Učitelia odpovedajú ministrovi

.denisa Gdovinová Minister školstva reaguje na štrajk učiteľov mnohými klamlivými argumentami. Iniciatíva slovenských učiteľov takto vyvracia jeho zavádzajúce tvrdenia.

SITA/Martin Medňanský
Zástupcovia Iniciatívy slovenských učiteľov na brífingu po stretnutí s ministrom. Učitelia sa diskusiám nebránia.

„ide o politickú akciu. Jeden z aktivistov povedal, že ak Smeru klesnú preferencie o 5 %, štrajk bude úspešný.“

Iniciatíva slovenských učiteľov je apolitické zoskupenie zamestnancov školstva, ktorí si uvedomili, že žiaden iný prostriedok ako štrajk v tomto období nebude účinným nástrojom zmeny, ktorú chceme dosiahnuť.

Štrajk je úspešný vtedy, keď si vládni predstavitelia všimnú (a upozorní ich na to pravdepodobne aj pokles preferencií v predvolebných prieskumoch), že verejnosti budúcnosť školstva leží na srdci. Pokles preferencií žiadnej strany však nie je náš cieľ. Toto vyhlásenie považujeme za snahu o odvádzanie pozornosti od podstatných cieľov, ktorými sú naše štrajkové požiadavky. Rovnako boli z politizácie obvinené aj zdravotné sestry a iniciatíva Slovensko.digital.

„za posledné tri roky platy učiteľov narástli o 20%, žiadna profesná skupina nemala takýto nárast miezd. Doterajšie nárasty tvoria kumulatívnu sumu takmer pol miliardy eur.“

Predseda vlády aj minister školstva sa radi vyjadrujú v percentách a miliardových objemoch, iné je však percento z nízkeho základu a iné z vyššieho. Pozrime sa skôr na to, ako sa zvýšenie reálne prejavilo na výplatných páskach zamestnancov v školstve. Priemerný slovenský učiteľ sa vzdáva polovice platu v prospech štátu v porovnaní s ostatnými ľuďmi s rovnakým stupňom vzdelania. Začínajúci učiteľ má stále mzdu na úrovni stredoškoláka bez ukončenej maturity.

Ak sa absolvent s pedagogickým vzdelaním radšej rozhodne pracovať v inej oblasti, dôvodom rozhodne nie je práca učiteľa, pretože tá je zaujímavá, ale nepríťažlivý plat. Sám minister niekoľkokrát verejne deklaroval, že platy učiteľov sa musia skokovito zvýšiť o niekoľko stoviek eur. Prečo k tomu nedošlo teraz, v období hospodárskeho rastu, a rozpočet ministerstva školstva sa naopak v tohtoročnom rozpočte oproti minulému roku znížil?

„za dvoch vlád Smeru natieklo do škôl cez regionálny operačný program peniaze v objeme 574 miliónov eur. Pritom 160 miliónov išlo zo štrukturálnej pomoci EÚ na didaktické pomôcky. Kumulatívne išlo za dvoch vlád Smeru 800 miliónov eur do školstva.“

Za dve vlády Smeru sa čerpalo zhruba 10 miliárd eur z prostriedkov pomoci EÚ. V tomto kontexte a pri skutočnom poznaní toho, v akom stave máme väčšinu škôl, ktorých vybavenie didaktickými pomôckami pochádza ešte z dôb ČSSR, alebo v lepšom prípade zo sponzorských darov rodičov, sa nám uvedená suma nezdá veľmi závratná.

„Začínajúci učiteľ má mzdu na úrovni stredoškoláka bez ukončenej maturity.“

Štát sa prostredníctvom normatívu za uvedených osem rokov nedokázal postarať o obnovu a modernizáciu viac ako 90% zvyšných škôl, ktoré neboli pokryté eurofondami. Dochádza k priepastným rozdielom medzi školami a žiakom tak štát neposkytuje rovnaké príležitosti na vzdelávanie.

„v nedeľu 12.03 mi prišiel do kancelárie ministra email so 42 otázkami, o tri hodiny som videl v agentúre článok, že minister neodpovedá na otázky učiteľov. Je ťažké s nimi rokovať.“

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa.
Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

Predplatiť


.denisa Gdovinová redaktorka

17. január 2016
komentovať 0
Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Viac informácií.