Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Médiá

.časopis .médiá

TLAČ Teraz je to zaujímavé
Vlastne je to teraz, keď sa prvotná panika a hystéria po páde vlády z médií konečne vytrácajú, veľmi zaujímavá situácia. Tlačené médiá, ktoré sa cítia mienkotvorné, sa názorovo rozdelili. Rozdelenie sme zažili už v čase mečiarizmu, keď to bolo rozdelené priam patologicky, ale vtedy to bol konflikt medzi snahou o normálnu žurnalistiku a postkomunistickým nacionalistickým anachronizmom. Teraz sa médiá rozdelili na spore o tom, ako riešiť krízu. Nie je to nudný spor, naopak, je oveľa vzrušujúcejší ako ten, keď bolo treba bojovať proti vulgárnemu mečiarizmu. Je to aj dôstojný spor, na ktorom sa médiá môžu prirodzene vymedziť a pokiaľ zachovajú istú úroveň, tak ten spor môže byť prínosný a vzrušujúci aj pre čitateľov. Takže, keď Peter Javurek v Pravde hovorí o užitočnosti eurovalu a o potrebe užšej spolupráce krajín eurozóny, je to zaujímavé, keď Dag Daniš uvažuje v Hospodárskych novinách o tom, že lídri eurozóny po záchrannom summite zabudli priznať, že Grécko bolo obetované a uväznené, je to vzrušujúce. Keď Peter Schutz
v SME uvažuje o gréckom referende ako o možnosti vykúpiť sa z otroctva, je to smutné. Akurát Plus 7 dní sa do tohto zaujímavého sporu zapojilo primitívnou titulkou, kde bol Sulík označený za Ficovho lokaja a celý Poslanecký klub SaS vykreslený slovom Judáši. To akoby na nás dýchli časy mečiarizmu.
.eva Čobejová TELEVÍZIA Pretrhnuté rodinné putá TV Prima
Česká televízia Prima to má spočítané. Teda, presnejšie jej partnerské televízie v regiónoch. Manažment druhej najväčšej komerčnej televízie u našich susedov minulý týždeň šokoval vyhlásením, že sa mieni vzdať pôvodnej vysielacej licencie, a fakticky tak ukončiť pôsobenie hlavného programu pod značkou Prima. Lenže hneď za tým prišla druhá správa, že na trh vstupuje nová televízia Prima family. Tá sa bude podobať Prime vo všetkom, čo poznáme. Len menovka bude (možno) iná. Pýtate sa, prečo takáto rošáda? Odpoveď je v zákulisí. Prima sa týmto krokom zbavuje regionálnych televízií, s ktorými sa delí o pôvodnú licenciu. Nová licencia Prima family už bude bez regionálnych štúdií. Pamätáte si ešte začiatky TV Joj aj s regionálnymi správami? Jojka (predtým Global) tiež spolupracovala s mnohými lokálnymi televíziami, ktoré jej dobrovoľne „prepožičiavali“ svoje vysielače v čase, keď ešte nemala takmer žiadne pokrytie. Postupne však vďaka priaznivým rozhodnutiam regulačných orgánov získala vlastné vysielacie povolenia a partnerské lokálne televízie pomaly odstrihla. Niečo podobné teraz robí Prima, ale oveľa radikálnejšie, prakticky z večera do rána. Mnohé televízie v regiónoch bez jej partnerstva zaniknú. Divákov to však trápiť nebude. Tratiť budú len lokálni inzerenti a podnikatelia. Za novou televíziou Prima family tak nič nové nehľadajte. Je veľmi pravdepodobné, že pred novoročným štartom sa tento „nový kanál“ stihne premenovať späť na TV Prima. A bude „vymalováno“.
.juraj Koiš INTERNET Socialbot – facebookový priateľ?
Už vás napadli socialboti? Možno áno a ani o tom neviete. Socialbot je robot, ktorý na sociálnych sieťach funguje – do istej miery – ako skutočný živý užívateľ. Socialbot môže byť, zdá sa, ktokoľvek, koho nepoznáte, ale žiada vás na Facebooku o priateľstvo. Ak prijmete a priateľstvo s ním uzavriete, získate nielen dobrý pocit, že máte zase o jedno meno v zozname viac ako vaši rivali v športovej disciplíne friendovania, ale je vysoko pravdepodobné, že si do kožucha pustíte voš, ktorá vás oberie o súkromné informácie. Tieto informácie potom môže speňažiť, prípadne ich inak zneužiť. Samozrejme, to už neurobí socialbot, ale jeho tvorca či vlastník. Univerzita v Britskej Kolumbii sa stala základňou, z ktorej nedávno odštartovali zaujímavý experiment so socialbotmi. Tamojší vedeckí pracovníci vytvorili vyše stovku socialbotov, ktoré napodobňujú na Facebooku profily skutočných ľudí. Spomínané socialboty riadil program, ktorý im zadával spôsob odosielania žiadostí o priateľstvo na Facebooku. Socialboty odoslali dohromady 8 750 žiadostí, z nich až 3 055 (!) skutoční užívatelia akceptovali. Tak sa socialboty a ich tvorcovia dostali k ohromnému množstvu údajov: takmer 50 tisíc e-mailov, vyše 14-tisíc adries domácností. Tentoraz nešlo o zneužívanie údajov, ale o preukázanie, aké ľahké je preniknúť do niečieho súkromia. A kým Facebook tvrdí, že test nebol realistický, užívateľom zostáva len to, s čím mali do prostredia sociálnej siete už vstúpiť: zdravý rozum a opatrnosť.
.marína Gálisová
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite