video

rss

Tento informačný text sa vám zobrazuje namiesto článku, ktorý ste chceli zobraziť, pretože nie ste platiaci užívateľ siete Piano. Ak chcete zobraziť pôvodný text, 

PIANO je sieť predplatného, kde za jedinú platbu 2,90 € mesačne získavate okamžite prístup k prémiovému obsahu na najvýznamnejších slovenských weboch. Nezáleží na tom, kde zaplatíte, k ostatným stránkam v sieti máte automaticky aktivovaný prístup. Nemusíte už znova nikde inde platiť ani sa znova prihlasovať. 

Netreba sa pritom báť, že vaše peniaze na predplatné idú aj stránkam, ktoré nečítate. PIANO rozdeľuje peniaze podľa toho, koľko času na jednotlivých médiách strávite. Odmeňuje tak naozaj kvalitný obsah, ktorý chcete čítať - a dáva médiám signál, do čoho investovať majú a do čoho radšej nie. 

Vaše konto je viazané na vás, nie na váš počítač. Nemôžete konto v PIANO zdieľať s inými ľuďmi, ale môžete ho vďaka pridelenému heslu využívať aj na viacerých vlastných počítačoch.

Otvoriť platobné okno s možnosťami platby 

Prečo musím platiť, nestačia médiám príjmy z reklamy?

Reklama je výborný zdroj príjmov na financovanie masového obsahu, ktorý láka veľké množstvo ľudí. Médiá však majú problém financovať z nej na webe náročnejší obsah určený pre ľudí, ktorých zaujímajú menej masové témy, hlbšie analýzy a pôvodné spravodajstvo a vlastná tvorba.

Médiá sa tradične od svojho vzniku preto väčšinou museli spoliehať na oba zdroje príjmov, od čitateľov aj z reklamy (napr. za noviny v stánku zaplatíte a je v nich aj reklama). 

Na webe médiá dlhé roky dúfali, že príjmy z reklamy budú stále rásť a tak dokážu nahradiť výpadok príjmov od čitateľov. To sa však nestalo a ak chcú médiá skvalitňovať a rozširovať svoj obsah, musia sa vrátiť k pôvodnému modelu financovania aj vďaka platbám od čitateľov.

Možnosti platby 

Zaplatiť môžete:

  • platobnou kartou Visa, Mastercard, Maestro
  • online prevodom z Tatra banky alebo Slovenskej sporiteľne
  • na faktúru Slovanetu alebo Websupportu, ak už ste ich zákazníci (ďalšie firmy budú postupne pribúdať)
  • cez Paypal 
  • prevodom na účet z ktorejkoľvek banky.

Otvoriť platobné okno s možnosťami platby

Ak vám niektorý nástroj chýba, napíšte nám na info@pianomedia.sk. 

Ako umožniť hromadný prístup pre zamestnancov

Ak chcete zabezpečiť prístup pre viac ľudí, napíšte nám a pošleme vám podrobnejšie informácie o možnostiach hromadného predplatného.

Kto všetko sa do projektu zapojil?

Aktuálny zoznam nájdete na www.pianomedia.sk.

Kde sa dozviem o sieti PIANO viac?

Pozrite si stránku www.pianomedia.sk, tam sme pripravili všetky informácie, ktoré by ste mohli potrebovať, prípadne napíšte na info@pianomedia.sk 

Ako môžem zaplatiť?

Kliknite sem a zobrazia sa všetky možnosti platby.

Prečo nemáme Nobelovku?

127 : 59 | .lampa

Hosťami boli: Martin Mojžiš, Peter Szolcsányi a Vladimír Šucha

21. október 2010 | videné 9248x | reagovalo 48 ľudí

Diskusia (48)

  1. .štúdium u nás a vedľa od .leniana | 15. január 2011 22:17

    V tomto momente som hrdá na svoje rozhodnutie - ísť študovať na Masarykovu univerzitu v Brne. Často porovnávame s jednou univerzitou - jej fakultou kde študujú moji známi. Rozdiel? V Brne zameranie predmetov na všeobecný prehľad študenta a hlavne kritické zmýšľanie - nie hustenie aj neaktuálnych informácií. Skúšky v Brne pri hlavných predmetoch kvalitne prepracované, veľký dôraz na skutočnú vzdelanosť študenta - nie okaté podplácanie a náladami profesorov podmienené hodnotenie študentov. Myslím 2 najzávažnejšie problémy slovenského školstva. Česko nie je raj na zemi, ale určite sa tam dýcha ľahšie ako tu, doma na Slovensku. Žiaľ. Mrzí ma, že sa ako národ nedokážeme spamätať a nakopať sa k riadnej aktivite. Každý sa sťažuje, málo kto niečo spraví, málo kto má dokonca aj možnosť niečo spraviť vďaka dnes skvele prepracovanému krásnemu klientelizmu, lobby, atď. Nádej je opäť v mladých vzdelaných.

  2. .prejsť, alebo naučiť sa? od .kamčo | 6. január 2011 14:06

    Ja som šiel na Ekonomickú Univerzitu, aby som sa niečo naučil - ekonómia ma bavila už aj na Obchodnej akadémii. Ale teraz je mojím cieľom len to, aby som prešiel. Zlenivel som? - nemyslím si. Skôr to bude v niečom inom...

  3. .mp3 z lampy od .marini | 10. december 2010 14:23

    mp3 tejto lampy sa da najst aj na iTunes, staci si vyhladat "tyzden" medzi podcastami. Podcast obsahuje mp3 aj zo starsich vydani lampy a ostatnych videi. Kto nema cas sediet pri pocitaci, moze si tak pustit zaznam cestou v autobuse. Pre pokrocilych pouzivatelov, priamy link na RSS je feeds.feedburner.com

  4. .uzavretie debaty. od .mattie | 29. október 2010 15:24

    myslim, p. Šucha, že som povedal , slovami klasika, všetko, čo som povedať chcel. takže by sme túto debatu v toto predsviatočné odpoludnie mohli ukončiť. Podobné alebo iné debaty o rektoroch a univeritách budú ešte určite pkračovať. preto som rád, že som aj túto malú diskusiu vyprovokoval. S tou poslednou vetou zásadne nesúhlasím. Mám svoje skúsenosti /nemyslim na Vás :) / s manzerskym riadením a s prísľubom peňazí. napr. pri riadení inštitúcie orientovanej na zahraničnú politiku.Zďaleka to nie je všetko.. V tabuľkách sa dá totiž vykazovať činnosť z ktorej má reálny osoh len minimum ľudí. Neuveríte, ale taá posledná veta, to je presne to, čo som čakal ako Váš argument :) teraz je to už na Senáte, aby v správnu chvíľu správne vybral. zatiaľ dovidenia.

  5. .neruda vs Sejfert od .robo123 | 29. október 2010 14:44

    Nobelovka, jedine tak v literature, ale udelenie ceny za lit. je spojene aj s politikou, lobingom, musi byt na to idealna klima. Dotycny autor by mal byt prenasledovany, popripade iniciator niecoho nadspolocenskeho, otvarat nove horizonty, napisat dielo ktore je niecim naozaj vynimocne - minimalne v europe atd... . Zaujimave je ze - Nobelovku udelili komunistovi ale aj antikominutovi.

  6. .mattie od .vladimir Šucha | 29. október 2010 09:26

    Milý Mattie, potešilo ma, ze viete aj rozumne formulovat vety a kritiku. Bez primitívnych urážok a výlevov. Stačia už len dva kroky a bude to fajn. Prestať sa slabošsky skrývať za anonymitu a ospravedlniť sa za urážky. Potom sa môžme aj stretnúť a vysvetlím Vám všetky vaše obavy o moju kompetentnosť, ak Vás to tak trápi. Ešte dve malé vysvetlenia - relácia bola v prvom rade o stave vzdelávania na Slovensku. Druhé vysvetlenie - rektor je v prvom rade vrcholový manažér veľkej inštitúcie a jeho úlohou je priniesť pre univerzitu strategickú víziu, moderné riadenie a peniaze na vzdelávanie a výskum.

  7. .rektor pohruzeny do vedy od .lubal | 29. október 2010 08:48

    Ale toto je naozaj hlboke nepochopenie funcie rektora. Rektor stravi vacsinu casu manazerskymi pracami, keby sa niekde v labaku na tie styri roky pohruzil do vedy, univerzita by dopadla velmi zle.

  8. .pre p. Šuchu od .mattie | 28. október 2010 20:35

    myslel som, že debata už vyhasla, ale kedže nie, tak sa ozyvam s odpoveďou. ospravedlnenie samozrejme prijímam, lebo tak to má byť. kedže to bolo nevedomky. Áni, kritiku treba vedieť prijať. To sa týka každej , verejne pôsobiacej osoby u nás, či kedekoľvek inde. Keď čítam názory, ktoré niektorí ľudia adresujú v USA napr. B. Obamovi, tak si myslím, to je už príliš. :) Napokon, relácia, ku ktorej som smeroval svoje názory a kritiku, bola prezentovaná ako relácia o špičkových vedcoch. Vy Ste sa stali viac menej dobrovoľne aj politikom /pôsobenie v Bruseli /. Nerozumiem jednému, ako človek stihne povedzme 8 rokov pôsobiť v Bruseli ako vysoký úradník a zároveň byť aj ozajstným vedcom. to je naozaj niečo... Neviem si predstaviť, že by niekto v nejakej krajine vo svete bol dlhý čas ministrom kultúry a zároveň kvalitným a populárnym spisovateľom. bol by mi podozrivý :) alebo by bol proste geniálny. Som za to, čo som už naznačoval, aby rektorom bol človek naozaj pohrúžený do vedy a vzdelávania, nie manažér. to je asi všetko. pekný večer

  9. .to mattie od .dante | 28. október 2010 20:01

    Mily Mattie skoda, ze si sa zabudol vyjadrit k druhej, omnoho podstatnejsej casti mojho prispevku o volbe rektora:). A vobec si nemyslim, ze patris do nizsieho akademickeho rangu, ja takto ludi neposudzujem :)!

  10. .pre mattie ho od .vladimír Šucha | 27. október 2010 23:00

    Mattie, resp ktokoľvek kto sa potrebuje za toto meno skrývať, náhodou som sa dostal k tejto debate a nevychýdzam z úžasu. Nikdy by som si nemyslel, že existuje niekto kto ma tak bytostne nenávidí :) Možno by nebolo zlé aby ste sa prestali skrývať za pseudonym a otvorene sa k svojim názorom prihlásili. Rád sa Vám ospravedlním, ak ste mi podávali ruku a ja som to neopätoval. Mohlo sa to stať len nevedomky, lebo niečo také som v živote vedome neurobil. Vaše názory na moju vedeckú činnosť Vám neberiem, aj keď skutočne nepoznám kritériá, ktoré používate na toto hodnotenie. Rád si však moju vedeckú výkonnosť a kvalitu porovnám s vašou. To, že som pôsobill v byrokratickej inštutúcii je pravda a som rád, že som mal možnosť spolupracovať s množstvom super ľudí a nezakomplexovaných odborníkov, ktorí tam pracujú. Či som byrokratický hochštapler je váš názor a ja vám to opäť nebudem vyhovárať, len by ma úprimne zaujímalo čo hochstaplerské som tam urobil a či aj vy náhodou nepatríte medzi tie tisíce, ktoré sa tam hlásia a beznádejne zhoria pri prijímaní.

  11. .kandidati na rektora od .potemkin | 27. október 2010 10:08

    Tak mená kandidatov na rektora UK sú známe: doc. RNDr. Ján Boďa, CSc. (dekan FMFI) prof. RNDr. M. Kollárová, DrSc. (prorektorka) prof. RNDr. Karol Mičieta, PhD. (bývalý predseda senátu UK) prof. RNDr. Vladimír Šucha, DrSc. tak to vyzerá na súboj Prif UK a FMFI UK. Viac na linke www.uniba.sk

  12. .no, tak takto, mily DANTE... od .mattie | 26. október 2010 23:43

    ked inak nedas, tak sa este k mnou nacatej teme vyjadrim. Na zaciatok- uplne pokojne ma mozes povazovat aj za chudaka, alebo cloveka, ktory patri do vyrazne nizsieho akademickeho rangu.. Je to tvoja vec. ALE- ucastnil som sa mnohych, nepoviem iks, ale mnohych akademickych debat- v Prahe napr. spolocnosti T.G.M. a spol. Edvarda Benesa, rovnako som sa stretol s rakuskymi a nemeckymi profesormi a nikdy sa mi nestalo, aby som Ja a moji znami bol resp. boli ignorovani. Zial, jedinykrat to bolo v pritomnosti tebou obhajovaneho V. Suchu. Myslim nepodanie ruky a ignoracia. Mozno je to precitlivelost, ale takto to v istom rangu chodi. Aby sme boli konkretni, ak by prorektor neprijal na spolocenskej akcii od ineho hosta podanu ruku- dobre, nie je to hulvatstvo, ale neslusnost. dovidenia.

  13. .pre mattie od .radoslav práznovský | 26. október 2010 22:39

    a čo sa týka Suchu, nepoznám ho ale podľa tých jeho blábolov o mobilite je to typický bruselský byrokrat-kariérista. Ale veď práve preto je tu v diskusii v celoštátnej bulvárnej televízii u génia zla Štefana Hríba. Čo sa týka Mojžiša, ten je vynikajúci matematik a fyzik ale inak je úplne mimo - a práve preto je v Hríbovom tíme.

  14. .mattie od .radoslav práznovský | 26. október 2010 22:32

    Ešte by som doplnil ku tomu výňatku 2. , že toto súvisí s tzv. plesure/pain paradigmou Adama Smitha. Inými slovami, smerovanie vzdelávacieho systému uvedeným smerom je esenciou funkčnosti matrixu moci -monetárneho systému založeného na masovej manipulácii bezprízornej masy konzumujúceho dobytka. A tu si dovolím pripomenúť, že prepytujem "intelektuál" Štefan Hríb je v tejto podprahovej manipulácii síce vedenej z iného frontu než z poza katedry zainteresovaný až po uši. A je za to aj patrične ohodnotený.

  15. .pre mattie od .radoslav práznovský | 26. október 2010 22:24

    Ku koreňom príčin devastácie vzdelávania by som si ťa dovolil upozorniť na existenciu publikácie: Deliberate Dumbing down of America, Charlotte Iserbyt - former senior policy advisor in the Office of Educational Research and Improvement (OERI) of the U.S. Department of Education during President Ronald Reagan’s first term of office. Tu sú dva výňatky s tejto knihy , ktorá je voľne dostupná na autorovej stránke : www.deliberatedumbingdown.com ****1. ...The Leipzig Connection: The Systematic Destruction of American Education, a slim paperback book which, in this writer’s opinion, is the most useful and important book available regarding the method used to change children’s behavior/ values and to “dumb down” an entire society. The authors, Lionni and Klass, have made an outstanding contribution to the history of American education and to the understanding of why and how America, which up until the 1930s had the finest education system in the world, ended up with one of the worst education systems in the industrialized world in a short period of fifty years. ****2. If one assumes (as did Wundt-) that there is nothing there to begin with but a body, a brain, a nervous system, then one must try to educate by inducing sensations in that ner3 vous system. Through these experiences, the individual will learn to respond to any given stimulus, with the “correct” response. The child is not, for example, thought capable of volitional control over his actions, or of deciding whether he will act or not act in a certain way; his actions are thought to be preconditioned and beyond his control, he is a stimulusresponse mechanism. According to this thinking, he is his reactions. Wundt’s thesis laid the philosophical basis for the principles of conditioning later developed by Pavlov (who studied physiology in Leipzig in 1884, five years after Wundt had inaugurated his laboratory there) and American behavioral psychologists such as Watson and Skinner; for laboratories and electroconvulsive therapy; for schools oriented more toward socialization of the child than toward the development of intellect; and for the emergence of a society more and more blatantly devoted to the gratification of sensory desire at the expense of responsibility and achievement. **** ja si len dovolím pripomenúť, že vzdelávací systém v Amerike išiel dolu vodou a v Amerike ako vie aj bývalý redaktor Slobodnej Európy komunizmus nebol.

  16. .prosba {volba rektora UK} od .dante | 26. október 2010 21:41

    to Mattie: Akoze nadavat niekomu do hochstaplerov, kto ti nepodal ruku na nejakej akcii, tak tomu vravim argument, to ze ti niekto nepoda ruku sa ti stane este milion krat!!! To len svedci o tvojej nevedomosti o pracovnych skusenostiach V. Suchu. A tvoja velka nevedomost je aj v oblasti situacie a zubozeneho stavu UK. Vies v tom tvojom senatiku to funguje asi tak, ze niekoho zo senatu zvolia za rektora, o 2 roky niekto zo senatu odstupi aby bol zneho novy rektor a vsetci ho zvolia, preco nie, ty si ma zvolil minule teraz ja pomozem tebe. A takto sa tam vsetci vystriedaju ako pekna parta kamosov. A ak tam budu taki ako posledny rektor, co nevie ani po anglicky, tak to ti dakujem pekne. Co UK potrebuje je prave typ managera, ktory ma kontakty a vie ako to vo svete spickovych univerzit chodi. A k tvojim kriteriam na rektora asi len tolko, ze Sucha pozna UK viac ako vsetci pani z akademickeho senatu dokopy. A prosit ludi aby ho nevolili uz asi nepotrebuje ani komentar.......

  17. .hmm. , kandidat. od .mattie | 26. október 2010 12:34

    nie, ale urcite bude niekolko zaujimavych mien. keby sa to dalo, tak by som bol opat za osobu p. J. Sveca. pripadne za niekoho podobneho. ale uz ma na tuto temu nebavi pisat.... inak navrhujem, kd budete nabuduce relacia Pod Lampou na vedecke temy, aby redaktori pozvali jazykovedcov- slovencinarov, spanielcinarov, rustinarov, atd.. pripadne prekladatelov, rad by som sa dozvedel aj cosi o ich chlebicku. P.S. ak som urobil preklep pri mene vazeneho senora Barrosa, tak ma to mrzi.. asi som bol uz na vsetkych tych byrokratov nabruseny :)

  18. .ešte k tým Nobelovým cenám... od ..´O)O | 26. október 2010 06:24

    //Predstava, že keby sa investovali veľké finančné prostriedky do nejakého cieleného výskumu, tak tá Nobelova cena by aj bola, je dosť trúfalá. Ak neveríte, tak skúste vyčísliť, že koľko by ste potrebovali finančných prostriedkov, aby ste mohli napr. KRÁČAŤ PO TITANE?!!? //A iná predstava, že univerzity sú schopné obnovy z vnútra, je tiež chabá; aj univerzity potrebujú zásah z vonku...a nevyhnutne! A možno by bol najlepší zásah rovno z ulice.

  19. .k mattie od .lubomir | 26. október 2010 04:37

    Mattie,ty si nejako zamerany na Suchu.By the way,tie info,co pises nie su pravdive.Napr.ze posl.8 rokov robil V.Sucha cosi ako namestnika u Suchu.Najprv si over informacie,nez zacnes prskat od jedu.Pokila viem tak bol cca 4 roky diplomatom Slov.rep.pri EU za sklstvo,vedu, vyskum,kulturu.Potom zakladal APVV SR.A zial nastupm SNSky v r.2006 V.Suchu a jeho ludi vyrazili a odvtedy sme v cerpani FP7 atd.slaby ako caj.Co tam robila SNSka a jej ludia,to radsej nechci ani vediet.V.Sucha bol sefom direktoriatu v Eur.komisii asi ost.3,5 roka a robil to velmi dobre.A nerobil nieco ako namestnika u Barrosa,ale sefa direktoriatu na DG EAC pre vzdelavanie a kulturu a multilingvizmus.Co inak suvisi s tym,co robil a ide robit.Ak naozaj je pravda,ze kandiduje na rektora.Sef direktoriatu je taka vysoka funkcia,ze asi by si musel viac vediet o EU nez by si pochopil a uznal,ze urobit dlhe anrocne skusky nemoze niekto bez skusenosti a znalosti.Skoda reci a vypisovat tu nieco.Nemas zaujem o serioznu diskusiu a argumenty.V.Sucha je tip cloveka,ktory nie je sympaticky kazdemu.Inak nauc sa pisat spravne Barroso.Ale mozno si urobil len preklep.Teba proste nepresvedcia ziadne racion.argumenty.Aj celu webstranku www.vladimirsucha.sk a info na nej si asi podla Teba vymslel,nie :) . A ak mas lespieho kandidata tak ho navrhni.

  20. .ad: mattie od .bystander | 25. október 2010 23:15

    Karči a nebudeš Ty tiež kandidátom na toho rektora, že tu tak kydáš? By the way, nevidím dôvod, prečo by rektor mal byť z vnútra UK. Ten posledný bol priamo predsedom senátu a celá škola šla od deviatich k piatim a počul som, že ďalší (už bývalý) predseda senátu sa tlačí do funkcie rektora.

  21. .prosba {volba rektora UK} od .mattie | 25. október 2010 22:05

    o.k., aj ja sa vyjadrim. dufam, ze smiem :) prosim Vazeny akademicky senat, prosim, kto mozte snazte sa volitelov ovplyvnit, aby v pripade, ze kandidaturu ohlasi osoba V. Suchu, aby Ste ho nevolili.. osobnostne, retoricky, rozsahom svojich skutocnych akademickych skusenosti sa na tento post NEHODI. viac ako osem rokov robil uradnika, cosi ako namestnik pre vedu u Barrossa. v tomto case sa nijako verjne neprezentoval v tlaci ani v mediach, malokto vedel, ze tam vobec je. mimochodom, herr bystander, to si si preveril za 5 alebo az 7 minut na internete ? aj tak to nic neznamena. Rektorom UK by mal byt clovek, ktory sa tesi vaznosti v akademickej obci a poslednych desat rokov posobil najma na UK. Nikto iny totiz nema serioznu kvalifikaciu na post rektora.

  22. .šucha for president :-) od .bystander | 25. október 2010 21:54

    Preveril som si pár vecí. Napríklad, že pán profesor RNDr. Vladimír Šucha, DrSc. patrí k vedeckej špičke slovenských geológov (podľa hodnotenia ARRA). Myslím si, že UK by si konečne zaslúžila ako rektora špičkového vedca a profesora (po rokoch úradovania docentov a asistentov na rektoráte, by to bola príjemná zmena). To že má osobné skúsenosti s euro-byrokraciou je len bonus naviac, ktorý dokazuje, že je nielen schopným vedcom a pedagógom, ale aj úspešným manažérom.

  23. .errata od .mattie | 25. október 2010 21:15

    spravne malo byt- Ja som tiez doteraz neprechadzal ruzovou zahradkou....

  24. .zmena smeru {p. Praznovsky} od .mattie | 25. október 2010 21:13

    podme zmenit smer a tok debaty.. p. Praznovsky kaslime na nadoblacne sfery- sustredme sa na hosti, co boli v relacii. podme rozoberat ich. nebyt tejto relacie, by 98 percent slovenskej populacie nevedelo, kto je Sucha. teraz vedia. a dufam, ze aspon 2 percenta si precitaju moje dost ostre komentare k jeho osobe. toto je manipulacia verejnosti z hladiska sefredaktora, ze spusta ludi si povie, no ti vedci boli v televizii, tak musia vela znamenat.. a to je ta bublina. ze vacsina si nebude o nicj mysliet nic extra, ale budu tak trochu v povedomi, aj ked neutralne. takze toto rozoberajme- Suchu, MOJZISA a toho tretieho. nie uvahy o vojne a mieri, to je nad nasimi hlavami. toto nie je ziadny medialny lync, len uprimna demokracia v praxi. Ja som takisto doteraz nechadzal ruzovou zahradkou, takze mam naroky aj na inych.

  25. .docent Hríb od .radoslav práznovský | 25. október 2010 21:00

    Pán redaktor, nezdá sa vám, že akcie tohto typu sa dajú kvalifikovať ako konšpirácia? Konšpirácia proti morálke populácii? Alebo sa len niekto chce nabaliť na SMSkách ale žiaľ bohu to má vedlajší efekt? Ako napríklad vojna v Iraku - dákych milión mŕtvol? Môže nás to rozhádzať pán redaktor? Viete predsa, že treba sa na veci pozerať komplexne a z nadhľadom a neklásť príliš veľa dôrazu na nepodstatné detaily lebo ako povedal George H.W. Bush - "The moral dimension of American policy requires us to chart a moral course through a world of lesser evils. That is the real world, not black and white. Very few moral absolutes". Pán redaktor, už len čakám , kedy sa objaví v novom čase reklama "Majstri v zabíjaní" Že vás sa to netýka vy ste šéfredaktor týždňa? No ale veď tvrdíte, že od komunizmu naša spoločnosť prešla zásadnou transformáciou. To máte pravdu ale odkiaľ ku čomu? Od šedivého komunizmu, ktorý pripravil ľudí o zem a natlačil ich do špinavých fabrík kde všetci kradli ale nikomu nechýbalo. ... po systém, kde sa z mladej generácie stala demoralizovaná banda, z vymytými mozgami v ktorých prvé tri životné priority sú: peniaze, peniaze, peniaze - a najlepšie bez práce. V tomto bolo to Leninovo povestné učiť sa, učiť sa, učiť sa oveľa lepšie.

  26. .komunizmus probém školstva? od .radoslav práznovský | 25. október 2010 20:22

    Docent Hríb, v novom čase teraz beží taká akcia "Majster v ulievaní sa" - toto sa dá pomenovať aj ako demoralizácia v priamom prenose. Aj za toto môžu komunisti? Alebo môže za to skrachovaný neschopák - homelesák dežo brada s horného výplachu? Hríb, čo si myslíš kto financuje takéto "akcie"? Prečo si myslíš, že v dnešných časom niet peňazí na školstvo ale na takéto činnosti a x ďalších sa vždy nejaké nájdu? Vie niečo o kultúre súčasného trhového "mechanizmu" kráčajúca knihotéka Tomáš Gállis? Alebo on ešte stále sedí v base v časoch Brežneva či nebodaj v gulagoch Stalina? Nezaspal ten týpek dobu? Netreba mu vymeniť pásku? Mojžiš, vy zaleste späť na katedru a robte to v čom ste veľmi dobrý. Do politiky nelezte , to je pre vás španielska dedina. A na tú otázku čo by ste robil ak by ste bol minister školstva ste sa mohol pripraviť.

  27. .problém STREDNÝCH škôl od .tetigonia | 25. október 2010 19:22

    Ak MNOŽSTVO PEŇAZÍ ktoré škola dostane , závisí od počtu študentov , tak sa nečudujme , že stredná škola príjme do svojich radov kohokoľvek. .....................Čo je to za Gymnázium , ktoré zoberie za svojho študenta žiaka , ktorý na základnej škole má na vysvedčení iba dvojky a trojky. ...........................................Koniec koncov , platí to aj o vysokých školách. ...........................A nesúhlasím s pánom Szolczanim , že je to problém z ,, komunizmu " Ako vedec predsa musí vedieť , že ak čím ďalej od komunizmu , tým kvalita študentov viac klesá , nemôže logicky byť problém v bývalom režime. ....................................................................................................................Tieto deti , pán Szolcsányi , živého komunistu ani nevideli. A o tom , čo to bolo za režim , nemajú ani poňatie. ....................Problém je asi inde .........

  28. .nerozumiem od .monča | 25. október 2010 17:13

    V čom je lepšie náboženstvo + etická výchova oproti dejinám medzinárodného robotníckeho hnutia? Zdá sa mi to rovnako zbytočné.

  29. .univ. Komenskeho od .mattie | 25. október 2010 14:58

    tie roky, co som spomenul 1990-1996, sa kryju s obdobim, ked bol rektorom UK profesor J. Svec. Svec bol vobec jednym z najlepsich rektorov, akych UK podla mna mala. Najma osobnostne..

  30. .k herr Suchovi... od .mattie | 25. október 2010 14:01

    samozrejme, ze Suchu poznam, na rozdiel od minimal. 80 percent nasich obyvatelov. :) ano stretol som sa s nim osobne. je to nafukany karierista a snob, vrchol vsetkeho je, ze nepodal ruku mne ani inym znamym, na jednej spolocenskej akcii. iste by som o nom nepisal, keby som ho nepoznal. iks rokov robi v Bruseli ako uradnik, ziadny vedec. to, co v TV relacii zosmolil boli nudne FRAZY. ale to bola chyba S. Hriba. nepozna ho a pozval ho. nechcel som Suchu viacej opluvat, ale vyprovokovali Ste ma. co ma pred kratkym asom najviac vytocilo bolo to, ze sa udajne chysta kandidovat na rektora UK. dobre, ale bude to pre UK rana z milosti. nuz, ale raz to musi prist... a este nieco, kaslem na to, co su to karentovane casopisy. zvysoka. pre info- od malicka sa stretavam s profesromi a docentmi a viacerych si Vazim. rad sa od nich ucim. nikdy by som sa vsak nestretaval so Suchom a podobnymi. nemaju mi co dat. K p. Mojzsisovi sa nevyjadrujem, hoci je zazrak ak stiha vedu, ked sa tak casto potuluje po chodbach TYzdna. Veda a pedagogicky proces je poslanie. neda sa to robit ako bokovka, ani ako manazment. Co sa tyka Duse univerzity, dusevne bohaty by mal byt ten, co o nej pise. Dusu UK mala, ale tak v rokoch 1990 az 1996. Dusu ma napr. Univ. Karlova v Prahe, chodte sa tam pozriet. Treba zastavit vplyv uradnikov a hochstaplerov na seriozne akademicke institucie. Az potom bude pre studentov radost ucit sa v priestoroch takychto skol. dovidenia. salamalejkum.

  31. .ad r_M od .martin mojzis | 24. október 2010 22:13

    Informacia o priemernom plate na SAV a priemernom plate v SR je z otvoreneho listu riaditelov ustavov SAV premierke, ktoru sme uverejnili v .tyzdni 39/2010. Rozdiel je 120 euro, co som si ale presne nepamatal. Z diskusneho fora som chcel odcitovat ten bonmot, ze znalostna ekonomika nie je u nas vizia buducnosti, ale horuca sucasnost.

  32. .lampa tak, ako ju mame radi od .mariaP | 24. október 2010 21:08

    Dakujem za dalsiu Lampu s tymi najlepsimi ingredienciami; dobra aktualna tema, otazky k veci a zaujimavi diskuteri s vlastnymi nazormi. Prijemnym bonusom bola kosela p. Hriba, svedcala mu, a snad sa z nej stane pravidlo. Chybal pan Kusnierik, to sa dufam podari casom doriesit, aj ked po vsunuti reklamnych prestavok je asi tazsie este viac zasahovat do dynamiky diskusie hudobnymi vsuvkami. Ocenila by som, ak by sa on-line dali sledovat aj tie casti, ktore odzneju pocas reklamnych prestavok. Mam pocit, ze by mnohe stali za to.

  33. .konečne dobrá téma od .r_M | 24. október 2010 17:52

    Pán Mojžiš by mal trochu obozretnejšie prijímať informácie lebo prezentovať informáciu z anonymného diskusného fóra je dosť riskantný krok, nech už to bola všelijako zaujímava a presvedčivo napísaná správa, nemusí to byť pravda (Z vlastnej skúsenosti, keď som mal možnosť niektoré veci si overiť tak mnoho krát ľudia na fórach skutočne "kecali"). Ale pridávam sa k názoru že po dlhej dobe konečne skvelá Lampa.

  34. .nobelovka a Lampa od .dante | 24. október 2010 13:37

    To mattie: no co ty uz vies o tom "uradnickom hochstaplerovi" Suchovi. Robil si s nim, poznas ho osobne. Vies aspon co je to karentovaný casopis. Pozri si jeho zoznam publikacii a s akymi ludmi spolupracuje. Ja som tu knihu cital tiez, som len zvedavy co si napisal ty, ked si taky mudry. Mam najradsej taketo pseudo, husto, chytre reci !

  35. .kvalifikácia v SAV od .wobbler | 24. október 2010 11:11

    Je mi trošku smiešne opísať kvalifikáciu vedcov zo SAV, teda že majú titul PhD., ovládajú počítač a aspoň jeden cudzí jazyk (spravidla angličtinu). To je síce pravda, ale to je ešte len minimum-minimórum - až na to PhD by tieto podmienky splnil nejeden stredoškolský študent. Tá kvalifikácia je ďaleko vyššia, tvorivo pracovať vo vede znamená mať obrovský prehľad vo vedeckých poznatkoch daného odboru, ovládať či tvoriť náročné metodické postupy, vedieť spracovávať a analyzovať obrovské množstvo dát, simulovať-modelovať zložité prírodné procesy pomocou výpočtovej techniky, čo vyžaduje náročné matematické aj programátorské schopnosti, vedieť navrhnúť, zrealizovať a analyzovať náročné laboratórne postupy, vedieť navrhnúť náročné fyzikálne či biologické či sociologické (atď) experimenty a vedieť ich objektívne vyhodnotiť, atď...atď... Ľudia, ktorí sa hrnú do politiky a ich jedinou kvalifikáciou je schopnosť obracať kabáty a zaliezť do toho "správneho rekta", a potom de facto rozhodujú o ich finančnom ohodnotení, vôbec nemajú kvalifikáciu objektívne ohodnotiť prácu vedcov.

  36. .??? od .adam.odomsky | 24. október 2010 11:02

    Drahý mattie, a o čom polemika? O tom, že máme zlé univerzity? O tom snáď netreba polemizovať. Alebo o tom, kto vyhral Nobelovu cenu? O tom tiež asi netreba polemizovať.

  37. .ad. mattie od ..´O)O | 24. október 2010 09:04

    Ja sa pridávam k tomuto názoru. Môžem pár "maličkostí spomenúť": 1. Že niektorí profesori sú imbecili. To je potrebné dokázať, to len tak konštatovať všeobecne neobstojí. To, že mnohí aj profesori sú debili, to je už troška bližšie k realite, lebo idiot bol sám veľký šéf aj súčasných mysliteľov - Einstein. 2. Ale napr. aj Nobelova cena za mikrovlnné pozadie kozmu, ktoré pocháza ešte z čias Veľkého Tresku, ktorý sa najnovšie ani nekonal, je tiež neopodstatnená.

  38. .prave, ze nie.. od .mattie | 24. október 2010 00:06

    nejde o to, ze v Lampe nemaju byt vedci ci odbornici= problem je v tom, ze tam absentovala akakolvek spolocenska ci vedecka polemika. toto bolo take stretnutie troch kamosov po 20 rokov v cukrarni pri Sacher torte, kde sa bavia o tom, kde si kupia perzsky koberec alebo si naplanuju spolocnu dovolenku. cize nebola tam ziadna polemika. a preto to bolo na figu. divak na to nie je zvedavy...

  39. .krása, krása od .pheo | 23. október 2010 22:29

    Po dlhom čase opäť zaujímavá lampa .... menej politikov viac odborníkov.

  40. .hurá! Super lampa :D od .lly | 23. október 2010 12:51

    Konečne opäť Lampa podľa môjho vkusu. Som rád, že tam mal premiéru Szolcsi - borec! (to slovo často používal aj na prednáškach). Inač super prednášajúci, snažil sa z prednášky spraviť diskusiu, no dosť neúspešne. Človek ako on si musí tiež uvedomiť, že zmiešanej triede s anorganikmi, fyzikálnikmi, organikmi a analytikmi sa nie všetci chytia konverzácie. To je ako by som ja s ním chcel pokecať o Schrodingerovi. Myslím si, že ohľadom karbénu mohli pozvať Otakara Franka z Prahy, kt. má práve s Geimom a Novoseltsovom nejaké tie publikácie, tak by o tom vedel povedať viac a zaujímavejšie. Ale tak Martin neskamal. On je vždy namakaný. Fakt, potešila ma táto časť :D

  41. .palec hore od .reder77 | 23. október 2010 11:24

    prijemna diskusia, zaujimavy hostia vyborne naozaj

  42. .ano od .misio | 23. október 2010 04:20

    niesom pravidelny divak tochto programu pozeram skor podla temy a lampu som si akosi zafixoval ako politicku relaciu,takato lampa sa mi paci viac

  43. .skolstvo od .pepe | 23. október 2010 01:16

    No tak k tej urovni skolstva na Slovensku by som povedal, ze problemom su len financie. Zijem v USA tu su obrovske financie v skolstve a samozrejme aj studium stoji obrovske financie. Su tu najuznavanejsie Univerzity,vedci, proste vsetko najlepsie. Ale ked mozem porovnat globalne vedomosti studenta tak tu vo vseobecnosti dostuduju studenti, ktori by si na Slovensku ani neskrtli. Je tu daleko lahsie studium ako na Slovensku,len su tu vacsie moznosti a zvucne univerzity.Ved mozem porovnat vedomosti studenta tu a na Sk. To len tolko k tej poznamke pana Hriba,ze citil ked bol v Kanade, ze studenti to beru super vazne,ze nieco znamenaju . Ano je to aj tak, ale u nas su ludia daleko zbehlejsi, zcitanejsi.Pozdravujem vsetkych.

  44. .uK pupok sveta a stred vesmíru... Veď sme v 1. tisícke na svete! od .jarek | 22. október 2010 22:06

    Páči sa mi, keď špičkoví bratislavskí vedci používajú pojem "vidiecke univerzity". O existencii UK vedia možno až v Hainburgu alebo v Rajke! To už je výkon, doma veľkí, v zahraničí maličkí...

  45. .reakcia na niektore poznamky od .zo slovenska | 22. október 2010 21:02

    K tým učebniciam dejepisu: asi najlepšia kniha z tejto oblasti je "World History" Patterns of Interaction od McDougal Littell (kol. autorov Roger B. Beck, Linda Black, Larry S. Krieger, Phillip C. Naylor, Dahia Ibo Shabaka). Také knihy však na Slovensku nezoženiete v knižniciach ani v kamennom či internetovom kníkupectve a objednať si viacero takých kníh cez oceán si proste radový žiak na ZŠ nemôže dovoliť. Na tunajšie pomery je zaujimavý aj oveľa stručnejší Encyklopedický atlas svetových dejín, skôr však pre fajnšmekrov... Tzv. obsahová reforma prevedená Mikolajom namierila výučbu opačným smerom - namiesto kníh, z ktorých sa učili často aj nepotrebné veci sa terajšie učebnice pre ZŠ a SŠ tak zjednodušili, že sa z nich žiaci takmer nič nenaučia. Je však už na rodičoch či investujú do rozvoja dieťaťa, tí však často nemajú šajn, čo vôbec ich deti robia. Väčšina súčasných rodičov ani nevie, že niečo ako elektrónový mikroskop (aj keď v skromnom prevedení) je dnes už dostupné aj na gymnáziách. Študenti vysokých škôl majú šťastie, že si môžu čo-to zohnať cez internet. Ukážkovým príkladom toho, ako by sa mala vyučovať fyzika na stredných školách je kniha Active Physics. A Project-Based Inquiry Aproach od Arthura Eisenkrafta. Ale to je pre mnohých stredoškolských pedagógov asi sci-fi. Pokiaľ ide o memorovanie, tak na SŠ sa najviac memoruje asi chémia... ale veľa záleží aj na vyučujúcom. To čo vravel Štefan na začiatku diskusie o pracovníkoch SAV platí aj pre väčšinu doktorandov na univerzitách, aj keď ich náplňov je niečo iné. Ale oni nemajú 750 € ale necelých 500 €. Z toho majú bývať, stravovať sa, kupovať odbornú literatúru a zanedlho možno aj platiť si odvody. Doktorandi sú vážni šialenci - nestačí nejaká motivácia či ambicióznosť... Z oblasti biochémie poznám tri také diamanty, zhodou okolností všetko ženy a sú to veľmi príjemné stvorenia. Na mnohých VŠ sa študentky počas akože "štúdia" predávajú cez internet a zarobia tým za rok asi toľko ako predseda percentuálne najsilnejšej parlamentnej strany za mesiac. Prečo by sa ony trápili s nejakým prínosom pre vedu?... Vďaka za diskusiu. Síce som sa veľa nového nedozvedel, ale je potrebné hovoriť aj o školstve a jeho kvalite ako aj o tom, čo by sa s tým dalo robiť. Žiadna vláda posledných 20 rokov sa o školstvo seriózne nezaujímala. Tak to tu aj vyzerá.

  46. .lampa od .trnava | 22. október 2010 17:40

    Super lampa, politika aj mna uz unavovala, mohlo by byt viacej takychto. Skoly - neviem naco je nam tolko strednych, kludne by mhli polovicu zrusit, na ostatnych dvihnut platy 2x a hned by tam isli ucit aj kvalitni ludia

  47. .nobelovka a Lampa od .mattie | 22. október 2010 15:42

    preco nemame Nobelovku ? lebo nemame poriadnych vedcov. Ten Sucha z tych dvoch vcera nie je vedec, ale v skutocnosti uradnicky hochstapler, ktory sa len zakryva plastom vedca. jeho knizka, ktoru vydal je znoska nudnych fraz. pekny den Suchovi aj ostatnym.

  48. .konečne od .richi | 22. október 2010 14:29

    ďakujem za oddych od čisto politických tém, už som sa začal obávať, že sa z Lampy stala politická záležitosť.

Komentáre do diskusie môžu pridávať len predplatitelia Piana. Zaregistrovať sa môžete tu.


Redakcia si vyhradzuje právo vymazať príspevky, ktoré obsahujú vulgárne či rasistické výrazy, a tiež tie, ktoré sú osobným útokom na redaktorov a spolupracovníkov .týždňa.

Inzercia  Newsletter  RSS  Predplatné  Články z tlačených vydaní  Kontakty

Copyright © 2009 - 2012 Vydavateľstvo W Press a.s., Partizánska 2, 811 03 Bratislava, Slovensko / ISSN: 1336-653X

Design and Technology by MONOGRAM