Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Crossroads, Colours, Elevator Pitch

.juraj Kušnierik .názory

Elevator pitch je niečo ako háčik, ktorý hudobník hodí na promotéra, novinára či vydavateľa počas náhodnej cesty výťahom. Crossroads je hudobná konferencia a showcase festival, Colours je Colours of Ostrava.

Juraj Kušnierik

„Máme tu veľa popu,” spievajú Home Made Mutant a možno si ani neuvedomujú, akú majú pravdu. Na veľkých festivaloch vystupujú stovky hudobníkov, pričom ďalšie tisíce by na nich vystupovať chceli, no zatiaľ im musia stačiť zhliadnutia na YouTube a lajky na Facebooku.

Ako sa hudobník – spevák, speváčka, kapela – dostane z internetovej peny na nejaké pódium hodné pozornosti? Ako sa jeho tvorba presunie z demokratického, každému otvoreného Soundcloudu na rešpektovaný „boutique” label?

Hostia konferencie a showcase-u Crossroads, ktorý sa už druhýkrát koná pred festivalom Colours of Ostrava, tvrdia, že okrem talentu (ten je vraj takmer vždy nevyhnutný) na to treba poznanie toho, ako hudobný trh funguje (dá sa to naučiť) a komunikačné zručnosti, potrebné na komunikáciu s jeho hýbateľmi (dá sa to nacvičiť).

Zaznieva množstvo užitočných informácií, no ja si stále spomínam na manažéra The Clash a prvej verzie Pink Floyd Petra Jennera, ktorý svojho času (na festivale Waves v Bratislave) hovoril, že netreba pohŕdať žiadnou možnosťou (hrať všade, kde ťa pozvú a aj pre málo divákov hrať naplno) a hlavne: vždy sa treba poďakovať (nielen fanúšikom či promotérovi, ale aj nosičom aparatúry, zvukárovi a ľuďom na bare).

Crossroads sa týka off-mainstreamovej hudobnej scény v troch krajinách: Česku (ide hlavne o Moravu), Poľsku (hlavne Sliezko) a Slovensku. V rámci krátkych podvečerných koncertov sa počas dvoch dní predstaví 13 kapiel z týchto troch krajín. Každá má presne polhodinu na to, aby zaujala hudobných profesionálov a vytvorila si tak príležitosť na prípadný breakthrough na zahraničných pódiách, či aspoň pochvalnú zmienku v zahraničných médiách či „airtime” v špecializovaných programoch európskych rádií.

V minulosti sa tieto veci riešili jednoduchým zasielaním nahrávok (ich výroba však bola oveľa komplikovanejšia a drahšia ako dnes). V súčasnosti je nevyhnutné vidieť kapelu naživo.

Myslím, že zo mňa neprehovorí lokálpatriot, keď poviem, že tri slovenské kapely patrili medzi to úplne najlepšie, čo na Crossroads zaznelo.

Extaticky živý, radostný, hoci nie povrchný, no do pseudointelektuálnych diaľav neulietajúci džez v podaní Talent Transport: je zážitkom počúvať ich, dívať sa na nich. Každý má trochu iný vkus, no toto je džez, ktorý mám rád ja.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

prihlásiť predplatiť

.diskusia
.neprehliadnite