BALET: Czech in, Balet Bratislava, Nová scéna
Bratislavský divák strašne rád tlieska postojačky každej hlúposti. Len málokedy má to šťastie, že ho do pozoru doslova postaví to, čo vidí na javisku. Kto bol na premiére v poradí tretieho programu Radačovského Baletu Bratislava, ten to šťastie konečne mal. Program nazvaný Czech In je zložený zo štyroch choreografií troch českých choreografov. Úvodné Slovanské dvojspevy Libora Vaculíka na hudbu A. Dvořáka boli pôvodne vytvorené pre Moravské divadlo Olomouc. Re-inscenácia mierne utrpela menším priestorom, v každom prípade nechala chladných tanečníkov i divákov. Hosťom večera bolo Národní divadlo Praha s komornou choreografiou Petra Zusku na východoslovenské a rusínske balady dua Vyšivanka-Lada, ktorú s partnerkou aj sám interpretoval. Divák spozornel, zacítil presvedčivú emóciu a nadviazal opatrný kontakt so scénou. A potom prišiel predčasný, zato absolútny vrchol večera – Falling Angels, choreografia Jiřího Kyliána z roku 1989 na hudbu, či lepšie povedané rytmus bicích od Steva Reicha, s významotvorným svetelným dizajnom Joopa Caboorta. Osem žien na javisku podalo svoj vrcholný tanečný výkon, boli presvedčivé, strhujúce, rehabilitujúce ženský tanec z okrasy páru na plnohodnotný solitér, dokazujúce, že ako celok vysoko technicky aj umelecky prevyšujú mužskú časť ansámblu. Záver večera patril hravej Kyliánovej choreografii Šesť tancov na hudbu W. A. Mozarta, ktorú už bratislavskí diváci mali možnosť vidieť v SND. Uvoľnený smiech bol presne tým, čo divák na záver vydareného večera potreboval.
.ea

FILM Probudím se včera
  (Réžia: Miloslav Šmídmajer, CZ, 2011)
Študentská komédia s vedeckofantastickým nádychom nie je priveľmi frekventovaný žáner. Domnievam sa, že aj preto si český film Probudím se včera režiséra (producenta a najmä dokumentaristu) Miloslava Šmídmajera nájde – najmä medzi mladými – svojich divákov. Nebudú sa síce pravdepodobne váľať každú chvíľu od smiechu, ale asi ani nebudú odchádzať z projekcie urazení. Ľahké mládežnícke kino na piatočný večer, na ktoré budú mať diváci zaručene rôzne názory – istý druh humoru je len pre isté publikum. (Ale zasa vo filme figurujúca licokniga je takmer pre každého.) Filmový Petr má štyridsať rokov, za sebou niekoľko neúspešných rozchodov so ženami, starostlivých a „hravých“ rodičov a blbú náladu. Náhodou sa mu naskytne príležitosť zúčastniť sa vedeckého experimentu, umožňujúceho, aby sa pokusný králik posunul dozadu na vlastnej časovej osi. Petr sa rád pokúsi vrátiť do minulosti, lebo sa nádejá, že práve tam nájde svoju dávnu – a jedinú skutočnú – lásku zo strednej školy, Elišku. A tak sa ocitá v gymnaziálnej triede zjari 1989, vyzerá na sedemnásť, ale v hlave mu ostáva všetko, čo v nej mal ako muž stredného veku. Len cez uličku medzi lavicami sedí krásna Eliška s krotkým úsmevom a vôbec, ale vôbec si Petra nevšíma... Filmy typu Šmídmajerovej komédie Probudím se včera sa nesnažia meniť svet, nekladú otázky, nenastavujú preslávené „vesničkovské“ zrkadlo, a ani nie sú pre všetky vekové kategórie. Násťroční však môžu pokojne nastúpiť.

KNIHA Natalka Sňadanko: Sbírka vášní
(Kniha Zlín, 2011)
Sú knihy, ktoré vezmete do ruky vďaka téme, autorovi, vydavateľstvu alebo obalu. Túto som zvdvihol z pultu vďaka krásnemu menu: Natalka Sňadanko. Zaujímalo ma, či ide o skutočné meno, alebo o pseudonym, no prv, než som to zistil, prečítal som si, že hlavná hrdinka sa volá Olesja Svačinka a – ako hovorí reklamný slogan – nebolo čo riešiť. Kniha má vysvetľujúci podnadpis Dobrodružství mladé Ukrajinky. Presnejšie by bolo „Haličanky", lebo Olesja pochádza z Ľvova a hoci jej pohľad na svet je pomerne kozmopolitný (neprekáža jej ani ruský prízvuk, ba dokonca ani Rusi ako takí), Halič je predsa len Halič. Olesju prvýkrát stretávame na základnej škole, kde sa jej spolužiačky delia do troch skupín podľa toho, či sú zamilované do Michaela Jacksona, Georgea Michaela alebo do speváka kapely Láskavý máj. Olesja je zamilovaná do tučného knihomoľa Tolju. Neskôr sledujeme jej problémy s rodičmi, ktorí z nej chcú mať inžinierku, zatiaľ čo ona chce ísť na filológiu. Ešte neskôr ju spolu s uslzenými rodičmi a fatalistickou babičkou odprevádzame do Nemecka, kde bude pracovať ako aupairka. Vtipný románik o špecifikách haličských vášní, o tom ako ťažko ich skombinovať s vášňami nemeckými či talianskymi. Knihu sa nielen oplatilo zobrať do ruky, ale aj prečítať. A Natalka Sňadanko je skutočné meno.