Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Sex, drogy a islam

.david Goldman .časopis .klub

Politický islam sa vrátil na svetovú scénu s iránskou revolúciou Rúholláha Chomejního v roku 1979. Chomejní sa stal najagresívnejším patrónom moslimských radikálov za hranicami vrátane Hamasu v Palestíne a Hizballáhu v Libanone.

Až donedávna poskytovali ceny ropy iránskemu štátu dostatočné zdroje na to, aby presadzoval svoju agendu doma aj v zahraničí. Ako potom možno vysvetliť erupciu sociálnych patológii v Iráne a drogovú závislosť a prostitúciu, ktoré sú omnoho horšie, ako to, čo poznáme na Západe? Zdá sa, že islamská teokracia v protiklade s konvenčným očakávaním spoločenský rozklad skôr sama spôsobuje, než by mu čelila.

.sex  
Irán vymiera. Kolaps iránskej pôrodnosti za posledných 20 rokov je najrýchlejšie nameraným poklesom pôrodnosti v jednej krajine v dejinách. Demografi sa márne snažili vysvetliť iránsku populačnú implóziu, ani politiky rodinného plánovania, ani sociálne faktory ako rast ženskej gramotnosti to nevysvetľujú.  Kvantifikačné faktory totiž nevysvetlia, prečo bol tento kolaps taký náhly. Zdá sa, že morálka spoločnosti je skazená viac ako jna „dekadentnom“ Západe, proti čomu bola Chomejního revolúcia pôvodne zameraná.
Irán začal vymierať takým tempom, že niektorí z jeho lídrov si myslia, že už nemajú čo stratiť.  Ich snahy izolovať krajinu od kultúrnej degradácie „veľkého amerického Satana“ vyprodukovali spoločenské patológie horšie, ako poznáme u nás.
Dva príklady stoja za osobitnú pozornosť. Tým prvým je prostitúcia iránskych vzdelaných žien. Dôkazom je vyšetrovanie teheránskej polície, ktoré nepublikovali iránske médiá, ale dostal sa k nim pred časom rakúsky denník Der Standard. Podľa jednej zo štúdií viac ako 90 percent prostitútiek v Teheráne urobilo vstupné skúšky a boli prijaté na univerzitu.  Podľa inej štúdie viac ako 30 percent prostitútiek študuje. Podľa rakúskych novín 80 percent teheránskych prostitútiek tvrdí, že svoje povolanie robia dobrovoľne a dočasne. Niektoré z nich chcú pokračovať v štúdiu neskôr a tie, ktoré študujú, vysvetľujú prostitúciu vysokými náladmi na školu. S tým, čo robia, sú však vyrovnané a nepovažujú to za nič, čo by malo byť podľa islamského zákona hriešne.
Iránske ženy sú predmetom obchodu s bielym mäsom, cieľové krajiny sú štáty Perzského zálivu, ale aj Japonsko a Európa.
Keď krajina predáva svoje ženy, ničí ju to. Ale keď sa ženy predávajú sami, je to prekliatie. Spopularizovaným obrázkom iránskeho obchodu so sexom je uplakaná a zneužívaná tínedžerka s chudobnými rodičmi v pozadí. Takéto obete, samozrejme, existujú, ale väčšina protistútiek v Teheráne sú vzdelané ženy, ktoré si skôr chcú dopriať hojnosť.  Prostitúciu si ako povolanie v podobnej miere volili iba vzdelané ženy v krajinách bývalého Sovietskeho zväzu po páde komunizmu. Ale Rusom vtedy hrozil hlad a sovietska ekonomika skolabovala. Iránci dnes síce trpia nedostatkom, ale, ako svedčia dostupné údaje, teheránske prostitútky nie sú tlačené chudobou, ako skôr lákané bohatstvom.

.drogy
Podľa správy US Council on Foreign Relations „slúži Irán ako hlavná trasa pre transport opiátov z Afganistanu“. A úrad OSN pre drogy a zločin odhaduje, že v Iráne žije až 1,7 milióna drogovo závislých. To znamená, že päť percent z dospelej iránskej populácie je závislých od opiátov. To je, samozrejme, obrovské číslo, ktoré sa dá porovnať iba s vrcholom čínskej drogovej závislosti v 19. stotočí. Na porovnanie, podľa amerických údajov z celonárodného výskumu o drogách a zdraví  žije v USA 119-tisíc ľudí, ktorí minulý mesiac užili heroin, čo je menej ako jedna desatina percenta dospelej populácie USA.
Znepokojujúca úroveň prostitúcie a drogovej závislosti ukazuje mieru celkovej demoralizácie spoločnosti. Pre väčšinu mladých Iránčanov neexistuje žiadna cesta smerom hore, ale iba cesta smerom von – až 36 percent Iránčanov vo veku 15 až 29 rokov chce emigrovať z krajiny. Iba 32 percent mladých považuje existujúce spoločenské normy za akceptovateľné, zatiaľ čo 63 percent sa sťažuje na nezamestnanosť, spoločenské usporiadanie a nedostatok peňazí.  

.málo detí
Upadajúca morálka pomáha vysvetliť prudké demografické zmeny. Akademici sa snažili vysvetliť zrútenie pôrodnosti ako dôsledok rastúcej ženskej gramotnosti.
V správe o Stave vzdelania a prudkom poklese pôrodnosti, ktorú spolu spísali americkí a iránski vedci, sa píše: Sčítanie obyvateľstva v Iráne z roku 2006 zachytilo prekvapivo nízku pôrodnosť, iba 1,9 dieťaťa na ženu, pričom v teheránskej oblasti, kde žije osem miliónov ľudí, to bolo iba 1,5. Ide o prudký úpadok, pretože ešte pred necelými dvoma desaťročiami bola priemerná pôrodnosť viac ako päť detí na ženu. Osobitne prekvapivé je, že k tomu dochádza v jednej z najislamskejších spoločností na svete. Núti nás to prehodnotiť bežné väzby medzi religiozitou a pôrodnosťou.
Podľa tejto správy, vydanej v roku 2008 na univerzite v Princetone, prepad pôrodnosti naďalej pokračuje. Pozoruhodné je, že k poklesu dochádza rovnako v urbánnych ako rurálnych oblastiach. Pritom v roku 1980 dosahovala pôrodnosť v rurálnych oblastiach úrpveň 8,4 dieťaťa na ženu, zatiaľ čo v mestách to bolo 5,6 dieťaťa. V roku 2006 bola úroveň pôrodnosti na úrovni 2,1 na vidieku a 1,8 v mestách. Profesori sa nám tým snažili ukázať, ako úzko je prepojený rast gramotnosti po celej krajine s poklesom pôrodnosti.
Akurát, že iránsky režim podvádza. V oficiálnych štatistikách sa totiž uvádza gramotnosť žien vyše 90 percent v mestách a vyše 80 percent na vidieku. To však nemôže byť pravda, pretože iránska organizácia Hnutie za gramotnosť, podľa správy Agence-France Press z mája 2008, tvrdí, že takmer deväť a pol milióna žien je v Iráne negramotných. Keďže Irán má vyše 71 miliónov ľudí a dospelá populácia má asi 52 miliónov obyvateľov, pôvodné tvrdenie nemôže byť pravdivé a iránska negramotnosť je vyššia, ako sa oficiálne udáva.
Lepším vysvetlením populačnej implózie v Iráne je, že krajina prešla existenčnou krízou, porovnateľnou s tým, keď sa amazonské alebo eskimácke kmene stretli s modernitou. Tradičná spoločnosť vyžaduje podriadenie sa kolektívu. Po tom, ako padnú vonkajšie obmedzenia, členovia spoločnosti sa môžu preorientovať z  tých najextrémnejších foriem zdržanlivosti na opačný extrém sexuálnej neviazanosti. Chomejního revolúcia sa pokúsila zabrzdiť dezintegráciu perzskej spoločnosti, ale zdá sa, že iba akcelerovala celý proces.  
Modernita je spojená s voľbou a snahy iránskych muláhov predĺžiť obmedzenia tradičnej spoločnosti sa skončili neúspechom. Dôvodom kolapsu iránskej pôrodnosti nie je preto iba gramotnosť ako taká, ale extrémny pesimizmus voči budúcnosti a endemický materializmus, ktorý vedie vzdelané iránske ženy k tomu, aby svoju sexualitu chápali ako predajnú komoditu.
Teokracia podriaďuje náboženstvo politike. Pre Iránčanov je preto ťažké zamietnuť režim a ostať ďalej zbožný. Tak ako po páde komunizmu, aj tu sa bude zrejme opakovať, že po páde štátnej ideológie ju nahradí nihilizmus. Irán je zomierajúca krajina. Preto je veľmi ťažké viesť s ńou racionálny dialóg.

Autor je americký ekonóm a publicista. Píše blog pod označením Spengler, ktorý vychádza na Asia Times online.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite