Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Prekáža mi verbálna vojna

.andrej Bán .spoločnosť

Dlhodobo sa venuje pojmom, ako sú dobro, zlo, morálka, loajalita. Najmä v súčasnej vyhrotenej atmosfére je dôležité skúmať, čo nás vedie k istému typu správania. Egon Gál.

Prekáža mi verbálna vojna Boris Németh „Aj ľudia, ktorí nežijú príkladným životom, klamali a podvádzali, sa môžu niekedy správať ako hrdinovia,“ hovorí filozof Egon Gál.

spoločne s ostatnými členmi rady Bielej vrany ste teraz odstúpili kvôli prípadu Alana Suchánka. Čo vás osobne k tomu viedlo?

Doktor Suchánek dostal Bielu vranu za to, že upozornil na plytvanie verejných financií pri nákupe CT prístroja v roku 2014. Rade uniklo, že už predtým, v roku 2012, bol členom výberovej komisie, ktorá schválila nákup CT v súťaži, v ktorej zvíťazila firma s najdrahším, ale nie najlepším zariadením.

zvažovali ste, či a ako tie dva prípady súvisia?

Áno a dospeli sme k záveru, že si zaslúžil cenu za čin v roku 2014. Keby sme však brali do úvahy aj výberové konanie v roku 2012, pri ktorom sa nesprával dosť zodpovedne, cenu by nedostal.

šéfka Aliancie Fair Play Zuzana Wienk veľmi otvorene priznala chyby a zlyhania svojej organizácie. Tiež to tak vnímate, že ste pochybili?

Určite. To bol aj môj názor. Pri rozhodovaní o udelení ceny sme sa správali podobne ako doktor Suchánek pri prvom tendri – on ani my sme si neoverili všetky fakty. Považujem preto za korektné, že sme odstúpili.

tento prípad zníži alebo naopak zvýši kredit Bielej vrany?

Ťažko povedať, ale skôr si myslím, že to upevní jej kredit. Zachovali sme sa podľa mojej mienky jediným korektným spôsobom, aký bol možný. Budúci porotcovia už budú, verím, poučení naším prípadom a budú opatrnejší pri rozhodovaní.

čo je podľa vás morálka?

Ťažko definovať. Je to súbor neformálnych noriem, ktoré nám umožňujú spolupracovať s inými ľuďmi; pomáhať, neubližovať, dôverovať, nepodvádzať a podobne.

ten istý človek sa môže správať v rôznych situáciách morálne aj nemorálne. Čo to o nás vypovedá?

O Adolfovi Eichmannovi sa viacerí psychiatri vyjadrili, že jeho vzťah k žene, deťom, príbuzným a priateľom bol nielen normálny, ale nanajvýš žiaduci. Farár, ktorý ho navštevoval vo väzení, povedal, že je to človek s veľmi pozitívnymi ideami. Pritom tento človek poslal na smrť milióny mužov, žien a detí. Oskar Schindler bol údajne povrchný človek a oportunistický obchodník, ale zachránil sedemsto Židov pred deportáciou do vyhladzovacích táborov. Aj ľudia, ktorí nežijú práve príkladným životom, klamali a podvádzali, majú v istých situáciách pocit, že musia zabrániť zlu a správajú sa ako hrdinovia. A naopak, z človeka, ktorý žije príkladným každodenným životom, sa môže vykľuť masový vrah.

venovali ste sa výskumom amerických sociálnych psychológov. Podľa nich má v sebe človek akoby vrodený morálny kompas. Čo to je?

Morálny kompas je inštinkt, ktorý nám umožňuje rozlišovať medzi dobrom a zlom. Každý človek, ktorý netrpí poruchou osobnosti, je schopný hanbiť sa, mať pocit viny, cítiť súcit so slabým a zlosť na toho, kto zneužíva svoju silu. Je to inštinkt, ktorým evolúcia vybavila našich predkov, keď ešte žili v malých kmeňoch a ktorý im umožňoval spolupracovať s inými členmi svojej skupiny.

a mimo svojej skupiny?

Sféra, v ktorej náš morálny inštinkt funguje, má svoje hranice. Vzťahuje sa iba na členov nášho kmeňa. Preto v modernom svete máme problémy, ktoré máme.

žijeme vo fragmentovanej spoločnosti. Čo je dnes skupina, kmeň?

Žijeme vo veľkých, zložitých spoločnostiach. Narážajú na seba náboženstvá, kultúry, národy. Hranice medzi „nami“ a „nimi“ sa stávajú tekutými. S pojmom „tekutá modernita“ prišiel filozof Zygmunt Bauman. Každý z nás žije v troch koncentrických sférach súčasne. Vnútornú sféru tvoria rodiny, príbuzní priatelia. Strednú sféru tvoria komunity ľudí, ktorých spája nejaká spoločná identita; náboženská, kultúrna, jazyková. Vonkajšiu sféru tvoria ľudia, s ktorými máme spoločné iba to, že musíme spolu žiť, sme od seba nejako závislí. Sú to „iní“ v našom svete. Morálky inštinkt funguje bez problémov iba v dvoch vnútorných sférach.

kde vznikajú problémy?

Vo vonkajšej sfére. Tam naše identity na seba narážajú. Túto sféru držia pohromade politické inštitúcie, zákony, ekonomický trh. Ale keď chýba morálka, solidarita, dôvera, inštitúcie, zákony ani trh nefungujú, ako by mali.

je asi prirodzené, že v prípade konfliktu, morálnej dilemy, človek uprednostní svoju úzku skupinu pred širším okolím.

Áno, je to prirodzené v tom zmysle, že je to prírodné. Aj preto dnes správať sa morálne znamená do istej miery správať sa proti vrodeným skupinovým inštinktom.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite