Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Stratená symfónia

.norman Lebrecht .časopis .klub

Žiadna iná stratená skladba nevyvoláva také emócie, ako ôsma symfónia Jeana Sibelia, ktorú autor niekedy v raných 40. rokoch hodil vo svojom dome v Ainole do ohňa. Žiadny rozpísaný Shakespeare, žiadna stratená časť Goetheho Fausta, ani Danteho spev nespôsobil v Anglicku, Nemecku či Taliansku také emócie, aké sa odohrali v Helsinkách, keď zostavovateľ kompletného vydania Sibeliovej tvorby Timo Virtanen v novembri minulého roka ohlásil, že sa našli útržky stratenej Sibeliovej symfónie.

Kópie rukopisu okamžite poslali do koncertnej siene, kde ho rýchlo naštudovala Helsinská filharmónia. Hrali iba pre hudobníkov s kapesníkmi, ktorí prvýkrát počuli stratený článok svojho národného príbehu. Sibelius, ktorý svoj národ vymedzil vo Finlandii, ho mal v ôsmej symfónii zachrániť. Po tom, ako získali Fíni od Ruska v roku 1918 nezávislosť, rozdelila krajinu občianska vojna, chudoba a izolácia, sa v roku 1939 Fínskom prevalila sovietska invázia.
Sibelius, ktorý v roku 1924 dokončil svoju siedmu symfóniu, mlčal. Prijal zálohu na ďalšiu symfóniu od Sergeja Kusevického z Bostonu, ale nikdy nič nezverejnil. Thomas Beecham tvrdil, že to bolo jeho vekom. Modernisti zo Schoenbergovho tábora si robili žarty, že starý skladateľ sa len nabalil. Jeho obdivovatelia tvrdili, že zápasil s démonmi.
V roku 1939 Sibelius vystúpil v rozhlase a žiadal svet, aby záchranil jeho spustošenú krajinu. Sovietsky útok bol odrazený. O nejaký čas nato Sibelius spálil svoju symfóniu. Prečo to urobil? Skladateľ Einojuhani Rautavaara, ktorý v mladosti stretol Sibelia, si myslel, že starý pán sa obával, že všetko okrem jeho najlepších diel by znamenalo oslabenie medzinárodnej podpory a viedlo k zrúteniu fínskej morálky. Táto teória sa mi zdá dôveryhodnejšia ako tvrdenia, že alkoholik Sibelius zničil svoje dielo v alkoholickom opojení.  
Objavené útržky sú len krátkou ukážkou jeho zámerov. Hudobný jazyk je určite Sibeliov. Na rozdiel od Mahlera poznal svojich divákov a nepotreboval testovať ich toleranciu. Ak je toto úvod do symfónie, tak je až prehnane opatrný. V liste, ktorý bol objavený v podkroví železničiara po tom, ako bola nahrávka zverejnená, Sibelius spomína škatuľu plnú hudobných listín. Ktovie, v zamrznutej ságe nás možno čaká ešte mnoho prekvapení.   

Norman Lebrecht/
Autor je britský spisovateľ a hudobný komentátor, v minulosti písal stĺpčeky pre Daily Telegraph, neskôr bol zástupca šéfredaktora Evening Standard. Má vlastnú reláciu na rozhlasovej stanici BBC 3 a píše pre Standpoint magazine. Napísal knihu Maestro Myth (1991), jeho poslednou knihou je Why Mahler?  (2010).
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite