Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Hradby samoty

.rudi Rus .časopis .hudba

Sezóna letných hudobných festivalov je neobyčajne pestrá a zaujímavá. Kým väčšina kultúrne uvedomelej mládeže vystavovala svoje tváre slnku na trenčianskom letisku, dve stovky zdanlivo zachmúrených fajnšmekrov smerovali na renesančný zámok neďaleko Brna. Rosice privítali tretí ročník festivalu Hradby samoty.

.festival experimentálnych audiovizuálnych umení zastrešil veľmi zaujímavé projekty zo Slovenska, Česka, Maďarska i Poľska. Hralo a vystavovalo sa v priestoroch zámku i priľahlého protiatómového krytu. Práve sem sa najviac hodil hudobný štýl, ktorý mala v žánrovom popise uvedená väčšina účinkujúcich – dark ambient.

.poslucháči so skúsenosťami
Produkuje ho aj dvojica výnimočných slovenských zoskupení. Phragments a Metrom predstavili na Hradbách samoty spoločný koncertný set s názvom Machines Of Both Wires And Flesh. Daniel Feranec z Metromu je zodpovedný za vizuálny koncept a nosnú myšlienku o najrôznejších poškodeniach, ktoré si každý z nás nosí vo svojom vnútri. Záverečnú pointu We Will Repair You (Opravíme vás) si po takmer hodinovom vystúpení naplno vychutnali naozaj iba skúsení a veci znalí fanúšikovia. „Napriek tomu, že dark ambient väčšina ľudí v nejakej základnej podobe pozná minimálne z hororových filmov, ako o samostatný hudobný žáner by oň pravdepodobne nezavadila. Ako pri mnohých extrémnych žánroch, s ktorými dark ambient zdieľa veľkú časť publika, treba naň nastavenie, istý typ skúsenosti, aby človek dekódoval jeho hudobný jazyk spôsobom, ktorý mu sprostredkuje zamýšľaný zážitok.”

.chcete sa báť?
Zmienka o strašidelných filmových dielach nezaznela v rozhovore s Danielom Ferancom náhodou. Rovnako ako metalisti, aj priaznivci dark ambientu si pri vysvetľovaní pre laickú verejnosť radi pomôžu touto barličkou. „Prirovnanie k hororovému filmu či knihe je naozaj najjednoduchšie. Hoci táto hudba nepoužíva zaužívané „hudobné" postupy, jej cieľom je navodiť emóciu úzkosti a strachu, napodobniť kontakt so „zlom" a hrať sa s konkrétnym vnútorným mechanizmom ľudí, ktorý takýto zážitok spracúva. Poslucháč dark ambientu musí pristúpiť na rovnakú hru ako divák hororu. Musí si to chcieť pustiť k telu, inak to, samozrejme, nefunguje.“

.nie sme blázni
Priaznivci dark ambientu môžu v očiach bežného pozorovateľa pôsobiť ako zadumanejší, temnejší a čudnejší metalisti s väčším výskytom psychických porúch. Je to však v konečnom dôsledku hudobný a festivalový zážitok ako každý iný. Líši sa iba použitými prostriedkami. Ako hovorí Daniel: „Celá pointa tohto celého naozaj je spôsobiť vzrušenie a radosť, ako pri iných druhoch hudby, nie produkovať bláznov a samovrahov. Jedného z najslávnejších psychopatov, Charlesa Mansona, predsa ovplyvnili The Beatles. Nenapadá mi však žiaden, za ktorého by mohol darkambientný ekvivalent Chrobákov, legendárny Lustmord, starší pán a mimochodom aj vyhľadávaný hudobník a autor hudby do filmov a reklám vrátane tých nehororových.“

.zvukoví fajnšmekri
Maďarské chuťovky Void Ov Voices a Sturmast, poľské hviezdy Job Karma, české a slovenské vychytávky Do Shaska!, Akimbo, Hieros Gamos či Pure, to všetko predstavovalo v priebehu dvoch festivalových dní na Hradbách samoty únik do iného audiovizuálneho sveta. Dark ambient a jemu príbuzné žánre naozaj nie sú vhodné pre typického predstaviteľa rýchlej a zbesilej súčasnosti. Ako výstižne dodáva Daniel Feranec: „Pridanou hodnotou v dnešnej uponáhľanej dobe je faktor „trpezlivosti". Dark ambient, ale ani taký drone doom či pár ďalších obskúrnych žánrov, sa nedajú počúvať rýchlo a zbežne. Vtedy skrátka nefungujú. Buď si ich vychutnáte, alebo to ani neskúšajte. Takáto charakteristika v dobe triapolminútových spotrebných útokov na povrch vkusu jednoducho musí priťahovať každého zvukového gurmána.“
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite