video

rss

Tento informačný text sa vám zobrazuje namiesto článku, ktorý ste chceli zobraziť, pretože nie ste platiaci užívateľ siete Piano. Ak chcete zobraziť pôvodný text, 

PIANO je sieť predplatného, kde za jedinú platbu 2,90 € mesačne získavate okamžite prístup k prémiovému obsahu na najvýznamnejších slovenských weboch. Nezáleží na tom, kde zaplatíte, k ostatným stránkam v sieti máte automaticky aktivovaný prístup. Nemusíte už znova nikde inde platiť ani sa znova prihlasovať. 

Netreba sa pritom báť, že vaše peniaze na predplatné idú aj stránkam, ktoré nečítate. PIANO rozdeľuje peniaze podľa toho, koľko času na jednotlivých médiách strávite. Odmeňuje tak naozaj kvalitný obsah, ktorý chcete čítať - a dáva médiám signál, do čoho investovať majú a do čoho radšej nie. 

Vaše konto je viazané na vás, nie na váš počítač. Nemôžete konto v PIANO zdieľať s inými ľuďmi, ale môžete ho vďaka pridelenému heslu využívať aj na viacerých vlastných počítačoch.

Otvoriť platobné okno s možnosťami platby 

Prečo musím platiť, nestačia médiám príjmy z reklamy?

Reklama je výborný zdroj príjmov na financovanie masového obsahu, ktorý láka veľké množstvo ľudí. Médiá však majú problém financovať z nej na webe náročnejší obsah určený pre ľudí, ktorých zaujímajú menej masové témy, hlbšie analýzy a pôvodné spravodajstvo a vlastná tvorba.

Médiá sa tradične od svojho vzniku preto väčšinou museli spoliehať na oba zdroje príjmov, od čitateľov aj z reklamy (napr. za noviny v stánku zaplatíte a je v nich aj reklama). 

Na webe médiá dlhé roky dúfali, že príjmy z reklamy budú stále rásť a tak dokážu nahradiť výpadok príjmov od čitateľov. To sa však nestalo a ak chcú médiá skvalitňovať a rozširovať svoj obsah, musia sa vrátiť k pôvodnému modelu financovania aj vďaka platbám od čitateľov.

Možnosti platby 

Zaplatiť môžete:

  • platobnou kartou Visa, Mastercard, Maestro
  • online prevodom z Tatra banky alebo Slovenskej sporiteľne
  • na faktúru Slovanetu alebo Websupportu, ak už ste ich zákazníci (ďalšie firmy budú postupne pribúdať)
  • cez Paypal 
  • prevodom na účet z ktorejkoľvek banky.

Otvoriť platobné okno s možnosťami platby

Ak vám niektorý nástroj chýba, napíšte nám na info@pianomedia.sk. 

Ako umožniť hromadný prístup pre zamestnancov

Ak chcete zabezpečiť prístup pre viac ľudí, napíšte nám a pošleme vám podrobnejšie informácie o možnostiach hromadného predplatného.

Kto všetko sa do projektu zapojil?

Aktuálny zoznam nájdete na www.pianomedia.sk.

Kde sa dozviem o sieti PIANO viac?

Pozrite si stránku www.pianomedia.sk, tam sme pripravili všetky informácie, ktoré by ste mohli potrebovať, prípadne napíšte na info@pianomedia.sk 

Ako môžem zaplatiť?

Kliknite sem a zobrazia sa všetky možnosti platby.

B. Koklesová: Mária Terézia ako replika?

Rozhovor s teoretičkou umenia a pedagogičkou VŠVU Bohunkou Koklesovou o soche Márie Terézie, ktorá má byť osadená na námestí Ľudovíta Štúra.

.jakub Julény

28. február 2011 | videné 2897x | reagovalo 30 ľudí

Diskusia (30)

  1. .sochy od .nts999 | 28. marec 2011 21:52

    Replika sochy MT od Fadruša by podla mna v Bratislave mala byt. Ake miesto, to uz je jedno. Pripomienky typu, ze jazdecke sochy sa uz nestavaju, dobre su iba moderne, su smiesne. Predsa aj v hudbe a umeni plati, ze nie vsetko moderne je dobre. Kvalita sa neposuduje podla veku a doby, ale podla uplne inych kriterii. Prestanem pocuvat klasiku, jazz, art rock... pretoze je to pre niektorych ludi "nemoderne"? Prestanem pocuvat Vivaldiho doma, pretoze pre niekoho to bude replika, neni to na koncerte, dokonca ani samotny Vivaldi to nehra nazivo pre mna... Dalsia vec je kritika sochy Svatopluka. Ano viem, ze ta socha neni moc dobra (a este s tym betonovym podstavcom ako z pod mosta), ale Svatopluk a dalsie historicke postavy z preduhorskeho obdobia do Bratislavy patria. Preco? Pretoze Bratislava je aj hlavne mesto celeho Slovenska a je vyznamna Velkomoravska archeologicka lokalita (archeologicke vyskumu potvrdzuju vyznamnost hradu + okolia v case Svatopluka a inych slovanskych panovnikov). Takze cielom by malo byt postavenie novej a lepsej sochy Svatopluka a dalsich vladcov, ktori su spojeni z historiou Slovenska. A na zaver mala zaujimavost: medzi Nitrou a Bratislavou je za dobreho pocasia mozny vizualny kontakt, takze Svatopluk v case ked bol Nitrianskym kniezatom videl az do Bratilsavy. Dalsia vec je ta, ze panovnici v tych casoch nemali stale sidlo, presuvali sa medzi roznymi centrami, takze je na vas komu uverite, ze Svatopluk do Bratislavy nepatri alebo tam ma byt.

  2. .socha má reflektovať danú dobu v ktorej vzniká od .artemis | 25. marec 2011 14:00

    Niektorí tu píšete o tom, že prečo by sa malo Slovensko dištancovať od Rakúska Uhorska. No pointa je niekde úplne inde. Predsa bolo možné realizovať sochu aj súčasným spôsobom!, tak aby to nebolo gýčová kópia (dokonca ani to technické prevedenie nemá kvality originálu ) ale aby zaujala svoje miesto v aktuálnej situácii Slovenska a bola zaujmavá pre súčasného človeka. To že sa súčasnej soche nedá rozumieť ako tu niektorí píšete sú len predsudky a stereotypy, ktoré sú tu žial zakorené v ľuďoch z čias socializmu. Je veľmi zarážajúce ak sa takáto zákazka zadáva jednotlivcovi bez vyhlásenia verejnej súťaže ( takto sa to predsa v kultúrnych a demokratických mestách nedeje)!!! A ešte uvediem celkom podstatný fakt: celá socha Márie Terézie nereprezentuje šírenie kultúrnych hodnôt ako sa mnohým na prvý pohľad zdá, na celom akte sa "niekto" obohatí a celé to bude zastrešené historickou témou. Smutným faktom ostáva že aj 21 rokov po revolúcii je zmýšlanie ľudí v tomto smere o storočie pozadu. Takto to na Slovensku je... a potom sa nečudujte keď sa bude realizovať socha Fica na koni, lebo presne tam to smeruje.

  3. .afk od .juraj Fajnor | 6. marec 2011 15:50

    To čo sú za argumenty? Tak teda pobúrajme polovicu starého mesta, pretože nie je aktuálne, alebo nech v USA pobúrajú celý Washington, pretože je to replika antického Ríma, alebo nech zbúrjajú Baziliku sv. Petra v Ríme, pretože je to len zväčšenou replikou gotického chrámu, ktorý v 15. stor prestavali...Nech zbúrajú Bojnice, tie sú len kópia, nech zbúrajú Smolenice, vizuálne reprezentácie romantizmu... Koniec koncov by sme potom mali zbúrať aj Hrad v BA, lebo je to replika, podľa nej.

  4. .no ved... :) od .gandalf | 4. marec 2011 18:39

    Ved o co sa jedna? Jedna sa LEN o miliony! Ale vsetko je na nieco dobre... za dve – tri storocia tieto sochy budu symbolom historickeho faktu « zamatovej » revolucie a jej dosledkov na spolocnost dnesnej doby. :))) Mozno ze v tejto buducej dobe sa Bratislava stane jedna z najzaujimavejsich europskych miest.

  5. .rU od .pradedo | 3. marec 2011 22:41

    Naozaj nechapem preco by sme sa mali distancovat od Rakusko Uhorska. Pred par rokmi mal Hrusovsky vynikajuci prejav prave o tejto teme. Ze Slovensko bolo sucastou tejto svetovej rise, a nemali by sme sa od vlastnej historie distancovat. Co nam potom zostane? Len Tisov stat a poslednych 20 rokov.. Myslim ze je mudre ze sa hlasime k nasim dejinam.. A obzvlast v 21 storoci ked nehrozi ze sa vratia Habsburgovci.. Dalo sa pochopit ze v 1 CSR ceski legionari burali vsetko co pripominalo monarchiu, lebo sa bali aby sa nahodou nevratila. Dnes, mozme byt pysni aj na CSR aj na RU. Myslim, ze ked sa obnovila socha Stefanikovi a TGM, mala by sa aj MT. A appropos repliky, nevidel som jedinu peknu originalnu sochu v Bratislave ktora by bola osadena za poslednych 50-70 rokov. Radsej repliky Stefanika a MT ako originaly Schoene Naciho a komunisticko-gardistickeho Svatopluka..

  6. .tak ci onak? od .slavmiro | 2. marec 2011 00:38

    Pani Kunsthistoricka B.K. si praje hodnotne umelecke diela, pritom jej ostatny pocin urcite potesil www.martinus.sk aj milovnikov tretej rise. Knizka bola ocenena v kruhu EU svetonazoru. To uz radsej Amazing planet od Kulisheva. Chapem vsak ze poslanie BK nie je tvorit umenie, ale hodnotit a komentovat. Zda sa mi vsak trochu skoda venovat usilie mapovaniu obdobia 3.tej rise, ked nemame seriozne vypracovanu bibliografiu umelcov minuleho storocia co preveril cas. Nieco ako ked pan Tibor Huszar vytvoril, neziste, na vlastne naklady rozsiahlu monografiu Kolomana Sokola. To je u mna klenot medzi publikaciami. Knizka BK svojou prvoplanovou obalkou pre mna prilis nevybocuje na pultoch medzi brakovou literaturou. Je to nieco ako pokus o malu senzaciu ako v ostatnom case bolo uvedenie reedicie Mein Kampf v CZ preklade. Mozno mam zly dojem, mam ju celu prelistovanu, citat sa mi dana tema nechce. Ohladom soch novej doby, nemam dojem ze pocta J.Satinskemu v podobe sochy na Dunajskej je nejaky novodoby etalon umeleckej hodnoty. Naivne popularny Cumil, Schone naci, ci Napoleon.vojak su dost kolotocove atrakcie pre navstevnikov centra SM. Tam sa mohli angazovani sprejovat na cerveno a mali by vacsie publikum ako na hrade. Pritom odliatky uvedenych soch su kvalitne, aspon ze do bronzu, takze napriek gycovemu obsahu je aspon forma hodnotna. Z broznu lepsie odolavaju omaku a lahsie sa opravuju (zvaranim), ako napr. mramor. Vola po novych technologiach, pricom podcenovat viac ako 2.000 rokmi overeny bronz/mramor, sa mi nezda. Ano funguju 3D "tlaciarne" co dnes z predlohy niekolko cm priemyslene vyfrezuju zvacseny objekt aj 2.5m velkosti na presnost 1mm. Ale do poddajneho materialu (polystyren a pod.) Ten staci olaminovat, napatinovat na nezer, brozn, podla chuti. To sa mi vsak nepozdava, je to experimentalne, nepoctive. Laminat odola vplyvu externeho prostredia maximalne niekolko desatroci. Ale velice progresivny bol a vo veku ctyhodnych 80 rokov stale je, tak casto kritizovanu Jan Kulich, narodny umelec. J.K. okrem odlievania do trvanlivych materialov (bronz, zelezo, aluminium) bravurne zvladol 3D modelovanie formou zvaranych polygonov (nerez a ine kovy..). A to je pecka, susosie Cyrila a Metoda na ponikoch ocenili znalci za mlakou na hodnotu 200.000 USD. Bol to omyl, lebo nepoznali (v cca. r 1998) Kulichovu temnu minulost? :) Majster Kulich vsak s predajom nesuhlasil, lebo svoju zbierku stale chce zachovat narodu. To vsak nie je tema, ta narodna, ktora rezonuje v intelektualnych kruhoch ako VSMU, v SEDF a pod. Tam mam spominany pocit, cim lepsie, tym horsie. Cest vinimkam. Som za sochu MT, ale nie je uplne stastne posuvat existujucu L.Stura. Koniec koncov, na dane priestorove riesenia maju Copyright autor, architekt atd. Na druhej strane, nie je to politicky zly pocin, odcinit doktnute strany fin. komenzaciou. Moze byt?

  7. .suhlasim od .richard33 | 1. marec 2011 19:45

    Nikde nieje povedane ze socha MT nema byt ci uz na mieste Sturovcov alebo inde ale tu je problem presne ta socha s husarmi ( jeden s diskutujucich si mysli ze slachtici asi sa niekde zabudol ) Ja som za sochu MT ale nie tu co bola zvrhnuta je taky problem spravit inu? Problem je ale niekde inde asi tam chu dat sochu ktoru presne postavili pri sviatku milenia a nema simbolizovat MT ako zenu ktora pomohla vzdelanosti a slovensku ale asi niecomu inemu. Podla mna by socha mala byt ale nie ta o ktoru sa snazi skraslovaci spolok

  8. .dakujem, od .sano | 1. marec 2011 17:50

    na rozdiel od vacsiny "diskutujucich" ta pani rozprava logicky a obsazne...zial,repliky su v kurze - vid debata o "obnove"vydrice...

  9. .čechoslovakisti od .armi | 1. marec 2011 17:01

    To je teda nápad čechoslovakisti sa idú vyjadriť k sochám veď tý majú problém vyjadriť sa k slovenskému štátu nie to ešte k uhorsku.

  10. .takmer s 'a priori despektom' som si pustil toto video.. od .osgood | 1. marec 2011 15:17

    ... do akej "kulturnej" propagandy sa to tyzden.sk zasa pustil ╠═ chvalabohu mi ocakavania nevysli, a s TOUTO diagnozou historičky umenia musim suhlasiť ╠═ bez ohladu na miliony - zbesilcov zo "skraslovacieho spolku" treba odborne zregulovat, poťažne liečiť, lebo sa nakoniec dozijeme v Bratislave sochy grofa Apponyiho, ako si s neznym vyrazom v ksichte privoniava ku kytičke fialiek..

  11. .dočkáme sa súťaže a následnej realizácie (osadenia sochy na verejnom priestranstve) v dohľadnej dobe? od .im | 1. marec 2011 14:53

    dočkáme sa súťaže a následnej realizácie (osadenia sochy na verejnom priestranstve) v dohľadnej dobe? Aj ked redaktor vie o problematike málo, oceňujem, že sa .týždeň venuje aj takejto problematike a dal slovo erudovanej B. Koklesovej.

  12. .súhlasím s videom! od .ing.Jela Tumpachová | 1. marec 2011 12:25

    Určite súhlasím s teoretičkou umenia a pedagogičkou VŠVU Bohunkou Koklesovou. Aj s poukázaním na finančné prostriedky!

  13. .zaciatok nacionalizmu od .robo123 | 1. marec 2011 12:19

    Ano Pani Bohunka, to 19. storocie je plne nacionalizmu.

  14. .ach od .brano novotny | 1. marec 2011 11:39

    jaaaj ludia dobre vam to... ziaden respekt. sak najlepsie by bolo keby sa na slovensku radsej nikto nicomu nevenoval a nebodaj nebol v niecom dobry,lebo hned je z neho pseudo- hocico. poprekrucate vsetko jak vam pride, pocuvate len to co sa vam hodi a potom najlepsie s troskou vysmechu idete hned kazdeho dat dole,lebo pozor, sak vy si sedite doma na vajciach a mate pravo ukazat aky vam mozocek narastol.chudaci ste zakoplexovani.

  15. .:) od .trixo | 1. marec 2011 11:16

    "divej se na Blavaka. To je hlavni mesto, ne?"

  16. .pomník od .lokálpatriot | 1. marec 2011 11:04

    Mimochodom pani Kolesárová, tie ďalšie postavy z pomníka nie sú husári ale šľachtici, a šľachtici v monarchii neboli len maďarského či rakúskeho pôvodu, ale aj slovenského, a patrične sa k tomu aj hrdo hlásili! Bohužiaľ aj po 93 rokoch máme akúsi traumu z monarchie, ale či chceme alebo nie je to súčasť našej ale aj maďarskej a rakúskej histórie...tým pádom sem Mária Terézia patrí a to nezmeníme...

  17. .v skratke od .gmirga | 1. marec 2011 10:22

    suhlasim a vobec to nie je PSEUDO PROBLEM a pani Koklesova nie je PSEUDOo umelkyna, ale teoreticka umenia!

  18. .niekto potrebujem odpútať pozornosť od megapodovdu? od .pSEUDOPROBLÉM | 1. marec 2011 08:55

    NAčo kto vymyslel tento PSEUDOPROBLÉM? Chystá sa ďalší megapodvod pri predaji pozemkov, PKO, Zimný štadión? Nechce náhodou niekto stavť bizniscentrá pod hradom as takkto odpútava pozornosť? Potrebuje niekto odpútať pozonosť od stoviek miliónov dlhov, ktoré narobila bratislavská samospráva? .............. Toto je starý komunistický nápad, vyrábať pseudoproblémy.

  19. .kopia vs. original od .romancode | 1. marec 2011 08:55

    radsej budem mat niekde "bezcennu" historicku repliku ako originalny nedokonceny paskvil, ktory hyzdi jedno z najcennejsich nadvori v tejto republike.

  20. .fakty od .romancode | 1. marec 2011 08:53

    Ked pani Koklesova nevie docenit vyznam Marie Terezie obvzlast pre Bratislavu, tak ostane nadalej teoretickou. Urcite ma ta socha pre Bratislavu vacsi vyznam, ako ludia vo vytahu, ktori su tam teraz. Polovica ludi z tej Bartfayovej zlataniny ani netusi, ze je tam Stur, keby to tam nebolo napisane. Sturovo miesto moze byt na Namesti Slobody, kedze Stur bojoval za prava Slovakov. Mimochodom Stur uz nepatri do 19. storocia? Ma nam este dnes co povedat? Ked nesuhlasi s replikami, tak potom odstranme aj zvysne v meste: Ganymeda, repliky v nikach historickej budovy Slovenskeho narodneho divadla, rytiera Rolanda na Hlavnom namesti, sochy na moste ponad Michalsku priekopu pri Michalskej vezi, sosky, ktore pribudli v ramci rekonstrukcie hradu, cele pristavane kridlo k hradu, kde su kancelarie NR SR a mozeme s tymto vypoctom pokracovat. Urcite ma pani v niecom pravdu, ale na jednej strane nieco zatracuje a na druhej strane to iste vyzdvihuje do popredia.

  21. .slovenski znalci umenia od .dedo25847 | 1. marec 2011 08:51

    Pacia sa mi takyto slovenski pseudo umelci ala pani Koklesova. Doma z jedneho taniera jedli a teraz to tu hraju na velkych znalcov umenia..

  22. .vELMI "MUDRO" od .kulich | 1. marec 2011 08:48

    SUHLAS, AJ JA SOM PROTI REPLIKAM. MAJME LEN ORIGINAL SOCHY OD KULICHA PO CELEJ BRATISLAVE S ORIGINALNYMI GARDISTICKYMI A KOMUNISTICKYMI ZNAKMI ALEBO KRASNEHO CUMILA. LEBO ONI NAJLEPSIE ZOBRAZUJU SLOVENSKU SUCASNOST. NIE NIAKA RAKUSANKA MARIA TEREZIA.. INAK MYSLIM, ZE PODLA TETY KOKLESOVEJ BY SME SA MALI VZDAT AJ SLOVENSKEHO ZNAKU, KTORY MA TAK AKO UHORSKY ZNAK TROJVRSIE. NAOZAJ MUDRO HOVORI, VSETKO UHORSKE PREC. BUDME HRDI NA NASE SLOVENSKE DEJINY, NA PANA TISU, NA PANA MECIARA A PANA GASPAROVICA.. VSETKEHO OSTATNEHO SA VZDAJME! BUDME VDACNI CESKYM LEGIONAROM, KTORI NAM ZNICILI BRATISLAVSKE SOCHY. JA BY SOM ISIEL ESTE DALEJ A ODTSRANIL AJ KOUNU NA MARTINSKOM DOME, ATD MA IRITUJE KED SA NA OBLOHU POZERAM.

  23. .sochy od .hubčík Ľuboš | 1. marec 2011 08:24

    téma čisto bratislavská... zdieľam názor p. Koklesovej. Jediná socha, ktorá je na správnom mieste je socha J. Satinského. Je krásna a dobová. Pripomína človeka, ktorý sa zaslúžil o dnešok...

  24. .pani má v mnohom pravdu. Avšak, treba sa zamyslieť aj od .kalina | 28. február 2011 23:16

    nad tým, prečo sa ľudia vo verejných priestoroch nechcú dívať na moderné PSEUDO-sochy... Odporné gýče Čumilovia, Napoleonii, Schoene Nackovia...majú úspech - a ich AUTORI -radšej tu tie mená ani nenapíšem, učia na na školách UMENIE. Kde sú slovenskí sochári, ktorí vedia zaujať tvarom aj myšlienkou? NIE SÚ. A preto "Okrášlovací spolok Márie Terézie" vstal z mrtvých. FUJ, radšej ŽIADNE sochy !

  25. .tomu inteligentovi podomnou od .brano novotny | 28. február 2011 23:15

    chlapce daj si facku a pozri si to este raz. mozno ti zapne. inak rozhovor je vyborny.

  26. .my sa momentalne nachadzame v 21 storoci od .noktoasi | 28. február 2011 22:41

    Cize podla tej pani by sme mali stavat sochy psychopatom typu Meciar Slopa dakujem pekne . 1000 rocna historia Habsburskej monarchie si zasluzi nejaku sochu a je jedno ci ide o repliku to najkrajsie co na slovensku je vzniklo za habsburgow

  27. .rE: od .lolosik | 28. február 2011 22:21

    wow, velmi inteligentna zena, ma spravne nazory...

  28. .michal od .canaris | 28. február 2011 22:01

    maria terezia uz moze byt pri elektrickovej zastavke? inak ta elektrickova trat by mala ist odtial prec ... tam nema co hladat

  29. .mudro pani Koklesova!! od .canaris | 28. február 2011 21:40

    presne tak!!!!!

  30. .... od .michal Liszkay | 28. február 2011 20:56

    Hlboko s pani Koklesovou nesúhlasím. Domnievam sa že pozícia sochy jedného z najväčších Slovákov na električkovej križovatke je nedôstojná. Vrámci rošády má pokiaľ viem dojsť k premiestneniu Štúra k Úradu vlády (čo je nepochybne dôstojnejšie miesto). o.i. my Bratislavčania chceme v meste pamätník MT. Čo sa týka stvárnenie sochy MT v tejto časti súhlasím. Minimálne je problémom osadenie honvédov (o tom však bola aj lampa) ...

Komentáre do diskusie môžu pridávať len predplatitelia Piana. Zaregistrovať sa môžete tu.


Redakcia si vyhradzuje právo vymazať príspevky, ktoré obsahujú vulgárne či rasistické výrazy, a tiež tie, ktoré sú osobným útokom na redaktorov a spolupracovníkov .týždňa.

Inzercia  Newsletter  RSS  Predplatné  Články z tlačených vydaní  Kontakty

Copyright © 2009 - 2012 Vydavateľstvo W Press a.s., Partizánska 2, 811 03 Bratislava, Slovensko / ISSN: 1336-653X

Design and Technology by MONOGRAM