autor
.jozef Ryník
Študoval ekonómiu a históriu. Po práci na Historickom ústave SAV a Múzeu mincí a medailí odišiel študovať do Austrálie. Po návrate pracoval ako redaktor ekonomického časopisu Profit. V týždni má je zodpovedný za ekonomickú sekciu.
.denník Jozef Ryník
Údržbárska vláda
Vo štvrtkovej relácii Pod lampou hľadali moderátor Štefan Hríb a jeho hosť Martin Šimečka priliehavý názov pre terajšiu slovenskú vládu. Nenašli ho, ale horšie je, že ani naša vláda sama nevie, ako by sa mala charakterizovať.
Dane a spravodlivosť
Tak nám pravicova vláda zvýšila dane. Kto ich volil, môže byť sklamaný. Veď si mnohí dobre pamätame ako niektorí z dnešných ministrov pred voľbami sľubovali, že dane sa zvyšovať nebudú. Kto však vie, čo všetko môže spôsobiť hrozivý skoro 8-percentný rozpočtový deficit, zoberie najnovšie opatrenia vlády ako menšie zlo.
Zakopané sa stalo centrom gýča
Veľa Poliakov, ktorých som spoznal, mi tvrdilo, že radšej chodia na lyžovačku či letnú turistiku do našich teda slovenských Tatier. Ich argumenty boli jasné.
Pomýlená solidarita
Ak sa strana volá Sloboda a Solidarita človek by od jej členov čakal, že budú vyznávať princípy liberalizmu, ale aj spolupartičnosti k menej schopným obyvateľom štátu.
Nevolili ste ma, ste blbci!
Takto by sa dala zjednodušiť reakcia Jána Slotu na prepad jeho strany vo voľbách. Namiesto sebareflexie, odstúpenia z pozície predsedu strany reagoval po svojom.
Predvolebné bilboardy sú úbohé
Cez víkend som cestoval severozápadným Slovenskom až do Spišskej Novej Vsi. Keďže som nešoféroval všímal som si predvolebné bilbordy politických strán pri ceste. Až na stranu SaS im chýbala kreativita a boli nudné. Skúsim zhodnotiť niektoré z nich.
články
rssKam padne daňové kladivo
.jozef Ryník31. august 2010 | prečítané 1169x | reagovalo 8 ľudí | hodnotené 4.4 | hodnotilo 28
Po prezentovaní šetrenia ministerským tandemom Mikloš-Mihál sa ozvala búrka protestov. Ozývali sa živnostníci, ktorí nechcú prísť o svoje paušálne výdavky. Ozývali sa sporitelia na dôchodok, ktorí si chcú zachovať daňové zvýhodnenie. Nespokojní boli aj majitelia eseročiek, ktorí by museli platiť odvody z podielov na zisku. Plánované odvody sa nepáčia ani ľuďom pracujúcim na dohodu.
Mikloš sľuboval nezvyšovať daňové zaťaženie, čo nevylučuje pohyb v sadzbách niektorých daní nahor a nadol. Ekonómovia radia, aby vláda nezdaňovala príjem a teda prácu, ale spotrebu. Spotrebúva totiž každý, pracuje len niekto. Ja nie som za zvyšovanie daní, ale ak už treba napĺňať prázdnu kasu po štvorročnom šafárení socialistických rozdávačov, tak radšej nech sa zdvihnú spotrebné dane. Prečo?
Nebolí to tak ako dane z príjmov a tieto dane sú menej viditeľné. Navyše, zvýšením spotrebných daní sa dá do prázdnej štátnej kasy nahrabať viac peňazí ako zdaňovaním príjmu. Nepriame dane ako DPH či dane z alkoholu a cigariet tvoria väčšinu daňových príjmov štátu. Spotrebné dane majú ešte jednu výhodu. Nedá sa im veľmi vyhnúť. Čo sa u dani z príjmov robiť dá, či už reálnym alebo fiktívnym znižovaním príjmu. Ak sa zvýši daň z tabaku či z alkoholu, málo ľudí prestane piť a fajčiť. Daň z palív tiež nespôsobí, že ľudia prestanú jazdiť autami. Zvýšenie DPH o jedno či dve percentá cenami potravín výrazne nezahýbe. Preto radšej budem platiť vyššie, skoro neviditeľné, spotrebné dane ako veľmi viditeľné vyššie dane z príjmu. Ak dostanem na ruku viac peňazí, je na mne, ako ich miniem na spotrebe. Ale ak dostanem peňazí menej, spotrebu obmedzím iste a ešte budem nadávať na štát, že mi nedá možnosť voľby.
Diskusia (8)
-
.rozmýšlame rovnako , pán RYNIK !!!!!!!!!!! od .tetigonia | 5. september 2010 15:49
Ja som za zdanenie živnostníkov , sporitelov , majitelov sro- óčiek , pracujúcich na dohodu !!!! ...........Som proti zvýšeniu DPH a spotrebných daní !!!!!! .............................................A v čom pán Jozef Ryník my dvaja rozmýšlame rovnako ???? ...........Aj ja SÚHLASÍM SO ŠETRENÍM ale tak aby sa to mňa a mojej peňaženky dotklo čo NAJMENEJ . ...........................Nech to zaplatí niekto iný !!!!!!!!!
-
.obavam sa, od .sano | 3. september 2010 11:50
ze dph nie je az taka "neviditelna",ako by ste ju chceli vidiet...a dohadovat sa,ci je "liberalnejsie"zatazit pracu alebo spotrebu mi pripada celkom mimo misu - oboje je danova zataz,oboje nesie so sebou vselijake idiotske vynimky(ktore zakonite ludi rozdeluju na zvyhodnenych a ukrivdenych) a tzv.kompenzacie,ked stat jednou rukou berie a druhou dava,a hlavne dokazuje ludom,aki su ubohi,bezmocni a odkazani na dobru otcovky starostlivu vladu... setrit,skrtat,rusit...zmensit stat
-
.vrelo nesúhlasím - od .darmo | 1. september 2010 22:24
spotrebné dane a a najmä DPH sú s princípu nespravodlivé a preto nemôžu byť nijaké menšie zlo. Napriek tomu, že to opakuje čoraz viac politikov a niektorí ekonómovia. V neregulovanom prostredí sa za väčšie spotrebované množstvo platí vždy menej. A to platí dokonca aj v polosocialistických ekonomikách. Prenesenie daní na spotrebu znamená, že ten kto chce alebo musí svoj celý príjem spotrebovať platí výnosy tomu, kto svoj príjem spotrebovať nemusí. Prakticky teda platí nielen daň štátu ale aj tomu štastnejšiemu "bohatšiemu" spoluobčanovi. A tiež svojou spotrebou ešte udržuje chod ekonomiky, za čo sa mu štát odmeňuje zvyšovaním sadzby. DPH napriek svojmu klamlivému názvu je len obyčajná spotrebná daň. S tou výnimkou, že pokiaľ spotrebné dane platia všetci spotrebitelia, od DPH ako spotrebnej dane sú niektorí oslobodení. Platcovia DPH, teda prakticky všetky právnicke osoby a mnohí podnikatelia-živnostníci pri spotrebovaní tovarov a služieb potrebných na zabezpečenie podnikania DPH neplatia. Pretože DPH platia prakticky len občania ako spotrebitelia jej sadzba musí byť znova zvyšovaná. Preto ja si myslím, že ak sa dane zvyšovať musia, tak priame citlivo a najmä majetkové, dane z dedičstva a kapitálové. Tieto by mali byť vysoko progresívne. A nazáver zdanlivo kontroverzne: toto na prvý pohľad ľavicové riešenie, je v skutočnosti najspravodlivejšie a teda konzervatívne viď. liberálne ekonomiky ...
-
.jrynk od .lol | 1. september 2010 19:24
Cele to psychologicke hladisko je z globalneho hladiska iba subjektivny nonsens. Mozno funguje pre vas osobne, ked sa naozaj rozhodnut mozete. Pre tych, ktori musia minut vsetko, co zarobia na tie najzakladnejsie potreby, sa to rovna zvyseniu cien tovaru nevyhnutnej spotreby a "neboli" to o nic menej ako dane. A takych ludi je vela. Potom sa to musi platat dalsimi nezmyslami ako je to navrhnute v prispevku nad vami alebo vynimkami z DPH pre zakladne potraviny (ako v niektorych krajinach) a podobne.
-
.herby od .lol | 1. september 2010 19:06
To je typicke nezmyselne "riesenie", ktore nevyriesi vobec nic, akurat navrsi straty na byrokracii a zvysi pravdepodobnost korupcie (cize to nie je ani zero sum game). Stat ma co najmenej narabat s peniazmi danovych poplatnikov. Je naprosty nonsens im peniaze zobrat, a potom vratit. To su hry zbytocnych statnych aparatcikov predstierajucich aktivitu. A kvoli vlastne comu? Kvoli iba dalsiemu okradaniu danovych poplatnikov, ktori dlh nezavinili? Politici zapricinili dlh aj deficit, tak je ich psia povinnost to napravit setrenim na sebe a vydavkoch statu a nie to opat hadzat na chrbat nevinnych a vymyslat nezmyselne dovody, ktoru dan zase zvysit. Nemozem ani uverit, ze sa take idiotske napady vobec seriozne rozoberaju v mediu, ktore sa tvari ako pravicove. Musime si asi zvykat, ze ziadna pravica na Slovensku neexistuje.
-
.ad "taka dan predstavuje prave ... iba zlomok svojich prijmov" od .herby | 1. september 2010 12:00
Ale toto sa predsa dá riešiť triviálne - zvýšiť DPH ešte výraznejšie (23 napríklad) a každému bez rozdielu (nech je čo najmenšia réžia) dať mesačne, čo ja viem, bolo by to treba spočítať, 30€ na vykompenzovanie základnej spotreby. Ak je dosť bohatý, môže to aj vrátiť alebo asignovať niekomu chudobnejšiemu. BTW, keby sa zaviedlo to, čo je v Dánsku (kto chce platiť štátu viac, môže dobrovoľne) a prípadne sa títo štedrí darcovia v prípade záujmu zverejnia na "stránke dobrovoľných darcov SR", mohlo by ich to motivovať, aby získali prestíž.
-
.ad lol od .jrynik | 1. september 2010 09:04
Ja netvrdim, ze zvysvat DPH je dobra vec len hovorim, ze z psychologickeho hladiska to menej boli, i ked realne mozu ludia zaplatit viac. Dolezite je, ze sam rozhodnem ako s peniazmi nalozim a nevezme mi ich stat uz na zaciatku.
-
.nonsens od .lol | 31. august 2010 21:21
Krista pana, co je to za slabomyselny blabol? Ked mi stat zoberie peniaze vo forme DPH alebo vo forme dane z prijmu, tak ma to "tak neboli" lebo je to "menej viditelne"? Co je to za "vyhoda"? Pre rodinu s prijmom, ktory cely musi minut na nutnu spotrebu - jedlo, osatenie ... taka dan predstavuje prave podstatne vacsi problem ako pre bohateho cloveka,ktory minie na nutnu spotrebu iba zlomok svojich prijmov. A takych rodin je na Slovensku vacsina. Ti ludia nemaju moznost rozhodnut sa, ci peniaze na spotrebu minu alebo nie. To ste sa uplne zblaznili a chcete aby bol Fico cim skor opat pri moci? Nehovoriac, ze obmedzenie spotreby znizi aj produkciu a ekonomicku aktivitu. Akekolvek zvysovanie dani je velmi zla volba. Zvysovanie DPH nevynimajuc. Podstata problemu deficitu tkvie prave v rozhadzovani statu a tunelvani statnych penazi. To moze vyriesit iba drasticke setrenie, osekavanie vsetkych nonessential services a tvrde postihovanie korupcie a tunelovania. Na to vsak treba mat odvahu a chut, co nasim politikom zjavne chyba. Zvysit dane ludom, ktori tu sekeru nezapricinili dokaze kazdy gauner.
Komentáre do diskusie môžu pridávať len predplatitelia Piana. Zaregistrovať sa môžete tu.
Redakcia si vyhradzuje právo vymazať príspevky, ktoré obsahujú vulgárne či rasistické výrazy, a tiež tie, ktoré sú osobným útokom na redaktorov a spolupracovníkov .týždňa.
Copyright © 2009 - 2012 Vydavateľstvo W Press a.s., Partizánska 2, 811 03 Bratislava, Slovensko / ISSN: 1336-653X
Design and Technology by MONOGRAM