Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Veľký balet intríg

.mária Mikušová .časopis .týždeň vo svete

Kauza sa nekončí. V januári ktosi Sergejovi Filinovi, umeleckému riaditeľovi Štátneho baletu Veľkého divadla v Moskve, cestou z predstavenia oblial tvár aj oči kyselinou. Polícia neskôr obvinila sólistu divadla Dimitričenka. A spolupracovníci divadla teraz spochybňujú jeho vinu.

Bez zloby či nenávisti Filin vraví: „Presne viem, kto ma oblial, kto zosnoval prepad, ale nemôžem o tom teraz hovoriť.“ Piateho marca polícia zatkla troch podozrivých ľudí a urobila prehliadku v tom istom dome, kde býva aj Sergej Filin. Ibaže v susednom byte – u vedúceho sólistu baletu Veľkého divadla Pavla Dmitričenka.
Vzápätí sa Pavel Dmitričenko, ktorý stelesnil hlavnú postavu baletu Ivan Hrozný, priznal, že kyselinový atentát si objednal on. Neočakával vraj také dôsledky. V prestížnom divadle si zrejme už nezatancuje. Hoci generálny riaditeľ Anatolij Iksanov pripustil, že to môže byť aj inak – ak sa na súde dokáže Dmitričenkova nevina. To by však muselo byť odhalené skutočné pozadie útoku.
Svetové médiá aj veľká scéna Veľkého divadla majú veľkú tému v jednom z najdrahších divadiel sveta. Je tento prepad len časťou násilia a zloby, ktorá obľahla v Rusku nielen Boľšoj teatr?
Sergej Filin bol na čele baletu necelé dva roky, od marca 2011. Jeho predchodca, Genadij Janin, sa vzdal, keď ho zverejnili v gej porne. Na dvakrát ženatého Filina to však nemohli navliecť. „Gej podraz“ bol ešte akoby v rámci umeleckých intríg. Lenže tu ide o Veľké divadlo po obnove, poňatej ako znovuzrodenie minulosti.
Zákulisie vyšlo na scénu, tak ako násilie vošlo do každodennosti v Rusku. Je to ako ruská politika, len to nebolo v útrobách baletu doteraz vidieť.

.kto je Sergej Filin?
Predstavme si obraz: Na Severnom Kaukaze sa končí žatva, na pole medzi kolchozníkov prichádzajú umelci a začne sa oslava úrody – tancom. Klasickým baletom. Balet sa volá Svetlý potok. Je od Dmitrija Šostakoviča a pochádza z roku 1935, zo stalinských čias. Uviedli ho aj v milánskej La Scale v roku 2008. Po dlhých desaťročiach tam totiž hosťoval balet Veľkého divadla. Zažiaril v ňom práve mladý Sergej Filin. Taliansky časopis La Danza ho vtedy vyhlásil za tanečníka roka. V roku 2001 získal ocenenie Národný umelec Ruskej federácie a o rok neskôr cenu „Duša tanca“ udeľovanú časopisom Balet. Tancuje vo všetkých znamenitých baletoch Veľkého divadla. Na vrchole kariéry je hosťujúcou hviezdou popredných scén v Británii a v USA.
V rámci príprav storočnice Dmitrija Šostakoviča vrátili do Veľkého divadla balety tohto autora. Jeden z nich, Svetlý potok, tak ako iné jeho diela, Stalin zakázal. A až po 68 rokoch sa vrátil Svetlý potok na Novú scénu Veľkého divadla. Sergej Filin za stvárnenie hlavnej postavy získal v ruskej divadelnej súťaži Zlatá maska ocenenie za najlepšiu mužskú úlohu.
Vzájomné hosťovanie s milánskou La Scalou sa odohrávalo v čase, keď moskovské Veľké divadlo rekonštruovali. Čo všetko sa okolo kolotoča stámiliónov odohrávalo! Súperenia o zákazky a financie, nedodržiavanie termínov napriek kontrolám Kremľa. Súbor sa šesť rokov potĺkal po iných scénach.
Nové javisko, postavené z dreva tak, ako bolo to pôvodné imperátorské, vysoko ocenil v marci 2011 Sergej Filin už ako chudruk (chudožstvennyj rukovoditeľ), umelecký šéf baletu Veľkého divadla. Prestavba stála okolo miliardy dolárov, podľa toho, kto ako ráta. Ročný rozpočet divadla je okolo 120 miliónov dolárov.
Filin inicioval baletný festival wwballet.ru – world wide ballet – alebo Svetový balet v Rusku. Prišiel balet San Franciska, kde je hlavným choreografom bývalý sólista Veľkého divadla. Vo vedení v Boľšom pôsobí prvý Američan.
Baletný festival očakávala Moskva už dávno. Je to časť dlhej umeleckej pamäti – celé desaťročia bol tamojší balet a baletná politika v rukách konzervatívnych choreografov. Vynikajúce výkony a sólisti to zakrývali. Ale pripomenula to pôsobivá postava tanečníka so zástupom fanúšikov, Nikolaja Ciskaridzeho. Ten teraz, v štyridsiatke, nielenže ašpiruje na vedúce postavenie, ale vďaka svojmu vyhláseniu o obnovení sovietskych baletných tradícií má za sebou celý chór umelcov a učiteľov, celú starú gardu vrátane jej fanúšikov. A to v Moskve hovorí za veľa.

.nikdy tu nebol súlad
Filin je za posledných deväť rokov už tretí umelecký šéf baletu. Predchádzajúci odišli z rôznych dôvodov: jeden po podvrhnutom pornoškandále, ten pred ním z pocitu márnosti.
Generálny riaditeľ celého Boľšovo Anatolij Iksanov otvoril diskusiu o mocenskom boji v divadle. Prehovoril o tvorivých ambicióznych ľuďoch, ktorí neznášajú experimenty a tvrdia, že Boľšoj sa odvracia od tradícií. „A v našej mentalite odvracanie sa od tradícií Veľkého divadla je ako vierolomnosť voči vlasti,“ vysvetľuje Iksanov.
Na vrchole napätia sa koncom februára členom správnej rady Boľšovo sčista-jasna stáva miliardár Roman Abramovič. Zasadne vedľa podpredsedu dumy Žukova, vedúceho prezidentského úradu Kožina, vedľa šéfov ruských bánk, oceliarskych a ropných spoločností. A po prvý raz vystupuje na verejnosti aj podpredseda tohto správneho orgánu. Je ním bývalý minister kultúry, dodnes autor relácie Kultúrna revolúcia o umení v štátnej televízii, Michail Švidkoj.
Švidkoj pripomína napätie vo Veľkom divadle slovami: „V Boľšom nikdy nebol súlad, nikdy nebola jednota, no nikdy sa v dejinách divadla nestal prípad, aby umelec tak otvorene a tak dlho zastával nezmieriteľnú pozíciu voči vedeniu. Vždy som sa čudoval vedeniu, že to trpí. Ja byť riaditeľom, nič také nepripustím.“ Cieľom tejto kritiky je hviezdny Nikolaj Ciskaridze. To vraj on má podiel na „chorých pomeroch v divadle, pretože ak predtým chcel šéfovať iba baletu, tak teraz chce riadiť celé divadlo“.

.našla sa aj žena
Medzitým po porade s advokátmi vykonávatelia útoku tvrdia, že Dmitričenko od nich nič také nežiadal a 50-tisíc rubľov od neho za to nezobrali.
Navyše sa za všetkým hľadala a našla žena: úspešná a pekná baletka Voroncovová. Vraj nezaslúžene nedostáva hlavné roly, lebo Filin ju síce pritiahol z Voroneže na hlavnú scénu, bola jeho protežantkou, ale dala prednosť Dmitričenkovi, ba aj Ciskaridzemu. Objavila sa ďalšia téma. Rozvíja ju aj list viac ako stovky spolupracovníkov na podporu Pavla Dmitričenka, v ktorom tvrdia, že nebol iniciátorom prepadu. Vedenie divadla list odbije tým, že tam predsa pracuje 3 500 ľudí, ale tiež zastáva názor, že Dmitričenka viedol niekto iný.
Sergej Filin medzitým bojuje o zrak na očnej klinike v nemeckom Aachene a prostredníctvom správnej rady divadla vo vládnom denníku Rossijskaja gazeta vydáva vyhlásenie, v ktorom popiera tvrdenia, že sa vzdáva funkcie. Len čo mu to stav dovolí, vráti sa.
V Moskve ohlasujú vytvorenie nového samosprávneho orgánu Štátneho baletu Veľkého divadla. Do jeho čela sa stavia bývalý umelecký šéf baletu, národný umelec ZSSR Boris Akimov, členkami nového orgánu, ktorý má posudzovať aj obsadzovanie hlavných úloh v premiérach doma a na zájazdoch v zahraničí, sú národné umelkyne ZSSR Adyrchaeva, Kondrateva a ďalšie. Je to naozaj veľká scéna a veľké divadlo.

Autorka je šéfdramaturgička Radia Slovakia International

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite