5 recenzií

KNIHA Robert Walser: Prechádzka (Premedia, 2013)
„Oznamujem vám, že som v jedno pekné predpoludnie, neviem, koľko bolo hodín, dostal chuť vyraziť si na prechádzku, preto som si na hlavu nasadil klobúk, opustil som svoju pracovňu či duchovnú komnatu, zišiel som dolu schodmi a ponáhľal som sa na ulicu.” Popis prechádzky. Z mesta do lesa, k pokojnému jazeru, kde sa kúpu deti. Novela Roberta Walsera (v kongeniálnom preklade Michala Hvoreckého), švajčiarskeho spisovateľa, súčasníka Kafku či Morgensterna, je brilantne napísanou miniatúrou, v ktorej sa odráža doznievajúca romantika, groteskne pôsobiace pohŕdanie autoritami, rastúci pocit stratenosti v odcudzenom svete a temnota, šíriaca sa odkiaľsi zvnútra. Majstrovský kúsok medzi genialitou a šialenstvom vrávorajúceho spisovateľa. Úžas, vlastný majstrom naivného umenia a skepsa toho, ktorý do zradných temnôt možno úplne nevidel ale celkom určite do nich nahliadol. Robert Walser. Chceli by sme od neho čítať viac.

KNIHA Peter Lipa: Džez náš každodenný daj nám dnes
(Forza, 2013)
Čítali ste náš rozhovor s Petrom Lipom v minulom .týždni a napadli vám otázky, ktoré by ste nášmu jubilujúcemu respondentovi boli radi položili? Napríklad, akí boli jeho rodičia, alebo ako to bolo s Joan Baezovou a vypnutým mikrofónom na Bratislavskej lýre. Alebo vás zaujíma história slovenského džezu? Alebo dokonca džez ako taký? No, tak potom je táto kniha určená vám. Teda aj nám, lebo aj nás to zaujíma. Peter Lipa je zaujímavý človek: hudobník, iniciátor, organizátor. Džezmen. Nemenej zaujímavý je aj človek, ktorý mu kladie otázky, totiž básnik, textár, prekladateľ a publicista Ján Štrasser. Výsledkom je kniha s informačnou hodnotou obsiahlej učebnice, no zároveň kniha, ktorá sa číta ako detektívka. Nič menej by sme nakoniec od týchto dvoch pánov ani nečakali.

HUDBA M83: Oblivion OST
(Back Lot Music)
Francúzsky producent Anthony Gonzalez je majster v prenose pohlcujúcej filmovej atmosféry do zasneného popu. Tento talent predviedol na šiestich imaginatívnych a neobyčajne pestrých albumoch pod hlavičkou projektu M83. Výsledok opačného smeru prenosu nezávislého popu na strieborné plátno však trpí nedostatkom presvedčivosti a nápaditosti. Hudba k americkému veľkovýpravnému filmu Oblivion v produkcii Toma Cruisa je tuctovou kolážou megalomanských orchestrálnych kúskov, opakujúcich jediný, ničím výnimočný motív. Ten sa ustavične vracia v nepokojnom štýle bez akéhokoľvek vývoja. Jediným osviežením je éterické a súčasne energické finále s hosťujúcou nórskou speváčkou Susanne Sundfør, ktorej srdcervúci vokál dodáva potrebný výboj naliehavosti a uveriteľnej drámy. Spolupráca Gonzaleza a Josepha Trapaneseho je sivý príspevok do rozrastajúcej sa kolekcie sladkastých holywoodskych soundtrackov, ktoré sa na seba ponášajú viac, než je zdravé.

HUDBA Mark Lanegan and Duke Garwood: Black Pudding
(Heavenly/Ipecac/Universal)
Keď sme sa bavili s Markom Laneganom o jeho blízkej budúcnosti v deň jeho bratislavského koncertu, upozornil nás, že na jar by mal vyjsť album, ktorý nahral s britským bluesmanom Dukom Garwoodom. Nebola to prekvapujúca informácia, Mark je známy svojimi kolaboráciami s inými myšlienkovo blízkymi hudobníkmi (Soulsavers, Isobel Campbell, Gutter Twins, Queens Of The Stone Age), čo z neho robí jedného z najpracovitejších spevákov americkej alternatívnej sény. Black Pudding (v preklade ide o „krvavnička”) je robený spôsobom ty hraj, ja budem spievať, čo znamená, že Markovi stačí hudobný podklad, ktorý oživí svojím výrazným a nízko posadeným spevom. Album ukazuje čaro dvoch spriaznených duší, Mark je Garwoodovým dlhoročným fanúšikom, Duke zas obdivuje Markov hlas. Výsledkom je krásny folkový album, kde spev a gitara sa navzájom posúvajú kúsok po kúsku dopredu a vedú spoločný nadpozemský dialóg, ktorý sa nekončí len odstavením prenosky gramofónu, ale pokračuje v duši poslucháča naďalej.
.pb

HUDBA Los Coronas: Adiós Sancho
(Tritone Records)
Mnohé staré, pre širokú verejnosť zabudnuté hudobné štýly sa znova vrátili v nových podobách. (Swing, tango, fado). Surf music sa v posledných rokoch tiež vracia. Je logické, že sa často prelína s reminiscenciou na hudbu spaghetti westernov, v ktorých bol zvuk surfových gitár využívaný. Krúživé tóny mexickej trúbky v štýle Morriconeho sa teraz vznášajú nad gitarovým surf rockom päťčlennej španielskej skupiny Los Coronas na jej novom albume  Adiós Sancho. (S ukrajinským trubkárom v kovbojskom klobúku, drezúrovaným konzervatóriom). Pripomenie americkú skupinu Calexico. Produkoval ho Craig Schumacher, jej producent. Trinásť inštrumentálnych skladieb bolo zámerne staromódne nahrávaných na magnetofónovú pásku v snahe zachovať kúzlo prvého záznamu.  Romantická, melodicky výrazná, cválajúca surfová nádielka. Napríklad skladba Hej, kozáci!