piesní, kde prevažujú spirituálne ladené skladby z bohatého gospelového katalógu, pričom na One True Vine sa zas zaskvel ako pesničkár Jeff Tweedy. Jeho Jesus Wept je perla.

HUDBA Black Sabbath: 13
(Universal)
Keď sa Black Sabbath po viacerých rokoch vyjednávania, osobných problémov a najmä po úspešnom boji gitaristu Tonyho Iommiho s rakovinou konečne zavreli do štúdia, stála pred nimi nesplniteľná misia – nahrať album, ktorý by sa vyrovnal ich najlepším nahrávkam z prvej polovice 70. rokov. Istotu mali vo svojom producentovi Rickovi Rubinovi, pre ktorého býva hudba otázkou života či smrti. Na začiatku im Rubin pustil ich staré veci a spýtal sa ich ako by na ďalej nadviazali. Do tej istej rieky sa dvakrát stúpiť nedá, no Black Sabbath
sa mohli vyhovoriť na to, že smerom k minulosti mali isté nesplatené dlhy. Klasická zostava s Ozzym sa rozišla skôr než mohla naplno rozvinúť svoj potenciál. Výsledný album 13 ukazuje, že sa im to takmer podarilo. Takmer preto, že „trinástka” do veľkej miery vyvoláva starých Black Sabbath, hlavne vtedy keď nie je príliš heavymetalová (Live Forever), ale vychádza z ich koreňov (Damaged Soul, Zeitgeist, Loner), čo boli vždy Cream a im podobné bluesrockové kapely zo  šesťdesiatych rokov.

HUDBA City and Colour: The Hurry and The Harm
(10 Spot)
City and Colour slúži ako pseudonym pre kanadského hudobníka Dallasa Greena. Tento si do jemnejších folkových vôd odskočil od svojej post-hardcoreovej svorky Alexisonfire. The Hurry and the harm je pre City and Colour v poradí už štvrtou štúdiovkou. Album nie je ničím, čo by ste od Greena nečakali. Opäť ide o nekomplikované piesne folkového razenia, kde hlavnú úlohu hrá akustická gitara, Dallasov vokál a nostalgické texty vracajúce sa k spomienkam. To všetko je podporené kapelou v zložení: bicie, basa (kontrabas) a elektrická gitara, ktorá občas s využitím slide, znie veľmi country. Songy City and Colour nie sú zložité, no na druhej strane sú prevedené veľmi kvalitne a precízne, či už po stránke muzikantskej alebo zvukovej. Album je plný folkových nápevov, country, alternatívneho rocku, či blues. Potetovaný hipster Dallas Green vie, ako urobiť dobré piesne a atmosféru, avšak priznám sa, že oproti jeho výbornému predchádzajúcemu počinu s názvom Little Hell, može novinka pôsobiť trocha zdĺhavo a nudne.