Norah Jones: Little Broken Hearts (Blue Note/EMI)
Norah Jones už dávnejšie dokázala, že nie je hviezda na jednu sezónu. Najmä v posledných rokoch sa jej darí. Najprv to bol veľmi slušný album The Fall, potom kompilácia duetov s inými hudobníkmi, ktorá musela prekvapiť aj tých, ktorí jej nefandili. To, že je hudba pre ňu hrou, ukázala na tohtoročnom albume skupiny The Little Willies, zloženom z country cover verzií. A aby to nebolo všetko, práve teraz jej vychádza nový album Little Broken Hearts, nahranný v spolupráci Brianom Burtonom alias Danger Mouseom. Jeho rukopis na nahrávke veľmi cítiť. Jeho tradičný mix – čiže trochu folku, funku, soulu, country a spagetti westernu robí z LBH najlepšie znejúcu nahrávku Jonesovej, ale niečo jej do jej predchádzajúceho vydareného albumu The Fall chýba. Chcelo by to viac Jonesovej, menej Burtona.
3/5

A Jigsaw: Drunken Sailors & Happy Pirates
(Discmedi)
Súčasnosť je zaujímavá aj tým, že pribúda umelcov, ktorí dokážu dôveryhodne hrať hudbu, ktorá pôvodne nevznikla na ich národnej scéne. Napríklad indie pop bol kedysi anglickou doménou, a teraz ho hrajú výborne všelikde. Portugalské trio A Jigsaw suverénne mieša indie pop s anglosaským folkom a gotickým rockom. Pokojne by som ho prirovnal k najlepším kapelám tejto oblasti. Názov jeho štvrtého albumu Opití námorníci a šťastní piráti môže vyvolávať predstavu námorníckych piesní shanty v štýle nezabudnuteľných The Pogues. No v skutočnosti je to tak iba čiastočne. Trio má bližšie k Nickovi Cavovi alebo Tindersticks, konkrétne zádumčivým barytónom speváka João Ruia, sprevádzaným klavírom, bendžom, harmonikou, husľami, kontrabasom, gitarami, xylofónom. Najviac ma okúzlila skladba Rooftop Joe, kombináciou americany, alt-country a cowpunku. Prekvapujúci Portugalci.
4/5

Dobrakov: Marhuľový ostrov
(Kniha do ucha)
Filmová hudba patrí k „úžitkovému umeniu". Taká hudba nie je komponovaná na to, aby ju počúvali „samu o sebe", ale má slúžiť filmu. Ideálna filmová hudba je vraj tá, ktorú si počas sledovania filmu nevšimnete, ale ostane vám po nej „zvuková stopa". Pri Marhuľovom ostrove, nasýtenom atmosférou a farbami (a veľmi dobre herecky obsadenom), zostala zvuková stopa výrazná. Album s hudbou, ktorú k tomuto filmu skomponoval Dobrakov, je však oveľa viac než len spomienkou. Jemné kompozície (romantika, dráma a tragika sú naznačené, a preto cítené) so sugestívnou náladou, hrané bez pátosu, zato však so silným výrazom (čo, vzhľadom na interpretov, neprekvapuje: Stano Palúch, Jozef Lupták, Boris Lenko či Ronald Šebesta hrajú s citom a bravúrou). Počúvaním tohto albumu sa z hudby k Marhuľovému ostrovu stáva hudba k filmom, premietaným  v hlavách poslucháčov.
4/5

T.R.A.M.: Lingua Franca
(Sumerian Records)
Jazzrock, chlapi! Zvolanie Milana Lasicu zo skladby Na výstave z legendárneho albumu Bolo nás jedenásť je presne to, čo vám príde na um pri počúvaní skvelej nahrávky Lingua Franca od ambiciózneho projektu a v podstate superskupiny T.R.A.M. Perkusie. Ale najmä saxofón, klarinet a nezvykle inšpiratívna hra flauty – to všetko je silný arzenál, ktorým na album prispel Adrian Terrazas Gonzales, známy svojím pôsobením u kultových Texasanov The Mars Volta. Gitaristi progresívno-metalových hviezd Animals As Leaders mu svojou precítenou, miestami priam až barovo decentnou hrou s prehľadom kryjú chrbát a dosku parádne nakopávajú bicie Erica Moora zo Suicidal Tendencies. Takže jazzrock, chlapi!
4/5
.rudi Rus