Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Skutočné peniaze

.milan Andrejkovič .časopis .téma

Mechanizmus asignácie podielu zaplatenej dane má od svojho vzniku tábor svojich prívržencov, ale aj odporcov. Jedni si pochvaľujú napríklad možnosť, že si sami rozhodnú o tom, ako sú použité ich dane (alebo aspoň 2 % z nich), druhá skupina, naopak, napríklad hovorí, že sa vďaka 2 % z dane nedá výraznejšie rozvíjať klasická filantropia, keďže najmä firmy často poukázaním podielu považujú podporu verejnoprospešných aktivít za ukončenú a odmietajú prispieť aj z vlastného vrecka.

Obe tieto skupiny majú veľa argumentov, prečo sú za alebo proti tomuto mechanizmu, jedno mu však nemožno uprieť: Asignácia predstavuje skutočné peniaze na účte, ktoré chodia pravidelne (každý rok) a hlavne načas (do 3 mesiacov od poukázania podielu dane fyzickou či právnickou osobou).
O rastúcej obľúbenosti svedčia aj počty organizácií, ktoré sa každoročne u notárov registrujú do Zoznamu prijímateľov podielu zaplatenej dane na príslušný rok. Kým v prvom roku mechanizmu bolo v Zozname 4 000 organizácií, pravidelne tento počet narastá a  v roku 2012 je to už takmer 11 000 organizácií.
Vývoj poukázanej sumy spočiatku kopíroval rastúcu obľúbenosť asignácie a z pôvodných 100 miliónov korún v roku 2002 (3,4 milióna eur) celkovo poukázaná suma narástla až na maximum v roku 2009 a to 55,2 milióna eur. Je však potrebné si uvedomiť, že v rokoch 2002 a 2003 sa poukazovalo iba 1 % z dane a túto možnosť mali iba fyzické osoby. Od roku 2004 sa poukazujú už 2 % zo zaplatenej dane a ako celosvetový unikát môžu na Slovensku poukázať 2 % aj právnické osoby. Po roku 2009 sa už aj na celkovej sume odrazila ekonomická kríza. Aktuálne zaznamenávame pokles celkovo poukázanej sumy, keďže firmy majú nižšie zisky, prípadne sú v strate, a tak neplatia dane. V roku 2010 bol pokles takmer 20-percentný, v roku 2011 takmer päťpercentný. Prostredníctvom mechanizmu 2 % sa do tretieho sektora na realizáciu verejnoprospešných aktivít za celý čas existencie tejto možnosti poukázalo už viac ako 335 miliónov eur. Z rozloženia celkovo poukázanej sumy vyplýva, že v priemere okolo 34 percent z poukázanej sumy pochádza od fyzických osôb a 66 % od právnických osôb. Tento pomer sa v posledných rokoch preklápa v prospech fyzických osôb, keďže ekonomická kríza dolieha na firmy a ich zisky priamejšie ako na fyzické osoby.

Autor je riaditeľ Prvého slovenského neziskového servisného centra.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite