Hudobné recenzie

ANDREJ ŠEBAN ČASOZBER UNIVERSAL
Andrej Šeban je mimoriadny muzikant a zvláštny človek. Začínal ako rocker, v štúdiu si zahral skoro s každým, stihol hrávať s Dežom, váži si ho Gábor Presser aj Marián Varga, džezmeni aj „klasici“. Mohol by robiť popmusic a stať sa „hviezdou“. On sa však radšej venuje hudbe: hrá, komponuje a občas aj koncertuje. Časozber je výber pesničiek, ktoré vznikli v priebehu dlhého obdobia – najstaršia (Sloboda) patrí ešte do čias Demikátu. Sú to majstrovské hudobné miniatúry, výborne poskladané, zahrané aj nahrané, je v nich vtip (v hudbe aj v textoch), často je to osobné až intímne. Andrej prístupom k textu pripomína Ursinyho: cíti v ňom rytmus aj prirodzenú melódiu, do spevu netlačí nakašírované emócie, je prirodzený, spieva ako rozpráva. K tomu všetkému si výborne hrá na všetkých potrebných nástrojoch. Je to výborné, no ak by našiel hudobníkov, ktorí by ho dokázali provokovať a inšpirovať, bolo by to ešte lepšie. ★★★★

WILCO THE WHOLE LOVE DBPM/ANTI
Najväčší fanúšikovia americkej skupiny Wilco stále dúfajú, že kapela okolo Jeffa Tweedyho nahrá niekedy taký dobrý album, akým bol napríklad Yankee Hotel Foxtrot (2002), no budú si musieť počkať. The Whole Love nie je síce tým vysneným albumom, no čoho sa Tweedy a jeho talentovaná skupina dotkne, má v sebe prvok génia, ktorý Wilco stavia do čela amerických alternatívnych skupín. Ich novinka sa pozerá skôr späť ako do budúcnosti a zhŕňa všetko, čím si kapela v minulosti prešla – experimenty na hranici počúvateľnosti (Art Of Almost), klasické folkrockové songy (Black Moon), beachboysácke melódie (I Might, Dawned On Me). The Whole Love je z trojice posledných platní asi najmiernejším, skoro až chilloutovým albumom. Síce nepáli ako Being There alebo Yankee Hotel Foxtrot, ale príjemne hreje v ušiach. ★★★★

SALYU X SALYU S (O) UN (D) BEAMS TOY'S FACTORY
Japonci majú veľký zmysel pre rozličné druhy hudby z celého sveta. Potvrdzuje to aj tento album speváčky Ayako Mori alias Salyu – popový, trošku loungeový. Kedysi vystupovala pod pseudonymom Lily Chou – Chou. Pieseň s jej spevom zaznela vo filme Kill Bill. Jej najnovší album S (o) un (d) beans produkoval uznávaný japonský hudobník Cornelius. Salyu tým nadobudla nový  rozmer, spájajúci protiklady. Všedný, rádiový formát piesní je totiž skĺbený s atypickými fúziami žánrov. Napríklad v skladbe Muse´ ic sa prelína japonský feeling sólového spevu so zborovým spevom amerického swingu a easy listening s elektronickou avantgardou. Salyu má osobitý a mnohotvárny spevácky prejav. Hudobný obsah albumu akoby hovoril, aby sme pop principiálne nepodceňovali. Tento pop totiž znesie označenie umenie. Síce zďaleka, no blízke.★★★★

ČAD ŤAŽKÝ KOV VLASTNÝ NÁKLAD
Škaredší, zlostnejší starší brat slávnejších a veselších Vandalov prichádza po dvoch rokoch od vydania prelomovej nahrávky Súkromná vojna s albumom dokonale definujúcim jeho žánrové zaradenie. Ťažký kov je priamou zrážkou slovenského pop rocku osemdesiatych rokov so severskými, japonskými či juhoamerickými gitarovými extrémnosťami. Grindcore, crust, punk a thrash metal sú tu popreplietané v dokonalej symbióze. O zvukový obal príťažlivého, priam svetového strihu sa masteringom vo svojom floridskom štúdiu postaral slávny Erik Rutan (Hate Eternal, Morbid Angel). Ozdobou sú, ako vždy, skvelé texty Pištu Vandala – historické témy, sociálno-spoločenská problematika, veselé hororové klišé, čínska úloha v prostredí globalizácie a predovšetkým ďalšia antišportová hymna. Nielen kvôli skladbe Skaza (na golfové ihriská) jasný kandidát na slovenský album roka.
★★★★★
.rudi Rus