autor
.andrej Bán
V .týždni (aj mimo .týždňa) rád fotografuje a píše, prináša reportáže prevažne z krízových oblastí vo svete, ale aj z krízových oblastí z domova. Za svoj druhý domov považuje Balkán, Kaukaz, Pakistan, Haiti a iné destinácie, kam sa rád vracia. Pracoval pre viaceré české, slovenské a zahraničné časopisy, vydal dve fotografické monografie (Iné Slovensko a Kosovo), je spoluautorom viacerých dokumentárnych filmov (napríklad Tisovy stíny alebo My zdes) a od roku 1999, kedy vznikla, je predsedom organizácie Človek v ohrození. Nemá rád anonymné internetové diskusie, pivo a skupinu Elán. Najradšej je na ceste.
.denník Andrej Bán
My a genocída Arménov
Pred pár dňami schválil aj senát, teda horná komora francúzskeho parlamentu zákon, podľa ktorého každému, kto popiera genocídu Arménov počas Osmanskej ríše, hrozí až ročné väzenie a pokuta 45-tisíc eur.
Moja vina, naša hanba
Málokedy mám taký naliehavý pocit, že príbeh, ktorý rozprávam v tlačenom vydaní .týždňa, nie je dopovedaný. Téma o ohrozených kostoloch je presne tento prípad.
Diagnóza časti lekárov? Konformnosť.
Môže človek konať v rozpore s vlastným presvedčením? Nemoralizujem, iba triezvo odpovedám – áno, dokonca často.
Korešpondencia zradcov
Môžu byť dvanásť rokov po vojne, tri roky po vyhlásení nezávislosti Kosova a v čase barikád a konfliktov na hraniciach priateľmi srbský a kosovský intelektuál?
Sedem koní pod kapotou
Tentoraz nie o politike. Slovenské bazáre a vrakoviská sú plné starých áut. Francúzi majú nápad. Je ním burgundská rallye rozpolených áut.
Štát v štáte
Kedysi to bol Lándok. Alebo land-eck. Vo voľnom preklade kút zeme. Nech už je pôvod a zmysel názvu tejto legendárnej obce pod Vysokými Tatrami hocijaký, jedno je nesporné. Je to štát v štáte.
O tajných sterilizáciách
V Spojených štátoch v minulom storočí sterilizovali desiatky tisíc černošských žien – v tichosti, bez ich súhlasu. Spomenul som si na veľmi podobnú tému o rómskych ženách na Slovensku, ktoré tvrdia to isté.
Zábudlivosť v Nižnej Myšli
Všetci vieme, že Nižná Myšľa je najviac postihnutá obec vlaňajšími povodňami a najmä zosuvmi pôdy. Pred pár dňami, keď som ju navštívil spoločne s premiérkou som tam však zažil mierny šok.
Čo diskvalifikuje Juraja Klimenta
Koalícia prišla s údajne doteraz najpresvedčivejším, v poradí tretím kandidátom na šéfa NBÚ. Je ním sudca Najvyššieho súdu a kritik Harabina Juraj Kliment.
Balkánska spravodlivosť
Je to senzačná správa. Najhľadanejší balkánsky vojnový zločinec, zodpovedný najmä za Srebrenicu a ostreľovanie Sarajeva, generál Ratko Mladič je dolapený.
články
rssSlovenskí Maďari ako srbskí Albánci?
Dnes tu bol srbský premiér. A ten náš povedal pred ním zásadnú vec, na ktorú som dlho čakal.
.andrej Bán22. september 2009 | prečítané 3395x | reagovalo 40 ľudí | hodnotené 3.9 | hodnotilo 94
Desať rokov som intenzívne jazdil do Kosova, zaznamenával vojnu, návrat utečencov do vypálených domov, vykopávanie hrobov, identifikáciu tiel nezvestných – Albáncov, Srbov aj iných. Ale aj obnovu krajiny, stavebný boom, balkánske zvyklosti či komickú amerikanizáciu (nejde len o bulvár či sochu Billa Clintona). Časť z toho je v sekcii „fotografie“ na tejto webstránke. Videl som potom nezabíjanie ako najväčší z malých možných úspechov. Kosovo sa stalo mojím druhým domovom, tú podivne temnú a zároveň farebnú krajinu som si obľúbil. Stálo ma to často nepochopenie blízkych a kolegov. V lepšom prípade to považovali za únavné, v horšom za úchylku. A nijaké slová, nijaké fotografie, nijaké reportáže (urobil som ich desiatky) nemohli do hĺbky vyjadriť súznenie s týmto fliačikom zeme veľkým ako tretina Slovenska. Osobná skúsenosť je nenahraditeľná a v istom zmysle netlmočiteľná. Patrím medzi pár ľudí v tejto krajine, ktorí hovoria, že nezávislosť Kosova nie je dobré riešenie, no nič lepšie svet nemá k dispozícii. Pretože (zatiaľ) posledná vojna v Európe znamenala vypálenie tretiny albánskych domov a vyhnanie polovice Albáncov srbskými ozbrojencami. No znamenala aj pomstu Albáncov a vraždenie Srbov, i keď v menšej miere. Kto chce po tom všetkom presvedčiť, donútiť obete a vrahov, aby ostali žiť v jednom štáte? Rusko? Alebo nebodaj Slovensko? Mal niekto lepšie riešenie? Nevšimol som si. Ani Srbi, tí najmenej. Doteraz nepovedali ani prepáčte, aspoň tak ako v Bosne. Chceli by Kosovo, no iba územie, podľa možnosti bez Albáncov. O srbofiloch tu na Slovensku, odchovaných „zaručenými analýzami“ na internete ani nehovorím. Všetci Albánci sú podľa nich iba mafiáni. Drogovo, súznel s nimi vicepremiér Čaplovič. Bolo a je mi z toho zle.
Po deviatich rokoch som „svoj“ kosovský príbeh uzavrel knihou. V oblúku od vojny k nezávislosti. Dosť, stačí, vravel som si. No ten príbeh ma dobehol, doma na Slovensku. Až dnes, pri návšteve srbského premiéra Mirka Cvetkovića, premiér Fico povedal bez okolkov, že „neuznaním nezávislosti Kosova chce slovenská vláda preukázať, že bude všetkými silami chrániť národné záujmy proti mimoriadne nebezpečnej politike, ktorú proti suverenite Slovenska vedie politická strana pod vedením Pála Csákyho“. Čítam a počujem dobre? Vyfarbenie prišlo neskoro, no predsa. Čo tam po Srboch, čo tam po Albáncoch, čo tam po Kosove. Ide o Maďarov! Konečne to vyslovil.
Mal by som sa teraz pýtať, no nebudem, či si skutočne niekto príčetný myslí, že Priština a Komárno sú podobné príbehy, či aj tu niekto napáda slovenské policajné stanice (ako Kosovská oslobodzovacia armáda tie srbské) a zabíja policajtov, či aj tu niekto masakruje maďarské civilné obyvateľstvo (ako srbské jednotky to albánske). Vravíte, že zatiaľ nie, no môže to byť? Kedy, pýtam sa. Je azda Csáky Ramush Haradinaj? A Fico Slobodan Milošević? Nie, to iba Slota, ten hulvát a zlodej, ktorého si v roku 2006 vybral za koaličného partnera, pripomína karikatúru Vojislava Šešelja, ktorý bol, junák jeden, vulgárny ešte aj voči sudcom v Haagu. A provinčné, do seba zahľadené blahobytné Slovensko pripomína karikatúru Balkánu. Našťastie.
Diskusia (40)
-
.propaganda od .kocur_po12 | 29. apríl 2010 13:26
Tento článok (alebo ako to mám nazvať) nie je nič iné ako násilné vnucovanie názoru a je založený na domienkach a intuícii ktoré sú následne vykládané ako samozrejmý fakt, bez akéhokoľvek doloženia týchto tvrdení akýmkoľvek priamym dôkazom. Odporúčam dokument Uloupené Kosovo.
-
.hajzlici od .ih | 3. marec 2010 02:21
Pracujem v usa s kosovskymi albancami su to neskutocny hajzli a podrazaci myslia si o sebe ze ktovie odkial su.ak su z kosova a chcu mat samostatny stat nech idu zit do albanska medzi ostatnu haved.Kosovo je aj tak Srbske
-
.... od .oxford | 7. december 2009 01:41
Môj skromný názor je asi takýto a ten sa týka každej menšinovej národnosti v štáte. Ak má menšina (napr. maďarská, albánska) vlastný štát, neexistuje, aby sa pre nich menili hranice. Žiadna autonómia a pod. Ak sa menšine nepáči v štáte v ktorom žijú tak nech idú do štátu ku ktorému sa hlásia. Kosovo sa malo riešiť jednoznačne referendom po celom území Srbska !!!! Tým by sa jasne ľud vyjadril, či samostatné Kosovo alebo nie.
-
.ad soros od .marcel Uhrin | 4. október 2009 20:21
no dosť by ma zaujímalo, ako vyzerá soros, ci uboho, ak vobec existuje a ma tu odvahu sa priznat k svojmu vlastnemu menu
-
.hudu-hudu od .soros | 4. október 2009 19:34
hudu-hudu inak by nedostavali od zapadu dotacie na podporu "demokracie" banovi zase ostala najspodnejsia robota..obhajovat Americke bombardovanie srbskych civilistov (nie srbsku armadu..tu radsej nebombardovali, aby nahodou nemali na svojej strane straty) ochudobnenim uranom... no co uz...treba poukaz na nejaky roztreilany dom v Pristine a hned je zlocin ospravedlneny zlocinom...a kto neveri nech sa tam ide pozriet do toho Kosova.. Keby to neobhajoval Ban tak by to robil asi niekto iny.... Pan Ban preco radsej nepredavata Nota-Bene ?, by ste nevyzerali tak uboho.....
-
.posledne 3 prispevky od .pricetny | 3. október 2009 19:19
nereagovali na vyhrady. len si stale hudu svoje.
-
.kto na ktorej strane stojí? od .zsorzso | 2. október 2009 16:52
Milí diskutujúci, Mnohí z Vás nepochopili autora. Tu neide o to, kto stojí na srbskej albánskej slovenskej či maďarskej strane. Ide predovšetkým o to, či je niekto na strane ľudskej dôstojnosti, a práva každého na slobodný život, bez rozdielu k akej národnosti sa hlási. Premiér Fico podľa všetkého nestojí na správnej strane. Medzinárodné právo? Je to konglomerát nejakých nejasných zásad a dohôd, ktoré z času na čas by sa mali nahradiť dohodami inými. Pričom každá dohoda má zmysel len dovtedy kým ho každý uznáva a dodržuje. Iste uznáte, že život je zmena. Každý štát od Ríma až po ZSSR si myslel, že bude večný. Neboli a nebudú ani dnešné! Je zbytočné ochraňovať to, čo už prekonala doba.
-
.poďakovanie od .marcel Uhrin | 2. október 2009 16:29
Pán Bán, ďakujem vám za text aj za trpezlivé, jasné, zrozumiteľne formulované reakcie. V záplave nezmyselných anonymných (a pridávam sa k vám, teda zbabelých) "drístov" boli balzamom … a v súlade s vašou radou, odporúčam všetkým diskutérom návštevu Kosova alebo aj Albánska. Ja som bol v oboch … a to klišé o tom, že je lepšie stokrát vidieť … platí (mimochodom pred pár dňami som prechádzal Podnesterskom a obraz, ktorý mi utkvel v pamäti celkom presne zodpovedá vašej nedávnej reportáži)
-
.ad vsetci od .andrej Bán | 1. október 2009 23:10
Priatelia, dlho som medzi vás nezavítal a vidím, že diskusia sa utešene rozrástla - aj bezo mňa... Vďaka, .týždeň je vám vďačný za každé kliknutie, za každý názor, aj keď je sebahlúpejší. Ale aby som vás potešil (keďže debata je už dávno neproduktívna), skúsme takú hru. Kajúcne priznávam, že som sa vo všetkom mýlil - a opakujem spolu s vami mantru "Kosovo je Sebija!" Ozaj, poznáte ten vtip? Srbija kao Nokia - každý rok menší a menší model. Ale vážne, skúsme si predstaviť, že sa vo všetkom mýlim a pravdu máte vy. Prosím vás však o jedno. Zodvihnite prdel od počítača a zájdite do Kosova. Zariaďte, aby Kosovo vrátili Američania Srbsku - a sledujte čo sa bude diať. Sledujte, ako sa bude dariť srbským policajtom, úradníkom, vojakom, aby vládli nad územím s takmer dvomi miliónmi nie práve priateľsky naladených Albáncov... Teraz smrteľne vážne: podobne ako britský novinár Tim Judah sa nazdávam, že Srbsko si raz hlboko vydýchne, že ho zbavilli balvanu menom Kosovo. Majte sa pekne a keď budete v Kosove, ozvite sa mi.
-
.odkaz pre mariana od .jano | 28. september 2009 13:13
Mas pravdu, hrozne sa im (Madarom) ukrivdilo. Len neviem, kde si zobral cislo 1 072 000 madarov v roku 1920. Nakoniec aj vsetko ostatne v tvojom prispevku je priserne skreslene. Este ta doplnim: Madari tu boli prvi, my sme homeless bastards, co im berieme zem a neustale ich utlacame a krivdime im...Bravo, pan Hrib. Tu mate ovocie svojej prace!!! A Marianko, ty este urob prispevok, ako to bolo s nasou mensinou v Madarsku...
-
..Tyzden=zumpa od .jano | 28. september 2009 13:01
Sem sa presne hodi tvoj prispevok, pan Ban, do tejto svetoobcianskej zumpy
-
.oSUDY MAĎAROV NA SLOVENSKU od .z.marian | 28. september 2009 09:43
MAĎARSKÁ TRAGÉDIA: OSUDY MAĎAROV NA SLOVENSKU (1944-1949) www.youtube.com
-
.patol od .vojto | 27. september 2009 19:51
ked tento "autor" pisal reportaz z Podnesterska, stazoval sa, ze o nom nejaky Rus napisal, ze patologicky neznasa vsetko ruske...po tom clanku ja dodavam, ze aj vsetko srbske...v jednom vreci s Dulebom, Samsonom, Havlom, Butorom, Kacerom a dalsimi pseudopolitologmi...ani sa mi nechce dalej pisat
-
.ešte k tebe, felvidek od .petermelisbb | 27. september 2009 10:15
na stratu identity ťa beriem ako experta - nevieš poriadne slovensky, maďarsky a najnovšie nadávaš anglicky /povedzme/ ...akú máš identitu vlastne ty sám ? všetky tvoje komentáre na fórach dokazujú len jedno, ja ako Slovák som na tom určite lepšie, než ty, lebo mám a ovládam svoj jazyk ty však nepatríš nikam, lebo nemáš jazyk, ktorý by si ovládal ...mňa budú vítať či rusi, poliaci, srbi a podobne, lebo mi budú rozumieť - kto bude vítať teba, keď ti nikto nerozumie, lebo nemáš jazyk ?
-
.pan Ban ...niekoľko realít od .petermelisbb | 27. september 2009 09:57
predovšetkým, každý zmarený život je stratou. a teraz trochu k faktom - nesmierne ma teší, ako všetci hovoria o utrpení Albáncov, vraždení a podobne, a som za potrestanie vinníkov - avšak, všetkých, nielen Srbov. Realitou je, že Albánci svoj štát majú, a druhou realitou je, že asi žiadna menšina nemala také široké práva, ako mali národy bývalej Juhoslávie. Nie je to z mojej hlavy, podobných názorov nájdete množstvo. Juhoslávia sa ako celok niekomu nehodila, a neboli to iba národy v jej rámci. Bolo to už vidieť po Titovej smrti, keď sa začínali ukazovať rôzne príznaky, predpovedajúce rozpad. Medzinárodné spoločenstvo sa pozeralo, a v prvých fázach prilievalo olej do ohňa - nie prispievalo k pokojnému riešeniu problému. Výsledkom bola vojna, vraždenie a množstvo obetí. Preto, nemýľte si pojem národ a národnostná menšina. Albánci boli v rámci Juhoslávie menšina, a albánsky národ má Albánsko. Samozrejme, tam by asi nikto neutekal, rovnako ako naši Maďari do Maďarska. Keď teda hovoríme o Kosove, položte si inú otázku - prečo roky netrápi nikoho vraždenie Kurdov, skutočnosť, že nemajú vlastný štát, bijú tak Turci, ako donedávna Iračania ...prečo ? Bude to tým, že nemajú nič cenné - ropu, nerasty, strategickú polohu ... Čím to je ? Prečo všetci prehliadajú dlhoročný hladomor v Sudáne ? Sudánci nemajú právo na život ? Prečo sa prehliadajú zločiny Izraela, porušenia medzinárodného práva, a nakoniec ešte pomätenci vyhlasujú, že islam je náboženstvo teroristov ? Len poznámka na okraj - ak by si čokoľvek, čo sa dnes toleruje USA, Izraelu, dovolila iná krajina, je už dnes pod embargom a vo všetkých médiách... Výsledkom je potom to, že Rusi tiež iba využijú situáciu ... Ak máme byť objektívny, kosovskí Albánci dostali štát, ktorý bude roky predmetom problémov a konfliktov, pričom opäť niekto obišiel medzinárodné právo ... a na záver - kedy budú mať vlastný štát Indiáni v Amerike ? Podľa amerických kritérií by ho mali mať už dávno, nie ?
-
.felvidek od .felvidek | 26. september 2009 11:55
Slovaks don't have identity. Go back to urals u fucking russians.
-
.pan Ban ...skoro som vam uveril od .miroP | 25. september 2009 16:31
Musim uznat, ze zaujimavo prekrucate fakty ale uznavam, ze ich viete podat mimoriadne doveryhodne. Len taka vsuvka. Vasa reakcia z 23.septembra 13:01 ... greci maju dva staty, Grecko a Cyprus ... To je fakt skvele prirovnanie. Asi vam nic nehovori nazov Severocyperska republika. Samozrejme, ze vam nic nehovori ani to, koli comu to vsetko vzniklo. Skuste sa pozriet na cypersku vlajku a skuste hadat, preco je taka ako je. Nikto vam neberie vas nazor na Kosovo ale preco sam nepriznate, ze je tendencny a jednostranny. Nehrajte sa na nestranneho pozorovatela. Je to smiesne.
-
.pan Ban od .sidney | 25. september 2009 13:31
pokial ste to Vy, co ste pracovali pre Reflex, ani sa necudujem, ze neviete prekrocit svoj tien. Stale pisete tendencne a okrem toho, nikdy nenavrhujete ziadne riesenia. Ano, mate dobre fotky, tie sa mi väcsinou pacia, clanky uz pomenej. Su dost jednostranne a väcsinou uz dopredu viem koho stranu zastavate. Skuste sa trochu odosobnit a zmente trosku aj teritorium vasich zaujmov. Mensiny nie su len narodnostne a nie vzdy su to ony, ktore su utlacane.
-
.andrej ban od .juraj.amalecky | 25. september 2009 12:06
tak ako vzdy uplne demagogicky. v kosove sa udialo JEDINE ETNICKE CISTENIE - urobili ho NATO a ALBANCI ked vyhnali z kosova srbov. v kosove sa jediny krat porusilo medzinarodne pravo ked NATO urobili zdrap papiera z (vlastnej) rez. BR OSN 1244. vojnu v kosove zacali JEDINE nato a albanci ked zavrazdili v priebehu par tyzdnov niekolko desiatok srbskych policajtov spachali niekolko desiatok ritualnych vrazd vypalili niekolko desiatok srbskych domov aj s jasnym odkazom ze to urobili pre etnicke cistenie kosova. ked armada YUGO zakonne zasiahla boli to zas albanci ktori lvou miernou prispeli k vypalovaniu ako srbskych dedin (ako pomstu) tak aj k paleniu a vyhananiu albancov (pre propagandu A LA BAN). v zapadnych mediach som si dal namahu v case vojny NATO s YUGO som prezrel spravy ... podla nich pocet vyhanych albancov za 2-3 tyzdne dosiahol dolnou hranicou 2 miliony (co su vsetci!). tym je jasne ze vsetky tieto spravy boli BOHAPUSTA LOZ. dnes vieme ze po tom ako sa YUGO vzdala teroristickym naletom NATO na mesta ako belehrad a novy sad (treba podotkut ze vlada SR aktivne nechala hadzat bomby na novy sad slovakom na hlavy) bolo za vedenia NATO vypalene CELE pravoslavne kulturne dedicstvo v kosove. 3/4 srbov boli vyhnanych pred hlavnami zbrani teoristickej UCK a NATO. drobnost s obchodovanim s ludskymi organmi unesenych srbov ktoru priniesla carla del ponte bola zametena pod koberec. slobodan milosevic bol v HAAGU otraveny agresivnymi liekmi teda de facto prenho PRUDKYM JEDOM. napriek tomu ze medzi tym ako ozaj zomrel a ako by zomrel na otravu povedzme kyanovodikom nie je vobec ziadny rozdiel - tak medzinarodny sudny dvor v HAAGU ani nezacal vysetrovat zjavnu vrazdu. no a dnes - ked piseme o nasich madaroch - co vidia csaky a spol? ze keby aj zacali akekolvek vrazdenie a vojnu - nestane sa im nic. tak ako haradynaj ceku thaci a spol su uznavane osoby v tych dolezitych kruhoch. myslienka zopakovat na slovensku kosovo je prirodzene viac ako lakava. pravdu povediac - csaky by musel byt sprosty alebo svatec aby na tom nepracoval. a kedze z rozsiahlej SMK korupcie (akcie ako transpetrol, dotacie na polnohospodarstvo a pod) je jasne ze csaky svatec nie je ale je to zlodej taky isty ako jano slota tak potom zostava uz len ze je bud sprosty alebo riesi v hlave kosovsky scenar pre slovensko.
-
.soros od .pricetny | 25. september 2009 10:14
moj prispevok bol ironicky, tiez som si nevsimol nejaky nedostatok.
-
.ad soros od .andrej Bán | 25. september 2009 09:29
Je to už neproduktívna debata. Je mi vás ľúto, pán "soros", pretože očividne ste veľa vedomostí o Kosove nepobrali, no zadúšate sa hnevom a urážate. A nesmejem sa na tom, že neviete po slovensky a nepoznáte rozdiel medzi "y" a "i". Mám sto chutí vás už ignorovať, no odpoviem - aj pre iných.Takže po poriadku: 1) Je pravda, že v Kosove sú vzácne srbské chrámy a pamiatky (Napr.Pečská Patriaršija, Gračanica alebo Visoki Dečani), no je pravda, že sú tam aj vzácne (albánske) mešity, napr. v Gjakove, ktorú opravovali s pomocou Švédska a UNESCO. Osobne tie miesta poznám. Za vojny bolo zničených stovky mešít, aj stovky chrámov. Mnohé sakrálne stavby boli po nej opravené. A písal som aj to, že počas protisrbských nepokojov v r.2004 zničili Albánci aj pravoslávny chrám v Prizreni. Dnes ho opravujú, z rozpočtu kosovského min.kultúry, nie zo zahraničnej pomoci. 2) Pýtate sa, kde a kedy som písal o albánskych zločinoch. Nuž, často. Hneď v prvých reportážach som písal o vyháňaní Srbov a pomste voči nim, v reportážach po r.2003 som sa podrobne venoval ťažkému údelu Srbov v izolovaných enklávach, kam sa opakovane vraciam.. Mimochodom, poznmáte Kosovo osobne? Ako často ste tam boli vy, aby ste sa presvedčili o situácii na vlastné oči? V knihe mám napr.fotografie horiaceho srbského domu, zničenej srbskej školy v enkláve Osojane. A čo ma veľmi hnevá, dodnes (!) je medzi Pejou a Klinou pri hlavnej ceste zničený srbský kostol - jeho fotografia je v mojej knihe aj na výstave. No nielen to, o zločinoch voči Srbom píšem aj v predchádzajúcich reakciách na tejto diskusii (UCK napádala srbské policajné stanice a zabíjala policajtov), prečítajte si. Vždy však hovorím, že viac zločinov (nielen čiselne, podľa počtu obetí) napáchali srbské sily, vojenské, policajné aj polovojenské. Mali ťažkú techniku, tanky, bojové vrtuľníky, ktorými "čistili" územia, kde žili Albánci. 3) Vina Miloševiča - ako iste viete, bol to zložitý prípad a pán Miloševič zomrel v Haagu skôr, než bol súd uzavretý. To hovorí za všetko. Nebolo teda možné jeho vinu preukázať, proces nebol ukončený. Čo je ľúto vám, mne aj mnohým iným. No nezúfajme, ešte je tam Šešelj a verím, že sa obnoví proces s veliteľom UCK Haradinajom, pri ktorom údajne dochádzalo k zastrašovaniu svedkov...
-
.pre erazmus a pricetneho od .soros | 25. september 2009 00:16
Ak ste v mojich prispevkoch nasli nejaky nedostatok, tak poprosim ho pripomenut, lebo vo vasom pripade maju reakcie nulovu informacnu hodnut...skor je to len nejaky vilev emocii....
-
..... od .soros | 25. september 2009 00:10
Pan Ban aj keby boli Albanci potomkovia Ilyroch (co si osobne nemyslim, kedze ide len o teoriu a len jedneho historika, ktora je este v rozpore s inymi teoriami), tak to stale nedava nikomu pravo menit hranice statov. Si predstavte zeby do vasho domu vkrocili Nemci a zacali vam hovori, ze toto kedysi bolo nemecko a ze oni na toto uzemie maju vacsie pravo ako vy.... KRAJINA PATRI TOMU KTO NA NEJ ZIJE povedala mi raz jedna Srba...(narazala na vyhnanie srbov z chorvatska a kosova) V kosove je (teda bolo) velke mnozstvo UNESCOM hranenych pravoslavnych kostolikov, ktore jasne vypovedaju o historii tejto krajiny, ale ja niesom historik a vy tiez nie.. Ak hovorite, ze film Ukradené Kosovo je tendencny a propagandisticky, tak naozaj neviem ako pomenovat vase clanky a fotografie....KEDY V KTOROM CLANKU STE VY PISALI O ALBANSKYCH ZLOCINOCH, alebo o zlocinoch NATO na Srboch ??? Ja taketo reci od vas som este nepocul, stale len o hovorite o chudakoch Albancoch, "hrdinoch" Americanoch a nacionalistickych Srboch. Stale ste mi neodpovedali na otazku: AKO JE MOZNE ZE NA MILOSEVICA SA ZA 5 ROKOV SUDU NEDOKAZALA ZIADNA VINA ??? PRETO TOHOTO CLOVEKA ANI NEMOZEME NAZIVAT ZLOCINCOM.... Davate mi tu linky a clanky....., ale ja nechcem novinarske keci....ak boli, alebo ste mali nejake dokazy tak ste ich mali dat na europsky sud..... Medzi politikom a novinarom je 1000 nasobny rozdiel...Politik klame za 10 000 000 sk, novinar za 10 000 sk.
-
.erazmus od .pricetny | 24. september 2009 21:13
skutocne tu diskutuje nesvojpravny odpad spolocnosti. uz by bolo nacase vytvorit im geta nielen na internete.
-
.pan Ban; od .erazmus | 24. september 2009 20:37
obdivujem vasu trpezlivost diskutovat s bandou obmedzenych primitivov, ktorych vzdelanie a skusenosti pochadza zo "studia" internetovych diskusii s podobnymi kreaturami. Vase argumenty nedokazu ani len precitat, nieto nad nimi uvazovat - vedia len dookola omielat frazy pochytene na Nete. Bohuzial, osoby s podkritickou urovnou inteligencie maju pristup nielen na Internet, ale aj do volebnych miestnosti, takze im, okrem zamorovania internetu, mozeme podakovat aj za Slovensko vedene bandou skorumpovanych psychopatov na rovnakej inteligencnej a charakterovej urovni.
-
.reakcia č.2 od .andrej Bán | 23. september 2009 20:09
Pan „soros“ (inak, máte pozoruhodné meno), skromne pripomínam, že moje priezvisko je Bán, nie Bahn. To iba na okraj. Máte pravdu, Kosovo skutočne iba ťažko môže byť sebestačné pri 60-percentnej nezamestnanosti. Kedysi, za Juhoslávie, to bol najchudobnejší agrárny prívesok – stovky tisíc Albáncov (aj z Kosova) žijú už dlhé roky ako gasterbajtri na Západe a posielajú domov peniaze. Nebyť toho, rodiny by iba ťažko prežili. Okrem toho, väčšinu príjmov má skromný štátny rozpočet z cla – takže misiu EULEX čaká skutočne ťažká úloha postaviť túto krajinu hospodársky na nohy. Mnohé fabriky od vojny nemohli vyrábať, pre nevyjasnené vlastnícke vzťahy, ich majiteľom bolo de iure Srbsko, ktoré z pochopiteľných príčin zablokovalo proces privatizácie do vyjasnenia štatútu, a tiež po ňom... K filmu Ukradené Kosovo na ČT iba jedno: taký propagandistický kúsok som už dávno nevidel... jednostranné, tendenčné. Priateľ tlmočník, ktorý do Kosova jazdil so mnou povedal, že teraz už ostáva, aby tí istí autori natočili opačný film, proalbánsky a nazvali by ho Osvobozené Kosovo :) Pán "soros", píšete, že Albánci tu ostali ako „zviški obyvateľstva po stáročných okupáciách Turkami.“ Už dávno som sa tak nezasmial! Aké zvyšky máte na mysli? Týmto zároveň odpovedám aj Petrovi Kušnírovi, ktorý sa odvoláva na českého historika Jana Rychlíka. Uznávam, profesor Rychlík je istá autorita, limituje ho však to, že neovláda albánsky jazyk, a nemôže tak študovať primárne zdroje v tomto jazyku, iba v srbskom. Ako protiváhu prof. Rychlíka by som uviedol uznávaného českého historika, už, žiaľ, nebohého, Pavla Hradečného z Akademie věd ČR, ktorý vyvracia mnohé srbské mýty a v knihe Dějiny Albánie (nakladatelství Lidové noviny, 2008) píše, že teória o Ilýroch ako predkoch Albáncov je najpravdepodobnejšia. Dodávam, že Hrádečný ovládal albánsky jazyk a dôkladne spracoval aj dejiny Grékov. Takže, vyberte si, páni. Skutočne vám odporúčam študovať relevantné správy HRW aj ICG. Sú ešte správy OBSE (OSCE po anglicky), správy UNHCR a Červeného kríža. Všetky hovoria o tom, že pred vojnou a náletmi NATO v marci 1999 srbské sily, najmä policajné, viedli systematickú a brutálnu kampaň proti etnickým Albáncom. Práve touto kampaňou stratilo Srbsko Kosovo – čo napokon po masakri v Drenici v marci 1998 (58 zabitých členov rodiny Adema Jashariho, vrátane žien a malých detí) priznal aj biskup srbskej pravoslávnej cirkvi pre Kosovo Artemije: „Po Drenici zmizli šance na dialóg. Čo ostalo je vojna a strata Kosova.“ (Tim Judah, War and revenge, Yale University Press, 2002). Ten istý biskup Artemije pritom nedávno brojil, aby Srbsko za Kosovo nasadilo aj armádu. Mám to doložené z agentúrnych správ. Je tu aj správa Kosovo Spring (Kosovská jar) organizácie International Crisis Group, z 20. marca 1998, teda rok pred vojnou. Uvádza: „Since 28 February when Serbian special police launched a brutal offensive against alleged ethnic Albanian (Kosovar) separatists in Kosovo, events in that ethnically-divided province of rump Yugoslavia have featured prominently on the front pages of newspapers and in television and radio news broadcasts throughout the world. The powder keg, whose explosion has so often been predicted during the past decade, appears finally to be igniting. As the consequences of ethnic violence in Kosovo threaten to spill beyond the borders of rump Yugoslavia and endanger the stability of the entire region, the international community no longer accepts Serbian claims that what takes place there is purely an internal matter. International diplomacy has therefore swung into action to head off an impending tragedy which is already being called a “second Bosnia”.“ A ešte uvádzam názor jedného z najrešpektovanejších znalcov Balkánu, britského historika Noela Malcolma. Is Kosovo Serbia? (Je Kosovo Srbsko?) – pýta sa 26. februára 2008 v denníku The Guardian. A píše: „History, for the Serbs, started in the early 7th century, when they settled in the Balkans. Their power base was outside Kosovo, which they fully conquered in the early 13th, so the claim that Kosovo was the "cradle" of the Serbs is untrue. What is true is that they ruled Kosovo for about 250 years, until the final Ottoman takeover in the mid-15th century. Churches and monasteries remain from that period, but there is no more continuity between the medieval Serbian state and today's Serbia than there is between the Byzantine Empire and Greece. Kosovo remained Ottoman territory until it was conquered by Serbian forces in 1912. Serbs would say "liberated"; but even their own estimates put the Orthodox Serb population at less than 25%. The majority population was Albanian, and did not welcome Serb rule, so "conquered" seems the right word. But legally, Kosovo was not incorporated into the Serbian kingdom in 1912; it remained occupied territory until some time after 1918. Then, finally, it was incorporated, not into a Serbian state, but into a Yugoslav one. And with one big interruption (the second world war) it remained part of some sort of Yugoslav state until June 2006. Until the destruction of the old federal Yugoslavia by Milosevic, Kosovo had a dual status. It was called a part of Serbia; but it was also called a unit of the federation. In all practical ways, the latter sense prevailed: Kosovo had its own parliament and government, and was directly represented at the federal level, alongside Serbia. It was, in fact, one of the eight units of the federal system. Almost all the other units have now become independent states. Historically, the independence of Kosovo just completes that process. Therefore, Kosovo has become an ex-Yugoslav state, as any historian could tell you.“
-
.pán Bán od .peter Kušnír | 23. september 2009 17:51
Ja len pánovi Bánovi dodám, že bola porušená charta OSN č. 1244 o neoddeliteľnosti KOSOVA od SRBSKA. Čo sa týka histórie to by som prenechal odborníkom historikom, balkanistom napr. historika Jána Rychlíka www.slovane.ic.cz
-
.oprava od .soros | 23. september 2009 17:40
pri 60% nezamestnanosti - malo byt doplnene
-
.pan Bahn od .soros | 23. september 2009 17:38
Pan Bah uplne vazne si myslite ze Kosovo by bolo ekonomicky sebestacne pri 60% ...??? Aj napriek obrovskej nezamestnanosti sa Albanci vozia na drahych autach a stavaju si mesity (odkial maju pan Bah na to peniaze ???, zeby s predaja drog, zbrani a nutej prostitucie?) Pan Bahn jednoducha a logicka otazka. Ak su dokazi genocidy na Albancoch, PRECO nikto nebol schopny to za 5 rokov dokazat Milosevicovi ??? Uznanie Kosova je proti medzinarodnemu pravu... To ze Kosovo uznalo 60 krajin, nemeni medzinarodne prave....(logika).... Odkial ste zistili ze Albanci su potomkovia Ilýriov ????????????????????????????????????? Albanci tu ostali ako zvisky obyvatelstva po starocnych okupaciach Turkami...(ale ved pan Bahn to nas ucili na zakladnych skolach) Ked tam chodite urcite ste boli aj navstivit desiatky pravoslavnych kostolikov, z ktorych niektore maju aj viac ako 1000 rokov a su zapisane V UNESCU (teda ak este ich albanci vsetky nespalili, samozrejme ako opravnenu pomstu voci Srbom) K tejto problematike by som doporucil film Oloupene Kosovo da sa pozriet na Google video. S prianím pekného dňa!
-
.kedy sa pride k rozumu? od .vladimir | 23. september 2009 13:23
"Ano, dokazal by som si predstavit tupe vahave narody, ktore by i v nasej rychlej Europe potrebovali cele polstorocia, aby prekonali atavisticke zachvaty vlastencenia a lpenia na hrude a prisli opat k rozumu, teda k dobremu europanstvu". Friedrich Nietzsche
-
.reakcia od .andrej Bán | 23. september 2009 13:01
Milí diskutujúci, vravel som si, že sa už nebudem zapájať do diskusií na webe - lebo umožňujú anonymitu (zbabelosť), čo mi principiálne prekáža. Moje meno, moju tvár, môj hlas poznáte - ja vás nie. Ale nevadí. Takže po poriadku. Riki sa pýta na súvislosť medzi Kosovom a Gruzínskom. Lepšie je azda hovoriť o súvislosti medzi Srbskom (strata Kosova) a Gruzínskom (strata Abcházska a J.Osetska). Iba stručne - máte pravdu, paralela je očividná, no okolnosti vôbec nie. 1) zásadný rozdiel je v tom, že kým Kosovo po vojne v r.1999 riadila Civilná misia OSN (UNMIK), boli a sú tam vojská NATO (KFOR), dnes je tam Civilná správa EÚ (EULEX) a k dnešnému dňu ho ako nezávislý štát uznalo 62 krajín sveta... tak Abcházsko, J.Osetsko boli, sú a zrejme budú "ruskými protektorátmi". Moskva sa s nikým neradila, nijaké medzinárodné rokovania neakceptovala, rozhodovala sa vždy iba sama - a Putin teraz jasne povedal, že nijaké uznanie, okrem ruského, tieto odštiepenecké republiky už nepotrebujú. Pre pobavenie: uznala ich ešte Nikaragua (Ortega chce ruské zbrane) a Venezuela (Chavez dtto). Nazdávam sa, že Rusko očividne pohŕda medzinárodným spoločenstvom a ani to nepredstiera... Neviem, či viete, ale 9 rokov bolo do rokovaní o budúcnosti Kosova zapojené aj Rusko, spoločne s EÚ a USA. Vot tak. 2) Slobodan Miloševič sa mohol strate Kosova vyhnúť - keby mu neodobral po nástupe k moci autonómiu udelenú Titom a keby tam neposlal vraždiace polovojenské jednotky. Kto neverí, nech si pozrie dokumentárne filmy Miloševič na súde a Škorpióni. 3) Je faktom, že štáty vznikajú aj zanikajú po vojnách, najmä po prehratých vojnách prichádzajú o svoje územia. 4) Na Slovensku sa často oponuje, že Kosovo je nezmysel aj preto, lebo Albánci ako národ už majú jeden štát - Albánsko. Zabúda sa na inú paralelu: aj Gréci majú dva štáty, Grécko a Cyprus. Tak ako teda? 5) Z historického hľadiska je sporné tvrdenie našich milých srbofilov, že Kosovo "je historicky srbské územie, kolíska národa". Albánci a ich predkovia Ilýri tam už boli oveľa skôr, za čias Rímskej ríše, pričom Slovania (Srbi) tam prišli niekedy v piatom storočí. A potom, ak, tak za kolísku srbského národa možno považovať skôr oblasť Rašky v dnešnom južnom Srbsku (Sandžak), kde bolo prvé kráľovstvo dynastie Nemjaničovcov. Atď, atď. Ak hľadáte dôkazy o vojne v Kosove, o vraždení - Albnáncov, ale aj Srbov, čo vždy zdôrazňujem - mám pre vás opäť tú istú radu ako pre Dr.Čarnogurského. Preštudujte si správy medzinárodných organizácií Human Rights Watch, OBSE alebo International Crisis Group. Sú na webe. S prianím pekného dňa!
-
.omyl, pan Ban od .ten co sa pyta | 22. september 2009 22:15
Je zaujimave, ze ked ide o Fica, stracate nadhlad, ktory inak mate. Fico zneuzil kosovsky priklad pro domo, nesedi, co povedal, ale doma to ucinkuje a preto to povedal. Robi to Sarkozy, Obama, kdekto. Nazor Slovenska bol v sulade s medz. pravom, a je to v poriadku. Ale mam aj par otazok: Zaujimalo by ma, ako by redakcia .tyzdna reagovala na vznik Palestinskeho statu riadeneho Hamasom proti voli Izraela a jeho najvacsieho spojenca, akoby ste reagovali na vznik Walesu, Skotska ci zjednotenie Irska proti voli Britanie a s nesuhlasom jej hlavneho spojenca a mohol by som pokracovat.
-
.podobnosť ? od .ivusisko | 22. september 2009 21:44
V žiadnom prípade - my totiž o svoju zem nikdy neprídeme - to radšej umrieme všetci do jedného a s nami všetci maďari - To si zapametajte !!!
-
.podbnost od .pricetny | 22. september 2009 21:21
ano, su alebo mozu byt podobne. podobnost vsak neznamena zhodu vo vsetkom. rozmyslam, co na to treba, aby si to clovek vsimol ? alebo aby to neignoroval.
-
.vyborny clanok od .gerald | 22. september 2009 21:11
rozdiel medzi situaciou na juhu slovenska a kosovom zrejme najlepsie chape clovek ,ktory tam bol a videl rozstrielane domy, pozostatky masovych hrobov a pocuval pohnute osudy tamojsich ludi, tazko to pochopi niekto ,kto bol najdalej na konci ulice svojho zaprdeneho bezpecneho mestecka
-
.slovenskí Maďari ako srbskí Albánci? od .vlaku | 22. september 2009 20:36
Ale ano, aj piata kolona v Sudetoch zacinala takto nevinne.... Treba prist na juh a skusit si to, v poslednom case sa tu deju divne veci.... Zrejme treba madarom povedat ze na Felvideku nech si robia co chcu, ale na uzemi zvrchovanej Slovenskej republiky nech dodrziavaju zakony Slovenskej republiky, aj ten jazykovy, bez naroku madarov (Felvidecanov) ucasti vo vlade... uz len preto, ze v poslednom case uz aj v madarkych televiziach pouzivaju miesto pojmu Felvidek vyrazy Szlovakia a Szlovak koztarsasag.... Pan Ban mi v toto pripade pripada ako lahostajny idealista z bratislavskej kaviarne ktory mimo Slovenska vidi problemy, ale problemy slevenske mensiny zo slovenskeho juhu bagatelizuje....
-
.kDE SU DOKAZY ??? od .soros | 22. september 2009 20:31
Pan Bahn mohli by ste tu uviest oficialne dokazi vrazdenia Albancov .... Milosevica sudili 5 rokov A NIC MU ZA 5 ROKOV NEDOKAZALI a to sa obhajoval sam ... asi to bol genialny pravnik.... PRETO HOVORIT O VLADNYCH SRBAKYCH ZLOCINOCH VOCI ALBANCOM JE SCESTNE A NERPAVDIVE KEDZYE OFICIALNE DOKAZI NIESU.... LEN TIE MEDIALNE NAFUKOVACIE... ja viem ze ste tam chodili...a tralalalal ..ale aj ja som bol niekolko krat v Madarsku a nehovorim o sebe, ze som expert na Hungariu.... INAK KOSOVO 50% a nieje sebestacne TAK O AKO OSAMOSTANENI TU ROZPRAVATE .......
-
.otázka Andrej Bán od .riki | 22. september 2009 19:13
p.Bán nevidíte súvislosť medzi KOSOVOM a GRUZíNSKOM? Srbom bola ukradnutá zem tak ako Gruzíncom nie? alebo podľa Vás amici môžu a rusi nie?????
-
.kam sa podela ucta k citatelovi? od .xerox | 22. september 2009 16:21
Mne sa len nepaci,preco ste automaticky oznacili tych ,co si myslia,ze Pristina a Komarno su podobne pribehy ,alebo mozu za istych nasich okolnosti byt ,za nepricetnych? Aj mne je z takychto sposobov zle.
-
.hmmmmmm od .vw | 22. september 2009 15:41
aj vtedy si vela ludi myslelo, ze to co sa stalo medzi srbskom a albanskom je nemozne, ze je to len retoricke cvicenie populistov. A stalo sa. Ked budu Fico a Slota dostatocne dlho provokovat, raz to praskne.
Komentáre do diskusie môžu pridávať len predplatitelia Piana. Zaregistrovať sa môžete tu.
Redakcia si vyhradzuje právo vymazať príspevky, ktoré obsahujú vulgárne či rasistické výrazy, a tiež tie, ktoré sú osobným útokom na redaktorov a spolupracovníkov .týždňa.
Copyright © 2009 - 2012 Vydavateľstvo W Press a.s., Partizánska 2, 811 03 Bratislava, Slovensko / ISSN: 1336-653X
Design and Technology by MONOGRAM