Hudobné recenzie

Aran Epochal / Bene
Medvedí singel
Silver Rocket, 2012
Single na tomto mieste nezvykneme recenzovať. Hlavným dôvodom je to, že nevychádzajú. Teda nevychádzajú ako malé vinyly s A a B stranou, ktoré sa púšťajú rýchlosťou 45 rpm. Rapper Bene spolu s pražským kolegom Aranom taký singel natočili. Na A strane je Beneho track Medvedie týždňe s hosťujúcim Aranom, na B strane je Aranov track Historie, minulost s hosťujúcim Benem. Medvedie týždne plynú nad ľahučkými bítmi a veselými samplami Karaoke Tundru, má to príjemný, nepreprodukovaný zvuk, Beneho metaforami tehotné slovné hračky prekvapujú a fascinujú. Historie, minulost je vlastne pesnička s hlbkokým, neviem prečo Tata bojs pripomínajúcim textom, do ktorého vstupuje so svojim rappom Bene. Bene a Aran sa dopĺňajú, vzájomne sa inšpirujú, obohacujú, ich texty otvárajú nové priezory. Medvedí singel možno počúvať dlho bez toho, aby sa človeku zunoval. Ktovie, ako by znela veľká platňa?
4/5
My Bloody Valentine
Loveless
Sony Music
Album, ktorý vychádza ako reedícia v dvoch verziách, bol nahraný počas dvoch rokov, medzi rokmi 1989 a 1991. Pripravovaný bol v devätnástich štúdiách, až nakoniec uzrel svetlo sveta veľmi zvláštny album. Album nie príliš komerčne úspešný, avšak kritikmi uznávaný a chválený. Shoegazové snenie, rojčenie a blúznenie využívajúce zvláštny štýl hry na gitare, počas ktorého gitarista deformuje sled akordov držaním tremolovej páky, by mohlo byť hlavným poznávacím znakom. Snovú atmosféru Loveless dotvárajú jemné vokály a hypnotický tep bicích, občas nahradených nasamplovanými rytmickými loopmi. Celé to chutí ako ružová cukrová vata vytiahnutá z kontajnera. Veľmi obrazotvorná hudba, ktorá je aj vďaka mnohým mladým nasledovníkom shoegazingu stále aktuálna, i keď ide iba o reedíciu.
4/5
Renat Khallo
Paul Simon
Graceland
Sony Music
Začiatkom osemdesiatych rokov bol americký pesničkár Paul Simon. Kritici aj poslucháči odzívali jeho posledné dve radovky One-Trick Ponny a Hearts and Bones (dnes vieme, že neprávom) a nevedel, čo bude robiť ďalej, až pokiaľ sa mu nedostala do rúk kazeta s juhoafrickou kapelou Boyoyo Boys. Tá hudba ho tak nadchla, že za pomoci juhoafrických hudobníkov nahral jeden zo svojich najlepších albumov. Graceland zároveň predznamenal spájanie žánrov, kde sa miesi folk newyorského intelektuála s rytmickou až gospelovou hudbou utláčenej čiernej časti Južnej Afriky.  Dnes v tejto platni, ktorá vyšla v lete aj s bonusmi, vidíme aj začiatok worldmusic, ale čo najviac dojme, je skvelé pesničkárstvo. Titulná Graceland o spevákovom tripe k Elvisovmu domu, hity Boy In The Bubble, You Can Call Me Al alebo Diamonds on the Soles of Her Shoes sú prosto krásne.
5/5
Peter Bálik
Heavenly Beat
Talent
Captured Tracks
Nemám rád tenký, sladkastý chlapčenský hlas a veľa naprogramovaných, umelých zvukov. Na albume Talent sa mi to páči. Napodiv. Heavenly Beat je projekt Johna Penu, basového gitaristu americkej skupiny Beach Fossils. Pod vplyvom švédskej nezávislej scény nahral debutový album Heavenly Beat – Talent. Je až neuveriteľné, aké pestré a pôsobivé skladby dokázal vytvoriť iba pomocou gitár, syntetizátorov a spevu. Jeho plážový, zasnený electro pop so syntetickými sláčikmi a rytmami karibských orchestrov steel pan music ma prekvapil. Znie ako indie pop na baleársky spôsob. Alebo karibský?  (Podobnosť s The Pale Fountains – Pacific Street / 1984)  John zrejme toho veľa pozná. Používa množstvo inšpirácií z histórie pop music. Napríklad v skladbe Faithless počuť inšpiráciu hudbou skupiny New Order. Možno je naozaj ... talent.
4/5
Miro Potoček