autor

.jaroslav Daniška

Píše najmä o spoločenských, politických a náboženských témach. Študoval politické vedy v Trnave, Prahe a Varšave. V minulosti pracoval ako asistent poslancov NR SR a poradca ministra vnútra. Patrí k zakladateľom a redaktorom katolíckej revue Impulz. Je ženatý, otec dvoch detí, žije v Pustých Úľanoch.

.denník Jaroslav Daniška

Bozk Ivety Radičovej

Daniel Lipšic chcel založiť novú stranu. Svoju úvahu predstavil niektorým pravicovým politikom, v jednom z nich sa však katastrofálne „sekol“. Iveta Radičová ho totiž verejne ponížila.

Politický závet Mikuláša Dzurindu

Ak si myslíte, že Dzurindov závet zaznie až na sneme SDKÚ v Banskej Bystrici, mýlite sa. V strane sa s ním zoznamujú už dnes.

Vladimír Jukl, R.I.P.

V utorok prvého mája zomrel vo veku 87 rokov Vladimír Jukl.

Prečo kresťania volia Fica?

Tento text je pozvánkou na týždeň diskusii o stvorení sveta, rozumnosti viery v Boha, o tom, čo sa deje v rakúskej katolíckej cirkvi alebo v slovenskej politike.

Čakanie na Orbánovu provokáciu

Na starej téze Jána Čarnogurského, že najdôležitejšie sú pre Slovensko vzťahy s Maďarskom, sa nič nemení. Nezmenilo sa to vstupom do Únie, do NATO, ani vytvorením rôznych pridružených telies, ako je Visegradská štvorka.

Politická bublina menom Lucia

SDKÚ má novú hymnu. Je to pesnička od Beatles Lucy in the Sky with Diamonds.

Mráz na chrbte

Viete, čo robia mŕtvi ľudia, keď ich zapálite?

Nespôsobilá

Iveta Radičová nemôže byť prezidentkou, nerozumie totiž zahraničnej politike.

Na kolená!

84 poslancov poslancov Smeru a totálna porážka pravice. Čo tým chce Slovensko povedať?

Zrod novej SDKÚ

V noci zo soboty na nedeľu 11. marca sa narodí nová SDKÚ. Aká bude?

články

rss

Bieda nového lídra pravice

KDH je podľa posledných prieskumov najsilnejšou pravicovou stranou. Ako sa správa nový líder? A aká budúcnosť nás s ním čaká?

.jaroslav Daniška

21. február 2012 | prečítané 10329x | reagovalo 13 ľudí | hodnotené 3.8 | hodnotilo 235

Pre členov KDH je to veľký moment. Od roku 1997, keď vznikla volebná kandidátka piatich strán SDK, respektíve od roku 1999, keď sa časť bývalých členov KDH vrátila do svojej strany, je to prvýkrát, čo je hnutie silnejšie, ako Dzurindova strana, ktorá chcela KDH kedysi zničiť.

Pravda, treba si ešte počkať, či prieskumy potvrdia aj voľby a či Ján Čarnogurský neostane stále jediným predsedom KDH, ktorý bol aj lídrom pravice. Uvidíme v marci.

Tento triumf má však jednu chybičku krásy.

KDH je síce v prieskumoch pravicovým lídrom, nie je to však vďaka jeho rastu, ale vďaka percentuálnemu prepadu všetkých ostatných. Ak to tak dopadne aj 10. marca a KDH  bude lídrom pravice s 240 tisícmi hlasov (zisk z roku 2002, najväčší po odchode Jána Čarnogurského), tak to bude trochu smutné víťazstvo.

Ak to vôbec bude nejakým víťazstvom, bude to víťazstvo Jána Čarnogurského. Presnejšie značky, ktorú tento vysmievaný muž založil a ktorá prežila naozaj kadečo.

Ale vráťme sa do roku 2012.

Čo nám vedenie KDH ponúka? Ako vlastne chce viesť pravicu?

Prekvapivo, tých scenárov je hneď viacero.

Ján Figeľ a Pavol Hrušovský by radi vládli. Lenže, budúci premiér sa volá Robert Fico. Naši lídri pravice by sa teda radi objali s lídrom ľavice.

Úprimne povedané, takáto vláda by nebola žiadna tragédia. Čím úspešnejšie budú strany ako 99%, Obyčajní ľudia, prípadne SNS, tým väčší zmysel takáto vláda bude mať.  

Správa sa však takto líder pravice? Neočakáva sa od neho, že bude skôr alternatívou lídra ľavice, než jeho prvým koaličným partnerom?

Figeľ a Hrušovský na to nemajú odpoveď. Čakajú na výsledky volieb. Jazdia dookola po kruhovom objazde a čakajú čo sa stane. Ak bude Smer silný, zabočia prvou doprava a budú hovoriť, že pred červeným Slovenskom varovali a vyhlásia sa za lídra opozície. Ak ich bude Robert Fico potrebovať, zabočia doľava a povedia, že v záujme krajiny do vlády vstúpia.

Jedno aj druhé bude preto nedôveryhodné. Takto sa líder pravice nespráva.

KDH však ponúka aj iný postup. Predstavuje ho Daniel Lipšic.

Lipšic využíva Gorilu s takým gustom, že je jasné, že ak mu vlastná strana skríži plány (napríklad vládou so Smerom), založí si vlastnú stranu.  

Každý, kto pozná politickú mapu Slovenska, vie, ako táto strana bude musieť vyzerať. Lipšic bol dobrým ministrom KDH a vždy mal veľa krúžkov. Ale každé voľby sa opakovalo, že mnohí z tých, čo ho chceli voliť, KDH nevolili a radšej si vybrali SDKÚ. Lipšica chceli, ale KDH im páchlo po kadidle.

Podobný problém mal Lipšic aj vnútri hnutia. Bol totiž na dedinských voličov, čo chodia v nedeľu do kostola a trápia ich nedoplatky za plyn „príliš zdravý a príliš bohatý“.  Ako trefne povedala jedna bratislavská novinárka, KDH-Palisády to nie je celkom KDH.

Ak teda Figeľ s Hrušovským kývnu na širokú koalíciu, Lipšic založí novú liberálne pravicovú stranu. Táto strana bude pestovať umelý kult Ivety Radičovej, nie tradíciu Čarnogurského a Mikloška. Vlastne to ani nebude nič nové.

Tretí scenár predstavil v rozhovore pre náš časopis Radoslav Procházka. KDH by malo byť veľkou ľudovou stranou, z ostatných strán by malo povyberať hrozienka a rozšíriť sa.

Takéto rozšírenie, ako Procházka dobre vie, má svoju cenu. Inými slovami, Procházka vie, že nedokáže osloviť voličov ani hrozienka z SaS, a zrejme ani z nových protestných strán. Mohol by ale osloviť hrozienka z SDKÚ. Má to však niekoľko podmienok.

SDKÚ sa nesmie dostať do parlamentu, na ponuku „novej ľudovej strany“ musí kývnuť ministerka Žitňanská, plus niekto z druhej päťky, a ideálne aj Iveta Radičová, ktorá by opäť mohla kandidovať na prezidentku. A aby sa nové tváre medzi nami cítili dobre, zakryje sa to celospoločenskou diskusiou o registrovaných partnerstvách.

Takýto scenár sa však už nápadne podobá na ten Lipšicov. Kruh sa nám teda uzatvára.

Nech sa už presadí Figeľ s Hrušovským alebo Lipšic s Procházkom, nový líder pravice, ani veľká ľudová strana z toho nebude.

To prvé sa totiž nazýva spoľahlivý koaličný partner a to druhé len ďalšia liberálna strana. Líder vyzerá inak.

Apropos, registrované partnerstvá.

Joseph Ratzinger považuje definíciu manželstva za tému, o ktorej sa nediskutuje. Ak túto tému na Slovensku budú otvárať politici KDH, bude to vskutku počin.

Robert Fico sa môže tešiť na ďalších kresťanských voličov.

Posiela mu ich nový líder pravice.  


 

priemerné hodnotenie: 3.8  ~  hodnotilo: 235
 
1 2 3 4 5

ohodnoťte článok od 1 do 5

Diskusia (13)

  1. .som presvedčený, že Daniška sa zbláznil od .jan Krstiteľ Bratko | 27. február 2012 07:46

    Tak niečo neodborné, nepravdivé a tupé som už dávno nečítal. KDH je tu 22 rokov a verím, že tu ďaľších 22 rokov bude. Je to demokratické a kresťanské hnutie, ktoré sa tento polobláznivý kvázinovinár snaží stále špiniť. Odpadlík horší ako lbierál. Slepo slúžil Palkovi, nevadilo mu že Palkovu KDS sponzoroval agentŠTB jozef Chren, krycie meno Pepo Vrbovský, nevadilo mu, že strana mala ustanovujúci snen o 5 ľudoch v byte tohto agenta. Nenávisť voči Figlovi a Hrušovskému, ktorú už nevie zakryť ho úplne diskvalifikuje.

  2. .bieda od .schizofrenička | 25. február 2012 17:37

    .....teda takéto terno- 2 lídri,jeden doprava,druhý doľava,jeden lepší ako druhý, čo mám od radosti robiť?

  3. .dva slabe clanky za sebou.... od .feroXXX | 23. február 2012 06:07

    .... nuz, je pred volbami, treba to tak brat. KDH ma isty volicsky elektorat nie kvoli nemoralnemu kecalovi Carnogurskemu "Meciara nemozno potrestat lebo je to otec vlasti", ale preto, ze v tychto koncinach je masa veriacich stale znacna. Nic viac, nic menej. Dalej, Lisic dobre klame telom. Ale na poste ministra spravodlivosti, podobne ako Carnogursky, nepredvidol ziadnu pozitivnu systematicku, opakujem - systematicku - zmenu. Len ad hoc zasahy k mdializovanym pripadom. KDH je namocene do pravicovej gorily az po usi. Kauzy stratenych dokazov, Durkovskeho, funkcnej impotencie Palka v pozicii ministra vnutra, ktory o nicom nevedel a celkova systemova neprospesnost KDH pre krajinu je dovodom, preco KDH rozhodne nevolit. To, ako volic KDH reaguje na gorilu a historiu prospesnosti KDH pre krajinu - uplne inertne je zaroven vysvedcenim pre jeho schopnost kritickeho myslenia. V tomto zjavne vysoko koreluje s volicom Fica, co vyustuje do povolebneho spojenia KDH a Smeru - co je zrazu uplne v poriadku. Co dodat.

  4. .autorovi: od .dzurinda ml. | 22. február 2012 22:16

    pre autora: z kruhového objazdu sa dá odbočíť len doprava - ale to nie je dôležité. tiež si myslím, že po voľbách z kdh vystúpi lipšic. Teda pokiaľ sa mu nepodarí reforma zvnútra, a to sa mu nepodarí. Lipšic si založí stranu a, podľa mňa, bude to náhrada za SDKÚ. A môj pohľad mi hovorí, že to bude základ novej občianskej strany, ktorá sa bude môcť možno o 4, ale určite o 8 rokov postaviť SMER-u. Nemyslím si, že to bude ďalšia liberálna strana do zbierky. Práve naopak - nádejná občianska strana. Ja by som ju podporil a možno sa stal aj jej členom.

  5. .pohľad od .ev | 22. február 2012 09:07

    pre pan michal janak,myslím,že čiastočne máte pravdu alebo skôr to bolo tak. Najma preto,že napr.radio Lumen podporovalo bývalých komunistov.V mojom okolí všetci starší ľudia počúvajú rádio Lumen.Robilo kampan pre prezidenta Gašparoviča a aj Katolícke noviny. Myslím si,že v kresťanskom prostredí však nastal určitý posun ,najma medzimladými ľudmi. Dnes ked počúvate diskusie v kresťanskom prostredí,veľmi dobre vnímajú,že čo je komunizmus a ,že členovia Smeru sú bývalí komunisti. neverím ,že tento prieskum je pravdivý,lebo mladé ľudia,ktorí chcú voliť KDH,vôbec neveria,že by KDH mohlo so Smerom ísť. A to,že by podporovatelia Smeru chceli ísť s KDH?PochybujemMyslím si skôr,že otázky a odpovede v tomto prieskume boli postavené nie dosť zrozumiteľne

  6. .kDH na smetisko dejin vol.5 ? od .michal janak | 21. február 2012 20:46

    mam za to ze pan daniska sa celkom orientuje v konzervativnych vodach nasej politiky, aj vdaka tomu ze tam ma asi vela znamych a vie zakulisne informacie. tento clanok vsak skor evokuje tuzbu ako otca myslienky. hypotezy vytvarane z predoslych hypotez a ako informacia je to hodnotne iba ako modelova situacia vytvorena na...vlastne na com? pre mna ako liberala je vcelku komicke oznacovat lispica ako zakladatela liberalne pravicovej strany...mozno tak liberalne krestanskej (ok, to berem). cela uvaha ale stoji a pada na premyse odsudzovania KDH na zanik, ktoru autor zivy na blogu uz nejakych par rokov. a co tu kde tu, KDH ma aj napriek matovicovy stabilne tu svoju staru podporu, doplnenu o nejake 2% konzervativnymi volicmi sdku. KDH volici su presne taki "vidiecki" volici, nehovorim ze zli ludia, ale jednoducho tak ako volici fica nepotrebuju vela. chcu konzervativnu krestansku stranu, ktora bude vo vlade a nebude vymyslat. ich pohlad na socialnu politiku je rovnaky ako volicov smeru. nemaju nejaku extremnu sympatiu ku disidentom a spajanie cirkvy a disentu je pre nich skor "bratislavska vec z palisad". cirkev je pre nich sporiadany zivot, nedelny kostol a laska k bliznemu, nie principialnost a rebelstvo. To co robia figel s hrusovskym nieje ziadne beznadejne haldanie sameho seba. nie, naopak, zistili ze sa nemozu opierat o novembroveho mestskeho volica co voli KDH pre zasadovost. taky volic moze lahko ubziknut k SDKU, OKS. KDH naopak naslo a zistilo ze k stabilnemu vysledku im staci A: znacka B:krestansky v nazve C: warten und tee trinken. Pozicia univerzalneho hraca je odpudiva pre principialneho volica, z pohladu strany je to nalepsia strategia aku mozu mat. lebo vedia ze fico je dost konzervativny na to aby 90% ich volicov v pohode stravilo takuto koaliciu. Figel je naopak machiavellisticky genius. pre mna odpudive, no aj obdivuhodne

  7. .ale co ma kdh robit? od .jano english | 21. február 2012 16:54

    kdh vychadza zo situacie, ktora nastala a niet co ine robit, napriek tomu pravica je na tom dost zle, kdh by som nevolil a neverim im a ani mi nemaju co ponuknut, je pravda, ze radsej kdh so smerom ako keby mali ist do vlady povedzme 99%.

  8. .lipšic nemá so SMERom problém od .jey_svk | 21. február 2012 14:15

    ako sa píše tu: volby.sme.sk Lipšic tvrdí, že z KDH neodíde ani v tom prípade, ak pôjde po voľbách do vlády so Smerom. „Rozhodnutie väčšiny budem akceptovať.“ Rovnako tu aj popiera to, že by zakladal stranu v blízkej budúcnosti. Čiže autorove úvahy o tom, že v prípade vlády KDH+SMER by Lipšic odišiel, sú trošku vzdialené od reality. KDH sa už vrhá do náruče SMERu čím si podpisuje úmrtný list. A do tejto náruče KSD posiela aj Čarnogurský, ktorý po vláde so SMERom volá už od predčasných volieb

  9. .ignorancia zo strany Týždňa od .luTu | 21. február 2012 14:01

    Týždeň o sebe hovorí, že je demoratickým médiom. Beriem. V ideovom nastavení cítiť, že myslí kresťansky a ak nie, nie ateisticky. Beriem. Medzi čitateľmi má silnú skupinu voličov KDH. Beriem. Tak ale prečo potom toto demokratické médium pri robení rozhovorov s predsedami pravicových strán odignorovalo len predsedu KDH a za celé pôsobenie tejto vlády radšej písalo komentáre o slabom Figeľovi a slabom ministrovi dopravy, ako keby s ním spravilo rozhovor. Alebo radšej chcete tvoriť politiku ako byť tým, kto popisuje fakty?

  10. .pan Daniska, koho odporucate volit? od .slavo Furman | 21. február 2012 13:27

    pan Daniska, vcelku rad citam vase clanky, ci uz tu alebo v casopise, aj ked niekedy je pomerne tazko suhlasit so vsetkym co pisete. ;) Viem, ze nezvyknete odpovedat v diskusiach na blogu, no vychadzajuc z veci, ktore ste v ostatnom case napisali, by som sa rad spytal: Koho teda odporucate volit niekomu, kto ma skor konzervativny pohlad na veci? Z vasich clankov a prispevkov na blogu totiz IMHO plynie, ze takej strany niet. Je teda vasou odpovedou nevolit, resp. vhodit pri volbach do urny prazdnu obalku? ak je to mozne skuste odpovedat. vdaka, s. P.S. Pripadne ak to chcete priamo napisat, ako budete volit vy. s.

  11. .pan Daniska od .bB78 | 21. február 2012 13:00

    Ja som volic KDH. Budem aj v tychto volbach volit KDH (kedze sa bohuzial/chvalabuhu OL rozpadlo este pred volbami) . ale jednej veci nerozumiem/nechapem . ake je dedictsvo/tradicia panov Carnogurskeho a Mikloska (ktorych si vazim)? co priniesli na politicku scenu resp. do KDH? ja mam taky pocit, ze su ako bezdetni manzelia. nemaju pokrvnych nasledovnikov ,preto museli adoptovat deti - a tak to teraz vyzera. Hrusovsky ,Figel ...to je momentalna elita KDH a preto to vyzera ako zly vtip. nebyt gorily ,tak KDH nema ani 8% a zrejme by sa obavalo este horsieho vysledku... takto (zrejme) jednooky bude kralom. takze ake je prave dedicstvo/tradicia Carnogurskeho a Mikloska?

  12. .kDS od .vma@ | 21. február 2012 12:48

    Aj ja by som chcel konzervatívnu pravicovú stranu, založenú na kresťanských princípoch. Mala ňou byť Palkova KDS. Čakal som, akú bude mať podporu.To, že u voličov prepadla, zobudilo ma zo sna. Podľa mňa, na Slovensku momentálne nie je šanca, aby sa takáto strana dostala do parlamentu. Označia ju za Taliban a je vymaľované. Preto chápem pánov Lipšica a Prochádzku, že sa nechcú motať v parlamente so stabilnou podporou 8% bez možnosti reálne ovplyvniť smerovanie Slovenska.

  13. .pohľad od .ev | 21. február 2012 12:35

    pán redaktor,ku niektorým politikom ste -oprávnene-kritický,ale okolo niektorých vytvárate mýty vzdialené pravde. Dovolím si pripomenúť,že prvý politik,ktorý začal hľadať spájanie KDH so Smerom ,bol Ján čarnogurský. Usiloval sa hodne. A niektorí sme sa už vtedy domnievali,že cena za to bude jeho kandidatúra na prezidenta. K tej sa tento pán už aj verejne prihlásil,nehovoríte k tomu nič. KOho podporu očakáva? Za čo je to cena? Povedať,že vláda KDH so Smerom by nebola žiadna tragedia,pán redaktor,to vyžaduje úplnu ľahostajnosť ku obetiam komunizmu,ktorý skúša pán Fico rehabilitovať. Nevychádzame niektorí z údivu. Takže nekomunisti sú problém,ale spojenie s komunistami Vám nevadí.

Komentáre do diskusie môžu pridávať len predplatitelia Piana. Zaregistrovať sa môžete tu.


Redakcia si vyhradzuje právo vymazať príspevky, ktoré obsahujú vulgárne či rasistické výrazy, a tiež tie, ktoré sú osobným útokom na redaktorov a spolupracovníkov .týždňa.

Inzercia  Newsletter  RSS  Predplatné  Články z tlačených vydaní  Kontakty

Copyright © 2009 - 2012 Vydavateľstvo W Press a.s., Partizánska 2, 811 03 Bratislava, Slovensko / ISSN: 1336-653X

Design and Technology by MONOGRAM