Pressburger Klezmer Band: Tants Mit Mir; Coldplay: Live 2012; Salif Keita: Talé; Moraine: Metamorphic Rock;

Pressburger Klezmer Band: Tants Mit Mir (Realmusichouse)
Na Pressburger Klezmer Bande (PKB) je pekné to, že hoci vlastne stále hrajú klezmer, neustále sa menia, rozvíjajú, s každým novým albumom sa o kúsok posunú, ich hudba je o čosi farebnejšia, sýtejšia, bohatšia. Album Tants Mit Mir sami označujú za „špacírku po východnej časti Európy". Sú tu balkánske pesničky, klasický mestský klezmer, cigánska muzika, hudba z Kosova, grécky tanec. PKB hrajú všetko výborne, čisto a štýlovo, no nie všetko má rovnakú silu. Najsilnejšie sú živelné kúsky, ktoré dosahujú extatickú intenzitu v predposlednom Medley. Výborné sú aranžmány, kapele pristane aj džezovejšia podoba (Kad ja podoh na Bembašu, Grichesher Tanz či záverečná skladba Lawless, winged and unconfined s vynikajúcim klarinetom hosťujúceho Merlina Shepherda). Dobrý dojem rušia muzikálové maniere speváčky (Počúvni krčmára  či Ciganka sam mala), ktoré výborných bratislavských „Klezmerov" nebezpečne posúvajú k zábavnému Fidlikantovi na streche.
3/5

Coldplay: Live 2012
(EMI)
Live 2012 je koncertný film, ktorý britská skupina Coldplay nakrútila počas svojho posledného svetového turné. Nový živák tejto kapely okolo speváka Chrisa Martina vychádza na CD a DVD. Ak si pustíte DVD, máte aspoň vizuálny zážitok, ale keď si hodíte do prehrávača CD, čudujete sa, či naozaj ide o živú nahrávku. Kapela Coldplay má štyroch členov, ale na koncerte ich hrá raz toľko. Nie je to tým, že by tí štyria vedeli tak fantasticky hrať, problémom je, že zvyšok nástrojov je  pustený z pásky. Keď si porovnáte ich prvé Live CD/DVD a súčasné, rozdiel je veľký. Coldplay na koncerte znie ako žuvačka, ktorá veľmi rýchlo stratila svoju chuť. Načo vydávajú živák, keď jediným rozdielom medzi originálnou nahrávkou a koncertom je spevákov výkrik smerom k davu: „Are You All Right, Barcelona?“
2/5

Salif Keita: Talé
(Universal jazz)
Albín, potomok zakladateľa ríše Mali, spevák, skladateľ Salif Keita, krstný otec afro-popu, nahral nový album Talé (Príbeh) v spolupráci so Solalom (Gotan Project) a vtlačil mu pečať súčasnej elektronickej hudby. Na severe Mali by ho však zato islamskí teroristi pravdepodobne obesili na baobab. (Realitou je totiž nejeden zavraždený africký umelec). Hoci v jeho komerčne najlákavejšej piesni Natty spieva detský hlások nevinné slová „milujem ťa otecko, milujem ťa mamička“, pravoverným teroristom znie satansky. Mne zase anjelsky, rovnako ako loungeovo-afro-latinská Tassi, alebo vrchol satanskej drzosti, skladba Samfy, v ktorej Salif použil známu vesmírnu pasáž z nahrávky Planet Claire legendárnej americkej skupiny B-52´s. Škoda, že Talé neobsahuje viac takýchto skladieb, neminulo by ho 5 hviezdičiek. A mňa ...  žeby 5 guliek od teroristov?
4/5

Moraine: Metamorphic Rock
(MoonJune Records / Hevhetia)
„Jazz isn´t dead, it just smells funny,“ vyhlásil svojho času Frank Zappa, ale napriek tomu ho do svojho hudobného „lektvaru” primiešaval. Nielen k Zappovi vzhliadajú členovia americkej kapely Moraine, ktorých jedni radia k progressive rocku, iní k artjazzu či avantgarde. Páni (a jedna dáma) to vedia vziať pekne „od podlahy“, párne metrá prekladajú takými, že jeden by sa nedopočítal a keď sa do dunivých hardcorových riffov gitary zahryzne unisono elektrických huslí s bublajúcim barytónsaxofónom, začínate sa nevdojak usmievať a podupávať nohou. Tucet „live“ kúskov z legendárneho progrockového NEARfestu drží pokope, sólové exhibície majú znesiteľne dlhé trvania, vyrušia azda len etno názvuky v rozsiahlej Disoriental Suite. Metamorfickým balvanom tejto partie zo Seattle by som sa však nechal prevalcovať!
4/5