Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

MCA

.peter Bálik .časopis .hudba

Pamätám si to presne. Sedím u otca v kancelárii a pozerám si trojhodinovú videopásku plnú klipov. Je druhá polovica osemdesiatych rokov, speváci majú strašné účesy, všetko rozmazané a ružové, romantické... Keď tu zrazu sa na roztrasenej, stokrát prehratej páske objaví trojica chalanov.

Nespievali, ale rapovali, presnejšie prekrikovali sa. Boli vtipní, drzí a hneď im človek uveril.  Keď v polovici 80. rokov Beastie Boys prerazili so singlom Fight For Your Right, bolo to niečo nečakané, nepredvídateľné a nesmierne vzrušujúce. Jedným z členov bol aj Adam Yauch, ktorého nedávna smrť nám pripomenula, ako Beastie Boys zmenili súčasnú populárnu hudbu.

.brooklynský raper
Adam MCA Yauch sa narodil v newyorskej štvrti Brooklyn. Aj keď všetkým členom Beastie Boys prisudzovali židovské koreňe, Adam pochádzal zo zmiešanej rodiny, kde otec bol katolík a mama židovka, ale ani jedna strana ho netlačila do svojej viery. Paradoxne, tento newyorský hudobník sa stal nakoniec buddhistom. Preto ho aj fanúšikovia označovali za duchového lídra Beastie Boys.
Na strednej škole sa naučil hrať na base a spolu s kamarátmi z lavíc sformovali hudobnú skupinu, z ktorej neskôr vznikli Beastie Boys. Kapela hrala hlavne punk a hardcore, no New York začiatkom osemdesiatych rokov bol miestom, kde sa formoval hip-hop. Kúzlu ulice v tom čase napríklad prepadla britská punková skupina The Clash, ktorá sa na mix rapu a punku vyhrala na albume Sandinista. Aj Beastie Boys podľahli novodobému kríženiu štýlov. Po rôznych personálnych zmenách fungovali už ako trojka, začali implementovať hip-hop do svojej hudby čoraz častejšie, až sa na nakoniec stali čisto hip-hopovou skupinou.
Adam bol podľa stránky Pitchfork de facto lídrom skupiny, jej najlepším raperom a hudobníkom, ale do popredia sa nikdy netlačil, pretože Beastie Boys boli kapelou, ktorá fungovala najmä na kamarátstve. Kľúčové pre nich bolo stretnutie s mladým producentom Rickom Rubinom, ktorý im najprv robil dídžeja, a potom, keď spoluzaložil vydavateľstvo Def Jam, podpísal s ním prvú nahrávaciu zmluvu. Ich debutový album Licence To Ill  bol ranou z čistého neba. Bola to vôbec prvá hip-hopová nahrávka, ktorá vyhrala americkú hitparádu. Zlé jazyky tvrdia, že to bolo preto, že jej aktérmi boli traja bieli chlapci, čo je do veľkej miery pravda, ale na druhej strane to bol Licence To Ill, čo otvorilo dvere ďalším hip-hoperom, hlavne čiernym.
V tom čase ich Madonna pozvala na svoje turné, aby jej robili predskokanov, no dopadlo to tak, že hlavnou hviezdou toho turné boli nakoniec oni. Ani v časoch najväčšej slávy kapela nezabudla na svoje undergroundové korene. Beastie Boys sa rozišli s Rickom Rubinom a podpísali zmluvu s vydavateľstvom Capitol, kde si vydobyli absolútnu umeleckú slobodu. Výsledkom toho bol album Pauls Boutique (1989), ktorý síce nebol komerčne taký úspešný ako jeho predchodca, no magazín Rolling Stone ho zaradil medzi 150 najdôležitejších albumov všetkých čias. Ďalší vrchol trojica zaznamenala s albumom Ill Comunication (1994), obsahujúcim super hit Sabotage, kde sa Beastie Boys vrátili k živému hraniu, ako aj k svojim hardcorovým koreňom.
Adam Yauch bol z trojice beštiálnych chlapcov asi najrozhľadenejšou osobnosťou, hľadajúcou zmysel života aj mimo hudby. Začiatkom 90. rokov podnikol cestu do východnej Ázie, kde sa v Nepále stretol s tibetskými buddhistickými mníchmi, ktorí ho oboznámili s ich bojom za slobodu a s ich vierou, čo viedlo k tomu, že v roku 1996 sa stal buddhistom a v tom čase už bol dôležitým hlasom v Tibetskom hnutí za nezávislosť. Založil fond Milarepa Fund, neziskovú organizáciu za slobodu Tibetu, ktorá dodnes organizuje prestížne koncerty Tibetan Freedom Concert. V roku 1996 sa na ňom zúčastnilo až 100-tisíc ľudí, najviac od masového superkoncertu Live Aid z roku 1985. Adam si za manželku zobral Dechem Wangdu, ženu s tibetsko-americkou krvou. Páru sa v roku 1998 narodila dcérka Tenzin Losel. Yauch bol peacemakerom, keď sa koncom 90. rokov zdvihli zlé nálady proti moslimom po bombových útokoch na americké cieľe, na MTV Awards v roku 1998 vyhlásil, že moslimská viera nemá nič spoločné s terorizmom. Po útoku na Dvojičky Adam a Beastie Boys zorganizovali koncert New York Against Violence na podporu multikultúrnosti ich rodného mesta.
V druhej polovici 90. rokov sa začal venovať aj filmu. Okrem toho, že nakrútil mnoho videoklipov pre domovskú skupinu, založil filmovú spoločnosť Oscilloscope Pictures, v rámci ktorej vytvoril v roku 2006  koncertný film Beastie Boys s názvom Awesome: I Fuckin Shot That!, jeden z najlepšie nakrútených dokumentov tohto žánru. Ako pravý Brooklynčan, ktorý miluje  basketbal, spravil o tomto športe  dokument Gunnin’ For That #1. Jeho filmová spoločnosť napríklad distribuovala viacero nezávislých filmov ako Bangsyho Exit Through The Gift Shop alebo The Messenger s Woody Harlesonom, ktorý bol nominovaný na 0scara. Máloktorý fanúšik si to všimol, pretože vo filmovom svete Adam vystupoval pod menom Nathanial Hornblower.

.pozdrav od Dalajlámu
V minulom desaťročí vplyv Beastie Boys na hudobnú scénu predsa opadol. Trojica nahrala slušný album To The 5 Boroughs (2004), čisto inštrumentálnu nahrávku The Mix-Up (2007) a nakoniec Hot Sauce Committee Part 2 (2011), ktorý mal byť ich comebackovou platňou, ale návrat sa nekonal. V roku 2009 Adamovi diagnostikovali rakovinu a kapela sa rozhodla, že až do jeho vyliečenia nebude podnikať žiadne koncertné aktivity. Napriek veľmi dobrým vyhliadkam, po ktorých nasledovali falošné správy o úplnom vyzdravení, svoj boj s ťažkou chorobou nakoniec prehral. Zomrel 4. mája 2012 vo veku 47 rokov v New Yorku. Bohužiaľ, jeho zdravotný stav mu krátko pred smrťou nedovolil, aby sa v apríli tohto roka zúčastnil uvedenia do rokenrolovej siene slávy.
Adamovej rodine kondoloval ústami svojho hovorcu aj Dalajláma, s ktorým sa hudobník videl naposledy v lete minulého roka. „Adam nám pomohol podať správu o utrpení tibetského ľudu organizovaním rôznych koncertov. Nikdy na neho nezabudneme, bol to svätec." Adamova smrť pripomenula mnohým médiám, aký významný vplyv mali Beastie Boys na modernú populárnu hudbu. Pitchfork napísal, že ich vplyv na deväťdesiate roky bol väčší ako mala Nirvana: „Zabudnime na chvíľu na Cobaina. Beastie Boys vymysleli deväťdesiate roky. Zobrali všetko najdôležitejšie, čo sa dialo v osemdesiatych rokoch v New Yorku, zmixovali to a podali správu o tom, v akom svete žijeme. Urobili to pred nimi aj iní, ale až im sa to podarilo dostať až do mainstreemu."

.za Adamom Yauchom:
David zo Senca: Každý kto má skutočne rád hudbu, má rád aj Beastie Boys. V ich skladbách sú počuť odkazy na skvelých umelcov z rôznych hudobných žánrov (džez, rock, funk, pôvodný rap) a vedia si z nich vybrať to najlepšie - je z nich cítiť že oni milujú všetku ozajstnú hudbu, ktorá bola nahrávaná od srdca. Ich druhý album Pauls Boutique je jedným z najlepších albumov rapu a aj hudby vôbec. Nie každý z fanúšikov rapu ich môže správne pochopiť ak nemá napočúvanú ich diskografiu, alebo ak nemá dostatočné znalosti z histórie hudby. Beastie Boys sú jednou z najoriginálnejších skupín hip hopu a vlastne všetkej hudby našej doby.
Thom Yorke (Radiohead): „Vždy sme Beastie Boys obdivovali za to, ako si dokázali uchrániť svoju umeleckú slobodu napriek tomu, že nahrávali vo veľkom vydavateľstve. Rovnako som ich obdivoval za organizovanie koncertov za slobodu Tibetu, v rámci ktorých bol Adam Yauch dôležitou súčasťou. Bol to veľmi milý a múdry človek. Nech odpočíva v pokoji."
Eminem: „Adam Yauch priniesol tomuto sveta veľa pozitívnych vecí. Myslím, že každý vie, aký veľký vplyv mali na mňa Beastie Boys."
Jeff Ament (Pearl Jam): „Bol to blázom s obrovským talentom, s ktorým robil prevratné veci.”
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite